از صرافی ارز دیجیتال چه می‌دانید؟

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

رمزارز‌ها باعث تحول صرافی‌‌های رمزارز شده اند و یکی از شکل‌‌های محبوب آن، صرافی ارز دیجیتال است. چقدر درمورد این نوع صرافی رمزارزی اطلاع دارید؟ با ما در این مطلب همراه باشید تا نگاه دقیقی به این شکل از صرافی‌‌های رمزاز داشته باشیم.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

این نوع صرافی یک پلتفرم آنلاین و معمول‌ترین روش برای خرید و فروش رمزارز‌ها است. این صرافی مستلزم خرید و فروش رمزارز‌ها با ارز فیات (تبادل کریپتو-فیات) و همچنین خرید و فروش رمزارز‌ها با سایر رمزارز‌ها (تبادل کریپتو-کریپتو) است. این صرافی‌‌ها را می‌‌توان به عنوان یک بازار آنلاین برای کل شبکه رمزارز‌ها در نظر گرفت.

منظور از صرافی متمرکز چیست؟

متمرکز بودن یعنی اعتماد کردن به شخصی دیگر جهت مدیریت پول شما. در گذشته، کلمۀ متمرکز در مورد تمام نهاد‌هایی به کار می‌رفت که فاینانس‌ها را مدیریت می‌کردند. متمرکز بودن به این معناست که یک واسطه معتمد وجود دارد که می‌تواند هر نوع دارایی که در یک معامله به کار می‌رود را مدیریت کند. به عنوان مثال، در مورد یک بانک مشتری پول خود را به بانک می‌دهد تا آن را برای او نگه دارد. در این صورت، این موسسه در کنترل کامل پول این مشتری قرار دارد.

در بسیاری از موارد، این روش خیلی امن‌تر از این است که فرد راهی دیگر برای مدیریت پول خود پیدا کند. بانک‌ها اوراق بهادار فراوانی دارند و یک تیم جهت نظارت بر پول مشتریان خود نیز در اختیار دارند. بانک می‌تواند انواع مختلف خدمات مانند وام‌ها را ارائه دهد زیرا بانک مبلغ زیادی پول در اختیار دارد و یک رابطۀ سرشار از اعتماد با مشتری برقرار کرده است.

صرافی‌های ارز دیجیتال چه فرقی با هم دارند؟

صرافی‌های ارزرمزی متمرکز با یکدیگر فرقی ندارند. کاربر می‌تواند پول خود را در یکی از این صرافی‌ها پس‌انداز کند. در این صورت، ارز در دستان صرافی قرار خواهد گرفت ولی اعتماد به این نوع واسطه، بازیابی رمزعبور گمشدۀ کاربر یا 2FA را برای او آسان می‌سازد زیرا این مشتری اجازۀ دسترسی کامل صرافی به حساب خود را صادر کرده است. این ویژگی فشار بر صرافی ارز دیجیتال از سوی کاربر را کمتر می‌کند.

داستان‌های زیادی در مورد سرمایه‌گذارانی وجود دارد که صد‌ها دلار از هزاران دلار خود را از دست داده‌اند زیرا کلید‌های شخصی مخصوص کیف پول سخت‌افزاری خود را گم کرده‌اند. اگر پول آن‌ها در یک صرافی متمرکز نگهداری می‌شد، مجبور نبودند نگران گم‌شدن پول خود باشند چون بازیابی رمز عبور به آسانیِ نشان دادن یک پاسپورت یا تایید هویت شما است.

یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال چه تفاوتی با صرافی غیرمتمرکز دارد؟

رمزارز‌ها و بلاکچین ذاتاً غیرمتمرکز هستند، لذا به همین دلیل است که صرافی‌ها نیز غیرمتمرکز می‌شوند. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت که صرافی ارزرمزی غیرمتمرکز (DEX) با خلق یک محیط فوق‌العاده هوشمند و بی‌نیاز از اعتمادسازی توانسته دست واسطه‌ها را قطع کند. معاملات از طریق قرارداد‌های هوشمند یا مبادلات اتمی‌ انجام می‌شوند، به طوری‌ که ارز هرگز از زیر دستان یک سرویس اسکرویی عبور نخواهد کرد و معامله فقط به صورت همتا‌به‌همتا انجام می‌شود. صرافی‌های ارزرمزی غیرمتمرکز هنوز نوپا هستند و تا به امروز خیلی محبوب نشد‌ه‌اند، البته در 2018 شاهد پیشرفت‌های زیادی در زمینۀ صرافی‌های غیرمتمرکز خواهیم بود.

آیا تمام صرافی‌های متمرکز تبادل فیات-کریپتو را ارائه می‌دهند؟

خیر. تمام صرافی‌ها تبادل کریپتو-کریپتو (یا به عبارتی، تبادل یک بیت‌کوین به ازای 9 اتر) را انجام می‌دهند ولی همۀ آن‌ها تبادل فیات-کریپتو ( یا به عبارتی خرید و فروش 900 دلار به ازای یک اتر) را انجام نمی‌دهند. محبوبترین صرافی‌هایی که تبادل فیات-کریپتو را انجام می‌دهند، عبارتند از:

  • کوین‌بیس: کوین‌بیس یک صرافی ارز دیجیتال محبوب در جهان است که از بیت‌کوین، بیت‌کوین کش، لایت‌کوین و اتریوم حمایت می‌کند.
  • جمینی: این صرافی که در آمریکا واقع شده است تحت نظارت استاندارد‌های قانونی قوی آمریکا قرار دارد. این صرافی از بیت‌کوین و اتریوم حمایت می‌کند.
  • کراکن: این صرافی از انواع تبادل کریپتو-فیات برخوردار است که این تبادل‌ها بیشتر یورو و دلار آمریکا هستند و در سایت این صرافی دیده می‌شوند.
  • رابین‌هود: رابین‌هود یک اَپ تجاری محبوب است که تبادل فیات با بیت کوین و اتریوم را انجام می‌دهد.

آیا حجم معاملات در یک صرافی ارز دیجیتال مهم است؟

هرچقدر حجم معاملات در یک صرافی بیشتر باشد نوسان و دستکاری بازار کمتر خواهد بود. اگر آلیس سعی کند یک بیت‌کوین به ازای قیمت فعلی یک صرافی که معادل 10000 دلار است، بخرد و حجم معاملات در سایت این صرافی به شدت بالا باشد، آنگاه احتمال این که بتواند یک بیت‌کوین بخرد تقریباً حتمی‌ است. اگر قیمت بازار در یک سایت با حجم خیلی پایین 10000 دلار باشد، او می‌تواند تمام سفارشات فروشی که با قیمت 10000 دلار هستند را قبل از اینکه با کل بیت‌کوین خود خرید کند، تمام کند. سپس آلیس باید سفارشات فروش بیشتری را خریداری کند تا سفارش او برآورده شود و بدین ترتیب، همۀ پول خود را از دست خواهد داد و باعث بالا رفتن قیمت بیت‌کوین در این صرافی ارز دیجیتال نیز خواهد شد.

آیا صرافی‌های متمرکز رمزارز امن هستند؟

هیچ صرافی متمرکزی از هَک‌ مصون نیست. هک‌های زیادی در سرتاسر تاریخ ارزرمز رخ داد‌ه‌اند ولی در اکثر موارد، جیب صرافی‌ها برای پرداخت پول مشتریان در ازای پول به سرقت رفتۀ آن‌ها خالی بوده است. امکان هک DEX‌ها وجود ندارد ولی کاربران نسبت به جدایی از پول‌های خود خیلی حساس‌تر هستند. یک صرافی ارز دیجیتال محبوب می‌تواند به همان شکلی که بانک‌ها امن هستند، از هرگونه خطری مصون ‌باشد.

آیا برای افتتاح یک حساب در یک صرافی به تاییدیه نیازی هست؟

مقررات هر کشوری با کشور دیگر فرق می‌کند ولی صرافی‌های سرتاسر دنیا برای تایید صحت یک حساب به کمترین تاییدیه نیاز دارند. بسیاری از صرافی‌ها بدون وارسی هویت کاربران به آن‌ها اجازۀ افتتاح حساب را می‌دهند، البته این حساب‌ها از محدودیت‌های سپرده‌گذاری یا برداشت فوق‌العاده کمی‌ نیز برخوردارند. تاییدیۀ اصلی معمولاً به کپی پاسپورت یا ID کاربر و تایید دو مرحله‌ا‌ی هویت او نیاز دارد. 2FA یک پسورد سرّی است که هر سی ثانیه یکبار مجدداً ساخته می‌شود و هر زمانی که کاربر قصد ورود به حساب خود را داشته باشد به این پسوورد نیاز خواهد داشت. 2FA معمولاً در تلفن همراه کاربر نگهداری می‌شود.

کدام یک از صرافی‌ها بیشترین حجم معاملات را دارند؟

هر چند که روز به روز بر محبوبیت صرافی‌ها افزوده می‌شود و هنوز هم جدید هستند، ولی در سال گذشته یعنی 2017 چند صرافی ارز دیجیتال وجود داشته‌اند که از لحاظ حجم معاملات و تعداد کوین‌های خرید و فروش شده معروف می‌باشند.

  • Binance: هرچندکه Binance کمی‌ پیش یعنی سال 2017 شروع به کار کرده است ولی بالاترین حجم معاملات از بین تمام صرافی‌ها را به خود اختصاص داده است. این صرافی رمزارز متمرکز خارج از چین بنا نهاده شده است و آنقدر محبوب است که اکثر آلت‌کوین‌ها ابتدا وارد این صرافی مهم می‌شوند. تایید دومرحله‌ای، امکان برداشت 100 بیت‌کوین را فراهم می‌کند و تایید یک مرحله‌ای امکان برداشت کمتر از 2 بیت‌کوین در روز را فراهم می‌کند.
  • Bittrex: یک صرافی ارزرمزی قدیمی‌ است که خارج از ایالات متحده بنا نهاده شده است. هر چند که محبوب‌‌ترین کوین‌های معامله شده بیت‌کوین و اتر هستند، ولی صرافی ارز دیجیتال Bttrex بیش از 250 نوع رمزارز را به صورت مستقیم تبدیل می‌کند. Bittrex به خاطر واسط کاربری آسان خود نزد مبتدیان کریپتو معروف شده است.
  • Bitfinex: این صرافی در هنگ‌کنگ واقع شده است یک صرافی رمزارزی قدیمی‌ دیگر است که همچنان در زمرۀ ده صرافی برتر از لحاظ حجم معاملات قرار دارد.
  • Upbit: هرچندکه بسیاری از صرافی‌های کریپتوی کرۀ جنوبی در دوران سرکوب کریپتوی این کشور آسیب دید‌ه‌اند، ولی Upbit در صدر صرافی‌ها باقی ماند و حتی در ژانویۀ 2015 با برخورداری از بیشترین حجم معاملات تا این تاریخ رکورد شکست.
  • GDAX: صرافی جهانی دارایی‌ دیجیتال. در واقع شکلی از کوینبیس، یکی از محبوبترین صرافی‌ها در جهان است. GDAX مناسب مبتدیان نیست ولی برای تجارت حاشیه‌ای و همچنین داد‌و‌ستد کریپتو-فیات و کریپتو-کریپتو بسیار مفید است. علاوه بر این، کاربران از طریق شرکت بیمۀ سپرده‌گذاری‌های فدرال (آمریکا) تا بیش از 250000 دلار بیمه می‌شوند. رئیس سابق کوینبیس، آدام وایت، ضمن اشاره به این مطلب که کوینبیس گزینه‌ها و ویژگی‌های خیلی بیشتری از شرکت خواهر خود ارائه می‌دهد، به این نکته نیز اشاره کرده است که:

کوینبیس مخصوص مشتریان خرده‌فروشی طراحی شده است در حالیکه GDAX بر سرویس‌رسانی به تاجران حرفه‌ای و ماهر تمرکز دارد.

سخن پایانی

در این مطلب مروری بر مفهوم صرافی ارز دیجیتال انداختیم و تعدادی از این صرافی‌ها را برای شما معرفی کردیم. امروزه این صرافی‌ها میلیون‌ها کوین را جا به جا می‌کنند و امتحان خود را پس داده‌اند. اگر از صاحبان بیت‌‎کوین یا سایر آلت‌کوین‌ها هستید، حتما گذر شما به این صرافی‌های آنلاین خواهد خورد و خواهید دید که چیزی از صرافی‌های ارزهای فیات کم ندارند بلکه خدمات اضافه‌تری را نیز ارائه می‌کنند و بوروکراسی‌‎های موجود در فرآیندهای سنتی را حذف کرده‌اند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments