تحلیل تکنیکال ارز های دیجیتال

تحلیل های کاربران

صعودی

موباکس با نماد MBOX بعد از رسیدن به سطح 1 در فیبوی اکستنشن میتونه به پولبک و تست محدوده 0.29 – 0.30 دلار یه افزایش قیمت تا 0.45 تا 0.50 دلار رو داشته باشه. اگر...

نزولی

لورفای LEVER داره یه الگوی نزولی خیلی تمیزی رو تکمیل کنه. الگوی سر و شانه که در انتهای روند صعودی شکل میگیره در حال تکمیل هست. شونه سمت چپ و سر الگو تکمیل شده و...

صعودی

ارز بیگ تایم BIGTIME با سود 94 درصدی که دو ماه پیش بهمون داده بود به شخصه برای من خیلی ارز جذابیه. تو تحلیل قبلی دو تا تارگت مشخص کرده بودیم که تارگت یک ما...

نزولی

خب دوستان ، اینجا خط های حمایت و مقاومت و جاهای که خرسا سعی کردن بازارو بکشن پایین و گاوا سعی کردن بکشن بالا رو میبینیم و میانگین متحرک خبر از نزول میده و میتونیم...

دو روش اصلی برای تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری وجود دارد:

  • تحلیل فاندامنتال شامل تجزیه و تحلیل مالی یک شرکت برای تعیین ارزش منصفانه بازار
  • تحلیل تکنیکال که تلاش می‌کند با جست‌وجوی الگوها و روندهای لازم برای تعیین حرکات قیمت، واکنش بازار را نسبت به روند قیمت‌ها درک کند.

تحلیل تکنیکال چیست؟

پیش از نگاه به تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال بهتر است که با خود مفهوم تحلیل تکنیکال آشنا شویم. تحلیل تکنیکال مطالعه روندهای آماری است که از داده‌های قیمت و زمان جمع‌آوری شده است تا فرصت‌های تجاری را مشخص کند. تحلیلگران تکنیکال برای ارزیابی قدرت و ضعف در قیمت یک دارایی از الگوهای حرکات قیمت، سیگنال معاملاتی و سایر ابزارهای تحلیلی استفاده می‌کنند. تحلیل تکنیکال را می‌توان در مورد هر گونه داده مانند رمزارز، فارکس، قیمت کالاها و سهام‌ها استفاده کرد.

تحلیل تکنیکال به چه دردی می‌خورد؟

نمودار قیمت‌ها و حجم معاملات در واقع تصمیمات گذشته اتخاذشده توسط فعالان بازار (خرید و فروش) است. این اطلاعات در مورد تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال نیز همین طور است. این اطلاعات به نوبه خود بر تصمیمات آینده در این بازار از دو طریق تأثیر می‌گذارد:

  • روانشناختی: آنچه در گذشته انجام شده و بر نحوه نزدیک شدن به موقعیت‌های آینده تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، بسیاری از تریدرها تمایل دارند که روی قیمتی که قبلاً یک دارایی را خریداری کرده‌اند، تمرکز کنند و اگر این قیمت کاهش یابد، می‌خواهند آن دارایی را حتی بفروشند.
  • بازتاب: برخی از تریدرها که به تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال مسلط هستند، روندها و الگوهای نمودارهای معمول را تشخیص می‌دهند و طبق آن عمل می‌کنند (خرید یا فروش). اگر تعداد کافی از شرکت‌کنندگان از همین استراتژی پیروی کنند، انتظار می‌رود که این الگوهای نمودار نتیجه مورد انتظار را دنبال کند و احتمالاً این روند با حضور بیشتر و بیشتر شرکت‌کنندگان در روند ادامه خواهد یافت.

روندها چه هستند؟

حال اگر بخواهیم به طور دقیق‌تری با تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال آشنا شویم، باید با مفهوم ترند یا روند آشنا شویم. سه‌ روند ممکن وجود دارد:

  1. روند صعودی: در روند صعودی، ارزش دارایی در حال افزایش است؛ سقف‌های بالاتر (Higher Highs) و کف‌های بالاتر (Highers Lows).
  2. روند نزولی: در روند نزولی، ارزش دارایی در حال پایین آمدن است؛ سقف‌های پایین‌تر (Lower Highs) و کف‌های پایین‌تر (Lower Lows).
  3. روند افقی: در یک روند افقی، دارایی در یک کانال افقی معامله می‌شود.

بعضی اوقات تریدرها از اصطلاحات خرس و گاو نیز برای اشاره به یک روند استفاده می‌کنند. بازار گاوی از گاو می‌آید که با شاخ‌های خود به سمت بالا حمله می‌کند و بنابراین قیمت‌ها را بالا می‌برد و عبارت بازار خرسی از خرس می‌آید که با پنجه‌های خود به پایین حمله می‌کند و در نتیجه قیمت‌ها را پایین می‌آورد.

سطوح مقاومت و حمایت چیست؟

حال در قدم بعدی تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال باید به سراغ مفاهیمی مانند مقاومت و حمایت برویم. وقتی حرکت در نمودار خطی نیست، قیمت با بالا رفتن با مقاومت مواجه می‌شود و با پایین آمدن با حمایت روبه‌رو می‌گردد.

  • مقاومت: سطحی که انتظار می‌رود روند صعودی متوقف شود یا به خاطر فعالیت فروشندگان دوباره به جلو حرکت کند.
  • حمایت: سطحی که انتظار می‌رود روند نزولی به دلیل فعالیت خریداران متوقف شود.

وقتی سطح مقاومت شکسته شود‌، معمولاً به یک سطح حمایت تبدیل می‌شود و بالعکس. در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال، حمایت اغلب به عنوان نقطه ورود و مقاومت به عنوان نقطه خروجی استفاده می‌شود. در صورت گرایش شدید خریداران به بازار، قیمت بدون توقف ممکن است از حمایت / مقاومت عبور کند.

تحلیل تکنیکال پیشرفته

اگر مایل هستید یک قدم بیشتر به سمت تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال پیش بروید، نقاط زیر نقاطی هستند که اغلب تحلیل‌گران به آن نگاه می‌کنند تا از آن اطلاعاتی را بیرون بکشند:

نمودارهای (Open High Low Close) OHLC

این نمودارها نوارهایی را نشان می‌دهند که به عنوان شمعی شناخته می‌شوند. شکل شمع بستگی به رابطه بین قیمت‌های آغاز دوره (Open)، بالاترین قیمت دوره (High)، پایین‌ترین قیمت دوره (Low) و قیمت پایان یا بسته شدن دوره (Close) دارد. منظور از دوره هم، دوره زمانی است که در واقع واحد زمانی نمودار مربوطه است.

  • شمع گاوی یا صعودی (می‌تواند به رنگ سبز یا سفید باشد): قیمت بسته شدن (Close) بالاتر از قیمت باز شدن (Open) است.
  • شمع خرس (می‌تواند قرمز یا سیاه باشد): برعکس شمع صعودی، قیمت باز شدن (Open) بالاتر از قیمت بسته شدن (Close) است.

تصویر شمع خرسی یا نزولی (به رنگ قرمز) و شمع گاوی یا صعودی (به رنگ سبز)

نمودار شمعی مبتنی بر تکنیکی است که در سال 1700 در ژاپن برای تحلیل قیمت برنج ساخته شده است. اما یک روش مناسب برای معامله هر دارایی مالی نیز هست. نمودار شمعی را می‌توان به صورت جداگانه مورد مطالعه قرار داد (الگوهای ساده) اما بیشتر به صورت گروهی استفاده می‌شود (الگوهای پیچیده). هدف از نمودار شمعی تعیین روند بازار است و در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال نیز استفاده فراوانی دارد.

اندیکاتور یا شاخص چیست؟

اندیکاتور یا شاخص، تابعی ریاضی است که برای تحلیل نمودارها از آن استفاده می‌شود و نتایج آن می‌تواند باعث درک شرایط کلی و جزئی از بازار باشد. دو اطلاعات مهم مورد استفاده در شاخص‌ها، قیمت در زمان‌های گذشته و حجم معاملات در هر زمان است. نتیجه استفاده از شاخص‌ها می‌تواند تأیید یک روند، ارزیابی قدرت یک روند و پیش‌بینی در مورد آینده آن باشد. شاخص‌ها یا اندیکاتورهای متفاوتی وجود دارند که هر کدام جزء یک مجموعه است. برای مثال تعدادی از آنها نوسانگر هستند و تعدادی میانگین متحرک. هر کدام هم برای اهداف متفاوتی طراحی شده و استفاده می‌شوند. توجه داشته باشید که هر کدام از این شاخص‌ها یک ابزار هستند و می‌توان با فعال کردن نمایش آن در نمودار تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال، از آن استفاده کرد. توجه داشته باشید که تریدرها معمولاً از چند شاخص مختلف به صورت ترکیبی استفاده می‌کنند. برخی شاخص‌ها برای تشخیص روند مناسب هستند و برخی برای مشخص کردن وضعیت اشباع خرید و اشباع فروش. همچنین برخی بر قیمت تأکید دارند و برخی بر حجم معاملات.

یکی از معروف‌ترین و دقیق‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال، ابزار تریدینگ ویوو (TradingView) است. این ابزار برای تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال، از محبوب‌ترین شاخص‌های تکنیکال استفاده می‌کند. در این بخش شاخص‌های به کار رفته در آن را مرور می‌کنیم.

نوسانگرها (Oscillators)

نوسانگرها یا اسیلاتورها بسیار محبوب هستند و به عنوان اندیکاتورها یا شاخص‌های پیشرو به شمار می‌روند که می‌توانند به شما سیگنال تغییرات روندی را که هنوز آغاز نشده‌ نشان دهند و به همین دلیل به صورت گسترده از آنها استفاده می‌شود. این نوع از اندیکاتور بین دو حد بالا و پایین یک نقطه میانی در نوسان است و مقدار آن به اندازه‌گیری قدرت و حرکت یک روند کمک می‌کند. همچنین نوسانگرها عموماً این موضوع را به شما نشان می‌دهند که آیا یک بازار در حالت اشباع خرید (بیش از حد خریده شده) یا اشباع فروش (بیش از حد فروخته شده) است (بدین معنی که آیا قیمت به صورت توجیه‌ناپذیری بالا یا پایین است یا خیر) که در واقع می‌تواند سیگنال درباره بازگشت یک روند باشد. از نوسانگرها می‌توان به منظور تعیین زمان بستن معاملات باز استفاده کرد.

نوسانگرها در بازارهای خنثی و بی‌روند تأثیر بیشتری دارند؛ به این دلیل که در بازارهای رونددار ممکن است به اشتباه، زودتر سیگنال مبتنی بر شرایط اشباع خرید یا اشباع فروش را بدهند. موارد رایجی که بایستی به دنبال آن بود، حد وسط نقطه میانی، نزدیک شدن به مقدار حداکثر و حداقل و واگرایی عادی یا پنهان است. نوسانگرها معمولاً با یک خط یا هیستوگرام ترسیم می‌شوند. تعداد زیادی نوسانگر از قبیل شاخص قدرت نسبی (RSI)، نوسانگر تصادفی (اسیلاتور استوکاستیک)، شاخص قدرت حقیقی (TSI) و نوسانگر نهایی (UO) وجود دارند.

میانگین‌های متحرک (Moving Averages)

میانگین‌های متحرک مبتنی بر قیمت هستند؛ اندیکاتورهای تأخیری (یا واکنشی) که قیمت میانگین تضمین‌شده در طی یک دوره زمانی مشخص را نشان می‌دهند. یک میانگین متحرک روشی خوب برای اندازه‌گیری میزان حرکت برای تأیید روندها و تعریف خطوط حمایت و مقاومت است. اساساً میانگین‌های متحرک، نویز را در زمان تفسیر چارت‌ها کاهش می‌دهند. نویز، هم از نوسانات ِ قیمت و هم از حجم تشکیل شده است. به این دلیل که یک میانگین متحرک، اندیکاتوری تأخیری است و به رویدادهایی که قبلاً اتفاق افتاده واکنش نشان می‌دهد، از آن به عنوان یک اندیکاتور پیش‌بینی استفاده نمی‌شود، بلکه به عنوان یک اندیکاتور تفسیری برای تأییدها و تحلیل‌ها استفاده می‌شود.

در حقیقت، میانگین‌های متحرک پایه و اساس چندین ابزار تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال مشهور دیگر از جمله باندهای بولینگر (Bollinger Bands) و اندیکاتور مکدی (MACD) را تشکیل می‌دهند. انواع مختلفی از میانگین‌های متحرک وجود دارند که همگی فرض بنیادی یکسانی را می‌گیرند و تغییراتی را ایجاد می‌کنند. مشهورترین آنها میانگین متحرک ساده (SMA)، میانگین متحرک نمایی (EMA)، میانگین متحرک وزنی (WMA) و میانگین متحرک هال (HMA) هستند.

شاخص قدرت نسبی (RSI)

شاخص قدرت نسبی (RSI) یک نوسانگر موفق و مبتنی بر حرکت است که از آن برای اندازه‌گیری سرعت (شتاب) و همچنین تغییر (دامنه) حرکات جهت‌دار قیمت استفاده می‌شود. اساساً شاخص قدرت نسبی، زمانی که به صورت نمودار در‌آمده باشد، میانگینی بصری به منظور نظارت بر جریان و همچنین قدرت و ضعف تاریخی یک بازار خاص را نشان می‌دهد. قدرت و ضعف به قیمت‌های بسته‌شده در طول یک دوره مشخص معاملاتی که منجر به ایجاد یک واحد قابل اعتماد از تغییرات قیمت و حرکت می‌شود، بستگی دارد. با توجه به محبوبیت ابزار تسویه نقدی (شاخص‌های بورس) و محصولات نفوذ مالی (و تمامی زیرمجموعه‌های آن)، اثبات شده که شاخص قدرت نسبی، اندیکاتور قابل دوامی از روندهای قیمت است.

نوسانگر تصادفی (Stochastic)

نوسانگر تصادفی یا استوکاستیک یک نوسانگر حرکتی مبتنی بر رِنج است. اندیکاتور استوکاستیک به نحوی طراحی شده که مکان نزدیک در مقایسه با رنج بالا یا پایین در تعدادی از دوره‌های تعریف‌شده توسط کاربر را نمایش دهد. معمولاً نوسانگر استوکاستیک به سه منظور استفاده می‌شود: شناسایی میزان اشباع خرید یا اشباع فروش، شناسایی واگرایی‌ها و شناسایی سیگنال‌ها و سازماندهی‌های گاوی و خرسی.

شاخص کانال کالا (CCI)

شاخص کانال کالا (CCI) یک نوسانگر حرکتی به منظور تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال است که تغییرات یک ابزار را از طریق میانگین آماری آن اندازه‌گیری می‌‌کند. شاخص یا اندیکاتور کانال کالا اندیکاتوری مشهور است و به صورت گسترده استفاده می‌شود که به دلیل تطبیق‌پذیری آن، محبوبیت پیدا کرده است. این شاخص نوعی از نوسانگر کاملاً نامحدود است و هیچ حد پایین‌تر یا بالاتری ندارد. شاخص کانال کالا به منظور پیدا کردن بازگشت‌ها و واگرایی‌ها در گذشته طراحی شده است. در اصل این اندیکاتور برای شناسایی روندها در کالاها طراحی شده بود. هرچند، در حال حاضر از آن در طیف وسیعی از ابزارهای مالی نیز استفاده می‌شود.

شاخص جهت‌دار میانگین (ADX)

شاخص یا اندیکاتور جهت‌دار میانگین (ADX) به تریدرها کمک می‌کند که قدرت روند و نه جهت واقعی آن را تعیین کنند. از این اندیکاتور می‌توان به منظور اینکه آیا یک بازار خنثی است یا در حال شروع یک روند جدید است، استفاده کرد. این شاخص با شاخص حرکتی جهت‌دار (DMI) مرتبط است و در حقیقت دومی دارای خط شاخص جهت‌دار میانگین است. این نوسانگر بین 0 و 100 متغیر است. مقدار بالای آن نشانگر یک روند قوی و مقدار پایین آن نشانگر روندی ضعیف است و معمولاً با اندیکاتورهای جهت‌دار ترکیب می‌شود. این شاخص به دست ولز ویلدر، که چندین اندیکاتور اصلی تجارت را به وجود آورده، ساخته شده است.

نوسانگر مهیب (AO)

نوسانگر مهیب (AO) اندیکاتوری است که به منظور اندازه‌گیری میزان حرکت بازار استفاده می‌شود. نوسانگر مهیب حاصل تفریق «میانگین متحرک ساده» یا SMA با دوره 34 و «میانگین متحرک ساده» با دوره 5 است.

Median Price = (Price High + Price low) / 2

میانگین قیمت برابر است با حاصل جمع قیمت بالا و قیمت پایین تقسیم بر دو.

AO = SMA(Median Price,5) – SMA(Median Price,34)

نوسانگر مهیب برابر است با اختلاف بین «میانگین متحرک ساده» یا SMA با دوره 5 و «میانگین متحرک ساده» یا SMA با دوره 34.

میانگین‌های متحرک ساده‌ای که معمولاً استفاده می‌شوند، توسط «قیمت بسته شده» محاسبه نمی‌شوند، بلکه توسط «نقاط میانی میله‌ها» محاسبه می‌شوند. نوسانگر مهیب در کل به منظور تأیید روندها یا احتمال بازگشت‌ها استفاده می‌شود.

شاخص حرکت (MOM)

اندیکاتور یا شاخص حرکت (MOM) اندیکاتور پیشرو در اندازه‌گیری میزان نرخ تغییر تضمین‌شده است. این اندیکاتور قیمت فعلی را نسبت به قیمت قبلی از چند دوره قبل مقایسه می‌کند و نوسانگری را شکل می‌دهد که در بالا و پایین صفر در نوسان است. این نوع از نوسانگر کاملاً نامحدود است و هیچ حد پایین‌تر یا بالاتری ندارد. تفسیرهای گاوی و خرسی با جست‌وجوی واگرایی، عبور از خط مرکزی و قرائت‌های شدید در آن دیده می‌شود. این اندیکاتور اغلب در ترکیب با دیگر سیگنال‌ها استفاده می‌شود.

شاخص مکدی (MACD)

اندیکاتور مکدی یا میانگین متحرک همگرایی / واگرایی (MACD)، اندیکاتور بسیار محبوبی به شمار می‌رود که برای تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال از آن استفاده می‌شود. همچنین از آن می‌توان به منظور شناسایی شاخصه‌های روند تضمین‌شده استفاده کرد. این شاخصه‌ها حرکت بازار و همچنین جهت و طول دوره زمانی روند هستند. اندیکاتور مکدی شاخصی پراطلاعات است و دلیل آن این است که این شاخص ترکیبی از دو نوع مختلف از اندیکاتورها است. اولاً اندیکاتور مکدی از دو میانگین متحرک (میانگین متحرک کوتاه‌مدت و میانگین متحرک بلندمدت) با طول‌های مختلف (که اندیکاتورهای تأخیری هستند) به منظور شناسایی جهت روند و طول زمان استفاده می‌کند. ثانیاً تفاوت موجود بین مقادیر دو میانگین متحرک (خط اندیکاتور مکدی) و میانگین متحرک نمایی (EMA) یا همان خط سیگنال را به صورت نمودار هیستوگرام که روی خط صفر مرکزی در نوسان است، ترسیم می‌کند. هیستوگرام به عنوان یک شاخصۀ خوب از حرکت تضمین‌شده به شمار می‌رود. خطوط مکدی نمایش داده شده در تصویر زیر را می‌توان به شرح زیر تفسیر کرد:

  • اگر خط آبی (خط مکدی) بالاتر از خط نارنجی (خط سیگنال) باشد، حرکت صعودی است.
  • برعکس، اگر خط آبی (خط مکدی) زیر خط نارنجی (خط سیگنال) باشد، حرکت نزولی است.
  • هنگامی که خطوط دچار واگرایی می‌شوند، تقویت روند فعلی را نشان می‌دهد؛ در حالی که همگرایی یک روند معکوس را نشان می‌دهد.
  • هنگامی که خطوط از روی یکدیگر عبور می‎کنند، تغییر در جهت حرکت تأیید می‌شود.

باند بولینگر (Bollinger Band)

اندیکاتور باند بولینگر اندیکاتوری است که محدوده گرافیکی را نمایش می‌دهد که میانگین متحرک ساده در وسط آن قرار گرفته و عرض یا محدوده نوسانات قیمت را مشخص می‌کند. نوسانات به نرخی گفته می‌شود که در آن قیمت یک دارایی می‌تواند افزایش یا کاهش یابد یا به عبارت بهتر محدوده افزایش یا کاهش از یک نقطه را مشخص می‌کند. چنانچه دامنه نوسانات یک دارایی بزرگ باشد، به این معنی است که این دارایی می‌تواند به طور بالقوه در دامنه وسیعی از قیمت نوسان کند.

شاخص قدرت نسبی تصادفی (Stoch RSI)

اندیکاتور قدرت نسبی تصادفی یا به اختصار اندیکاتور «استوکاستیک RSI» در اصل یک اندیکاتورِ اندیکاتور است. از این اندیکاتور در تحلیل تکنیکال به منظور فراهم کردن محاسبه‌ای تصادفی برای اندیکاتور شاخص قدرت نسبی یا RSI استفاده می‌شود. به عبارتی دیگر، مقیاسی است از شاخص قدرت نسبی نسبت به رنج بالا و پایین خود در طول یک دوره زمانی مشخص که توسط کاربر تعریف شده است. اندیکاتور استوکاستیک RSI، یک نوسانگر است که مقدار آن بین 0 و یک است و به صورت یک خط ترسیم می‌شود. این اندیکاتور برای شناسایی شرایط اشباع خرید و اشباع فروش استفاده می‌شود.

نوسانگر ویلیامز (Williams % R)

اندیکاتور ویلیامز %R یک نوسانگر مبتنی بر حرکت است که در تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال، برای شناسایی شرایط اشباع خرید یا اشباع فروش از آن استفاده می‌شود. در واقع Williams % R مبتنی بر مقایسه بین قیمت بسته‌شده فعلی و بالاترین سقف (Highest High) برای دوره بازگشتی که توسط کاربر تعریف شده، است. نوسانگر ویلیامز بین 0 و 100- نوسان دارد (منفی 100). مقدار نزدیک به صفر حاکی از شرایط اشباع خرید و مقدار نزدیک به 100- حاکی از شرایط اشباع فروش است. معمولاً نوسانگر ویلیامز می‌تواند سازماندهی مبتنی بر شرایط اشباع خرید و اشباع فروش و همچنین تغییرات کلی در میزان حرکت را ایجاد کند.

نوسانگر قدرت خرس‌ها (Bears Power)

نوسانگر قدرت خرس‌ها به دست الکساندر الدر ساخته شد. این نوسانگر تفاوت بین پایین‌ترین قیمت و EMA یا همان میانگین متحرک نمایی 13 روزه را اندازه‌گیری می‌کند که به شکل یک هیستوگرام ترسیم می‌شود. اگر اندیکاتور قدرت خرس‌ها زیر صفر باشد، یعنی فروشنده‌ها قادر بوده‌اند که قیمت را پایین‌تر از میانگین متحرک نمایی (EMA) بکشانند و اگر اندیکاتور قدرت خرس‌ها بالاتر از صفر باشد، یعنی خریداران قادر بوده‌اند که پایین‌ترین قیمت را بالاتر از میانگین متحرک نمایی (EMA) نگه دارند. قدرت خرس‌ها یک نوسانگر کاملاً نامحدود با مقدار پایه‌ای 0 است و هیچ حد پایین‌تر یا بالاتری ندارد. این اندیکاتور معمولاً با ترکیبی از دیگر سیگنال‌ها استفاده می‌شود.

نوسانگر نهایی (UO)

اندیکاتور نوسانگر نهایی (UO) یک ابزار تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال است که برای اندازه‌گیری میزان حرکت در طول سه بازه زمانی متفاوت استفاده می‌شود. مشکل اساسی با خیلی از نوسانگرهای حرکتی این است که بعد از یک افزایش یا کاهش سریع در قیمت، می‌توانند سیگنال‌های معاملاتی واگرایی کاذبی را تولید کنند. برای مثال، بعد از افزایش سریع در قیمت، یک سیگنال واگرایی خرسی، احتمالا خودش را معرفی کند، اما قیمت همچنان رو به افزایش است. نوسانگر نهایی با استفاده از چندین دوره زمانی بر خلاف یک دوره زمانی (که در دیگر نوسانگرهای حرکتی استفاده می‌شود)، محاسبه می‌گردد.

میانگین متحرک نمایی (EMA)

شاخص‌‌های میانگین متحرک، قیمت میانگین یک ابزار مالی را در دوره زمانی معینی نمایش می‌دهند. اما چند نوع میانگین متحرک وجود دارد. همه آنها معمولاً در نقاط مختلف که داده‌ها وزن‌دار یا حائز اهمیت می‌شوند، متفاوت هستند. میانگین متحرک نمایی (EMA) خیلی شبیه (و نوعی از) میانگین متحرک وزنی (WMA) است. تفاوت اصلی بین این دو شاخص این است که نقاط داده‌های قدیمی هرگز میانگین را ترک نمی‌کنند. به بیان بهتر، نقاط داده‌های قدیمی، ضریب افزایش را حفظ می‌کنند (هر چند تا تقریباً صفر پایین می‌آیند) حتی اگر خارج از طول مجموعه داده‌های منتخب قرار بگیرد.

میانگین متحرک ساده (SMA)

شاخص‌های میانگین متحرک، قیمت میانگین یک ابزار مالی را در دوره زمانی معینی نمایش می‌دهند. اما چند نوع میانگین متحرک وجود دارد. همه آنها معمولا در نقاط مختلف که داده‌ها وزن‌دار یا حائز اهمیت می‌شوند، متفاوت هستند. میانگین متحرک ساده (SMA) یک میانگین متحرک غیروزنی است. بدین معنا که نقاط مختلف در مجموعه داده، اهمیت یکسانی دارند و به یک میزان وزن دارند. با انتهای هر دوره، قدیمی‌ترین نقطه داده سقوط می‌کند و جدیدترین نقطه داده به ابتدا اضافه می‌شود. توجه داشته باشید که در بین همه میانگین‌های متحرک، تأخیر قیمت SMA از همه بیشتر است. به طور خلاصه می‌توان گفت، میانگین متحرک ساده، به میانگین قیمت بسته‌شدن یک سهم در طی یک دوره مشخص گفته می‌شود.

ابر ایچیموکو (Ichimoku Cloud)

ابر ایچیموکو یا ایچیموکو کینکو هیو یک اندیکاتور محبوب و منعطف است که حمایت و مقاومت، جهت حرکت و روند را برای سطح تضمین‌شده نشان می‌دهد. این شاخص در یک نگاه، تصویری روشن‌تر از عمل قیمت‌گذاری فراهم می‌کند. همچنین امکان تشخیص جهت روند، اندازه‌گیری حرکت و دادن سیگنال بر اساس تلاقی خطوط و جایی که قیمت به این خطوط مربوط است را فراهم می‌کند. این سیگنال‌ها به تریدرها کمک می‌کنند که بهینه‌ترین نقاط ورود و خروج را پیدا کنند. این شاخص از پنج خط تشکیل شده است (هر کدام فاصله زمانی متفاوتی را نشان می‌دهد) و گویچی هوسودا، روزنامه‌نگاری که مدت طولانی بر پیشرفت این روش تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال در اواخر دهه 60 میلادی وقت گذاشت، آن را عرضه کرد.

میانگین متحرک وزنی حجمی (VWMA)

میانگین متحرک وزنی حجمی (VWMA)، بر اساس میزان فعالیت معاملاتی در دوره زمانی خاصی، بر قیمت‌های حجمی تأکید دارد. کاربران می‌توانند طول، منبع و انحراف را تنظیم کنند. قیمت‌ها با فعالیت معاملاتی زیاد، وزن بیشتری از قیمت‌ها با فعالیت معاملاتی کم دارند. در دورانی که حجم بازار پایین است، میانگین متحرک ساده (SMA) و میانگین متحرک وزنی حجمی (VWMA) ارزش نزدیکی به هم دارند. از این اندیکاتور می‌توان برای تشخیص روند ترید استفاده کرد. عبور از خط قیمت می‌تواند یک تغییر جهت‌دار را نشان دهد. میانگین متحرک وزنی حجمی (VWMA) معمولاً همراه با سیگنال‌ها و روش‌های تحلیلی دیگر استفاده می‌شود.

میانگین متحرک هال (HMA)

شخصی به نام آلان هال اندیکاتوری به نام میانگین متحرک هال (HMA) را به قصد کاهش تأخیر زمانی، افزایش پاسخگویی و حذف نویز معرفی کرد. محاسبه آن دقیق است و در میانگین متحرک وزنی (WMA) استفاده می‌شود. این میانگین متحرک بر قیمت‌های جدیدتر نسبت به قدیمی‌ترها تأکید دارد و یک میانگین متحرک با سرعت عمل بالا و در عین حال روان برای تشخیص روند موجود بازار است. همچنین از آن برای تشخیص سیگنال ورود و خروج هم استفاده می‌شود. این اندیکاتور بیشتر به دست تریدرهای نوسانی (افرادی که در نوسان ترید می‌کنند) و تریدرهای بلندمدت در ترکیب با سیگنال‌ها و روش‌های تحلیلی دیگر، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

ما در این مطلب نگاهی به تحلیل تکنیکال ارز دیجیتال انداختیم و بخش‌های مختلف آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم. اگر قصد دارید وارد بازار رمزارزها شوید، داشتن دانش در مورد تحلیل تکنیکال بسیار مهم و ضروری است؛ چراکه اطلاعات نمودارها می‌تواند برای شما پولساز باشد.

توجه داشته باشید که برای تسلط کامل به ابزارهای تحلیل تکنیکال و استفاده از آن، باید آموزش‌های فراوانی ببینید و با یک یا چند مقاله، نمی‌توان نکات تخصصی آن را درک کرد. همچنین پس از یک دوره آموزشی، باید این دانش کسب‌شده را در یک بازار با ریسک کم تست کنید تا به صورت عملی هم با این ابزارهای تحلیل آشنا شوید. با این آموزش‌های تخصصی همراه ما باشید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

73 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

درود بر شما عزیزانِ زحمت‌کش در گروه و سایت رمزارزنیوز که بی‌نظیر و عالی
امیدوارم همیشه موفق و پیروز باشید
ممنون که اطلاعات تخصصی افراد را در زمینه تحلیل تکنیکال افزایش می‌دهید.

سلام. ممنون از لطف و همراهی شما.

با سلام لطفاً در مورد عدد ها هم توضیح بدین مثلاً اگه تو بازه یک ماه عدد واسه یک ارز ۰/۰/۴ باشه و برای ارز دیگری تو همون بازه یک ماه ۰/۸/۱۲ باشه کدوم بهتره

درود بر شما
از مطالب شما که برای من ارزشمند بود.قدردان وسپاسگذار شما هستم این نظر من هستش امیدوارم دوستان هم آگاهی خود را ارتقاء دهند.

سلام درباره پای نتوورک هم اطلاعاتی میدهید

سلام. واقعأ از شما تشکر میکنم بخاطر این برنامه عالی وجامع شما استفاده لازم را بردم.

سلام ارز بیت گرت دچار نوسان ریزشی شده هر کس خریده بفروشه که از بازار معاملات تا دو هفته دیگه کلا طبق قرارداد بلاک چینها خارج خواهد شد

ممنون ، این بخش خیلی خوبه

سلام ضمن تشکر از شما پیشنهاد میکنم ارز Hexهگز و ارز Burger برگر را هم به جدول تحليل تکنیکالتان اضافه کنید.باتشکر

این گالا تا کل سرمایه رو از بین نبره ول نمیکنه
گالا کی بر میگرده؟

دوست عزیز اکثر تحلیل گران میگن که ارز گالا خیلی رشد خاهد کرد.

سلام لطفا زحمت یه باکس سرچ هم برای نمایش تحلیل ارز دلخواه بکشید چون سخته تا دنبالش بگردیم ممنون

سلام. ممنون بابت پیشنهادی که با ما در میان گذاشتین حتما این مورد بررسی خواهد شد.

سلام لطفا زحمت یه باکس سرچ هم برای نمایش تحلیل ارز دلخواه بکشید چون سخته تا دنبالش بگردیم ممنون

بعضی از ماها با بازار رمز ارزها احساسی برخورد می‌کنیم مثل خیلی از مسائل روزمره اول که وارد بازار رمز ارزها می‌شویم به محض اینکه می‌بینیم یا می‌خوانیم که کسی با خرید و فروش رمز ارز خاصی میلیون ها تومن سود کرده و بعد ما هم تمام سرمایه و دارایی حتی خانه و ماشین زیر پا را حراج میکنیم که خیلی زود میلیاردر بشیم اما غافل از اینگه به چاله و چاه های این بازار مکاره آشنا نیستیم و اینطور میشه که به زمین و زمان گیر میدیم ولی این بازار نو ظهور دانش و صبر و دلی به وسعت اقیانوس طلب میکنه

لطفا تحلیل ارز inj هم بزارید

ممنونم یکسالی هست تویی بازارم کمی راه افتادم

داداش منم میخوام تازه شروع کنم
خواستم بدونم تو هم از صفر صفر شروع کردی؟

داداش این سوال که پرسیدی همه از صفر شروع میکنن کسی که ازداخل شکم مادرش بلد نبوده

ممنون از زحماتی که میکشید در صورت که برای شما مقدور بود ارزهای که آماده پروازه توی برنامتون باشه ممنون میشم من هرروز برنامه شمارا ارزها را جستجو میکنم

سلام در زمینه سرمایه گذاری ارز دیجیتال کار میکنم.آماده پذیرش سرمایه شما و ثبت قراداد محضری برای بازگشت اصل سرمایه بعلاوه سالانه ۵۰ درصد سود هستم.

سلام جناب حداقل سرمایه که بشه با آن کار کرد چقدر باید باشه،در صمن ضمانتش چی هست باتشکر و امتنان

سلام لطفاً تحلیل کوین تراست ولت رو قرار بدین ممنون از زحمات شما.

سلام.بله حتما در اولین فرصت انجام خواهد شد.

سلام استادان گرامی
من رمز ارز ALCX خریدم و دارو ندارم را گذاشتم وبد جوری تو ضرر هستم به نظر شما امیدی هست که به وضیعت قبلی بر گرده یا نه ؟ واگه برگرده چه مدت زمانی را تخمین میزنید ممنون میشم اگه راهنمایم بفرمایید

سلام نظر دوستان عزیز در مورد رمز ارز ALCX را می خواستم بدونم آیا به وضع یکی دو ماه پیش بر میگرده یا نه و به نظرتان اگه بر میگرده چه مدت زمان طول میکشه ؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

سلام دوست عزیز.شما حتما در این بازار و البته هر بازاری بایستی حد ضرر رو درنظر بگیرید،البته تجربه ثابت کرده قیمتها در زمانهای مختلف تکرار خواهندشد ولی زمان آن دقیقا مشخص نیست.شما اصلا در آینده روی رمزارزی با مقدار تقاضا و ارزش بازار کم ورود نکنید تا به مشکل زیاد برنخورید.با احترام

من از نمودار ساعتی استفاده میکنم خیلی خوبه

سلام عالی بود

سلام ممنون از شما

سلام ممنون از سایت خوبتون عجب نسل جالبی شده ما قدیما هر کاری که داشتیم باید کلی دنبال طرف میگشتیم تا پیداش کنیم مثلا برا لوله بازکنی برچسب های در و دیوار رو زیر و رومیکردیم اما الان طرف برای بازکردن چاه خونش هم اینترنتی درخواست میده مخصوصا توی این کرونا که بیرون رفتن از خونه مکافاتیه..

به به شیبا چه الگوی مثلث سر پایینی زده
دوستان؛ مثلث سرپایین در تکنیکال یک الگوی ادامه دهنده محسوب میشه و زمانی که ازمثلث خارج شد میتونه به اندازه حداقل قاعده مثلث رشد کنه و حتی به اندازه میله پرچم مثلثی

با تشکر از مطالب مفید و ارزنده. خدا قوت

ممنون از شما

بسیار ممنونم از زحماتی که برای تهیه و جمع اوری مطالب ارزنده میکشید.

خیلی ممنون از توجه و محبت شما

سلام.ضمن تشکر از سایت خوبتون،ازلطفا ارزهای دیگه مثل انجین کوین و …که تو بورس خرید و فروش هستند رو بزارین.باز هم ممنون از زحماتتون.

سلام ممنون از توجهتون به سایت ما. چشم حتما نظر شما رو اعمال می کنیم.

بسیار عالی سپاسگزارم بابت تهیه این مقالات

ممنون از لطف شما

سلام.وقتی در تایم فریم ۵دقیقه میزنه فروش یعنی از پنج دقیقه دیگه اصلاح میخوره..درسته

سلام خیر لزوما این طور نیست

بسیار عالی

سلام لطفا بگید اون سه عدد که زیر تحلیل تکنیکال عقربه ای میاد معنیش چیه بعضا قرمز میشه وبعضیا هم ابی وعدد دار هستن چه معنی دارن لطفا راهنمائی کنید

سلام
در زیر نمودار نتیجه تحلیل تکنیکال را مشاهده کنید. این نتیجه ۵ حالت دارد:

Buy: پیشنهاد به خرید

Sell: پیشنهاد به فروش

Neutral: پیشنهاد به نگهداری

Strong Buy: پیشنهاد اکید به خرید

Strong Sell: پیشنهاد اکید به فروش

برای مثال اگر شما بازه زمانی ۱ روزه (۱ Day) را انتخاب کنید و نتیجه تحلیل تکنیکال Buy (پیشنهاد به خرید) باشد، به این معنی است که از نظر اندیکاتورهای تکنیکال، در تایم فریم روزانه میانگین سیگنال های خریدی که مجموع اندیکاتورهای این ابزار دادن بیشتر از تعداد سیگنال های فروش هست

ممنونم پس اون عددها نشانگر اندیکاتورها هستن که از انها استعلام واستفاده شده

سلام وتشکر
با توجه بهبرخی تحلیل های قدیمی سایت مثل تحلیل های هفتگی میتوان به تحلیل آنلاین تکنیکال مطمئن بود.قیمت ها به روزِ…ولی تحلیل ها هم به روزِ؟!
این مطلب صرفاً سوالِ.و بحث انتقادی نیست…ممنون از پاسخ شما.

نمودار عقربه ای تحلیل تکنیکال هر لجظه به روز میشه.

سلام متاسفانه تحلیل تکنیکال عقربه ای درست نیست و اکثرا برعکس میشه . مطالب کلی سایت مفیده ولی تحلیل تکنیکالش خطا داره

سلام
فکر میکنم در استفاده از این ابزار دچار خطا شدین
این ابزار دقیقا و به همین شکل از سایت تریدینگ ویوو گرفته شده.
نکته ای که هست اینه که شما باید ماهیت اون رو درک کنین. نمودار عقربه ای مجموعی از اندیکاتورها و ابزارهارو بررسی میکنه و بر اساس سیگنال های خرید و فروش اونها و اینکه میانگین اونها چه سیگنالی دادن به شما سیگنال میده.
نکته دوم این که تایم یک روزه بازه زمانی تقریبا بلند مدتی محسوب میشه و نتیجه اون در فاصله میان مدت تا بلند مدت نمایان میشه و نمیتونین از سیگنالها و نمودار یک روزه برای تصمیمات لحظه ای استفاده کنین.
و در آخر اینکه هیچ ابزار و اندیکاتور به تنهایی نباید معیار شما برای ورود یا خروج به یک معامله باشه، هر فردی باید با آموزش و کسب تجربه استراتژی و روش مناسب و منحصر به فرد خودش رو پیدا کنه

سلام
کسب تجربه را خیلی قبول دارم . شخصا مواردی و روشهایی که در مورد تحلیلهای تکنیکال کلا گفته میشه خیلی قبول ندارم. دیدم در اطرافیان بسبار ماهر هم بودن ولی پیشبینیهاشون درست در نیومده . وقتی یه خبر جعلی یا واقعی شرایط یک ارز را تغییر میده دیگه کشیدن نمودار چه درستی را میتونه برای ما داشته باشه . هرچقدر هم درست تحلیل بشه ممکنه یه اتفاق یا یه خبر هنه چیز را متفاوت کنه. بنابراین فکر میکنم تجربه شخصی ادم با ترید اخبار و نمودارهای یک ارز و کمی هم شانس بیشتر بدرد میخوره.
ممنونم

سلام مطالب سایت خوبه ولی متاسفانه تحلیل ساعتی درست نیست و من الان یه هفته است دارم بررسی میکنم برعکس پبش میاد. مثلا از ساعت ۱بامداد امروز داره تحلیل میکنه با دید یکروزه ایاس و باید بفروشی یعنی ربزش داره در حالیکه امروز پامپ کرد و حدود ۱۰م تومان به من ضرر زد . با این حال اطلاعات کلی خوبی داره. ممنونم

سلام
فکر میکنم در استفاده از این ابزار دچار خطا شدین
این ابزار دقیقا و به همین شکل از سایت تریدینگ ویوو گرفته شده.
نکته ای که هست اینه که شما باید ماهیت اون رو درک کنین. نمودار عقربه ای مجموعی از اندیکاتورها و ابزارهارو بررسی میکنه و بر اساس سیگنال های خرید و فروش اونها و اینکه میانگین اونها چه سیگنالی دادن به شما سیگنال میده.
نکته دوم این که تایم یک روزه بازه زمانی تقریبا بلند مدتی محسوب میشه و نتیجه اون در فاصله میان مدت تا بلند مدت نمایان میشه و نمیتونین از سیگنالها و نمودار یک روزه برای تصمیمات لحظه ای استفاده کنین.
و در آخر اینکه هیچ ابزار و اندیکاتور به تنهایی نباید معیار شما برای ورود یا خروج به یک معامله باشه، هر فردی باید با آموزش و کسب تجربه استراتژی و روش مناسب و منحصر به فرد خودش رو پیدا کنه

دوستان در این روزهای بازار خیلی راحت میشه تا روزی ۱۰ درصد از بازار سود گرفت ولی باید درست عمل کرد بنده matin nr هستم خوشحال میشم بتونم به بقیه کمک کنم .

اگه دوست داشتید داخل اینستاگرام به من پیام بدید

سلام میشه ایدی اینستاگرامتون رو بدید

ممنون

درود بیکران سپاسگزارم از مطالب مفید برقرار باشید…سوالی داشتم آیا این تحلیلها برای یکماه از تیر است؟ و آیا هر ماه تحلیل ارزها در همین صفحه تغییر میکند؟ من این صفحه را سیو کردم وارد میشوم ممنونم از پاسخگوئی

خیلی ممنون از حسن توجه شما
اگر منظورتون نمودار عقربه ای تحلیل تکنیکال هست . اطلاعات اون هر ساعت به روز میشه و تغییر میکنه.

با سلام و خسته نباشید واقعا مطالب سایت مفید و آموزنده هست دستتون درد نکنه لطفا ارزها ی بیشتری را مورد تحلیل قرار دهید. باتشکر

خیلی وقتها درست برعکس جواب میده

ممنون بسیارساده وخلاصه ومفیدبیان کردید.

جالب است فقط در منوی اصلی تحلیل ده ارز برتر رو قرار بدید ممنون و سپاسگزارم

سلام و درود بسیار عالی و مطالب گفته شده شفاف و واضح و بدون حاشیه و کاربردی میباشندموفق وپیروز باشید

سلام ممنون از توجه شما

سلام این سایت عالی همه چیز تمامه دوستان استفاده کنید.

خوشحالیم که رضایت شما رو جلب کردیم

بسیار عالی،

سلام. سایت شما فوق العاده هست

خوشحالیم که رضایت شما رو جلب کردیم

سلام برای اموزش حرفه ای چه راهکاری دارید ممنون

تنها راهکاری که میتونم بهتون پیشنهاد بدم اینه که یا از دوره های آموزشی موجود د بازار استفاده کنین یا با مطالعه در اینترنت به جمع آوری و به روز کردن اطلاعات خودتون بپردازین. از دوره های ما هم اگر قصد استفاده دارین برای راهنمایی بیشتر در خدمتتون هستیم

همه این حرفها و تحلیلها غلطه .کارشناسان فقط دنبال گفتن حرفی هستند که برنامه ازشون خوشش بیاد.و پولش را بگیره.و ابزارها هم تحلیل درستی ندیدم که داشته باشن .

سلام.
یکی از مهمترین ارزهای دیجیتال BNB هستش که تحلیل تکنیکالش متاسفانه تو سایت خوب شما نیست.