آموزش سرمایه گذاری در بیت کوین و اتریوم

آموزش سرمایه گذاری در بیت کوین و اتریوم

بخش اول: ارز دیجیتال و بیت کوین

همیشه و در همه دنیا پدیده‌های نوظهور از جمله ارزهای دیجیتال و رمزارز‌ها، مورد استقبال عده‌ای از افراد قرار می‌گیرند و در مقابل عده‌ای نیز با آن به مخالفت می‌پردازند و در برابر آن صف آرایی می‌کنند و حتی طرفداران آن را نیز مورد هجوم قرار می‌دهند. این افراد صرفا به دلیل عدم آشنایی با مزایای این پدیده‌ها و یا حتی تعصبات بی‌دلیل، چنین رفتاری را از خود بروز می‌دهند و بعید نیست در صورت آشنایی با آن پدیده به طرفداران آن ملحق شوند. این موضوع در رابطه با ارز‌های مجازی نیز صدق می‌کند و ممکن است خیلی از این افراد با گذراندن آموزش بیت کوین به این حوزه علاقه‌مند شوند. شاید بگویید که من جزء هیچ کدام از این 2 دسته نیستم، اما نظرم به گروه اول نزدیکتر است، ولی نمی‌دانم باید از کجا شروع کنم؟ ما به شما کمک می‌کنیم به پاسخ خود برسید.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

تاریخچه پول

تاریخ شناسان معتقدند که اولین پول در فنیقیه به وجود آمد و از آنجا به سراسر دنیا معرفی شد.

سالیان متمادی مردم برای تهیه نیازهای خود از مبادلات کالا به کالا استفاده می‌کردند. به عنوان مثال اگر چوپانی نیاز به گندم داشت، مقداری گوشت به یک کشاورز می‌داد و در عوض گندم می‌گرفت. این نوع مبادله یک مشکل اساسی داشت و آن عدم وجود واحد سنجش ارزش کالاها بود. برای درک بهتر موضوع به این فکر کنید که مثلا واحد سنجش گندم کیلوگرم است، در حالیکه واحد سنجش تبر عدد می‌باشد. خب چقدر گندم باید در ازای دریافت یک تبر پرداخت شود؟

کم کم انسان‌ها به فکر افتادند تا یک واحد سنجش که مورد قبول همه بود را به عنوان وجه معامله قبول کنند.

به مرور زمان، طلا، نقره و سایر فلزات مقیاس سنجش قرار گرفتند و ضرب سکه نیز آغاز شد. با ورود سکه‌ها به چرخه معاملات، داد و ستد‌ها آسان‌تر شد. اما مشکل اینجا بود که حمل تعداد زیادی سکه، عملی خطرناک و سخت بود. چندی بعد مراکزی تاسیس شد تا تجار بتوانند با امانت گذاشتن سکه‌های خود، معادل آن رسید دریافت کنند و آن رسید را در هنگام معاملات خود استفاده کنند. این رسید‌ها را می‌توان اولین اسکناس‌های تاریخ دانست.

تاریخچه ارز دیجیتال

سطح زندگی بشری همیشه رو به پیشرفت است و امروزه تکنولوژی جزء لاینفک این روز‌های ما شده است. تا جایی که امروز برای پرداخت بهای کالا‌های مورد نیاز خود نیازی به حمل پول فیزیکی یا همان پول فیات نیست. شما برای این کار می‌توانید از کارت‌های عابربانک استفاده کنید و یا حتی مبلغ را به حساب طرف مقابل کارت به کارت کنید. هر چند این 2 مثال نمونه‌ای از کاربرد‌ ارزهای دیجیتالی به حساب می‌آیند اما منظور از ارز دیجیتال، ارزهای رمزنگاری شده ایست که هیچ‌گونه نمونه خارجی برای آنها وجود ندارد.

ارز‌های دیجیتال در اواخر سال 2008 با رونمایی از بیت کوین پا به عرصه اقتصادی جهان گذاشتند و امروز بیش از 2300 نوع کوین مختلف با ارزش‌ها و کارایی‌های متنوع در جهان وجود دارد. از مزایای این ارز‌ها می‌توان به تبادلات بدون واسطه، عدم تسلط دولت‌ها بر آن و موارد دیگر اشاره کرد.

بیت کوین چیست؟

اگر صفحات آموزش بیت کوین را دیده باشید، می‌­دانید که بیت کوین اولین رمزارز جهان است و این اولین بودن باعث شده است تا در حال حاضر بیت کوین به عنوان پادشاه رمزارز­ها شناخته شود. شاهد این مثال را می­‌توان مارکت‌کپ یا حجم بازار فعلی 130 میلیارد دلاری این رمزارز دانست.

بیت کوین توسط فردی با نام مستعار ساتوشی ناکوموتو به وجود آمده است. هر چند گروهی معتقدند که این نام، نام یک گروه است. او اولین بار در سال 2009 با انتشار وایت پیپر بیت کوین، این رمزارز را به دنیا معرفی کرد.

به هرحال، ارزش بیت کوین در حال حاضر به چند هزار دلار رسیده است و هر روز میزان ارزش آن بیشتر و بیشتر می­‌شود. این افزایش ارزش به دلیل کارایی و مقبولیت نسبتا بالای آن در میان مردم است. به این‌ها این مورد را هم اضافه کنید که شیوه‌­های استخراج به‌نسبت متعدد و نحوه آسان استخراج این ارز، باعث محبوبیت آن شده است.

برای درک بهتر این موضوع بد نیست نگاهی به قیمت بیت کوین در طول سال‌های گذشته داشته باشیم. در طول این سال‌ها عوامل متعددی بر قیمت بیت کوین تاثیرگذار بوده است. عواملی همچون: راه اندازی صرافی‌های ارز دیجیتال، معرفی آن در سایت‌های معتبر، نصف شدن پاداش استخراج، گسترش آموزش بیت کوین و سایر رمزارزها، رونمایی از اولین خودپرداز بیت کوین، پذیرش بیت کوین در شرکت‌‌های معتبر مانند دل (dell) و غیره را می‌توان از دلایل موثر بر قیمت بیت کوین دانست. بازه قیمتی این رمزارز در این سالها بین 0 تا 64000 دلار بوده است.

نمودار قیمت بیت کوین از ابتدا تا به امروز

برای آشنایی بیشتر با این رمزارز و همچنین پاسخ به سوالاتی از جمله مزایای استفاده از بیت کوین و آینده آن، ویدیوی زیر را مشاهده نمایید.

اتریوم چیست؟

اتریوم نیز مانند بیت کوین یکی از رمزارزهاست که بر بستر بلاکچین استوار است. این رمزارز نیز جزء محبوب‌ترین‌های دنیای ارز دیجیتال می‌باشد. اتریوم در سال 2013 رونمایی و وارد چرخه مالی بسیاری از صرافی‌های رمزارز شد. از ویژگی‌های مهم این رمزارز امکانی است که به منظور ایجاد قرارداد‌های هوشمند از آن استفاده می‌شود. قرارداد‌های هوشمند را در یک عبارت می‌توان خلاصه کرد: حذف شخص سوم از قراردادها. به عنوان مثال شما در هنگام معامله یک اتومبیل نیازی به پرداخت وجه به صاحب نمایشگاه اتومبیل ندارید. پشتیبانی اتریوم از طریق نود‌ها صورت می‌گیرد. نود‌ها افرادی هستند که کلیه تراکنش‌ها را در رایانه خود ذخیره می‌کنند و بر عملکرد شبکه نظارت می‌کنند و در عوض پاداش دریافت می‌نمایند. استخراج اتریوم نیز شبیه به بیت کوین است. کوین اتریوم را اتر می‌نامند.

سایر رمزارزها

رمزارزهای دیگری نیز غیر از بیت کوین و اتریوم وجود دارند و برخی از آنها پرکاربرد هستند..

بلاکچین چیست؟

بلاکچین یا زنجیره بلاک، سیستم ثبت اطلاعات و ارائه گزارش بر پایه رمزنگاری می‌باشد که اطلاعات آن برای تمام اعضای آن قابل مشاهده است. البته فراموش نکنید که دسترسی به اطلاعات آن به منظور تغییر و یا حذف اطلاعات بر بستر آن غیرممکن است. به تعبیر دیگر بلاکچین را می‌توان یک دفتر کل دانست که اطلاعات آن برای همه قابل مشاهده است ولی امکان ایجاد تغییر در آن وجود ندارد. علت این عدم امکان تغییر اینست که تمام نودها در سراسر بلاکچین بر حسب وظیفه‌ای که دارند باید تک تک تراکنش‌ها را تایید کنند و در صورتی که اغلب نود‌ها آن را تایید کنند، آن تراکنش به بلاکچین اضافه می‌شود و تغییر در آن غیرممکن خواهد شد. در بلاکچین ترتیب انجام تراکنش‌ها بسیار مهم است و هر تراکنش به تراکنش قبلی خود اضافه می‌شود. با اضافه شدن هر تراکنش، یک هش ایجاد می‌شود. هر هش مجموعه‌ای از ارقام و حروف است و هرگونه تغییر ایجاد شده در تراکنش، باعث تولید یک هش جدید می‌شود. هش‌ها با یکدیگر یک بلاک را تشکیل می‌دهند. هر بلاک در ارتباط با بلاک قبلی بلاکچین را تشکیل می‌دهند.

بلاکچین از قوانینی پیروی می‌کند که به صورت برنامه‌ریزی شده تهیه شده‌اند. به این مجموعه بزرگ از قوانین که در طی سال‌ها ایجاد و لازم‌الاجرا شده‌اند، پروتکل می‌گویند. بلاکچین بر 3 اصل انتقال همتا به همتا، شفافیت در عین ناشناس بودن و پایگاه داده توزیع شده، استوار است. علاوه بر اینها بلاکچین یک سیستم رمز‌نگاری شده است که امنیت را در این شبکه به بالاترین سطح خود ارتقاء می‌دهد و هدف از آن جلوگیری از دستیابی سارقان و هکرها به اطلاعات آن است. کاربردهای بلاکچین در صنایع مختلف فراوان است و ردپای بلاکچین در حوزه‌های مختلفی از جمله، علم، اقتصاد، پزشکی، حمل و نقل، بانکداری و … دیده می‌شود.

مقایسه رمزارزها با ارز فیات

هر چند که سرعت پیشرفت در زمینه رمزارز‌ها هر روز رو به گسترش است اما همچنان افرادی هستند که به مخالفت با این پدیده نوظهور می‌پردازند. این مخالفت تا جایی پیش رفته است که چندی قبل فردی به نام جیمی دایمون از اعضای شرکت جی پی مورگان، بیت کوین را نوعی کلاهبرداری دانسته و گفته است:

من هر کسی که با بیت کوین معامله می‌کند را اخراج می‌کنم

هر چند که این تهدید جواب نداده و همچنان به استفاده از این رمزارز گران‌بها پرداخته می‌شود. این یعنی قدرت رمز‌ارز‌ها. در اینفوگرافیک زیر شما می‌توانید به راحتی به مقایسه پول فیات و رمزارز‌ها بپردازید.

چگونه بیت کوین بخریم؟

حال این سوال پیش می‌آید که اگر بخواهیم بیت کوین را بخریم، باید از کجا بخریم؟

ارز دیجیتالدستگاه ATM بیت کوین

دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین هم ساخته شده و استفاده می‌شوند.

ارز دیجیتالکجا میتوان بیت کوین را خرج کرد؟

با بیت کوین می‌توان برخی کالاها را خرید. بسیاری سایت‌ها و حتی فروشگاه‌ها بیت کوین را به عنوان پول دریافت می‌کنند.

حتی برخی دانشگاه‌ها نیز شهریه خود را با بیت کوین نیز دریافت می‌کنند.

ارز دیجیتالشیوه‌های متفاوتی برای خرج کردن بیت کوین وجود دارد. برخی شرکت‌ها بیت کوین را بابت هزینه خدمات خود می‌پذیرند.

ارز دیجیتال

بخش دوم: استخراج یا ماینینگ

استخراج یا ماینینگ، فرایندی است که در آن استخراج‌گران با استفاده از ابزار‌های مختلف اقدام به استخراج رمزارز یا ارز دیجیتال موردنظر خود می‌کنند. استخراج رمزارز در اصل حل معادلات ریاضی خاصی برای دست‌یابی به کوین جدید است. هر ارز دیجیتالی یک هش مخصوص به خود دارد که دستگاه‌های ماینر اقدام به شناسایی آن می‌کنند. برای نمونه هش بیت کوین SHA-256 است.ارز دیجیتال استخراج بیت کوین از طریق راه‌های مختلفی امکان پذیر است و همین امر یکی از دلایل محبوبیت این رمزارز به شمار می‌رود. استخراج با کامپیوتر خانگی، استخراج با استفاده از دستگاه‌های ماینر و همچنین ریگ‌های ماینینگ از جمله این شیوه‌ها هستند. راه‌اندازی مزرعه یا فارم استخراج نیز که مجموعه‌ای از این شیوه‌هاست، از دیگر راه‌های ماینینگ به شمار می‌رود. ولی بهتر است قبل از تصمیم به راه‌اندازی فارم، توسط ماشین حساب استخراج، سود حاصل را محاسبه نمایید تا ببینید مقرون به صرفه هست یا خیر. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که بخشی از این روش‌ها، برای استخراج رمزارز‌های دیگر غیر از بیت کوین نیز قابل استفاده هستند.

برای آشنایی بیشتر با نحوه استخراج بیت کوین یا آموزش بیت کوین می‌توانید به مقالات نرم افزار بیت کوین، استخراج بیت کوین با موبایل، استخراج بیت کوین با کامپیوتر خانگی، مزرعه بیت کوین چیست؟ و ماینر چیست و چگونه کار می‌کند؟ مراجعه کنید.

اما با توجه به اینکه به صرفه‌ترین شیوه استخراج بیت کوین، استخراج آن از طریق ماینر است، ما در اینجا به اختصار به آموزش استخراج بیت کوین از طریق ماینر می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

ماینر در لغت به معنای معدنچی یا استخراج‌گر است. در ابتدای پیدایش بیت کوین استخراج آن از طریق رایانه‌های خانگی ممکن بود. به مرور با افزایش سختی شبکه و افزوده شدن تعداد استخراج‌گران، رایانه‌ها جای خود را به ماینر‌ها دادند و از آن روز عملا نام ماینر‌ها با استخراج بیت کوین گره خورده است. این دستگاه‌ها ابتدا به CPU و سپس GPU مجهز شدند و کم کم FPGA ها جایگزین GPU ها شدند. آنها نیز به تراشه‌‌های ASIC ارتقاء پیدا کردند و اکنون کلمه ASIC مترادف کلمه ماینر شده است. همانطور که گفتیم ماینر‌ها با شناسایی هش رمزارز موردنظر و حل معادلات ریاضی به کشف کوین جدید اقدام می‌کنند. بهترین ماینر‌ها معمولا توسط برند‌های معروفی همچون bitmain و whatsminer ساخته می‌شوند ولی برندهای بسیار زیادی در بازار وجود دارد. هر کدام از این برند‌ها نیز مدل‌های متفاوتی را روانه بازار کرده‌اند. تنها تفاوت بین ماینر‌ها در میزان مصرف برق و مهم‌تر از آن قدرت استخراج یا همان هش‌ریت می‌باشد. به عنوان نمونه یکی از این ماینر‌های نسبتا محبوب در بین کاربران در حال حاضر ANTMINER S9 می‌باشد. این ماینر که مصرف برقی معادل 1300 وات دارد، با هش ریت 13.5Th/s می‌تواند در هر ماه به میزان 0.3603 واحد بیت کوین استخراج کند.

استخراج ابری

ممکن است نام استخراج ابری بیت کوین را شنیده باشید. در این روش شما به جای خرید تجهیزات ماینینگ و قرار دادن آنها در محلی خاص، این تجهیزات را کرایه می‌کنید. در واقع با پرداخت کرایه به وبسایت‌های مخصوص این کار، تجهیزات آن‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید با این امکانات از راه دور بیت کوین یا سایر رمزارزها را استخراج کنید.

استخر استخراج

حال که با شیوه‌های استخراج بیت کوین آشنا شدیم، بد نیست که نگاهی نیز به استخر‌های استخراج داشته باشیم و با آنها آشنا شویم. استخر استخراج در واقع محلی مجازی است که ماینر‌ها با حضور در آن توان محاسباتی خود را به اشتراک می‌گذارند. این به اشتراک‌گذاری منجر به تسریع در روند ایجاد بلاک‌های جدید می‌شود. در این پروسه هر ماینر با توجه به توانی که به‌اشتراک گذاشته است، در جایزه بلاک سهیم می‌شود. بدین ترتیب هر استخراج‌کننده مادامی که در استخر استخراج فعالیت دارد، در سود استخراج سهیم می‌شود. برای عضویت در یک استخر لازم است تا در یکی از آنها حساب کاربری ایجاد کنید. سپس با انجام یک سری تنظیمات، شما به استخر متصل خواهید شد. تفاوت استخرها را می‌توان در 3 نکته خلاصه کرد: اولین نکته که نباید فراموش کنید اینست که برخی از استخر‌ها در ازای عضویت در آنها کارمزدی بین 1 تا 10 درصد دریافت می‌کنند و برخی نیز کارمزدی دریافت نمی‌کنند. نکته دوم در این زمینه اندازه استخر است. اندازه استخر به تعداد ماینر‌های آن بستگی دارد. هر چه استخر بزرگ‌تر باشد اعتبار آن بیشتر است. نکته سوم هم امنیت استخر است. هر چه استخر انتخابی شما قدیمی‌تر باشد، احتمال هک شدن آن کمتر است. پس در انتخاب استخر خود دقت داشته باشید. ما در اینجا به اختصار به معرفی 3 استخر استخراج می‌پردازیم:

  • استخر BTC.com : یک استخر با ابعاد بزرگ و کارمزد 1.5 درصدی که متعلق به شرکت بیت مین است.
  • استخر VIA BTC: این استخر با ابعاد متوسط است و کارمزد 3 درصدی.
  • استخر kano CKpool: یک استخر کوچک با کارمزد 9/10 درصد که جزء استخر‌های کوچک محسوب می‌شود.

استخراج بیت کوین قانونی است؟

بله. در کشور ما نه تنها آموزش بیت کوین بلکه استخراج آن نیز قانونی است. البته به شرط اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت. این اخذ مجوز احتمالا به دلیل بالا بودن مصرف برق و ایجاد فشار بر روی شبکه برق است. در حال حاضر به صرفه‌ترین شیوه‌ی استخراج بیت‌ کوین در ایران استفاده از دستگاه‌های ماینر است که برق قابل توجهی مصرف می‌کنند.

بخش سوم: سرمایه‌گذاری در رمزارزها

چنانچه در مورد سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال و رمزارز بر پایه آموزش بیت کوین، همچنان مردد هستید، پیشنهاد می‌کنیم به اینفوگرافیک زیر توجه کنید:

5 دلیل برای سرمایه گذاری در رمزارز
5 دلیل برای سرمایه گذاری در رمزارز

حال اگر به حوزه رمزارزها علاقه‌مند شدید و خواستید از سرمایه‌گذاری در این رمزارز‌ها سود بدست آورید، برای شروع کار ابتدا باید رمزارز مدنظر خود را بخرید.

برای خرید رمزارز و ارز‌‌های دیجیتال کافیست با جستجو در اینترنت یک صرافی آنلاین معتبر پیدا کنید و بعد از ثبت نام در آن و احتمالا تکمیل فرایند احراز هویت، اقدام به خرید رمزارز موردنظر خود کنید. البته که خرید بیت کوین و رمزارز‌‌های دیگر از طریق صرافی‌های آنلاین خارجی مانند بایننس نیز امکان پذیر است و شاید به تنها چیزی که نیاز داشته باشید، یک ایمیل باشد. این نکته را مدنظر داشته باشید که اکثر این سایت‌ها به ایرانی‌ها خدمات ارائه نمی‌دهند و حتی ممکن است در صورت استفاده دائمی از وی پی ان هم اکانت شما را مسدود کنند. برای اینکه از اعتبار صرافی‌های ایرانی اطمینان بیابید کافیست به رنکینگ آن در گوگل و همچنین سابقه کاری آن و برخی نکات دیگر توجه کنید.

سرمایه‌گذاری یا ترید روی ارز‌های دیجیتالی کار بسیار حساسی است و ریسک آن بسیار بالاست. درست مانند سرمایه‌گذاری در بورس و یا هر تجارت و کسب و کار دیگر. این خطرپذیری برای افراد با تجربه نیز وجود دارد.

یکی از پرسش‌هایی که شاید برای شما پیش بیاید اینست که چه زمانی برای خرید مناسب است؟ پاسخ اینست که در حقیقت هیچ زمان مشخص و معینی برای این امر وجود ندارد. اما بر اساس تجربه می‌توان زمانی‌هایی را برای این خرید در نظر گرفت که با هم به مرور آنها می‌پردازیم. در نظر داشته باشید که هیچ چیزی در این زمینه قطعی نیست و آنچه خواهید خواند یک تحلیل بر اساس مستندات قبلی است.

افت یا افزایش قیمت ارز‌ها منوط به میزان عرضه و تقاضای آنهاست. با افزایش قیمت‌ها برخی افراد به امید افزایش بیشتر قیمت اقدام به خرید‌های هیجانی می‌کنند و بعد از مدت کوتاهی در کمال ناباوری شاهد افت قیمت و همچنین از دست دادن سرمایه خود خواهند بود. همانطور که خرید در قیمت‌های بالا ریسک زیادی به همراه دارد، خرید در زمانی‌که قیمت ارز در حال سقوط است نیز کار لزوما درستی نیست. چرا که امکان دارد شاخص قیمت از آن هم پایین‌تر برود و باز هم متحمل زیان شوید. بنابراین بهترین زمان خرید رمزارز‌ها را می‌توان زمانی دانست که قیمت کف به سطح ثبات رسیده باشد. فراموش نکنید که برای یک خرید پرمنفعت باید اوقاتی از روز را برای تحلیل و همچنین پیگیری قیمت‌ها اختصاص دهید. برای اینکه به تحلیل راحت‌تری دست بیابید می‌توانید به صفحه تحلیل تکنیکال سایت مراجعه بفرمائید.

با توجه به مطالب گفته شده، یک تریدر موفق به فردی گفته می‌شود که بتواند یک ارز را با استفاده از اطلاعات بدست آمده در قیمت کف بخرد و آن را در زمان مناسب و با بالاترین قیمت به فروش برساند. حال این سرمایه‌گذاری می‌خواهد برای خود فرد باشد یا برای دیگران. تریدر‌ها از طرق مختلف از جمله توسل به انواع آمار‌ها، تحلیل‌ها و غیره، زمان مناسب خرید و فروش‌های خود را بدست آورده و به سوددهی بیشتر دست پیدا می‌کنند.

این افراد برای ترید، گزینه‌‌های مختلفی را در پیش روی خود دارند. ترید روزانه، ترید نوسانی، موقعیت‌گیری و خرید و فروش فوری از جمله این شیوه‌هاست. برای آشنایی بیشتر می‌توانید به مقاله تریدر کیست مراجعه کنید. اما با توجه به اهمیت موضوع، توضیح مختصری در مورد هر یک خواهیم داد.

ترید روزانه: برخی تریدر‌ها به صورت روزانه اقدام به خرید و فروش می‌کنند و البته که به سود خوبی دست می‌یابند. هرچند که امکان زیان‌ده بودن سفارشات نیز وجود دارد.

ترید نوسانی: این نوع خرید و فروش، نیازمند زمان بیشتری هست. در این شیوه فرد با خرید ارز در قیمت پایین و فروش آن در قیمتی بالاتر به سود می‌رسد.

موقعیتگیری: این نوع ترید مناسب افرادیست که از صبر زیادی برخوردارند، چرا که ممکن است تا ماه‌ها امکان فروش نداشته باشند. به عنوان مثال فرد با استفاده از تحلیل‌های فاندامنتال و تکنیکال به این نتیجه می‌رسد که قیمت ارز مورد‌نظر وی پس از 6 ماه 4هزار دلار افزایش خواهد داشت. بنابراین شیوه موقعیت‌گیری مناسب افرادیست که از پس‌انداز خود برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند.

خرید و فروش فوری: این شیوه بر خلاف شیوه قبل، مختص افرادیست که به دنبال کسب سود در کوتاه مدت هستند. این افراد ارز خود را در قیمت مدنظر خریداری و به محض افزایش قیمت، آن را به فروش می‌رسانند.

نکات مهم ترید

  • هرگز سبد خود را با یک نوع ارز دیجیتال پر نکنید و سعی کنید سبدی با ارز‌های متنوع برای خود فراهم کنید. در بیان اهمیت این نکته همین بس که اگر شما تک ارز نباشید، در صورت افت قیمت یک ارز، ارز‌های دیگر می‌توانند خلاء افت قیمت آن ارز را پر کنند. بعد از بیت کوین رمزارزهایی همچون اتریوم، تتر، لایت کوین و ریپل از دیگر رمزارز‌های محبوب هستند.
  • برای ورود به این عرصه حتما با استفاده از مقالات مرتبط با آموزش بیت کوین و آموزش ترید ارزهای دیجیتال، سطح دانش خود را در این حوزه افزایش دهید، چرا که عدم آگاهی کافی در این زمینه می‌تواند سرمایه شما را نابود کند.
  • استفاده از کیف پول مناسب را به هیچ عنوان فراموش نکنید.

کیف پول رمزارز

با توجه به اینکه ارز‌های دیجیتالی از جمله بیت کوین حالت فیزیکی ندارند، بنابراین نحوه نگهداری آنها نیز متفاوت خواهد بود. پس از استخراج یا خرید رمزارز، کوین‌های دریافتی را باید به کیف‌پول‌ الکترونیکی یا همان والت منتقل کنید. والت‌ها در اصل برای ذخیره کلید‌های عمومی و کلیدهای خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آموزش بیت کوینانواع والت‌های مختلفی وجود دارند که می‌شود به 4 دسته اصلی آنها را تقسیم بندی کرد. این دسته‌بندی را در ادامه خواهیم دید:

کیف پولهای نرم افزاری

این کیف پول‌ها که خود 2 نوع مختلف دارند، کیف پول‌هایی هستند که برای استفاده از آنها نیازمند نصب نرم افزار بر روی گوشی و یا رایانه شخصی خود هستید. تقسیم‌بندی والت‌های نرم افزاری به صورت زیر است:

کیف پول موبایلی: کیف پول‌هایی هستند که بر روی تلفن همراه شما نصب می‌شوند و این امکان را به شما می‌دهند تا در هر لحظه و در هر مکانی که قرار دارید به رمزارزهای خود دسترسی داشته باشید و از طریق آن اقدام به ارسال و یا دریافت ارز موردنظر خود کنید. توجه داشته باشید که این کیف پول‌ها به دلیل اتصال به اینترنت می‌تواند شما را مورد حمله هکر‌ها قرار دهد. برای مثال می‌توانیم به والت‌های بلاکچین (Blockchain)، کوبو (cobo) و دلتا (delta) اشاره کنیم.

کیف پول کامپیوتری (دسکتاپ): همانطورکه از نام آن پیداست، این کیف پول‌ها بر روی رایانه شما نصب می‌شوند و می‌توانید از آنها بسته به نیاز خود استفاده کنید. این والت‌ها نسبت به والت‌های قبلی از امکانات بیشتری برخوردار هستند و محدودیت‌های آنها را ندارند. امنیت والت‌های دسکتاپ نیز به دلیل اتصال به اینترنت خیلی بالا نیست، اما با استفاده از راهکار‌های امنیتی مانند تایید 2 مرحله‌ای می‌توان از دستیابی هکر‌ها به آن جلوگیری کرد. از جمله والت‌های دسکتاپ می‌توان به الکتروم (Electrum) و اکسودوس (Exodus) اشاره کرد.

کیف پولهای مبتنی بر وب: این کیف پول‌ها به شما امکان این را می‌دهند که با استفاده از هر دستگاهی چه موبایل و چه رایانه که به اینترنت متصل می‌شود، به مدیریت رمزارزهای خود بپردازید. کوین بیس (coinbase) در این زمینه می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

کیف پول کاغذی: والت‌های کاغذی یکی از کم هزینه‌ترین و امن‌ترین والت‌ها هستند. شما برای استفاده از این والت‌ها کافیست کلید‌های خصوصی خود را از طریق پرینتر چاپ کنید و در زمان نیاز با استفاده از گوشی همراه از آن استفاده کنید. از آنجا که امکان مفقود شدن این تکه کاغذ گران‌بها وجود دارد، در حفظ و نگهداری آن باید کوشا باشید. معمولا از این کیف پول در کنار یک کیف پول دیگر استفاده می‌شود.

کیف پول سخت افزاری

این کیف پول‌ها را می‌توان امن‌ترین کیف پول قلمداد کرد که تنها خطری که آن را تهدید می‌کند، مفقود شدن آن است. برای استفاده از کیف پول سخت افزاری، که وسیله‌ای شبیه به فلش یو‌اس‌بی است، شما باید به کامپیوتر متصل شوید، با این وجود حتی اگر آنتی ویروس ندارید، نگران نباشید. بنظر می‌رسد که هیچ ویروسی امکان دسترسی به ارز‌های ذخیره شده شما را ندارد. البته استفاده از این والت‌ها رایگان نیست و شما باید آنها را خریداری کنید. برخی از این والت‌ها عبارتند از: Trezor، Ledger nano s و keepkey.

چنانچه مایل هستید لیست کیف پول‌های رایج و امکانات هر کدام را مشاهده نمایید می‌توانید به صفحه معرفی کیف پول‌ها مراجعه نمایید.

آموزش بیت کوین

رمزارزهای مناسب برای سرمایه‌گذاری در سال 2020

اکنون که با مزایا و ویژگیهای رمزارز‌ها آشنا شدید، بهتر است ببینیم که بهترین رمزارز‌ها برای سرمایه‌گذاری در سال 2020 کدامند.

  • بیت کوین: اولین رمزارزی که برای سرمایهگذاری به شما پیشنهاد میکنیم، بیت کوین است. با وجود صعود و نزولهای بسیار زیاد قیمت آن طی سالیان گذشته، باز هم بیت کوین محبوبترین رمزارز برای سرمایهگذاری است. قیمت بیت کوین نیز همچنان بالاترین قیمت در بین رمزارزها میباشد.
  • اتریوم: رمزارز بعدی که میتواند در این لیست قرار بگیرد، اتریوم است. اتریوم با تکیه بر ویژگی منحصر به فرد خود که همان قراردادهای هوشمند است، توانسته در بین ارزهای دیجیتالی مقام نسبتا بالایی را کسب کند. این نکته قوت بعلاوه سوددهی قابل توجه، در انتخاب شما میتواند موثر باشد. قیمت اتریوم پایینتر از بیت کوین است.
  • بایننس کوین: ارز دیجیتال بایننس کوین (Binance Coin) یا بی ان بی توسط صرافی ارز دیجیتال چینی، یعنی صرافی بایننس (Binance)، ایجاد شده است. این صرافی این محصول مالی را در سال 2017 به عنوان راهکاری برای ایجاد یک کوین کاربردی برای این پلتفرم معاملاتی و برنامه‌های وفادارای مشتریان آن راه‌اندازی کرد. در ابتدا بایننس کوین (BNB) یک توکن مبتنی بر استاندارد ERC-20 بود که از طریق پلتفرم بلاکچین اتریوم صادر شده بود. اما بعد از گذشت مدتی، این پروژه، بلاکچین ویژه خودش را به دست آورد. حجم عظیم معاملات این صرافی ارز دیجیتال باعث شد بسیاری آینده بایننس را بسیار مثبت تلقی کنند، و این نظری بود که با فاصله بسیار کمی از راه‌اندازی آن اثبات شد.
  • لایت کوین: هر چند که لایت کوین مانند دیگر رمزارزها در طول مدت حضورش در دنیای رمزارزها و ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی را پشت سر گذاشته است، اما همچنان در بالای جدول ارزهای مناسب برای خرید میدرخشد. قیمت لایت کوین نیز مانند اکثر رمزارزها بسیار نوسان داشته است.
  • استلار: رمزارزی است که از پروتکلی شبیه ریپل استفاده میکند. با توجه به اینکه استلار برای ریز تراکنشها و تراکنشهای کوچک قابل استفاده است، بعید نیست که در طول سالهای آینده، استلار تبدیل به یک ارز دیجیتال پرکاربرد برای استفاده‌کنندگان شود. قیمت استلار پایین است و این پایین بودن قیمت آن شاهدی است بر این موضوع که همیشه قیمت بالا نشانه مناسب بودن ارز برای خرید نیست.
  • ریپل: با به رسمیت شناخته شدن ریپل در صرافی کوین بیس به عنوان رمزارزی برای تبادلات و معاملات خود، آیندهای روشن را میتوان برای ریپل در نظر گرفت. تا جایی که بزودی شاهد همهگیر شدن استفاده از آن خواهیم بود. قیمت ریپل در سال 2018 جهش بزرگی داشت ولی در عرض چند ماه قیمت آن کاهش پیدا کرد.

آیا بیت کوین قانونی است؟

در کشور عزیز ما ایران، استفاده از و رمزارز با توجه به وضع نشدن قوانین خاص این موضوع، غیر قانونی محسوب نمی‌شود و دقیقا به همین دلیل که قانونی برای آن وضع نشده است، استفاده از آن جرم هم تلقی نمی‌شود. شاید برای شما جالب باشد که بدانید اگر معامله‌ای با استفاده از رمزارز‌ها انجام شود و یکی از طرفین دریافت‌کننده یا پرداخت‌کننده از عدم اجرای تعهد طرف مقابل شکایت کند، نیروی انتظامی و قوه قضائیه مکلف به رسیدگی به شکایت هستند و برای مجرم حکم صادر می‌شود.

در برخی کشورها استفاده از بیت کوین و سایر رمزارزها کاملا قانونی است ولی برخی کشورهای دیگر استفاده از بیت کوین را ممنوع کردند.

آموزش بیت کوین

دیدگاه خود را ثبت کنید

45 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

میخواستم آموزش بیت کویین و ترید رو به من یاد بدهید

سلام

دوره رایگان رمزارز نیوز رو از اینجا مشاهده کنید

واه پـسر چه حالی داد
عــجب صفر تا صدی بود اونم ساده شیوا و روان
کِیف کردم جواب خیلی از سوالهام و ابهامهایی که داشتم رو گرفتم خیلی دمتون گرم.
ایشالا بیت کوین هاتون هزار برابر بشه

سلام در قسمت شماره تلفن ایران رو نمیده،چطور وری‌فای بشیم

سلام. روز بخیر
دوره رایگان رو چند بار درخواست دادم. ولی ارسال نشده. ممنون میشم پیگیری بفرمایید

کاربر گرامی سلام

چنانچه آدرس ایمیل تون معتبر هست، ما لینک دوره رو براتون ارسال کردیم.

همچنین از لینک زیر میتونید به دوره رایگان ما دسترسی داشته باشید
https://ramzarz.news/free-tutorial-download

فعلا که درست نمیدونم باید کمی کار کنم بعد

حساب من ۴ ماهه باوجود وریفای بسته شده من ۵۰ روز پیش تصاویر مدارک خواستند ولی هنوز جواب ندادند. آیا امیدی به باز شدن هست؟ چون کل سرمایه ام اونجاست..

لطفا هرکی اطلاعات بروز و سیگنال معتبری بدست گرفت برای ماهم ارسال کنه.
خداخیرتون بده و صد چندان سود

سلام یدونه سایت میشناسم که خوبه و باهاش ترید زیاد میدم تا الان که سود خوبی ازش گرفتم

خدا خیرت بده تازه کاریم ما لطف کن به ما هم معرفی کن دمت گرم

عالی پاینده

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط A.F.Z

با سلام من چند پیش از طریق سایت شما مقداری رمز ارز خریدم ولی ازم آدرس ولت خواست هر چی تلاش میکنم لینک رو پیدا نمیکنم که ادرس ولت رو وارد کنم لطفا راهنماییم کنید ممنون

سلام.از چه صرافی خرید خود را انجام داده اید؟

سلام ممنونم از برنامه خوب شما

سلام لطفا راهنمای کنیدچطور آموزش ببینم بیت کویین

سلام. برای شروع می توانید از آموزش های رایگان رمز ارز نیوز استفاده کنید.

سلام الآن زمان گرفتن چه رمز ارزه؟

جواب این سوال یعنی شما وارد این بازار نشوید چون توضیحاتی ب این سادگی را نفهمیدی پس مطمئن باش صددرصد در ترید همه سرمایه ات میشه چند متر طناب که بتونی خودت خلاص کنی تازه اگر تا این قدر از سرمایه ات باقی بمونه ک فکر نکنم قدرت خرید طناب هم بعداز ورود داشته باشی

ممنون ازمطالب خوبتون

سلام
من به تازگی می خواستم وارد فضای استخراج اتریوم بشم
به همین خاطر وامی را با سود بالا دریافت کردم
الان متوجه شدم که به زودی استخراج اتریوم پایین می پذیرد
حالا مردد هستم که این پول را در حوزه دیگری سرمایه گذاری کنم یا ریگ اتریوم جمع کنم

با سلام

مطلب خوبی بود

دوستان ارزهای دیجتال یک بستر عالی برای کسب درآمد اینترنتی هستند و سود خوبی هم دارند ولی باید دقت کنید و با احتیاط پیش برید تا ضرر نکنید همیشه سیو سود انجام بدین و هیچ وقت کل سرمایه تون رو وارد بازار نکنید .
با تشکر از سایت خوبتون

فروش دستگاه ماینر دارید

خیر

چرا سایتتون نماد اعتماد الکترونیک نداره؟؟ من میخواستم محتوای آموزشیتون رو خرید کنم الان مرددم.

سلام دوست عزیز سایت ما نماد اعتماد الکترونیک داریم. در پایین صفحه می تونید مشاهده کنید. البته الان خود سایت اینماد از دسترس خاج شده و خدمات نمیده اگر چند ساعت دیگه مراجعه کنید می تونید اینماد سایت رو مشاهده کنید.

من همیشه توصیه می کنم که وقتی می خواهید تجارت کنید ، باید از یک پرسنل آموزش دیده کمک بگیرید. من با تجارت Phoenix octaFx معامله می کنم و اگر آنها را توصیه نکنم ، خودخواهانه خواهد بود. من با سیگنال های محافظت شده خوب و استراتژی های فعال همیشه توانستم بیش از ۱۱،۲۰۰ دلار در هفته درآمد داشته باشم. لطفاً اینجا وب سایت آنها است و ایمیل آن را خودتان بررسی کنید.

ایمیل: phoenixoctafxtrade@gmail.com

سلام من میخوام ۱۰۰میلیون وارد ارز دیجیتال کنم و هولد کنم.چه ارزی بخرم تا ۱ سال اینده ۱۰ برابر بشه؟

سلام عزیزم . با این قطعیت نمیشه یک رمزارز معرفی کرده که دقیقا یکسال دیگه ده برابر بشه . بازار رمزارزها پر از نوسان هست. بهترین کار ااین است که شما پولتون رو به پنج قسمت تقسیم کنید و از میان ده رمزارز برتر بازار مثا بیت کوین و اتریوم کاردانو سولانا ترون و… چند تا رو انتخاب کنید و در زمانی که بازار در کف قیمت هست خرید کنید.

با سلام

مطلب خوبی بود

دوستان ارزهای دیجتال یک بستر عالی برای کسب درآمد اینترنتی هستند و سود خوبی هم دارند ولی باید دقت کنید و با احتیاط پیش برید تا ضرر نکنید همیشه سیو سود انجام بدین و هیچ وقت کل سرمایه تون رو وارد بازار نکنید
با تشکر از سایت خوبتون

سلام، یدونه سایت میشناسم که با ترید کردن در واقعا بات هوش مصنوعی داره که میتونید با پولتون باهاش سود بگیرید خودم هم دارم همین کار رو چند ماهه انجام میدم

با سلام.
برای من حقیقتا جای سوال هست که دلیل اینکه مطالب رایگان اموزشیتون بسیار مفیدتر و قابل فهم تر از منابع فروش بسته اموزشیتون هست چیه؟خیلی از نکاتی رو که در مبحث رایگان اشاره کردید اصلا در بسته فروش ارز دیجالتون اشاره نکردید و واقع تفاوت چندانی من از نظر اطلاعات بیشتر ندیدم

بسیار عالی

با سلام ایا در این سایت اموزش رایگان رمز ارزها برای کاربران تازه وارد وجود دارد یا .نه با تشکر شیردل از ارومیه

ممنون از اشتراک لینک

مطالب خیلی خوب و اموزنده بود با تشکر از زحمت کشان این مجموعه

آیا اینجا هم میشه خرید هم فروخت کلا روش کاری چه شکلیه

مطلب بسیار مفیدی بود . ممنون از زحماتتون

خیلی خوب بود

با تشکر از زحمات شما در تهیه و ایجاد این سایت