آموزش ترید ارزهای دیجیتال؛ تریدر کیست؟

ترید به معنی خرید و فروش و تجارت است.

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

ترید، کلمه‌­ای که این روز‌ها آن را زیاد می‌شنویم ولی کمتر به معنی آن فکر می‌کنیم و کمتر به دنبال معنی آن می‌رویم. ترید به معنی خرید و فروش و تجارت است. ترید ارز‌های دیجیتال نیز همین گونه است. این بدان معناست که ترید ارز‌های دیجیتال یعنی خرید و فروش ارز‌های دیجیتال با هدف دستیابی به سود بیشتر. اگر می‌خواهید مانند یک تریدر ماهر عمل کنید، باید مثل هر کار دیگری آموزش ببینید. پس با آموزش ترید ارزهای دیجیتال همراه ما باشید.

تریدر کیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

با توجه به تعریف ترید، می‌توان تریدر را شخصی نامید که با استفاده از اطلاعات لازم، اقدام به خرید ارز‌های دیجیتالی با کمترین قیمت می‌کند و در زمان معین همان ارز را به بالاترین قیمت به فروش می‌رساند و از این طریق سود می­‌کند. البته برخی تریدرها علاوه بر اینکه برای خود اقدام به خرید و فروش می‌کنند، از سوی سازمان‌ها و یا اشخاص دیگر نیز مامور به انجام این نوع معاملات می‌شوند و قطعا برای این کار دستمزد خوبی دریافت می‌کنند.

نکته قابل توجه در این زمینه اینست که یک فرد تریدر را نمی‌توان یک سرمایه‌گذار تلقی کرد، چرا ‌‌که تفاوت‌های اساسی بین این دو شخصیت وجود دارد.

یکی از این تفاوت‌ها را می‌توان در تعداد خرید و فروش‌ها دانست. تریدر‌ها دائم در حال انجام معاملات مختلف هستند و این در حالیست که سرمایه‌­گذاران خرید و فروش کمتری در همان مدت دارند.

تفاوت دیگر بین این دو شخصیت، مدت زمان سرمایه‌­گذاری است. سرمایه­‌گذاران چشم‌­اندازی بلند مدت را دنبال می‌کنند و در مقابل تریدر‌ها‌‌، بازه‌های زمانی کوتاه مدت را ترجیح می‌دهند. این زمان می‌تواند از یک ساعت تا چندین ماه متغیر باشد.

شیوه کار تریدرها یا همان معامله‌گران چگونه است؟

تریدر‌ها برای رسیدن به اهداف خود از هر منبعی که بتوان از طریق آن اطلاعات بدست آورد، استفاده می‌کنند. این منابع می‌توانند آمارها، نمودار‌ها، نوسانات روزانه و هفتگی باشند. آن‌ها با استفاده از انواع تحلیل فاندامنتال، تکنیکال و پیگیری نوسانات قیمت ارز‌های دیجیتال، بهترین زمان خرید و یا فروش را پیدا کرده و به سود می‌رسند.

چند نوع ترید ارز دیجیتال وجود دارد؟

اگر آموزشگاهی، کلاس‌های آموزش ترید ارزهای دیجیتال را برگزار کند، آنچه خواهید آموخت را می‌توانید در ادامه مقاله ببینید.

مبحث اول این آموزش انواع ترید است که در ادامه به آن می‌پردازیم:

ترید روزانه (day trading): زمانی که معاملات در طول روز انجام شود از این اصطلاح استفاده می‌شود. شما با انجام خرید و فروش خود در طول روز، می‌توانید به سود قابل توجهی دست پیدا کنید. البته همیشه یک حد ضرر نیز برای خود معین کنید. در برخی مواقع و با توجه به ضرورت‌های شخصی گاهی این معاملات بیش از یک روز طول خواهد کشید که به معاملات (intra- day trading) معروفند.

خرید و فروش نوسانی (swing trading): در این نوع معاملات تجاری، زمان بیشتری را باید صرف کنید چرا که پروسه آن پروسه­‌ای چند روزه یا حتی چند هفته‌ای خواهد بود. در این شیوه شما خرید خود را در پایین­‌ترین قیمتی که توسط انواع تحلیل بدست آورده‌اید، انجام می‌دهید و زمانی که قیمت در بالاترین نقطه قرار دارد، آن را به فروش می‌رسانید.

این نکته را فراموش نکنید که تریدر‌هایی بر روی موج نوسانات، موج‌سواری می‌کنند که از قدرت تحلیل تکنیکال خوبی برخوردارند و دامنه نوسانات را به خوبی زیر نظر دارند. حد ضرر در این شیوه نسبت به نمونه قبلی پایین و سود حاصله بسیار بیشتر خواهد بود.

ss-crypto-future

موقعیت‌گیری (position trading): موقعیت‌گیری برای افرادی کارآمد خواهد بود که خرید و فروش ارز‌های دیجیتالی را به عنوان یک سرمایه‌­گذاری بلند مدت قبول کرده‌اند و در پی آن هستند که با زیر نظر گرفتن قیمت یک ارز، اقدام به خرید آن کنند و تا زمانی که قیمت به میزان ارزش مورد نظر آن‌ها نرسد، اقدام به فروش آن نمی‌کنند. مثلا شخص بیت کوین را به ارزش 10هزار دلار خریداری می‌کند (در زمان نگارش مقاله قیمت بیت کوین 9800 دلار است) و بر اساس اطلاعات و با تکیه بر تحلیل­‌های فاندامنتال و تکنیکال و صد البته شانس و اقبال خود، آن را تا مرز 15 هزار دلار نزد خود نگه می‌دارد و سپس آن را به فروش می‌رساند. این روش برای افرادی مناسب خواهد بود که اولا آستانه صبر بالایی داشته باشند و دوما سرمایه استفاده شده در این تجارت از پس انداز آن‌ها باشد چرا که خواب این سرمایه‌­گذاری طولانی و ریسک آن نیز زیاد است.

خرید و فروش فوری (scalping trading): این نوع سرمایه­‌گذاری فقط به یک منظور از سوی تریدر‌‌ها صورت می‌گیرد و آن هم چیزی نیست جز کسب سود در بازه زمانی اندک. این معاملات فوری نیازمند افرادی است که به صورت مداوم به هوش و به گوش هستند و حتی تغییرات اندک بازار از نظرشان دور نمی‌ماند. در این شیوه فرد معامله‌­گر ارز مورد نظر خود را در قیمت مدنظر خود خریداری می‌کند و با افزایش نرخ، آن را به فروش می‌رساند و از این طریق به سود دست پیدا می‌کند.

نکته قابل توجه در این زمینه اینست که برای موفقیت در هر کدام از این شیوه‌ها ابتدا باید هر کدام را بصورت آزمایشی مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید بهترین تصمیم در مورد شیوه ترید را اتخاذ کنید.

انواع تحلیل

موضوع دوم آموزش، معرفی انواع تحلیل خواهد بود.

همانطور که گفته شد معامله­‌گران برای پیش بینی قیمت‌های آتی یک ارز دیجیتالی مثل بیت کوین، علاوه بر هوش، صبر و گاهی شانس، از انواع تحلیل استفاده می‌کنند. این تحلیل‌ها به 2 صورت بنیادین یا همان فاندامنتال و همچنین تکنیکال در دسترس تریدر‌‌هاست.

تحلیل تکنیکال: در این تحلیل شما باید با دنبال کردن نمودار قیمت‌ها و حجم معاملات در یک بازه زمانی به این نتیجه برسید که چه زمانی برای خرید و یا فروش بیت کوین یا هر رمزارز دیگر مناسب است. در بسیاری از موارد پیروی از این نمودار‌ها باعث کسب سود می‌شود. به شرط آنکه در این کار مهارت لازم را کسب کرده باشید.

تحلیل فاندامنتال: دنبال‌­کنندگان این تحلیل در پی آن هستند که قیمت تقریبی ارز مورد نظر خود را تعیین کنند. در این روش هر خبر یا حتی هر شایعه نیز می‌تواند در قیمت تاثیر گذار باشد. تریدر‌ها با تجزیه و تحلیل اخبار مرتبط و همچنین کنار هم قرار دادن اطلاعات خود، پازل خود را تکمیل می‌کنند. در این شیوه همه چیز از منظر تکنولوژی مورد بررسی قرار می‌گیرد و هر آنچه که فکر می‌کنید به نوسانات قیمت بیت کوین منجر می‌شود، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. از گران شدن طلا تا افت شاخص بورس در یک کشور؛ همه می‌توانند در این تحلیل مورد بررسی قرار گیرند.

آنچه نباید در این مورد از قلم انداخت اشاره به این نکته است که حاصل هر کدام از تحلیل‌ها تنها و تنها یک پیش بینی از قیمت آینده خواهد بود و نتیجه آن‌ها همیشه رضایت بخش نخواهد بود. اما اگر بخواهیم در جایگاه مقایسه این دو تحلیل را بسنجیم باید گفت که موفقیت در این عرصه نیازمند استفاده همزمان و ادغام هر دو تحلیل با یکدیگر است و هیچ کدام به تنهایی به موفقیت منتج نخواهند شد.

در هنگام گذراندن دوره آموزش ترید ارز‌های دیجیتال، شاید با دو اصطلاح بازار خرسی و بازار گاوی نیز رو برو شوید.

اگر بخواهیم در یک جمله این بازارها را توضیح دهیم باید بگوییم که بازار گاوی در زمان اوج گیری بازار به کار می‌‌رود و بازار خرسی در زمان سقوط و افت قیمت. علت این نامگذاری و اطلاعات بیشتر در این زمینه را می‌توانید اینجا بخوانید.

حالا که با مفاهیم این حوزه آشنا شدیم به این سوال پاسخ خواهیم داد که چگونه ترید کنیم؟

پاسخ این سوال را در ادامه خواهید یافت.

شما برای آنکه به یک تریدر ماهر تبدیل شوید، باید خرید و فروش ارز دیجیتال را در راس امور قرار دهید. به تعبیر دیگر معامله‌گر به کسی اطلاق می‌شود که از طریق خرید و فروش بیت کوین به کسب درآمد می‌پردازد. پس برای تریدر شدن اولین نیاز شما افتتاح حساب در یک صرافی آنلاین است. بعد از آن شما با اولین خرید ارز دیجیتال وارد عرصه تریدینگ می‌شوید. اگر آموزش ترید ارزهای دیجیتال را به خوبی پشت سر گذاشته باشید، شما می‌توانید به کسب درآمد از این صنعت در دوره‌های کوتاه مدت یا بلند مدت بپردازید.

برخی از سوالات متداول در این زمینه را با هم مرور می‌کنیم:

  • بهترین استراتژی ترید کدام است؟ همانطور که گفته شد، هر کدام از شیوه‌های ترید و معامله‌گری بستگی زیادی به محدودیت زمانی و همچنین میزان تسلط شما بر بازار دارد و موفقیت شما در آن‌ها نیازمند تجربه شخصی شما خواهد بود.
  • کدام ارز برای ترید مناسب‌تر است؟ واقعیت اینست که برای این سوال جواب درستی وجود ندارد. چرا که کار تریدر مشخص کردن پاسخ همین سوال است و هر روز بلکه هر لحظه می‌تواند متغیر باشد.
  • آیا صرافی معتبر در ایران وجود دارد؟ پاسخ شما مثبت است. صرافی‌های معتبری در حیطه ارز‌های مجازی وجود دارند که با جستجو در گوگل می‌توانید به لیست آن‌ها دست بیابید.

نتیجه گیری

آنچه در این مقاله گفته شد، گفتاری بود در مورد اصطلاحات ترید و تریدر. فراموش نکنید که برای اینکه به یک معامله­‌گر قهار در زمینه ارز‌های دیجیتالی تبدیل شوید، حتما باید آموزش‌های زیادی را پشت سر بگذارید که ما در مقالات دیگر خود این آموزش‌ها را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد. پس مقالات ما در مورد آموزش ترید ارزهای دیجیتال را دنبال کنید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments