هر آنچه باید در مورد کیف پول دیجیتال (والت) بدانید

انواع مختلفی از والت‌ها یا کیف پول‌ های بیت کوین وجود دارند

زمان مطالعه: 12 دقیقه

اگر وبلاگ رمزارز را دنبال کرده باشید، مطمئناً با بیت کوین آشنا هستید.در این مقاله قصد داریم شما را با کیف پول دیجیتال (والت) بیت کوین آشنا کنیم

چرا به یک کیف پول دیجیتال بیت کوین نیاز دارید؟

بیت کوین (BTC) یک ارز دیجیتال است. از آنجایی که بیت کوین هیچ شکل و حالت فیزیکی ندارد، پس از لحاظ فنی جایی ذخیره نمی‌شود. در عوض، کلیدهای خصوصی وجود دارند که باید به طور امنی از آن‌ها نگهداری شود. این کلیدهای خصوصی برای دسترسی به آدرس عمومی بیت کوین شما و امضای تراکنش‌هایتان کاربرد دارند. ترکیبی از کلید عمومی دریافت‌کننده و کلید خصوصی شما (که ارسال کننده هستید) برای انجام یک تراکنش بیت کوین نیاز است.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

انواع مختلفی از والت‌ها یا کیف پول­‌های بیت کوین وجود دارند که هر کدام به نیازهای مختلفی پاسخ می‌دهند و از لحاظ امنیتی، راحتی، دسترسی و غیره با همدیگر تفاوت دارند.

انواع کیف پول دیجیتال

کیف پول کاغذی بیت کوین

انواع کیف پول دیجیتال

والت کاغذی در حقیقت سندی است متشکل از آدرس عمومی‌(که برای دریافت بیت کوین کاربرد دارد) و آدرس خصوصی است که به شما این اجازه را می‌دهد تا بیت کوین‌های ذخیره شده را خرج و یا منتقل کنید. والت‌های کاغذی معمولا به صورت بارکد چاپ می‌شوند که باعث می‌شود بتوانید به راحتی آن‌ها را اسکن کرده و کلید را برای انجام تراکنش وارد والت نرم‌افزاری کنید. یک والت کاغذی با استفاده از سرویس‌های BitAddress و Bitcoinpaperwallet تولید می‌شود که این سرویس‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند که با استفاده از کلیدهای خصوصی خود یک آدرس تصادفی ایجاد کنند. سپس این کلید می‌تواند توسط سرویس‌هایی که طراحی غیرقابل دستکاری ارائه می‌دهند استفاده شده و یا حتی به صورت برچسب‌های هولوگرافی چاپ شود.

مزیت اصلی کیف پول‌ کاغذی این است که کلید همیشه به صورت آفلاین نگهداری می‌شود. این ویژگی آن را از حملۀ هکرها و یا بدافزارهایی که حرکات دست شما را بر روی صفحه­ کلید کامپیوتر ردیابی می‌کنند، مصون نگه می‌دارد. با این حال، هنگام ساخت یک والت کاغذی، هنوز نیاز است که یک سری اقدامات احتیاطی انجام دهید. پیش از ساخت یک والت کاغذی، باید مطمئن باشید که هیچ کس شما را در حال انجام این کار نمی‌بیند.

برای جلوگیری از ردیابی فعالیت‌هایتان توسط جاسوس افزارها، پیشنهاد می‌شود که از سیستم عامل‌های پاک مثل Ubuntu که از طریق فلش یا DVD اجرا می‌شوند، استفاده کنید. علاوه بر آن، وقتی والت کاغذی ساخته شد، کد وبسایت باید قابلیت اجرای آفلاین را داشته باشد؛ که درواقع به شما اجازه می‌دهد قبل از اجرای کلیدها، اتصال خود را با اینترنت قطع کنید. در انتها، از چاپگری استفاده کنید که به اینترنت متصل نباشد.

علاوه بر این، از یاد نبرید که شما در حال چاپ اطلاعات باارزش و خصوصی خود بر روی یک تکه کاغذ هستید. پس باید برای حفاظت از آن اقدامات خاصی را انجام دهید. به عنوان مثال، پیشنهاد می‌شود که آن را در یک کیسه پلاستیکی مهر و موم شده قرار داده و آن را در یک جای خشک و امن نگهداری کنید تا در برابر آب و هرگونه ساییدگی و پارگی محافظت شود. البته عده‌ای ترجیح می‌دهند که آن را لمینت یا پرس کرده و در صندوق امانات نگه دارند.


بیت کوین فیزیکی

بیت کوین فیزیکی

بیت کوین‌های فیزیکی معمولا با مقدار ثابتی بیت کوین بارگذاری می‌شوند و هدف آن‌ها این است که امکان خرج کردن ارزش آن، مادامی که کلید خصوصی مخفی است، وجود نداشه باشد. این کار معمولا با هولوگرام‌های تخریب شونده که مخصوص پلمپ هستند انجام می‌شود.

اولین مدل آن Bitbill است که شبیه به یک کارت اعتباری طراحی شده است. اما مدل‌های بعدی که در ادامه خواهد آمد، غالبا به شکل مدال دایره‌ای شکل طراحی شده‌اند. یک علاقه‌مند به حوزه رمزارزها به نام مایک کادول (Mike Cadwell) ملقب به کاساسیوس، اولین بیت کوین فیزیکی به نام کاساسیوس را در سال 2011 خلق کرد. کلیدهای خصوصی زیر یک هولوگرام قابل لمس مخفی شده بودند که به محض جدا کردن، اثر هولوگرام تخریب شده بر جای می‌ماند و هنگام بازخرید، کوین ارزش دیجیتالی خود را از دست می‌داد. از آن زمان به بعد تعدادی سازندۀ جدید اقدام به ساخت کوین کرده‌اند.

استفاده از بیت کوین‌های فیزیکی یک روش راحت برای نگهداری هر چه ایمن‌تر سرمایه‌های شماست و هنگام معاملات آفلاین به شدت کارایی دارند. به علاوه اینکه به تازگی تبدیل به یک کالای کلکسیونیِ با ارزش شده‌اند. با این حال، نقطه ضعف بسیاری مهمی هم دارد. در نوامبر سال 2013 شبکۀ اجرایی جرایم مالی از مایک کادول خواست عملیات خود را متوقف کند و کار او را نوعی «انتقال پول» لحاظ کرد. مقررات این نوع فعالیت غیرقابل تحمل بودند. بنابراین او مجبور شد فروش کالاهایی که حاوی بیت کوین‌های دیجیتال بودند را متوقف کند. از آنجایی که بیت کوین در خیلی از کشورها هنوز وضعیت قانونی معینی ندارد، این نوع کالاها حتی ممکن است توسط مقامات به عنوان نوعی «پول جعلی» تلقی شوند.


کیف پول موبایل بیت کوین

کیف پول موبایل بیت کوین

برای آن‌هایی که برای امور روزانۀ خود مثل خرید از فروشگاه‌ها یا معاملات چهره­‌به­‌چهره از بیت کوین استفاده می‌کنند، کیف پول دیجیتال موبایلیِ بیت کوین یک وسیلۀ ضروری است. این نوع والت در قالب یک نرم‌افزار بر روی گوشی هوشمند شما اجرا می‌شود، کلید خصوصی شما را نگهداری می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که با گوشی خود مستقیما هزینۀ کالاها را پرداخت کنید. به‌علاوه اینکه برخی از این برنامه‌ها کاربران را قادر می‌سازد تا از قابلیت NFC استفاده کنند که این بدین معنا است که آن‌ها بدون اینکه هیچ اطلاعاتی را ارائه دهند، می‌توانند به سادگی گوشی خود را به پایانه‌های فروش نزدیک کنند و معامله را انجام دهند.

هر مشتری بیت کوین باید به تمام دفترکل بلاک‌چین دسترسی داشته باشد. که البته این دفترکل به تدریج در حال رشد بوده و نیازمند چندین گیگابایت فضای ذخیره‌سازی است. به همین علت است که والت‌های موبایلی از فناوری «تایید پرداخت ساده» بهره می‌برند. آن‌ها فقط با زیرمجموعه‌های کوچک بلاک‌چین – که برای اطمینان از صحت اطلاعات به گره‌های قابل اعتماد در شبکۀ بیت کوین تکیه دارند – کار می‌کنند.

علی رغم اینکه والت‌های موبایلی یک راه‌حل راحت برای ذخیره‌سازی بیت کوین هستند، اما در معرض حملۀ هکرها قرار دارند. علاوه بر این، اگر شخصی به گوشی شما دسترسی پیدا کند، به راحتی والت می‌تواند از کنترل شما خارج شود. نرم افزارهای کیف پول دیجیتال بیت کوین زیادی برای گوشی‌های اندرویدی وجود دارند. شرکت اپل در فوریه 2014 والت‌های بیت کوین را در اپ استور ممنوع اعلام کرد اما چند ماه بعد تصمیم خود را تغییر داد.

نام والت سیستم عامل امکانات
FreeWallet iOS, Android – کیف پول آفلاین

– واریز و برداشت با هر نوع رمزارز

Edge iOS, Android – الگوریتم اثبات دانش صفر

– احراز هویت ورود یکپارچه

– تایید دو مرحله ای

Lumi Wallet iOS, Android – والت ایمن و آسان

– صرافی برای موبایل

Blockchain Wallet iOS, Android – والت HD

– امکان دیدن بازرگانان بیت کوین در منطقۀ شما

– نرم افزار متن باز

Copay iOS, Android, Windows Mobile – می‌تواند چندین کاربر داشته باشد، بنابراین برای ارسال پول کل گروه تراکنش را تایید می‌کنند.

– نرم افزار متن باز

Jaxx iOS, Android – والت آفلاین

– نیاز به تایید ندارد

Mycelium iOS, Android – کیف پول آفلاین

– والت HD

– نرم افزار متن باز


کیف پول‌های بیت کوین مبتنی بر وب

کیف پول های بیت کوین مبتنی بر وب

والت‌های تحت وب کلید خصوصی شما را روی یک سرور که همیشه آنلاین است و توسط یک شخص ثالث کنترل می‌شود، ذخیره می‌کنند. سرویس‌های مختلف هر کدام امکانات مختلفی را ارائه می‌دهند. بعضی از آن‌ها می‌توانند به والت‌های موبایلی و دسکتاپی متصل شوند و آدرس شما را در دستگاه‌هایی که متعلق به شماست تکرار کنند.

بسیار شبیه به والت‌های موبایلی، والت‌های اینترنتی نیز کاربران خود را قادر می‌سازند که به صورت آنی و با استفاده از هر دستگاهی که به اینترنت متصل می‌شود به دارایی‌های خود دسترسی داشته باشند. اگر به درستی از آنها محافظت نشود، سازمان‌ اداره کننده وب سایت­‌های مربوطه ممکن است به کلید خصوصی شما دسترسی پیدا کند، که در این صورت کنترل تمام دارایی شما را در دست می‌گیرد. علاوه بر این، برخی والت‌های اینترنتی در صرافی‌ها کار می‌کنند، و چه بسا موارد زیادی از صرافی‌هایی وجود دارند که تعطیل شدند و دارایی‌های کاربران خود را از بین بردند.

سرویس امکانات
Coinbase یک انتخاب همه جانبه، صرافیِ یکپارچه با کیف پول
Lumi Wallet رایگان، آسان، رابط سمت کاربر (client-side) برای اجرای والتی که از بیت کوین، اتریوم و بسیاری از توکن‌های ERC20 پشتیبانی کند.
Circle کاربران می‌توانند بیت کوین را ذخیره، ارسال، دریافت و خرید نمایند.
Blockchain یکی از مشهورترین والت‌های تحت وب
Strongcoin یک والت هیبریدی که امکان رمزنگاری آدرس خصوصی قبل از ارسال به سرور را می­دهد.
Xapo یک والت بیت کوین بسیار ساده، با امنیت بیشتر با استفاده از کیف پول آفلاین vault

کیف پول‌های مبتنی بر دسکتاپ

والت‌های دسکتاپی بر روی کامپیوتر شما دانلود و نصب شده و کلید خصوصی شما را در هارد دیسک ذخیره می‌کنند. والت‌های دسکتاپی برای داده‌های خود به شخص ثالثی متکی نیستند و نسبت به والت‌های آنلاین و موبایلی از امنیت بالاتری برخوردارند. البته این والت‌ها همچنان به اینترنت متصل می‌شوند که همین موضوع از امنیت آن‌ها می‌کاهد. با این وجود، والت‌های دسکتاپی برای آن‌هایی که از طریق کامپیوتر خود خُرده معاملات انجام می‌دهند یک راه حل بسیار عالی است.

گزینه‌های متنوع و زیادی از والت‌های دسکتاپی وجود دارند که هر کدام به نوعی به نیازهای مختلفی پاسخ می‌دهند. برخی بر روی امنیت تمرکز دارند و برخی بر روی ناشناس بودن و…

نام والت سیستم عامل امکانات
Electrum مکینتاش، ویندوز، لینوکس – یکی از محبوب‌ترین، استوارترین، موثرترین، و ایمن‌ترین والت‌های دسکتاپ

– نرم افزار متن باز

– این امکان را فراهم می‌آورد که کارمزد تراکنش را با تراکنشی که انجام شده است جایگزین کنید، که این کار فرایند تایید را سرعت می‌بخشد.

– علامت‌گذاری آدرس

– رمزنگاری

Exodus مکینتاش، ویندوز، لینوکس یک کیف پول دیجیتال بسیار کاربر پسند، آسان و قابل اعتماد
Bitcoin Core مکینتاش، ویندوز، لینوکس والت فول نود (full node)، برای استفاده از آن باید تمام بلاکچین را دانلود کنید. این امکان را فراهم می‌آورد که به طور مستقل تراکنش‌ها را تایید کنید و به هیچ شخص دیگری در سیستم متکی نباشید.
Copay مکینتاش، ویندوز، لینوکس – والت چند امضایی

– دارای نسخۀ موبایل و دسکتاپ

– نرم افزار متن باز

Armory مکینتاش، ویندوز، لینوکس، اوبونتو، رسپ بری پای – اولیت آن ایمنی و امنیت است

– دارای قابلیت‌های مختلف از جمله رمزنگاری و ذخیره آفلاین است.


کیف پول‌های سخت‌افزاری بیت کوین

کیف پول های سخت‌افزاری بیت کوین

والت سخت‌افزاری، یک نوع والت نسبتا منحصر به فرد برای بیت کوین است که کلید خصوصی کاربر را در یک دستگاه سخت‌افزای امن نگهداری می‌کند. بهترین روش نگهداری بیت کوین استفاده از این نوع والت است. تاکنون هیچ اتفاق قابل اثباتی در مورد سرقت پول از والت سخت‌افزاری گزارش نشده است. برخلاف والت‌های کاغذی که در برخی مواقع باید به نرم‌افزار متصل شوند، والت‌های سخت‌افزاری می‌توانند به صورت ایمن و تعاملی مورد استفاده قرار بگیرند. علاوه بر این نسبت به ویروس‌های کامپیوتری مصون هستند، دارایی‌های ذخیره شده را نمی‌توان به صورت متن ساده منتقل کرد و در اکثر موارد نرم‌افزارِ آن‌ها متن باز است.

برخی والت‌های سخت‌افزاری دارای صفحه‌نمایش هستند که همین امر چون برای تایید تراکنش‌ها به کار می‌رود و اطلاعات مهم والت را به نمایش می‌گذارد، یک لایه به امنیت آن می‌افزاید. به عنوان مثال، از صفحه نمایش می‌توانید برای تولید عبارات بازیابی و تایید مقدار و آدرس پرداختی که قصد انجام آن را دارید، استفاده کنید. بنابراین، مادامی که شما در دستگاه‌های معتبری که توسط تولیدکنندگان قابل اعتماد ساخته شده است سرمایه گذاری کنید، دارایی‌هایتان در امن و امان خواهند بود.

نام والت قیمت امکانات
Ledger Nano S 58 یورو صفحه‌نمایش، دارای دو دکمه که برای تایید تراکنش باید به صورت همزمان آن‌ها را بفشارید که همین امر از نفوذ و تایید پرداخت‌ها توسط هکرها جلوگیری می‌کند.

– پین کد

– جعبه حمل و نقل به همراه هولوگرام ضد جعل

TREZOR 99 دلار – دارای صفحه‌نمایش

– دارای دو دکمه

– امکان پشتیبان­گیری کیف پول دیجیتال با عبارت 24 کلمه­‌ای + کلمه عبور

– پین کد

KeepKey 99 دلار – دارای صفحه‌نمایش

– صفحه‌نمایش دیجیتالی و بدنه فلزی

– پین کد

– تصادفی سازی عدد

– می‌توان تا حداکثر عبارت 24 کلمه‌­ای از آن پشتیبان گرفت.

– با افزونه‌های برنامه کروم می‌توان اطلاعات را بازیابی کرد.


بانک

راینر مایکل پرایس، مدیر اجرایی شرکت Taurus Wealth Advisors، به تازگی اظهار داشته است که تمام بانک‌های بزرگ ایالات متحده به احتمال زیاد از شبکه بلاک‌چین یعنی بیت کوین و دیگر رمزارزها می‌ترسند. وی همچنین خاطرنشان کرد به خاطر عدم اطمینانِ حاصل از عدم شفافیت بانک‌ها، رمزارزها می‌توانند یک جایگزین مناسب برای سرمایه‌گذاران ارائه دهند. البته که بسیاری از بانک‌ها بیت کوین را به عنوان یک ارز قبول نمی‌کنند. تا جایی که برخی از آن‌ها حتی از مدیریت دارایی‌هایی که توسط عملیات رمزارزها به دست آمده است نیز امتناع می‌کنند.

با توجه به بی میلی بانک‌ها به پذیرش بیت کوین به عنوان یک ارز، برای اولین بار بانک اختصاصی بیت کوین به نام Bitcoin Crypto Bank تاسیس شده است. این بانک یک شرکت خصوصی است که در حوزۀ تجارت بیت کوین فعالیت می‌کند. این بانک سپرده‌های بیت کوین را قبول کرده و مدیریت می‌کند و ادعا دارد که درک عمیقی از این بازار دارد. این بانک در وبسایت خود ادعا کرده است که دارای یک پلتفرم بدون ریسک، معتبر و با شانس بالا برای کسب سودهای کلان است.

والت‌های بیت کوین و امنیت

مشکلات احتمالی

  • گرفتاری در دام بدافزار. نرم‌افزاری مخرب که می‌تواند درایو شما را اسکن کرده و کلید خصوصی شما را پیدا کند. چند ثانیه بعد ممکن است تمام بیت کوین‌های شما ناپدید شوند!
  • یک برنامۀ تروجان می‌تواند تمام فایل‌های موجود در درایو شما را رمزنگاری کند. پس از آن، ممکن است تمام لینک‌های مرتبط با والت شما را پیدا کند. سپس پی‌خواهد برد که چه مقدار پول در اختیار دارید و پس از آن، با استفاده از آن مقدار بیت کوین می‌تواند هارد شما را رمزگشایی کند.
  • صرافی‌های دیجیتال، که ممکن است تعطیل شوند و پول‌های شما نیز از بین برود.
  • ممکن است لپ تاپ یا تلفن همراهی که والت‌ها بر روی آن نصب هستند را گم کنید.

چند توصیه

  • از استفاده از والت‌هایی که نیازمند اتصال به اینترنت هست، خودداری کنید. درعوض از گزینه‌های ذخیرۀ آفلاین استفاده کنید.
  • همیشه مراقب باشید همه چیز را چند بار چک کنید. مثلا ممکن است ایمیلی را دریافت کنید که در ظاهر از طرف BlockWallet است. اما در حقیقت از طرف BlockWalet نیست. اگر به آن ایمیل اجازۀ دسترسی دهید ممکن است فورا تمام بیت کوین‌های شما ناپدید شوند!
منبع
کوین تلگراف

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments