۱۲ باور اشتباه درباره بیت کوین!

زمان مطالعه: 9 دقیقه

مقدمه

بیت کوین که تنها 10 سال از پیدایش آن می‌گذرد، آن‌قدر در نگاه جامعه جهانی و خصوصاً در میان ایرانی‌ها مرموز و ناشناخته است که با وجود قانونی شدن استخراج بیت کوین در ایران همچنان مورد انتقاد و شک و تردید افراد مختلف قرار می‌گیرد. این ناشناخته بودن دنیای رمزارز‌ها سبب شکل‌گیری ده‌ها باور اشتباه درباره بیت کوین و دیگر ارز‌های مجازی شده است. افزایش سطح آگاهی مردم در مورد رمزارز‌ها و خصوصاً بیت کوین یکی از رسالت‌های رمزارزنیوز است. بنابراین تصمیم گرفتیم این مطلب را تهیه کنیم و گامی در روشن کردن نقاط تاریک در موضوع بیت کوین برداریم.

باور‌های اشتباه در مورد بیت کوین

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

در حوزه رمز‌ارز‌ها مخصوصاً بیت کوین، همیشه و همیشه باور‌های غلطی وجود داشته است و به دلیل نوظهور بودن آن، هر روز شایعات جدیدی در مورد آن بیان می‌شود. این باور‌های اشتباه را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد. بخشی از این باور‌ها بر اثر عدم شناخت جامعه از فناوری بلاکچین و رمزارز‌های مبتنی بر آن مانند بیت کوین به وجود آمده است و بخش دیگر آن، اطلاعات نادرست افرادی است که بدون هیچ پشتوانۀ علمی در سطح جامعه آن را منتشر می‌کنند و در اصل شایعات بی اساسی است که دهان به دهان در بین مردم می‌پیچد و بر سیاه‌نمایی در مورد بیت کوین دامن می‌زند. در ادامه، 12 باور اشتباه درباره بیت کوین را با هم مرور می‌کنیم.

باورهای اشتباه مبتنی بر عدم شناخت جامعه از بیت کوین

1- از بیت کوین برای خرید و دریافت خدمات نمی‌توان استفاده کرد

این ادعا را به سادگی می‌توان رد کرد. چراکه هم‌اکنون در سراسر جهان فروشگاه‌هایی در حال فعالیت هستند که از بیت کوین و دیگر ارز‌های دیجیتال استقبال می‌کنند و می‌توان از آنها مایحتاج خود را خرید کرد. گسترۀ این فروشگاه‌ها و خدمات نیز هر روز در حال افزوده شدن است. شما با بیت کوین می‌توانید قهوه بخرید، منزل جدید خود را معامله کنید، از طریق سایت Travala.com هزینۀ سفر خود را بپردازید و صدالبته هر زمان که به پول نقد نیاز داشتید، بیت کوین مازاد خود را از طریق خودپرداز‌های بیت کوینی بفروشید و مشکل خود را حل کنید. حتی مایکروسافت هم اجازه می‌دهد که محصولات مورد نیاز خود را از طریق پرداخت بیت کوین به دست آورید.

2- بیت کوین قابل هک شدن است

تقریباً با قاطعیت تمام می‌توان گفت که هک شبکه بیت کوین غیرممکن است. هک بیت کوین نیازمند طراحی و اجرای یک حمله 51 درصد است که احتمال رخ دادن آن تقریبا صفر است.

اجرای حمله 51 درصد علاوه بر تجهیزات رایانه‌ای عظیم و پیشرفته، مستلزم پرداخت هزینه‌های بسیار زیادی است و به همین دلیل تقریباً کسی به دنبال هک شبکه بیت کوین نخواهد بود. البته ذکر این موضوع لازم و حتی حیاتی است که امنیت شبکه بیت کوین ارتباطی به امنیت صرافی‌‌های آنلاین مانند صرافی بایننس و همچنین کیف‌ پول‌های رمزارزی (wallet) ندارد. به عبارت ساده‌تر اگر اخباری در مورد هک بیت کوین شنیدید، مطمئن باشید که این خبر یا مربوط به هک یک صرافی آنلاین است و یا مربوط به هک کیف پول بیت کوین است که فردی در نگهداری کلید خصوصی والت خود اهمال کرده و هکر‌ها به سرمایه وی دسترسی پیدا کرده‌اند.

باور اشتباه درباره بیت کوین

3- سرنوشت بیت کوین با سرنوشت حباب گل لاله مشترک است

در بین سال‌های 1634 تا 1637 قیمت پیاز‌های گل لاله در هلند آن‌قدر افزایش پیدا کرد که خریداران می‌توانستند با هزینۀ آن یک باب منزل مسکونی خریداری کنند. بسیاری از افراد منتقد بیت کوین سعی دارند با آوردن این مثال و مثال‌هایی از این دست، دیگران را از خرید و فروش بیت کوین منع و آنها را از ورود به عرصه رمزارز‌ها منصرف کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این باور اشتباه درباره بیت کوین قابل اعتنا نیست؛ زیرا پس از آنکه حباب گل لاله از بین رفت، دیگر تکرار نشد و این در حالی است که به دفعات شاهد افت و خیز‌های شدید قیمتی در مورد بیت کوین بوده‌ایم و هر بار بیت کوین سربلند از این آزمایش‌ها بیرون آمده است.

4- امکان ارتقای بیت کوین وجود ندارد

این باور هم از باور‌های اشتباه است. چراکه بیت کوین هم مانند هر پدیدۀ دیگری به دنبال ارتقا و افزایش رضایت کاربران خود است. اما آغاز این به‌روزرسانی‌ها نیازمند احراز شرایط خاصی است. به عنوان نمونه برای ایجاد تغییر در شبکه بیت کوین ابتدا باید طرحی با عنوان بهبود شبکه بیت کوین (BIP) ارائه شود. در صورتی که کاربران شبکه در مورد این موضوع به اجماع نظر برسند، این تغییرات اعمال خواهد شد.

اگر به این فکر می‌کنید که چه تغییراتی ممکن است برای بیت کوین اتفاق بیفتد ما می‌توانیم با یک مثال ساده پاسخ شما را بدهیم. همان‌طور که می‌دانید کوچک‌ترین واحد هر بیت کوین ساتوشی نام دارد. حال تصور کنید که در طی جلسه‌ای تصمیم گرفته شود که ساتوشی به میلی تغییر کند. آن وقت است که تمام محاسبات فعلی به هم خواهد خورد. پس دیدیم که امکان تغییر و ارتقای بیت کوین وجود دارد.

5- افزایش تعداد آلت کوین‌ها خصوصاً فورک‌ها، علت افت قیمت بیت کوین

 فورک‌ها از جمله آلت‌کوین‌هایی هستند که به اعتقاد بسیاری از افراد وجود آنها می‌تواند از طرفی باعث افت قیمت و از طرفی باعث ایجاد تورم در شبکه بیت کوین شود. این در حالی است که برای نمونه آنها که می‌دانند بیت کوین کش چیست، حتماً از این موضوع مطلع هستند که بیت کوین کش و دیگر فورک‌ها در شبکه‌ای مجزا از کوین اصلی ایجاد می‌شوند و ارتباطی در این زمینه با یکدیگر ندارند.

6- قیمت همه آلت کوین‌ها در نهایت با بیت کوین برابر می‌شود

این باور اشتباه را اغلب کلاهبردارن صنعت رمزارز‌ در میان مردم پخش می‌کنند تا بتوانند به اهداف پلید خود دست یابند. برای نمونه می‌توان کوین دگ کوین (Dagcoin) یا کوین زئون (Zeon) را نام برد که برای کلاهبرداری از افراد ساده‌لوح و ناآگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند. از سوی دیگر چنین برداشت و تحلیلی کاملاً غیر منطقی است. چرا که تعداد کوین‌های بیت کوین محدود است و این موضوع تأثیر منحصر به خود را بر قیمت بیت کوین می‌گذارد و بر کوین‌های دیگر ممکن است تأثیری نداشته باشد. به عبارت ساده‌تر هر شبکه از یک سیستم مالی منحصر به خود پیروی می‌کند و امکان هم‌قیمت شدن آنها با بیت کوین وجود ندارد.

7- شبکه بیت کوین ناشناس است

این باور اشتباه درباره بیت کوین نیز از جمله باور‌هایی است که ریشه در نا‌آگاهی افراد در این زمینه دارد. احتمالاً شما هم می‌دانید که تمامی تراکنش‌ها در شبکه بلاکچین ثبت می‌شوند و به همین دلیل امکان پیگیری تراکنش بیت کوین در هر زمان وجود دارد. این یعنی شبکه بیت کوین به صورت صددرصدی ناشناس نیست و می‌توان با پیگیری تراکنش‌ها به یک سری اطلاعات هر چند اندک در مورد صاحب تراکنش دست یافت. برای نمونه زمانی که بزرگترین هک تاریخ توئیتر اتفاق افتاد، پلیس توانست با کمک صرافی‌های بزرگ جهانی همچون بایننس، رد مضنونین را بگیرد و آنها را دستگیر کند.

باور اشتباه درباره بیت کوین

8- بیت‌ کوین متمرکز است

بیت کوین یک رمزارز است و این بدان معناست که هیچ فردی امکان اعمال نفوذ در شبکه بیت کوین را ندارد. علاوه بر این، بلاک چین بیت کوین طوری طراحی شده است که هر فردی در هر جای دنیا می‌تواند به عنوان یک نود (Node) فعالیت کند و هیچ کس هم از هویت وی با خبر نشود.

9- فقط یک بیت کوین کامل می‌توان خرید

 این هم یکی دیگر از باور‌های اشتباه در مورد بیت کوین است. اکنون که در حال آماده‌سازی این مقاله هستیم قیمت هر واحد بیت کوین بیش از 11 هزار دلار است. این قیمت سرسام‌آور، بیت کوین را برای بسیاری از افراد تبدیل به یک ارز دیجیتال غیرقابل دسترسی می‌کند. این در حالی است که شما می‌توانید از طریق یک صرافی آنلاین ایرانی به میزان مورد نظر خود یا بسته به توانایی مالی خود از چند هزارم بیت کوین تا چند واحد بیت کوین کامل خریداری کنید.

 شایعات بی اساس

همان‌طور که گفتیم علاوه بر برخی باور‌های اشتباه در زمینه رمزارز‌ها، برخی شایعات نیز در مورد آنها خصوصاً بیت کوین وجود دارد که با هم آنها را مرور خواهیم کرد.

1- بیت کوین ابزاری برای مجرمان است

این شایعۀ بی اساس را که تبدیل به باور مردمی شده است، می‌توان با دو دلیل رد کرد. اول اینکه همان‌طور که گفتیم بیت کوین پوشش مناسبی برای مجرمین نیست و می‌تواند آنها را به دام مأموران پلیس بیندازد. دوم اینکه اگر بیت کوین تنها برای مجرم‌ها کاربرد داشته باشد، بنابراین شرکت‌های بزرگی مانند مایکروسافت و شرکت‌های دیگری که از آن پشتیبانی می‌کنند نیز مجرم بوده و هر لحظه باید منتظر تعطیلی آنها باشیم.

2- بیت کوین یک طرح پانزی و کلاهبرداری است

اگر بدانید که طرح پانزی چیست، به هیچ وجه به اراجیفی که در این مورد به شما می‌گویند توجه نخواهید کرد. هیچ کسی نمی‌تواند ضمانت سود‌دهی خرید و فروش بیت کوین را به شما بدهد. اما اینکه چرا برخی افراد درآمدزایی از بیت کوین را منوط به زیرمجوعه‌گیری می‌دانند، دلیلی جز همین شایعات بی پایه ندارد. بر اساس آنچه به اشتباه در بین کاربران رواج پیدا کرده است، یکی از شیوه‌های به دست آوردن بیت کوین از طریق فاست بیت کوین است. از آنجا که هیچ فردی از طریق فاست بیت کوین نمی‌تواند به درآمد قابل توجهی برسد، این طرح را یک طرح کلاهبرداری به دیگران معرفی می‌کنند.

باور اشتباه درباره بیت کوین

3- ارزش ذاتی بیت کوین صفر است

این هم شایعه‌ای است برای بی اعتبار جلوه دادن بیت کوین در چشم کاربران. بیت کوین به هیچ وجه نمی‌تواند بدون ارزش تلقی شود. چرا که بر سر ممنوعیت یا قانونی بودن آن در کشور‌های مختلف نظرات متفاوتی وجود دارد و مسلماً دولت‌مردان هیچ کشوری بر سر یک موضوع بی ارزش با یکدیگر بحث و تبادل نظر نمی‌کنند.

بیت کوین را «طلای دیجیتال» می‌نامند، زیرا می‌توان از آن برای ذخیرۀ ارزش استفاده کرد.

از طرف دیگر از بیت کوین برای پرداخت بهای خدمات یا مایحتاج روزانه نیز می‌توان استفاده کرد.

سخن پایانی

شکی نیست که بیت کوین نیز مانند همۀ پدیده‌های نوظهور، موافقین و مخالفین خاص خود را دارد. در این میان افرادی هستند که در مورد دنیای رمزارز‌ها هیچ اطلاعاتی ندارند یا سطح اطلاعات آنان بسیار اندک است. این عدم آگاهی که بیشتر بر اثر نبود مطالعه لازم در مورد این موضوع به وجود می‌آید، از 2 جهت می‌تواند برای کاربران خطرآفرین باشد. اولین خطر این عدم آگاهی، به شکل کلاهبرداری‌های نوین گریبان‌گیر کاربران می‌شود و سرمایه آنها را به خطر می‌اندازد. خطر دیگری که در این زمینه وجود دارد، دریافت اطلاعات غلط از افراد کم‌سواد در این زمینه است که به مرور به رسوخ هزاران باور اشتباه در میان مردم منجر می‌شود و آنها را از ورود به صحنه باز می‌دارد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments