بزرگترین هک تاریخ توییتر!

کلاهبرداری عظیم و بی سابقه، با هک حساب‌های سرشناس توییتر!

زمان مطالعه: 5 دقیقه

سرشناس‌ترین و ثروتمندترین افراد دنیا، قربانی هکرهایی شدند که قصد دزدیدن بیت کوین های عده بسیار زیادی از مردم را داشتند! شب گذشته (ساعت 23:30 روز چهارشنبه به وقت تهران) چندین حساب بزرگ توییتر هک شد و پیامی مبنی بر اهدای بیت کوین به مردم، در آن‌ها توییت شد.

این موضوع از جایی آغاز شد که حساب رسمی صرافی بایننس توییتی با متن زیر منتشر کرد:

“ما با CryptoForHealth همکاری کرده‌ایم و می‌خواهیم 5000 بیت کوین به جامعه اهدا کنیم.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

اطلاعات بیشتر را در اینجا ببینید: CryptoForHealth.com”

بعد از بایننس، صرافی‌های بزرگ دیگری مانند جمینی و کوین‌بیس نیز چنین توییت‌هایی را منتشر کردند و این زنجیره با حساب‌هایی مثل صرافی کوکوین، صرافی بیت‌فینکس، کوین دسک، بنیاد بیت کوین، بنیاد ترون، بنیاد ریپل، چارلی لی (خالق لایت کوین) و جاستین سان (خالق ترون) ادامه پیدا کرد.

توییت منتشر شده در حساب بیل گیتس

افراد و حساب‌های سرشناس بیشتری قربانی شدند

کاربران توییتر که به این حساب‌های معتبر اعتماد فراوانی داشتند، از دیدن این توییت‌ها شگفت‌زده شدند و بسیاری از آن‌ها فریب خوردند. اوضاع زمانی بدتر شد که حساب‌های افراد مشهورتری مثل ایلان ماسک (مدیرعامل تسلا و اسپیس‌اکس)، بیل گیتس (بنیان‌گذار مایکروسافت)، باراک اوباما (رئیس جمهور سابق آمریکا)، جو بایدن (رقیب انتخاباتی ترامپ)، کانیه وست (رپر مشهور آمریکایی)، کیم کارداشیان (سلبریتی)، بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل)، وارن بافت (سرمایه‌گذار مشهور)، جف بزوس (مدیرعامل آمازون)، چانگ پنگ ژائو (مدیرعامل بایننس)، آرتور هیس (مدیرعامل بیت‌مکس)، مایکل بلومبرگ (سیاستمدار و تاجر)، فلوید می‌ودر (قهرمان بوکس)، xxxtencion (رپر)، ویز خلیفا (رپر)، مستر بیست (یوتیوبر) و درنهایت غول‌های تکنولوژی مثل شرکت اپل، اوبر (Uber) و کش اپ نیز در لیست قربانیان این هک تاریخی توییتر قرار گرفتند.

این حساب‌ها توییتی را با این مضمون که قصد دارند به طرفداران خود هدیه دهند منتشر می‌کردند و ادعا می‌کردند هر میزان بیت کوینی که افراد به آدرسی که در توییت ذکر شده بود بفرستند، آن‌ها دوبرابر آن را برمی‌گردانند. البته درمورد حساب‌هایی که مربوط به رمزارزهای دیگر مثل لایت کوین و ریپل بودند، آدرسی برای این رمزارزها منتشر شده بود، اما اکثر توییت‌ها آدرس یکسانی را برای دریافت بیت کوین داشتند.

توییت منتشر شده در حساب ایلان ماسک

در این هک مجموعا چه مبلغی کلاهبرداری شد؟

همانطور که مشخص است، هکرها مجموعه‌ای از پرطرفدارترین حساب‌های توییتر را هدف هک خود قرار داده‌اند، که مجموع دنبال‌کنندگان آن‌ها به بیش از 139 میلیون نفر می‌رسد. درنتیجه بسیاری از افراد، قربانی اعتماد به این حساب‌ها شدند و درمجموع، 12.8 واحد بیت کوین را به این آدرس ارسال کردند، که درحال حاضر ارزشی معادل 120 هزار دلار دارد.

این آدرس از نوع bech32/Segwit  بوده است. البته هکرها برای گم کردن رد بیت کوین های ارسالی، این آدرس را تقریبا خالی کرده‌اند و تنها زمانی می‌توان از طریق این بیت کوین ها، رد هکرها را گرفت که آن‌ها این بیت کوین‌ ها را به یک صرافی یا سیستم متمرکز ببرند، که IP و هویت خود را در آن مشخص کرده‌اند؛ البته چنین کاری مسلما به‌دور از انتظار است.

چرا کلاهبردارها از بیت کوین استفاده کردند؟

همانطور که گفته شد، پیگیری تراکنش‌های بیت کوین بسیار دشوار است. تراکنش‌های بیت کوین به صورت نیمه ناشناس انجام می‌شود و می‌توانیم رد آدرس دریافت‌کننده را بزنیم، اما هیچ اطلاعاتی درمورد هویت صاحب آن به‌دست نخواهیم آورد.

احتمالا هکرها نیز به همین دلیل از بیت کوین استفاده کرده‌اند، تا ناشناس باقی بمانند و از مزایای بیت کوین مثل پذیرش گسترده و نقد شوندگی آسان و سریع، استفاده کنند.

هکرهای توییتر چه کسانی هستند؟

هنوز اطلاعات دقیقی از هویت هکرها حاصل نشده، اما پیگیری دامنه CryptoForHealth.com که هکرها ابتدا از آن استفاده کرده بودند، نشان می‌دهد که این دامنه دیروز توسط فردی به‌نام Anthony Elias ثبت شده است. البته این نشان‌دهنده هویت واقعی هکر نیست چون هرکسی، با هر نامی می‌تواند یک دامنه را ثبت کند.

خالق ترون، جاستین سان، که خود از قربانیان این هک تاریخی توییتر بود، یک جایزه یک میلیون دلاری را برای کسی که بتواند رد این هکرها را بزند، تعیین کرده است.

دلیل رخ دادن این هک بی‌سابقه در توییتر چه بود؟

حساب رسمی توییتر در رشته توییت‌هایی دلیل رخ دادن این اختلال را توضیح داد. به‌گفته آن‌ها، هکرها با مهندسی اجتماعی هماهنگ‌شده، توانسته‌اند تعدادی از کارکنان توییتر را مورد هدف قرار دهند و کنترل این حساب‌ها را به‌دست بگیرند.

البته توییتر دیشب بعد از شروع این عملیات، اقدام به حذف این توییت‌ها کرد و حساب‌های ذکرشده را از دسترس خارج نمود، که حالا اعلام کرده روند بازیابی این حساب‌ها آغاز شده است.

البته طبق اخبار منتشر شده توسط مجله مادربرد، که ادعا می‌کند با دو منبع آگاه و مرتبط با هکرها صحبت کرده است، هکرها پول هنگفتی به کارکنان توییتر پرداخت کرده و کنترل این حساب‌ها را به دست گرفته‌اند.

نظر مردم درمورد هک بی‌سابقه توییتر چه بود؟

کاربران توییتر نظرات مختلفی درمورد این رخداد تاریخی داشتند. برخی معتقد بودند که هکرها با این کار قصد داشتند امنیت و حریم خصوصی بیت کوین را به دنیا نشان دهند. چراکه درپی این اتفاق، هشتگ بیت کوین ترند اول توییتر شد.

عده دیگری نیز شگفت‌زده بودند که چرا هکرها از این دسترسی، برای اهداف بزرگ دیگری مثل نابودکردن بازار سهام یا آغاز جنگ جهانی سوم استفاده نکرده‌اند!

متخصصان نیز نظرات دیگری داشتند و برخی درمورد توییتر انتقاداتی را منتشر کردند. مدیر بخش فناوری استارت‌آپ Sense Labs، بن سیگمن گفت که این یکی از عواقب تمرکز بیش از حد توییتر است. توییتر بسیار متمرکز است و این هک نشان داد، هرکسی می‌تواند کنترل حساب‌های افراد را به‌دست بگیرد و از طرف آن‌ها صحبت کند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments