بازار خرسی و گاوی در ارز دیجیتال چیست؟

با اتکا به بازار گاوی و خرسی، چگونه بخریم و کی بفروشیم؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

اصطلاحات خرس و گاو در بورس به این منظور به کار می‌­روند که توضیح دهند بازارهای سهام کلاً چگونه عمل می‌­کنند (یعنی آیا این بازارها با افزایش ارزش مواجه هستند یا با استهلاک ارزش). از سوی دیگر، چون بازار تحت­‌الشعاع نگرش‌­های سرمایه­‌گذاران قرار دارد، لذا این اصطلاحات نیز حاکی از این هستند که سرمایه‌گذاران چه احساسی راجع به بازار و روندهای متعاقب آن دارند. در این مطلب با ما همراه باشد تا نگاهی به این بازارها بیندازیم.

بازار گاوی

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

به زبان ساده می‌­‌­توان گفت که بازار گاوی به بازاری گفته می‌­شود که ارزش در آن در حال صعود است و افزایش مستمر قیمت‌های سهام بازار از مشخصات این بازار است. در چنین مواقعی، سرمایه­‌گذاران معمولاً ایمان دارند که این روند صعودی در دراز مدت ادامه خواهد یافت. در این سناریو، معمولاً اقتصاد کشور قوی است و سطوح استخدام نیز بالا می‌­باشند.

بازار خرسی

حال برای فهم بهتر مفهوم خرس و گاو در بورس باید تعریف بازار خرسی را نیز مرور کنیم. بازار خرسی بازاری رو به تنزل است. قیمت‌های سهام دائماً افت می‌­‌­کنند و این مسئله نیز منجر به روند نزولی می‌­‌­شود که سرمایه‌گذاران معتقد هستند ادامه خواهد یافت و این مارپیچ روند نزولی تا ابد ادامه خواهد یافت. در بازار خرسی، اقتصاد معمولاً کند است و بیکاری افزایش می‌­یابد؛ زیرا شرکت‌ها شروع به اخراج کارمندان می‌­کنند.

بازار خرسی و گاوی چیست؟

نکات کلیدی در مورد بازارهای خرسی و گاوی

  • بازار گاوی بازار رو به صعود است و از لحاظ اقتصادی مستحکم است، در حالی‌که بازار خرسی بازاری است که در حال عقب‌­نشینی است و ارزش اکثر سهام­‌های آن در حال تنزل می‌­‌­باشد.
  • هرچند که برخی از سرمایه­‌گذاران خرسی هستند، ولی اکثر سرمایه­‌گذاران گاوی می‌­‌­باشند. بازار سهام به عنوان یک کل، همیشه با بازدهی‌­هایی همراه بوده است.
  • سرمایه­‌ گذاری در بازار خرسی، خطرناک‌تر است؛ زیرا بسیاری از سهام­‌ها ارزش خود را از دست می‌­دهند. چون پیش‌بینی کف بازار کار سختی است، لذا اکثر سرمایه‌­گذاران پول‌های خود را از بازارها بیرون می‌­کشند و نقدی معامله نمی‌­کنند تا این روند برعکس شود.

مشخصات بازارهای گاوی و خرسی

هرچندکه بازار خرس و گاو در بورس از طریق جهت‌گیری قیمت‌های سهام مشخص می‌شوند، ولی این بازارها مشخصات دیگری نیز دارند که سرمایه­‌گذاران باید از آنها باخبر باشند. لیست زیر در مورد برخی از این فاکتورها توضیح داده است:

  • عرضه و تقاضای اوراق بهادار بازارهای خرسی و گاوی: در بازار گاوی، شاهد تقاضای قوی و عرضۀ ضعیف اوراق بهادار هستیم. به عبارت دیگر، بسیاری از سرمایه‌­گذاران مشتاق خرید اوراق بهادار هستند و تعداد معدودی از آنها مایل به فروش اوراق بهادار می‌­باشند. در نتیجه، زمانی که سرمایه‌­گذاران برای به دست آوردن سهام موجود با یکدیگر رقابت می‌­کنند، قیمت‌های سهام افزایش می‌یابد. در یک بازار خرسی، عکس این مطلب درست است یعنی افراد بیشتری به دنبال فروش هستند تا خرید.
  • روانشناسی سرمایه‌­گذار: از آنجایی که رفتار بازار تحت تاثیر برداشت افراد از رفتار بازار قرار دارد، لذا روانشناسی و احساسات سرمایه­‌گذار بر اینکه آیا بازار صعود خواهد یافت یا نزول، تاثیر می‌گذارد. عملکرد بازار سهام و روانشناسی سرمایه‌گذار به یکدیگر وابسته هستند. در یک بازار گاوی، سرمایه‌گذاران مشتاقانه به امید کسب سود فعالیت می‌­کنند. در بازار خرسی، احساسات بازار منفی است لذا سرمایه­‌گذاران شروع به بیرون کشیدن پول خود از بازارهای سهام و قرار دادن ‌آنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت می‌­کنند، و بدین طریق منتظر یک حرکت مثبت در بازار سهام می‌­مانند.
  • تغییر فعالیت‌های اقتصادی: از آنجایی که کسب و کارهایی که سهام­‌های آنها در صرافی‌­ها خرید و فروش می‌­شوند جزو فعالان یک اقتصاد بزرگ به حساب می‌آیند، لذا بازار سهام و اقتصاد ارتباط قوی با یکدیگر دارند. بازار خرسی با یک اقتصاد ضعیف در ارتباط است زیرا اکثر کسب و کارها قادر به ثبت سودهای کلان نیستند زیرا مصرف کنندگان تقریباً به اندازۀ کافی خرج نمی‌­کنند. در یک بازار گاوی، عکس این روند اتفاق می‌افتد، زیرا افراد پول بیشتری برای خرج کردن دارند.

فرق بازار گاوی و خرسی

اندازه‌­گیری تغییرات بازار

عامل کلیدی تعیین کنندۀ خرسی بودن یا گاوی بودن بازار، واکنش سریع بازار به یک رویداد خاص نیست، بلکه نحوۀ عملکرد بازار در دراز مدت، عامل کلیدی است. جابجایی­‌های کوچک فقط بیانگر یک روند کوتاه مدت یا اصلاح بازار هستند. یک دورۀ زمانی طولانی مشخص خواهد کرد که شما در یک بازار گاوی به سر می‌­برید یا خرسی.

زمانبندی دقیق بازار تقریباً غیرممکن است

با این حال، تمام جابجایی‌­های طولانی بازار را نمی‌­توان به عنوان گاوی یا خرسی معرفی کرد. گاهی اوقات یک بازار در یک دورۀ زمانی دستخوش رکود می‌­شود و در نتیجه سعی می‌کند جهت درست را پیدا کند. در این حالت، یکسری جابجایی‌های رو به بالا و رو به پایین واقعاً می‌­توانند سودها و زیان‌های حاصل از روند یکنواخت بازار را تغییر دهند.

در بازارهای خرسی و گاوی چه باید کرد

در یک بازار گاوی، کار ایده‌­الی که یک سرمایه‌­گذار می‌­تواند انجام دهد این است که با خرید به موقع سهام­‌ها با توجه به روند موجود و در صورت امکان، از افزایش قیمت‌ها بهره ببرد و سپس این سها‌‌م‌­ها را زمانی که به پیک خود رسیدند، بفروشد. در بازار گاوی، تمام زیان‌ها اندک و موقتی هستند. یک سرمایه‌گذار می‌تواند فعالانه و با اطمینان کامل در سهام‌­های بیشتری سرمایه­‌گذاری کند و به سود بیشتری دست یابد.

اما در یک بازار خرسی، احتمال اینکه متحمل زیان شوید بیشتر است زیرا قیمت‌ها دائماً در حال از دست دادن ارزش خود هستند و انتهای وضعیت این بازار را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. حتی اگر تصمیم به سرمایه‌گذاری با امید تغییر وضعیت بگیرید، احتمالاً قبل از اینکه شرایط تغییر کند متحمل زیان خواهید شد. لذا، قسمت اعظم سودآوری در فروش کوتاه مدت یا در سرمایه­‌گذاری‌های امن‌­تر همچون اوراق بهادار با درآمد ثبت دیده می‌­شوند.

مفهوم بازار گاوی و خرسی

شاید سرمایه‌­گذار به سراغ سهام‌های تدافعی نیز برود. این‌ها سهام­‌هایی هستند که عملکرد آنها خیلی کم تحت تاثیر تغییر روندهای بازار قرار می‌­گیرد و لذا در چرخه‌­های رکود و رونق اقتصادی، ثابت هستند. این‌ها صنایعی همچون خدمات شهری هستند که معمولاً به دولت تعلق دارند و نیازمندی­‌هایی هستند که مردم صرف‌نظر از شرایط اقتصادی آن‌ها را خریداری می‌­کنند.

سخن پایانی

بازارهای گاوی و خرسی تأثیر بسزایی بر سرمایه‌­گذاری­‌های شما دارند؛ لذا بهتر است حین اتخاذ تصمیم سرمایه‌گذاری خود وقت بگذارید تا متوجه شوید وضعیت بازار فعلی چگونه است. این نکته را به خاطر داشته باشید که بازار سهام در دراز مدت همیشه با بازدهی مثبتی همراه است.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments