نکات کلیدی جهت سرمایه گذاری در رمزارزها

زمان مطالعه: 9 دقیقه

مقدمه

پس از معرفی بیت‌کوین در سال 2010، این رمزارز اولین دارایی دیجیتالی بوده که کل اکوسیستم رمزارز‌ها را ساخت. سرمایه گذاری در بیت کوین به دلیل ظهور سرمایه­‌گذارانی که علاقه­‌مند به آینده آن و سرمایه گذاری در بیت کوین به عنوان جایگزین احتمالی سیستم پول فیزیکی بودند، رشد زیادی داشت. البته فضای دنیای رمزارز‌ها هنوز نسبتاً پر نوسان است. بسیاری از افراد حین افزایش محبوبیت و مقبولیت رمزارزها، ICO‌ها (عرضۀ اولیۀ سکه­‌ها با هدف عرضۀ یک سهام جدید) را شروع کردند بدون اینکه هیچ نظارت یا تنظیمی‌ در مورد آن‌‌ها وجود داشته باشد. در طول این مدت، ظهور بیت‌کوین منجر به ارزش‌­گذاری تقریباً 20000 دلاری هر کوین در سال 2017 شد، ولی ارزش آن در سال 2018 به تدریج کاهش یافت و در کلِ این برهه زمانی ارزش آن رقمی‌ بین 3500 تا 40000 دلار بود.

پس از افزایش نجومی‌ و افت متعاقب ارزش بیت‌کوین، بسیاری از افراد از سرمایه گذاری در بیت کوین هراس داشتند. با این حال، فعالیت‌‌های اخیر باعث شده‌اند ارزش سرمایه گذاری در بیت کوین در زمان نوشتن این مقاله به طور قابل توجهی افزایش یابد و توجۀ بسیاری از سرمایه­‌گذاران فعلی و آتی را به خود جلب کند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

در چند سال گذشته، بازار کریپتو به واسطۀ کنترل­‌های نظارتی و تنظیمی‌ مناسب از طرف نهاد‌ها و آژانس­‌های دولتی، رشد کرده است. به خاطر این مسائل و افزایش دلار‌های نهاد‌ها که پشتوانۀ صنایع هستند، اکنون افراد بیشتری به دنبال یافتن روش‌هایی جهت کاهش ریسک سرمایه گذاری خود هستند.

تنوع کوین حین سرمایه گذاری در رمزارز

در جامعه‌ای با لذت­‌های آنی امروزی، بسیاری از افراد مجدداً به دنبال تعیین عمر بازار رمزارزها و سود کلان هستند. با این حال، پارول گوجرال معتقد است که این یک نوع دستورالعمل برای پیشگیری از فاجعه­‌های احتمالی است. گوجرال، مدیرعامل اسنوبال، در مصاحبه‌های ویدئویی گفته است که اگر عمر بازار را درست تعیین کنید، می‌­توانید برد بزرگی را تجربه کنید ولی همانطور که افراد زیادی در سال 2018 این مسئله را تجربه کردند، ممکن است به سرعت باخت بزرگی را نیز متحمل شوند.

سرمایه گذاری در بیت کوین

او معتقد است که وقتی بحث سرمایه‌­گذاری در زمینۀ رمزارز پیش می‌­آید کلید موفقیت شما این است که ریسک سرمایه گذاری در رمزارز را با تنوع کوین‌‌ها کاهش بدهید. وارن بافت که از شما می‌­خواهد با مطالعه شاخص S&P500 در بازار بورس سرمایه­‌گذاری کنید. وارن بافت، رِی دالیو و حتی تونی رابینز در کتاب خود تحت عنوان “اهرم­‌های پولدار شدن”، همگی روش‌‌های سرمایه­‌گذاری شاخصی را توصیه کرده‌­اند. گوجرال نیز می‌­گوید:

با سرمایه‌­گذاری در زمینۀ یک شاخص، کارمزد‌ها و ریسک خیلی کاهش می‌­یابند، مالیات‌‌ها بهینه می‌­شوند و شما می‌­توانید عملکرد بهتری در بازار داشته باشید.

سرمایه‌گذاری در صندوق­‌های سرمایه­‌گذاری شاخصی به این معنا است که همۀ دارایی­‌های خود را بر روی یک چیز خاص سرمایه‌­گذاری نکنید، کاری که افراد زیادی حین سرمایه‌­گذاری در زمینۀ یک کوین یا عرضه اولیه سکه انجام دادند و زمانی که بازار رمزارز در سال 2018 با تورم روبرو شد، باخت بزرگی را متحمل شدند.

سرمایه گذاری در رمزارز بیت کوین

 پائول ورادیتاکیت یکی از شرکای شرکت پارتنر کپیتال نیز مفهوم متنو‌‌ع‌­سازی سرمایه‌­گذاری­‌های رمزارزی را توصیه کرده است:

به نظر من اگر یک سرمایه‌گذار هستید، بهتر است تا جایی که مقدور است کوین‌‌های متنوع بخرید زیرا رمزارز با ریسک‌‌ها و نوسانات زیادی همراه است.

سرمایه­‌گذاری قانونی

یکی دیگر از چالش­‌های سرمایه گذاری در رمزارز پیدا کردن آن دسته از افراد حرفه‌ای است که بتوانند به شکل نتیجه­‌بخشی تحقیق کنند و یک پورتفولیو از کریپتو‌ها معرفی کنند که با برگشت به سرمایۀ (ROI) پایداری همراه باشد و در عین حال احتمال قرار گرفتن شما در یک بازار پرنوسان یا کساد را به حداقل برساند.

وقتی بحث اپ‌های رمزارز‌ها و پلتفرم­‌های سرمایه­‌گذاری به میان می‌­آید گزینه­‌های فراوانی پیش رو خواهیم داشت، ولی یکی از متمایزترین فاکتورهایی که سرمایه‌­گذاران حین همکاری با متخصصان مالی باید به آن توجه کنند، پیدا کردن مشاورین سرمایه­‌گذاری ثبت شد‌ه‌ای (RIA) است که به تایید کمیسیون بورس و اوراق بهادار رسیده­‌اند.

طبق دانشنامۀ سرمایه­‌گذاری اینوستوپدیا (Investopedia)، مشاورین سرمایه­‌گذاری ثبت شده، معتمد مراجعین خود هستند و این مسئله به این معنا است که آن‌‌ها تعهدی مهم در قبال ارائۀ توصیه­‌های سرمایه‌گذاری در رمزارز به مشتریان دارند. نام مشاورین سرمایه­‌گذاری ثبت شده باید در کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) یا در مراکز دولتی اوراق بهادار ثبت شود. مشاورین سرمایه گذاری در رمزارز نه تنها قانونی عمل می‌‌کنند بلکه از لحاظ مالی در قبال توصیه­‌ها و مشاوره­‌های سرمایه­‌گذاری خود نیز باید مسئول می‌­باشند.

گوجرال می‌­گوید:

ما تبدیل به یک مشاورۀ سرمایه‌­گذاری ثبت شده یا یک مشاور سرمایه گذاری در رمزارز شده‌­ایم. از آنجایی که ما در حال مدیریت پول و دارایی­‌های دیجیتالی مردم هستیم، لذا احساس می‌­کنیم که این موارد خیلی مهم هستند: 1-داشتن یک مهر تایید که ثابت کند ما واجد شرایط هستیم و 2-وجود مجموعه‌ای از افرادی که بر ما نظارت داشته باشند

اهمیت مشاور سرمایه‌گذاری در رمزارز

ورادیتاکیت، کسی که شرکت سرمایه­‌گذاری او بودجۀ بیش از 100 پروژۀ کریپتویی را تامین کرده است، در مورد اهمیت مشاوران سرمایه‌گذاری می‌‌گوید:

به نظر من این یک معاملۀ بزرگ است. من فکر می‌­کنم که خوب است سرمایه­‌گذاران و کارآفرینان هر کاری که از دستشان برمی‌­آید برای محافظت از مردم به کمک قوانین انجام دهند. وقتی که در حال مدیریت پول سایر افراد هستید، تبدیل شدن به مشاور سرمایه‌گذاری که به تایید کمیسیون بورس و اوراق بهادار رسیده است یک راهکار عالی برای به دست آوردن اعتبار و مجوز مناسب برای انجام کارهایی است که می‌­خواهید حین مدیریت دارایی­‌ها انجام دهید. به همین دلیل است که شرکت پانترا نیز یک مشاور شده است.

هرچقدر با گذشت زمان اکوسیستم رمزارز‌ها کامل­تر و پیچیده‌­تر می‌­شود، دانستن این مطلب که سرمایه‌گذاری روی کدام کوین­‌ها و توکن­‌ها ارزشمند است و از خرید کدام کوین­‌ها و توکن­‌ها باید جلوگیری کرد، وقت‌گیر و چالش برانگیز می‌­شود. همکاری با افراد و حرف‌های تاییدشده به صرفه­‌جویی در وقت شما کمک می‌­کند و شانس شما برای یک سرمایه‌گذاری سودآور نیز افزایش خواهد یافت.

سرمایه گذاری در رمزارز

تابلو‌های اعلانات سرمایه‌­گذاران کمیسیون بورس یک منبع ارزشمند است که لیستی از راهنمایی­‌ها و سوالاتی که باید قبل از انتخاب یک متخصص مالی پرسیده شوند را با نام سرویس مخصوص سرمایه­‌گذاران ارائه می‌­دهد.

تمرکز بر آموزش و انباشت ثروت

با این حال، عاقلانه نیست که از روی نادانی و بدون هیچ گونه تلاش و تحقیقی به دیگران اعتماد کنید و سرمایۀ خود را دو دستی تقدیم مشاورین مالی، اپ‌‌ها یا شرکت‌‌های رمزارزی کنید.

گوجرال، کوین­بیس ارن (Eran) را به عنوان یک راهکار مناسب برای شروع آموزش توصیه کرده است. کوین‌بیس پس از اینکه افراد کار‌های آموزشی همچون تماشای دروس ویدئویی کوتاه و پشت سر گذاشتن کوئیز‌ها را انجام دادند به آن‌ها پول پرداخت می‌­کند تا مطالبی را در مورد رمزارز‌ها بیاموزند. سازمان گوجرال یک کارگزار معامله‌­گر قانونی است و طبق گفتۀ گوجرال سازمان او عنوان مشاور سرمایه گذاری در رمزارز را از کمیسیون بورس دریافت کرده است.

گوردی بال، مدیر عامل شرکت کانشز ثرو رولوشن، (کسی که در شرکت‌هایی همچون بالتپروف کافی و وکس سرمایه­‌گذاری کرده است) در مصاحبه‌ای گفت:

شرکت اکسنچر (Accenture) گزارش داده است که در 25 سال آینده بالغ بر 30 تریلیون دلار در آمریکای شمالی از بیبی­بومر‌ها (کودکان نسل انفجار) به وارثان آن‌‌ها منتقل خواهد شد و این بزرگ‌ترین انتقال ثروت رمزارز در تاریخ خواهد بود. بدون شک، رمزارز روزی تبدیل به یک محصول شناخته‌شده می‌‌شود و این مسئله اجتناب­‌ناپذیر است. به نظر من چیزی که واقعاً به مردم کمک می‌­کند، این است که یک فناوری مهم را از نقطه نظر فلسفی درک کنند و بدانند که این فناوری چگونه در خدمت یک هدف بزرگ‌تر است.

نظرات در مورد سرمایه گذاری در رمزارز

هر چند که برخی از افراد به دنبال شرط‌­بندی­‌های بزرگ از طریق معاملات یک روزه و زمان‌بندی بازار‌ها هستند، ولی سرمایه‌گذاران مبتدی و سطح متوسط دوست ندارند در معرض ریسک‌‌ها و زیان‌‌های قابل توجهی قرار گیرند و به دنبال استفاده از یک رویکرد محافظه‌­کارانه هستند.

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

ورادیتاکیت در این مورد چنین گفته است:

اگر وقت و مجموعه مهارت‌هایی که برای انجام فعالانۀ معاملات روزانه لازم هستند را در اختیار داشته باشید و خوب عمل کنید، موفق خواهید شد. اما به نظر من اکثر افراد این مجموعه مهارت‌‌ها یا وقت کافی را در اختیار ندارند. به نظر من مهمترین مسئله پیدا کردن پروژه­‌ها یا شرکت‌هایی هستند که به آن‌ها علاقه‌­مند هستید و همچنین سرمایه‌­گذاری در مزارز برای یک مدت طولانی نیز مهم است.

با وجود موسسه‌‌های مالی و شرکت‌‌های بزرگی همچون جی­پی مورگان، گلدمن ساکس و آی‌بی‌ام‌آی که پشتوانۀ آن‌‌ها کریپتو است و همچنین با نگاه اخیر فیسبوک راجع به کوین خود، به نظر می‌­رسد که رمزارز‌ها هنوز در دنیای اقتصاد ماندگار هستند. در واقع، گوجرال آنقدر در مورد آیندۀ کریپتو خوش­بین است که تصمیم گرفته است شرکت اسنوبال را برای اولین بار با کوین لیبرای فیسبوک ادغام کند.

 ریس جونز (یک استراتژیست خطرپذیر که نقش یک مشاور را در فیسبوک و اسنوبال ایفا می‌­کند) چنین گفته است:

رمزارز لیبرای فیسبوک به یک بیلیون نفر، روش پرداخت پول با کریپتوی دیجیتالی را معرفی کرده است و بسیاری از این افراد قطعاً خواهان متنوع­‌سازی سرمایه‌­گذاری­‌های پولی خود در پورتفولیوهایی هستند که تسهیلات آن‌ها توسط اسنوبال فراهم شده است.

ایون یل (Even Yale) معتقد است که سرمایه­‌گذاران باید شش درصد از دارایی­‌های خود را صرف رمزارز‌ها کنند:

زمانی را که برای اولین بار نام جیمیل خود را انتخاب کردید به خاطر آورید، آیا خیلی طول کشید تا به آدرس جیمیل خود دست پیدا کنید؟ سرمایه­‌گذاری در زمینۀ رمزارز‌ها نیز اینگونه است.

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سخن پایانی

همانطور که این صنعت به سمت بالندگی و رشد پیش می‌­رود، عاقلانه است که با تحقیق و یادگیری مطالب بدانیم چگونه می‌­توان هوشمندانه سرمایه گذاری در رمزارز را انجام داد. سرمایه­‌گذاری در زمینۀ آموزش مالی معمولاً سودآور است و استراتژی محافظه‌­کارانۀ رمزارز‌ها می‌­تواند در دراز مدت سود‌های سهام کلانی را عاید افراد کند. فقط کافیست وارد بازی شوید، حالا این بازی هر شکلی که می‌­خواهد، داشته باشد. زیاد از دیگران عقب نمانید. اجازه ندهید روزی فرا رسد که افسوس بخورید چرا اقدامی‌ نکردید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments