راهنمای خرید بیت کوین

خرید بیت کوین از طریق صرافی‌های آنلاین ارز ‌دیجیتال تقریبا ساده‌ترین راه‌حل برای خرید بیت کوین است

زمان مطالعه: 14 دقیقه

مقدمه

با توجه به گسترش نفوذ بیت کوین در بسیاری از کشورها و صد البته در کشور ما، این روزها جستجوی عبارت “راهنمای خرید بیت کوین” یا عبارتی شبیه به آن، یکی از پر جستجو‌ترین عبارات در این زمینه است. ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا با ساده‌ترین مسیر، شما را به هدف خود که همان خرید بیت کوین است، برسانیم. پس با ما همراه باشید.

 به صورت کلی خرید ارز‌‌‌های دیجیتال ازجمله بیت کوین از 2 طریق صورت می‌پذیرد:

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

اول: خرید بیت کوین از افرادی که به هر طریقی میزانی از آن را در اختیار دارند.

دوم: خرید بیت کوین از طریق صرافی‌های آنلاین ارز ‌دیجیتال که تقریبا ساده‌ترین راه‌حل برای خرید بیت کوین است. این صرافی‌ها که هم در ایران و هم در خارج از کشور فعالیت دارند، با سیاست‌های خاص خود شما را در تهیه بیت کوین یاری می‌دهند. در ادامه با هم و به صورت اجمالی با برخی از این صرافی‌ها آشنا می‌شویم.

صرافی‌های خارجی

best bitcoin wallet

در دنیای رمز‌ارز‌ها صرافی‌های آنلاین متعددی فعالیت دارند که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به بایننس، کوین‌بیس، لوکال بیت کوینز و همچنین بتریکس اشاره کرد. خرید از این صرافی‌ها چندان هم کار ساده‌ای نیست، چرا‌‌که به غیر معدودی از صرافی‌ها مانند لوکال بیت کوینز، بسیاری از آن‌ها به دلیل تحریم ایران توسط آمریکا از ارائه خدمات به ایرانیان خودداری می‌کنند. از سویی دیگر بیشتر این صرافی‌ها بیشتر برای تبدیل ارز‌های ‌دیجیتالی به یکدیگر استفاده می‌شوند و عملا امکان خرید از آن‌ها توسط ارز‌های فیات وجود ندارد. در برخی از این صرافی‌ها هم که این نوع معاملات ممکن شده است، فقط با دلار و یا یورو امکان پرداخت وجود دارد و عملا راهی برای خرید ایرانیان از این صرافی‌‎ها وجود ندارد. به همه این موارد این را هم اضافه کنید که در هر لحظه امکان بلوکه شدن سرمایه شما در آن‌ها وجود دارد. با این حساب سرمایه‌گذاری در این صرافی‌ها برای طولانی‌مدت راهکار چندان مناسبی به نظر نمی‌رسد. خرید مستقیم از این صرافی­‌ها فقط برای افراد باتجربه توصیه می­‌شود و افرادی که تازه قدم به این وادی گذاشته­‌اند، بهتر است از خرید مستقیم از صرافی­‌های خارجی پرهیز نمایند. پس چاره چیست؟ تقریبا پاسخ روشن است. خرید بیت کوین از طریق صرافی‌های آنلاین ایرانی همان راه ساده ایست که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم.

صرافی‌های آنلاین ایرانی که نام آن‌ها را می‌توانید با یک جستجوی ساده در گوگل پیدا کنید، کار شما را برای خرید بیت کوین آسان کرده و شما را از کش‌وقوس‌ها و خطرات احتمالی تجارت در صرافی‌های آنلاین خارجی نجات می‌دهند.

اما قبل از اینکه با این صرافی‌ها آشنا شویم بهتر است ابتدا با نحوه شروع به کار با این صرافی‌ها آشنا شویم:

اولین نکته‌ای که باید آن را مدنظر قرار دهید، پیدا کردن یک صرافی معتبر در حوزه رمزارزهاست. هر چند که نظر قاطعی برای ویژگی‌های یک صرافی‌ معتبر وجود ندارد، اما می‌توان در اکثر مواقع به پارامتر‌هایی مانند: رتبه گوگل، مدت زمان فعالیت صرافی، استفاده از درگاه بانکی و همچنین نحوه پشتیبانی صرافی اعتماد کنید و خرید خود را از صرافی مدنظر انجام دهید.

buy bitcoin

نکته دومی که قبل از شروع به کار با صرافی‌ها باید مدنظر قرار دهید، استفاده از کیف پول مناسب یا همان والت است. در ادامه با توجه به اهمیت این موضوع بیشتر با این مقوله آشنا می‌شویم:

کیف پول دیجیتال

شما برای ورود به عرصه دنیای ارز‌های دیجیتال و خرید بیت کوین نیاز به داشتن یک والت سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری دارید. کیف پول‌های دیجیتال یا همان والت، این امکان را فراهم می‌کنند تا بتوانید با استفاده از آدرسی که در اختیار شما قرار می‌دهند، اقدام به دریافت و یا ارسال ارز دیجیتال مورد نیاز خود کنید. هر کیف پول شامل 2 کلید می‌شود. کلید عمومی و کلید خصوصی.

digital wallet

در مورد کلید عمومی باید گفت که رشته‌ای از ارقام و اعداد منحصربه‌فرد است که در دنیای امروزی ما مشابه شماره حساب و یا شماره کارت بانکی می­‌باشد و البته که برای دریافت و یا پرداخت وجه، به آن نیاز داریم و تقریبا همه افرادی که با آن‌ها در تعامل مالی هستیم از شماره آن مطلع هستند. اما کلید خصوصی که آن را می‌توان رمز عبور کیف پول دانست از اهمیت بیشتری برخوردار است، تا جایی که در صورت مفقود شدن و از بین رفتن آن، تمام سرمایه دیجیتالی خود را از دست خواهید داد. پس در حفظ و نگهداری کلید خصوصی کوتاهی نکنید.

انواع کیف پول دیجیتال

با توجه به افزایش روزافزون اقبال عمومی نسبت به خرید بیت کوین و همچنین ارز‌های دیجیتال دیگر، به مرور نیاز به کیف پول‌های ‌دیجیتال نیز افزایش یافت و امروزه شاهد انواع مختلفی از والت‌ها با برند‌ها و همچنین تفاوت‌هایی در میزان کیفیت، میزان سهولت در استفاده و همچنین قیمت آن‌ها هستیم که در ادامه با انواع آن‌ها آشنا می‌شویم.

کیف پول سخت‌افزاری

این کیف پول‌ها که یکی از امن‌ترین والت‌ها برای نگهداری ارزهای ‌دیجیتالی به شمار می‌آیند، این امکان را در اختیار کاربر قرار می‌دهند که از کلید‌های خصوصی خود به بهترین شکل مراقبت کنند و بدون استرس از هک شدن اطلاعات داخل آن به سبب اتصال رایانه به اینترنت از آن استفاده کنند. شاید نکته جالب‌ توجه در این زمینه این باشد که محتوای این والت‌ها توسط آنتی‌ویروس هم شناسایی نمی‌شوند و جای نگرانی در این زمینه نخواهید داشت. اگر به دنبال نام و نشان این والت‌ها هستید، می‌توان بعنوان نمونه از TREZOR و همچنین Ledger Nano S نام برد.

hard wallet

کیف پول مبتنی بر وب

این کیف پول‌ها بر بستر اینترنت قرار دارند و از این جهت یکی از در دسترس‌ترین والت‌ها به شمار می‌روند. به عبارت ساده‌تر هر دستگاهی که امکان اتصال به اینترنت را داشته باشد، می‌تواند والت شما محسوب شود. اما از طرفی دیگر دقیقا به همین علت که در بستر اینترنت فعالیت می‌کند، امنیت آن نسبت به کیف پول­های سخت افزاری پایین‌­تر است. از این گذشته از آنجا که سرور‌های این والت‌ها توسط شخص ثالثی اداره می‌شوند در صورتی که به هر علتی سرور موردنظر قادر به ادامه فعالیت نباشد، سرمایه‌های ذخیره‌شده در آن از دسترس کاربران خارج خواهد شد. البته روش­‌هایی وجود دارد که در پس وقوع این اتفاق، شما به ارز دیجیتال خود دست پیدا کنید. والت‌هایی مانند: circle و coinbase ازجمله این والت‌ها هستند.

coinbase wallet

کیف پول مبتنی بر دسکتاپ

اگر جزء افرادی هستید که سرمایه دیجیتالی اندکی را به خرید بیت کوین اختصاص داده‌اید و یا از امنیت والت‌های مبتنی بر وب می‌هراسید و یا هر دلیل دیگری، والت دسکتاپ یک گزینه مناسب برای شماست. این والت‌ها اگرچه همچنان نیازمند اتصال به اینترنت هستند با این ‌وجود از بهترین‌های این حوزه به‌حساب می‌آیند. این کیف پول‌ها که بیشتر برای هر 3 سیستم عامل لینوکس، مکینتاش و ویندوز بهینه‌سازی شده‌اند را می‌توانید بر اساس نیاز خود بر روی سیستم خود نصب و از آن استفاده کنید. Bitcoincore و Electrum ازجمله این والت‌ها به شمار می‌روند.

electrum wallet

کیف پول کاغذی

شما برای ذخیره کلید‌های خصوصی خود به تنها چیزی که نیاز دارید تکه‌ای کاغذ است که کلید خصوصی خود را از طریق تایپ و یا استفاده از کد QR پرینت بگیرید. این والت‌ها هرچند سهولت استفاده دارند اما در نگهداری آن دقت عمل بیشتری نیاز است. امنیت این والت از کیف پول سخت‌افزاری کمتر و از والت مبتنی بر وب بیشتر است.

paper wallet

کیف پول موبایلی

این نوع کیف پول که بر روی انواع گوشی نصب می‌شود نسبت به دیگر والت‌ها از سهولت بیشتری در کاربری برخوردارند. این والت‌ها به شما کمک می‌کنند تا همیشه و همه‌جا مدیریت ارز‌های دیجیتال خود را بر عهده بگیرید. این والت‌ها همچنان که سهولت کاربری دارند، هک شدن آن‌ها نیز نسبتا آسان‌­تر است. ضمن اینکه در صورت مفقود شدن یا دزدیده شدن موبایل، احتمال از دست رفتن سرمایه شما وجود دارد. کیف پول‌های موبایلی برای هر دو پلتفرم android و ios طراحی شده‌اند. برخی از این برنامه‌ها عبارتند از: Blockchain، Cobo، Delta و Coinstats که در ادامه با هم به‌مرور این برنامه‌ها می‌پردازیم.

کیف پول Delta: یک کیف پول دیجیتالی همه فن حریف. این کیف پول قیمت بیش از 3 هزار ارز متفاوت را برای شما به نمایش می‌گذارد. این کیف پول دارای هشدار قیمت می‌باشد و به همین جهت برای کاربران می‌تواند به عنوان یک همراه خوب استفاده شود. قیمت این کیف پول 10 دلار در ماه است.

Delta wallet

کیف پول Coinstats: این برنامه مانند برنامه قبل قیمت 3 هزار ارز دیجیتالی را برای شما به نمایش می‌گذارد. با این تفاوت که این قیمت‌ها را از 100 صرافی مختلف در خود ذخیره کرده و شما می‌توانید در هنگام معاملات از آن‌ها استفاده کنید. قیمت این کیف پول حدود 5 دلار برای هر ماه است.

کیف پول Cobo: یک برنامه برای ذخیره‌سازی برخی از ارز‌های دیجیتالی مانند بیت کوین، اتریوم، ریپل و غیره است که از 80 زبان دنیا پشتیبانی می‌کند. این برنامه رایگان است.

Blockchain: یکی از بهترین کیف‌ پول‌های دیجیتالی که با بیت کوین کار می‌کند. رابط کاربری ساده‌ای دارد و همچنین رایگان است. به این‌ها پشتیبانی از 18 زبان دنیا و همچنین گرافیک کاربر پسند را نیز اضافه کنید.

راهنمای خرید بیت کوین

حال با توجه به محبوبیت کیف پول بلاکچین در میان کاربران در ادامه به صورت قدم به قدم با آموزش ساخت و راه‌اندازی این کیف پول در خدمت شما خواهیم بود.

برای ساخت کیف پول بلاکچین کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

  • ابتدا به سایت com مراجعه کنید. به این نشانی دقت کنید. شاید دامنه‌های دیگری نیز در این زمینه و با نام مشابه مشغول فعالیت باشند.
  • بر روی Wallet یا کیف پول کلیک نمائید.
  • در این مرحله روی Sign up کلیک کنید تا صفحه جدیدی برای شما باز شود.
  • برای پر کردن فرم ثبت نام حتما از یک ایمیل اصلی و قابل دسترس و همچنین یک رمز عبور قوی که شامل 11 تا 15 کاراکتر است، استفاده کنید.
  • اگر همه چیز درست پیش رفته باشد با کلیک بر روی continue کیف پول شما آماده است. کافیست برروی گزینه Get started کلیک کنید تا وارد پنل کاربری خود شوید.
  • برای دریافت آدرس کیف پول خود می‌توانید در قسمت My Wallet بر روی گزینه Receive کلیک کنید تا آدرس والت خود را بدست آورید.
  • حتما به ایمیل خود سر بزنید و ایمیل تاییدیه بلاکچین را تایید کنید. این ایمیل شامل شناسه کیف پول شماست که برای ورود به کیف پول خود، باید آن را ذخیره کنید. البته اگر از یک رایانه و یا گوشی ثابت استفاده می‌کنید، با یک بار استفاده به صورت همیشگی برای شما ذخیره می‌شود و در مراجعات بعدی کافیست فقط رمز عبور خود را وارد کنید.

فیشینگ چیست؟

فیشینگ به اعمالی گفته می‌شود که در آن فرد مجرم با استفاده از حیله‌های مختلف مانند اغوای افراد، اطلاعات مهمی از جمله شماره کارت، رمز دوم و یا حتی رمز اینترنت بانک آنها را بدست آورده و از این طریق اقدام به انجام اعمال مجرمانه خود می‌کند. در ادامه و بصورت مختصر با چند ترفند افراد فیشر برای رسیدن به اهداف خودآشنا می‌شویم.

یکی از ساده‌ترین شیوه‌های فیشر‌ها، بدست آوردن شماره تماس افراد قربانی است. فیشر با برقراری تماس تلفنی از طریق یک شماره ناشناس (حتی با استفاده از یک خط تلفن ثابت) با فرد قربانی، وی را به بهانه‌های مختلفی ازجمله برنده شدن در قرعه کشی، تخصیص وام ضروری یا… به پای دستگاه خودپرداز کشانده و پس از ترغیب وی به عوض کردن زبان خود پرداز به انگلیسی و وارد کردن رمز دوم انتخابی، فیشر عملا به اطلاعات کارت وی دسترسی پیدا کرده و از آن برای کلاهبرداری و پولشویی استفاده می‌کند.

روش دومی که این کلاهبرداران استفاده می‌کنند استفاده از تله‌های پیامکی است. در این روش فیشر با ارسال یک پیامک جعلی، قربانی را به کلیک بر روی لینک موردنظر خود تشویق می‌کند. قربانی با کلیک بر روی لینک به صفحه دانلود یک برنامه خاص هدایت می‌شود. در برخی مواقع فرد فیشر برای جلب اعتماد طرف مقابل یک یا دو قسمت از امکانات اپلیکیشن را رایگان در اختیار قربانی قرار می‌دهد و با وعده‌های مختلف مانند دسترسی به قسمت وی آی پی و غیره، قربانی را به یک درگاه پرداخت جعلی هدایت می‌کند. در این نوع کلاهبرداری هزینه نمایش داده شده برای کاربر مبلغ بسیار کمی است. به عنوان مثال چندی پیش یک فیشر مبلغ برنامه خود را تنها 2500 تومان قرار داده بود تا کاربران با خیالی آسوده برنامه موردنظر را خریداری کنند. بعد از اینکه قربانی اطلاعات بانکی خود را وارد می‌کند، در ابتدا پیامک برداشت همان مبلغ ناچیز را دریافت خواهد کرد. اما در نهایت این اشتباه به از دست رفتن سرمایه داخل کارت بانکی وی ختم می‌شود.

شیوه سوم ایمیل ناشناس است. این شیوه دقیقا به همان صورت پیامکی اجرا می‌شود تنها با این تفاوت که بستر کلاهبرداری به رایانامه یا همان ایمیل منتقل می‌شود. اما بصورت کلی شیوه کار همان گونه خواهد بود.

توجه کنید که در تمامی این روش‌­ها شما به یک صفحه جعلی از درگاه بانکی منتقل می‌شوید و به راحتی متوجه جعلی بودن آن در نگاه اول نمی‌شوید. توصیه ما خودداری از کلیک بر روی لینک‌های ناشناس است. هوشیار باشید.

حساب اجاره‌ای

در بخش قبلی تعدادی از روش‌های فیشینگ و کلاهبرداری را برای شما عزیزان توضیح دادیم. در ادامه با شیوه دیگری بس مهم‌تر در این زمینه آشنا می‌شویم. اهمیت این موضوع برای شما که به دنبال کسب درآمد از طریق بیت کوین یا علاقه­‌مند به این حوزه هستید، بیشتر و بیشتر می‌شود. حساب‌های اجاره‌ای حساب‌هایی هستند که قربانی اطلاعات حساب خود را با وعده دریافت بخشی از سود معاملات یا حقوق ثابت چند میلیون تومانی در یک ماه، در اختیار فرد اجاره‌کننده قرار می‌دهد و اجاره‌کننده نیز برای نشان دادن حسن نیت خود، ممکن است مبلغی را در ابتدای کار یا در انتهای ماه به حساب شخص قربانی واریز کند. تا اینجای کار شاید بگوئید چه عالی! اما این همه داستان نیست. کلاهبرداران بعد از برقراری ارتباط با قربانی، از وی درخواست می‌کنند که یک شماره حساب و همچنین رمز اینترنت بانک خود را در اختیارشان قرار دهد. در مرحله بعد با بهانه‌هایی مثل مسدود شدن حساب بانکی یا مفقود شدن کارت ملی و یا با وعده افزایش مبلغ پرداختی، از قربانی درخواست می‌کنند تا در یک صرافی آنلاین ثبت نام کند و بعد از تکمیل مراحل احراز هویت، نام کاربری و رمز عبور صرافی را نیز در اختیار آنها قرار دهد.

در برخی اوقات نیز برای جلب اعتماد قربانی از وی در خواست می‌کنند تا حساب خود را به طور کامل خالی کند تا شائبه‌ای پیش نیاید. بعد از اینکه فرد، احراز هویت را انجام داد و اطلاعات کاربری خود را در اختیار کلاهبرداران قرار داد، آنها برای رد گم کردن با مبالغ پایین اقدام به خرید بیت کوین یا اتر و دیگر رمزارز‌ها می‌کنند. البته برخی صرافی‌های آنلاین برای خرید بیت کوین و ارز‌های دیگر سقف خرید پایینی قرار می­دهند که قربانی از این موضوع بی­‌خبر است و به همین جهت شک وی به دامی که برای وی پهن شده است، کمتر می­شود. در مرحله بعد کلاهبرداران با استفاده از حساب کاربری قربانی اقدام به خرید بیت کوین می‌کنند و بیت کوین خریداری شده را به کیف پول دیجیتالی خود منتقل می‌کنند. تا اینجای کار همه چیز برای قربانی به خیر گذشته است. اما دردسر از آنجا آغاز می‌شود که پولی که برای خرید بیت کوین استفاده شده است، پولی باشد که کلاهبرداران از طریق کارت‌های هک شده یا فیشینگ شده، برداشته­‌اند. خب مسلما صاحب کارت هک شده برای طرح شکایت به پلیس فتا مراجعه خواهد کرد. پلیس بعد از پیگیری به صرافی آنلاینی می‌رسد که اقدام به فروش بیت کوین کرده است. اینجاست که همه عواقب این کلاهبرداری دامن‌گیر قربانی که حساب خود را اجاره داده است، می‌شود. از آنجا که تقریبا پیگیری ارز دیجیتال منتقل شده به کیف پول دیجیتالی غیر ممکن است و معلوم نخواهد شد که این ارز دیجیتالی خریداری شده به کدام کیف پول منتقل شده است، در نتیجه اثری از فرد کلاهبردار باقی نمی­‌ماند. در بهترین حالت قربانی به عنوان شریک جرم محسوب می‌شود و مشمول مجازات قرار خواهد گرفت. با توجه به مطالب مطرح شده در این زمینه باید گفت که در اختیار قرار دادن اطلاعات بانکی و همچنین اطلاعات صرافی‌آنلاین به هیچ عنوان راه مناسبی برای کسب درآمد نیست.

خرید بیت کوین بدون احراز‌ هویت

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که خرید بیت کوین بدون احراز ‌هویت آیا میسر است یا خیر؟ در پاسخ باید بگوییم که بله. اما به یاد داشته باشید که این کار خطراتی مانند بلوکه شدن حساب و یا از دست دادن دارایی‌های دیجیتالی، شما را تهدید می‌کنند. اما با توجه به اهمیت موضوع، چند کلمه‌­ای را در مورد آن بیان می‌کنیم. مهمترین دلیل خرید بیت کوین بدون احراز ‌هویت را می‌توان اهداف خلافکارانه دانست.

یکی از این اهداف که ارتباط بیشتری با مقاله ما دارد، پولشویی و یا انجام معاملات غیر قانونی است. همانطور که گفتیم افرادی که درصدد انجام جرائم این چنینی هستند، با اجاره حساب دیگران اقدام به خرید بیت کوین می‌کنند و به جرائم خود ادامه می‌دهند، آن‌هم بدون هیچ رد پایی. پس مراقب حساب خود باشید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments