انواع کیف پول بیت کوین – دستورالعملی برای انجام ذخیره‌سازی بیت کوین

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

قبل از اینکه صاحب یک بیت‌کوین شوید به جایی برای ذخیره آن نیاز دارید. این مکان کیف پول نام دارد. به جای اینکه واقعاً بیت‌کوین خود را در دست بگیرید، کیف پول کلید خصوصی را در اختیار دارد که به شما اجازه می‌­دهد تا به آدرس بیت‌کوین خود (که کلید عمومی شما نیز است) دسترسی پیدا کنید. اگر نرم افزار کیف پول به خوبی طراحی شده باشد، آنگاه این‌گونه به نظر می‌­رسد که واقعاً عمل ذخیره سازی بیت کوین انجام شده است و امکان استفادۀ راحت‌تر و ملموس‌­تر از بیت‌کوین فراهم شده است.

در واقع، یک کیف پول معمولاً چند کلید خصوصی دارد و تعداد زیادی از سرمایه­‌گذاران بیت‌کوین نیز چندین کیف پول دارند. کیف پول‌ها یا روی کامپیوتر شما یا روی دستگاه موبایل شما، در یک گجت ذخیره­‌سازی فیزیکی یا حتی روی یک برگۀ کاغذ قرار می­‌گیرند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

 کیف پول‌های الکترونیکی، راه ذخیره سازی بیت کوین

کیف پول‌های الکترونیکی می­‌توانند یک نرم افزار دانلود شده باشند یا در یک ابر پیاده‌سازی شوند. در حالت اول، کیف پول فقط یک فایل فرمت­‌دار شده است که روی کامپیوتر یا موبایل شما وجود دارد و انجام تراکنش‌­ها را آسان‌­تر می‌­کند. کیف پول‌های میزبانی (ابری) یک واسط کاربرپسندتری دارند ولی باید به شخص ثالثی که به کلیدهای خصوصی شما دسترسی دارد، اعتماد کنید.

کیف پول نرم افزاری

نصب یک کیف پول مستقیماً بر کامپیوتر خود این اطمینان را به شما می­‌دهد که می‌­توانید کلیدهای خود را کنترل کنید. اکثر این کیف پو‌ل‌ها پیکربندی نسبتاً آسانی دارند و رایگان نیز می‌­باشند. عیب این کیف پول‌ها این است که به بک­آپ‌ احتیاج دارند. اگر کامپیوتر شما به سرقت برود یا خراب شود و کلیدهای خصوصی شما نیز جای دیگری ذخیره نشده باشند، آنگاه بیت‌کوین خود را از دست خواهید داد.

این کیف پول‌ها به رعایت نکات امنیتی بیشتری نیاز دارند. اگر کامپیوتر شما هک شود و سارق به کیف پول شما یا کلیدهای خصوصی شما دست پیدا کند، آنگاه به بیت‌کوین شما نیز دست پیدا خواهد کرد.

اولین کیف پول نرم افزاری، پروتکل بیت‌کوین کور (Bitcoin Core) نام دارد، برنامه‌­ای که شبکۀ بیت‌کوین را اجرا می­‌کند. البته باید لجر تمام تراکنش‌­ها از زمان معرفی بیت‌کوین (سال 2009) تا به الان را نیز دانلود کنید. همانطور که حدس زده‌­اید این کار به حافظۀ خیلی زیادی ( 145گیگابایت) نیاز خواهید داشت.

اکثر کیف پول‌هایی که در حال حاضر استفاده می­‌شوند کیف پول‌های لایت یا کیف پول‌های SPV یا (Simplified Payment Verification) هستند که کل لجر را دانلود نمی‌کنند. اتریوم یک کیف پول بیت‌کوینی دسکتاپی معروف از نوع SPV است که امکان ذخیره­‌سازی سرد (یک راه آفلاین ذخیره سازی بیت کوین برای امنیت بیشتر) را فراهم می­‌کند. کیف پول اکسدوس (Exodus) می­‌تواند چندین دارایی را با یک واسط کاربری پیشرفته ردیابی کند. برخی از کیف پول‌ها (مانند جاکس) می‌­توانند طیف وسیعی از دارایی­‌های دیجیتالی را نگهداری کنند و برخی از آن‌ها (مانند کوپی) امکان استفاده از حساب‌های مشترک را فراهم می‌­کنند.

کیف پول آنلاین

کیف پول‌های آنلاین (یا ابری) یکی از راه‌های ذخیره سازی بیت کوین هستند که کار را برای شما راحت کرده‌اند. چنانچه پسووردهای درست را در اختیار داشته باشید می­‌توانید از هر دستگاهی به بیت‌کوین خود دسترسی پیدا کنید. نصب تمام این کیف پول‌ها راحت است و از اپ‌های دسکتاپی و موبایلی استفاده می‌­کنند تا میزان خرج کردن و دریافت بیت‌کوین راحت‌تر ثبت شود و اکثر آن‌ها رایگان هستند.

عیب این کیف پول‌ها امنیت پایین آن‌ها است. با وجود کلیدهای خصوصی که در یک فضای ابری ذخیره شده‌­اند، شما به ‌امنیت میزبان (هاست ابری) اعتماد می‌کنید، در نتیجه پول شما از بین نمی‌رود و یا دسترسی شما به فضای ابری محدود نخواهد شد.

برخی از کیف پول‌های آنلاین مهم (مانند کوین‌یس و بلاک­‌چین) به صرافی­‌ها وصل هستند. برخی دیگر (مانند کوین­بیس و زاپو) از ویژگی‌­های امنیتی بیشتری همچون ذخیره‌­سازی آفلاین برخوردار هستند.

کیف پول‌های موبایلی

کیف پول‌های موبایلی به صورت اپ مخصوص تلفن هوشمند شما وجود دارند، و به خصوص زمانی مفید هستند که می­‌خواهید پول خرید چیزی را با بیت‌کوین در مغازه‌­ای پرداخت کنید یا زمانی که می‌­خواهید حین حرکت چیزی را بخرید، بفروشید یا ارسال کنید این کیف پول‌ها مفید خواهند بود. تمام کیف پول‌های آنلاین و اکثر کیف پول‌های دسکتاپی فوق­الذکر ورژن­‌های موبایلی دارند، در حالی که سایر کیف پول‌ها مانند ابرا (Abra)، ایربیتز (Airbitz) و برد (Bread) با همان مفهوم موبایلی که در ذهن همه است، ساخته شده‌­اند.

کیف پول‌های سخت افزاری

کیف پول‌های سخت افزاری دستگاه‌های کوچکی هستند که گاهی اوقات به اینترنت وصل می‌­شوند تا تراکنش‌های بیت‌کوینی را انجام دهند. این کیف پول‌ها از امن‌ترین روش‌های ذخیره سازی بیت کوین هستند زیرا معمولاً آفلاین می‌­باشند و لذا امکان هک آن‌ها وجود ندارد. با این حال، امکان دزدیده شدن یا گم شدن آن‌ها همراه با بیت‌کوین­‌هایی که به کلیدهای خصوصی ذخیره شده تعلق دارند، وجود دارد. برخی از سرمایه‌­گذاران بزرگ کیف پول‌های سخت افزاری خود را در مکان‌های امنی همچون صندوق­‌های امانات بانک‌ها نگهداری می­‌کنند. ترزور (Trezor)، کیپ­کی (Keepkey) و لجر (Ledger) و کیس (Case) نمونه­‌های مثال زدنی از این نوع کیف پول هستند.

کیف پول‌های کاغذی

این نوع کیف پول­‌ها ساده‌­ترین نوع کیف پول هستند. این کیف پول‌ها تکه‌های کاغذی می‌­باشند که روی آن‌ها کلیدهای خصوصی و عمومی آدرس یک بیت‌کوین چاپ شده است. این کیف پول‌ها یک روش ایده‌­ال برای ذخیره‌­سازی طولانی بیت‌کوین (در صورتی که دور از آتش و آب نگهداری شوند) یا برای دادن یک بیت‌کوین به عنوان هدیه می‌­باشند و امن‌­ترین کیف پول‌­ها به شمار می‌­آیند زیرا به شبکه وصل نمی­‌شوند. با این حال، راحت‌تر گم می‌شوند.

شما به کمک سرویس­‌هایی همچون والت جنریتور (WalletGenerator) می­‌توانید به راحتی یک آدرس جدید بسازید و کیف پول را به کمک پرینتر خود چاپ کنید. سپس آن را تا کنید، مهر بزنید و در نهایت از آن استفاده کنید. چند بیت‌کوین به این آدرس ارسال کنید و سپس آن را در یک جای امن نگهداری کنید یا به عنوان هدیه به شخص دیگری تقدیم کنید

آیا کیف پول‌ها امن هستند؟

این به ورژن و فرمتی که شما انتخاب کرده­‌اید و همچنین به نحوۀ استفادۀ شما از این کیف پول‌ها بستگی دارد. امن‌­ترین گزینه یک کیف پول سخت افزاری است که به صورت آفلاین در یک جای امن نگهداری می‌­کنید. با این روش خطر هک شدن اکانت شما یا به سرقت رفتن کلیدهای شما و ناپدید شدن بیت‌کوین شما وجود ندارد. اما اگر کیف پول خود را گم کنید، بیت‌کوین خود را از دست خواهید داد مگر اینکه یک کلون ساخته باشید یا بک‌­آپ‌های مطمئنی از کلیدهای خود تهیه کرده باشید.

کیف پول آنلاین، کمترین امنیت بین روش‌های ذخیره سازی بیت کوین را دارد، زیرا کلیدها نزد شخص ثالث نگهداری می­‌شوند. البته این نوع کیف پول از لحاظ راه‌­اندازی و استفاده راحت‌ترین گزینه است و شما را با یک انتخاب مواجه می‌­کند که همه با آن آشنا هستند: راحتی در مقابل امنیت.

سخن پایانی

بسیاری از سرمایه­‌گذاران جدی بیت‌کوین از یک روش ترکیبی استفاده می­‌کنند: آنها مقداری از بیت‌کوین اصلی را برای مدت طولانی به صورت آفلاین نزد خود نگه می‌­دارند و در عین حال در مورد نقدینگی اکانت موبایلی خود تعادل در خرج کردن را نیز در نظر می‌­گیرند.

در این مطلب نگاهی جامع به انواع روش‌های ذخیره سازی بیت کوین انداختیم. هر گزینه‌­ای که انتخاب می­‌کنید، لطفاً مراقب باشید. از هر چیزی بک­آپ بگیرید و فقط به نزدیک‌ترین و عزیزترین شخص زندگی خود نیز بگویید که بک‌­آپ‌های شما کجا ذخیره شده‌­اند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments