راه‌های شناخت ارزهای دیجیتال اسکم یا کلاهبرداری

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

با وجود معرفی بیت کوین در سال 2010، هنوز هم مفهوم رمزارز برای بسیاری از افراد گیج‌کننده است. همین مسئله باعث می‌شود که بسیاری از کلاهبرداران و اسکمرها بتوانند به ارزهای دیجیتال به عنوان یک هدف ایده‌آل نگاه کنند. با این حال، رمزارز آن قدر هم مفهوم پیچیده‌ای نیست و با اطلاعاتِ خیلی کم می‌توانید خود را در برابر کلاهبرداری‌های زیادی که در این زمینه وجود دارد، محافظت کنید. کلاهبرداری‌ها در هر حوزه‌ای که باشند، اغلب دارای نشانۀ مشخصی هستند. رمزارزها هم از این قاعده مستثنی نیستند. بنابراین، شناخت ارز دیجیتال کلاهبرداری یا شناسایی ارز دیجیتال اسکم (Scam) کار دشواری نیست.

شناخت ارز دیجیتال کلاهبرداری و اسکم (Scam)

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

شناخت ارز دیجیتال کلاهبردار

سرمایه‌گذاران چگونه می‌توانند کلاهبرداری بودن یک پروژه را ارزیابی کنند؟

آنچه می‌تواند برای سرمایه‌گذاران مفید باشد این است که اطلاعات مربوط به پروژه را هر لحظه و به شکلی فعال دنبال کنند؛ مثل مشارکت‌ها، مجوزها و غیره. همچنین دنبال کردن کیف پول‌ پروژه و میزان تعامل و حضور بنیان‌گذاران آن پروژه در رسانه‌ها بسیار مفید است.

به عنوان مثال، اگر خروجی رسانه‌ایِ یک پروژه به طور ناگهانی شروع به کاهش کند یا یکی_دو ماه پس از شروع، متوقف شود، می‌تواند نشانه‌ای قطعی در مورد این باشد که یک کلاهبرداری در حال شکل گرفتن است.

در واقع، پشت پرده یک طرح کلاهبرداری بسیار ساده است. ابتدا مروّجین و پیش‌برنده‌های پروژه، یک ارز دیجیتال جدید را راه‌اندازی می‌کنند یا پیشنهاد می‌دهند و ادعا می‌کنند که این طرح، بر اساس یک ایدۀ امیدوارکننده است. سپس از طریق ICO، سازمان‌دهندگان این طرح مبلغ مناسبی را به دست می‌آورند. پس از آن، تصمیم به فرار می‌گیرند و به این ترتیب سرمایه‌گذاران را دچار شکستی عظیم می‌کنند.

در طول مسیر این کلاهبرداری، علائمی وجود دارد که سرمایه‌گذاران باید به آنها توجه کنند و مراقب باشند. در اینجا به چند نمونه از این نشانه‌ها که به شناخت ارز دیجیتال کلاهبرداری یا شناسایی ارز دیجیتال اسکم کمک می‌کند اشاره می‌کنیم.

کاربردی نبودن پروژه ارز دیجیتال

شناخت ارز دیجیتال کلاهبردار

اینکه پروژه ارز دیجیتال مورد نظر شما دارای یک کاربرد عملی باشد یا یک نیازِ برآورده‌نشده را برطرف کند، باید مهم‌ترین عامل تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در آن باشد.

پروژه‌های بسیار زیادی وجود دارند که در این زمینه کمبود دارند. در بازار رمزارزها تنها پروژه‌هایی به‌ طور جدی مورد بررسی قرار می‌گیرند که دارای یک کاربرد واقعی باشند یا یک نیاز برآورده‌نشده را برطرف کنند؛ زیرا تنها این نوع پروژه‌ها می‌توانند در طولانی‌مدت عملکرد مناسبی داشته باشند و دوام بیاورند. علاوه بر این، اگر یک پروژه ارز دیجیتال صرفاً بر اساس یک ایده ارائه شود و نه برای یک مدل کارا و عملیاتی، پیش‌بینی اینکه محصول نهایی پروژه هرگز ارائه نخواهد شد، سخت نیست. اینکه برخی فناوری‌ها صرفاً از یک ایده شروع شده‌اند، درست است؛ اما زمانی که صحبت در زمینه رمزارزها است، هر ایدۀ نو و پیشگامی باید قبل از جمع کردن سرمایه، به نوعی در یک بستر عملیاتی اجرا شده باشد.

پس نمی‌توان در ارز دیجیتالی که بدون فعال کردن هیچ پروژه اجرایی صرفاً ادعا می‌کند که آن پروژه در آینده موفق خواهد بود، سرمایه‌گذاری کرد.

هر سرمایه‌گذار باید از خود این سؤال ساده را بپرسد که این ارز دیجیتال چه مشکلی از مشکلات دنیا را حل می‌کند و چه کاربردی دارد؟

تنها مسئله‌ای که اکثر ارزهای دیجیتال کلاهبرداری و اسکم به دنبال حل آن بودند، این بود که چگونه می‌توانند پول بیشتری برای خود خلق کنند. این‌‌گونه است که یک ارز دیجیتال اسکم جدید متولد می‌شود.

ادعاهای غیرمنطقی

شناخت ارز دیجیتال کلاهبردار

یکی دیگر از راه‌های شناخت ارز دیجیتال کلاهبرداری یا شناسایی ارز دیجیتال اسکم، ادعاهای غیرمنطقی آنها است. آیا این ارز دیجیتال قول بازگشت غیرطبیعی سرمایه را می‌دهد؟ (به عنوان مثال، آیا ادعا می‌کند که شما می‌توانید سرمایه خود را در یک مدت کوتاه دو برابر کنید؟) این مسئله یک شاخص مشترک برای شناخت ارز دیجیتال کلاهبرداری یا شناسایی ارز دیجیتال اسکم است. متأسفانه بسیاری از مردم با این جملات فریب می‌خورند.

اگر چیزی آن‌قدر عالی است که تحققش دور از ذهن و رؤیایی به نظر می‌رسد، به این خاطر است که واقعی نیست.

این جمله معروف باید به سرمایه‌گذاران یادآوری کند که توقعات بیجای خود را از این‌ گونه پروژه‌ها پایین بیاورند و آنها را با یک دید منطقی تجزیه‌ و تحلیل کنند.

به عنوان مثال شاید سود 50 درصدی ماهانه یک ارز دیجیتال وسوسه‌کننده باشد، ولی از خودتان سؤال کنید که پرداخت چنین سودی از سوی شرکتی که باید این سود را به طور مداوم به سرمایه‌گذاران خود پرداخت کند، منطقی و پایدار خواهد بود یا نه؟ آن شرکت، پول لازم برای پرداخت این نرخ‌های بالای سود را از کجا می‌آورد؟

نبود اطلاعات کافی یا وایت پیپر کپی‌برداری شده یا ضعیف

شناخت ارز دیجیتال کلاهبردار

در بسیاری از طرح‌های کلاهبرداری، یا وایت پیپر در حال بررسی است یا کیفیت بسیار ضعیفی دارد. حتی ممکن است وایت پیپر دارای بخش‌های کاملی باشد که به طور مستقیم و کامل از سایر پروژه‌های ارائه‌شده کپی شده است یا سرشار از اشتباهات و غلط‌های املایی و دستوری زبان باشد.

یکی دیگر از روش‌های شناخت سایت‌های اسکم رمزارز، نگاه به بخش معرفی آن سایت‌‌ها است. آیا صفحه “درباره ما” وجود دارد؟ آیا اطلاعات اعضای واقعی شرکت را می‌توان دید؟ آیا این صفحه جزئیاتی درباره مکان ثبت شرکت در اختیار شما قرار می‌دهد؟ اگر اطلاعات کمی در مورد خود شرکت و نحوه کار کردن آن در این صفحه وجود دارد، احتمال اینکه سایت اسکم باشد بسیار زیاد است.

‌تجربۀ کم تیم پروژۀ ارز دیجیتال

شناخت ارز دیجیتال کلاهبردار

در هنگام معرفی بسیاری از ارزهای دیجیتال، درصد زیادی از میزان توجه مردم به سمت فناوری نوآورانه آن پروژه جلب می‌شود و نه به تیمی که آن را رهبری می‌کند. پروژۀ مورد نظر شما ممکن است صاحب انقلابی‌ترین فناوری تاریخ باشد، اما چنانچه تیم مناسبی را که کار خود را بلد باشند در اختیار نداشته باشد، باز هم در زمینۀ پذیرش گستردۀ آن شکست خواهد خورد.

بنابراین داشتن یک تیم اجرایی قوی، با تجربۀ متناسب با حوزه فعالیت آن ارز دیجیتال، یک بخش مهم و اجتناب‌ناپذیر در شناخت ارز دیجیتال کلاهبرداری یا شناسایی ارز دیجیتال اسکم است. بنابراین سرمایه‌گذاران باید بنیان‌گذاران یک پروژه را در توییتر، Linkedin یا حتی فیس‌بوک جست‌وجو کنند و بررسی کنند که آیا حداقل در این چند سال اخیر در حوزه رمزارزها فعال بوده‌اند یا خیر. همچنین باید سابقۀ اجرایی این افراد هم بررسی شود که به چه شکلی بوده است.

سخن پایانی

مانند تمام سرمایه‌گذاری‌ها، شما باید هنگام سرمایه‌گذاری در یک محصول یا پروژۀ رمزنگاری، احتیاط کنید. یک‌‌شبه پولدار شدن و زیر و رو شدن زندگی، رؤیای همه ما است و به همین دلیل است که خیلی از ما پول خود را در دارایی‌های پرریسکی مثل ارزهای دیجیتال جدید و ICO ها سرمایه‌گذاری می‌کنیم؛ اما زیر و رو شدن زندگی، هم می‌تواند مثبت باشد و هم منفی و این تغییر برای سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال اسکم بسیار منفی از آب در آمده است.

در پایان همان‌طور که گفته شد، شناخت ارز دیجیتال کلاهبرداری یا شناسایی ارز دیجیتال اسکم کار دشواری نیست.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام