پیگیری تراکنش بیت کوین

در دنیای رمزارز‌ها این ثبت و ضبط تراکنش‌ها در بلاکچین انجام می‌شود

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

تراکنش‌های پولی در سیستم بانکی موجود طی اسناد مالی ثبت و در صورت نیاز از آنها استفاده می‌شود. این اسناد به صورت محرمانه نگهداری شده و امکان دسترسی همگان به آنها وجود ندارد. اما در دنیای رمزارز‌ها این ثبت و ضبط تراکنش‌ها در بلاکچین انجام می‌شود. ما در این مقاله به شما می‌گوییم که پیگیری تراکنش بیت کوین چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا لازم است تا با چند اصطلاح در این زمینه آشنا شویم.

بلاکچین: دنیایی را تصور کنید که در آن می‌توانید همه تراکنش‌های انجام شده را در هر ساعت از شبانه‌روز مشاهده کنید و از اطلاعات ریز مثل تاریخ و ساعت آن نیز با خبر شوید. بلاکچین یک دفتر کل است که تمام این تراکنش‌های رمزارزی را در خود ذخیره می‌کند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

مزایای بلاکچین چیست؟ با توجه به تعریف بلاکچین می‌توان دریافت که استفاده از بلاکچین باعث ایجاد شفافیت در کل شبکه شده و بدین ترتیب امکان تغییر ماهیت تراکنش و دستکاری در آن غیرممکن می‌شود. این دقیقا همان ویژگی مهمی است که رمزارز‌ها را از دنیای ارز‌های فیات جدا می‌کند.

انواع بلاکچین: بلاکچین یا حالت عمومی دارد که همه افراد با تهیه زیرساخت لازم می‌توانند در آن تراکنش‌های خود را ثبت و به تایید دیگران برسانند و یا جنبه اختصاصی دارد که برای موارد محدودتر‌ و اختصاصی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه بلاکچین بیت کوین یک بلاکچین عمومی است که بلاکچین لایت‌ کوین بر پایه آن استوار شده است.

نحوه مشاهده تراکنش‌ها

غیر‌متمرکز بودن رمز‌ارز‌ها باعث ایجاد این تصور در بین بسیاری از کاربران رمزارز‌ها شده است که تراکنش‌های بیت کوین غیر قابل رهگیری است. اما باید گفت که رهگیری تراکنش‌های بیت کوین امکان‌پذیر است. شاید اکنون زمان آن رسیده است که به مهمترین سوال این مقاله پاسخ دهیم. پیگیری تراکنش بیت کوین چگونه است؟

همانطور که گفته شد امکان مشاهده تراکنش‌های صورت گرفته توسط کاربران ارز‌های دیجیتال امکان‌پذیر است. این در حالیست که حتی افرادی که رمزارز ندارند و یا حتی شما که در حال خواندن این مقاله هستید نیز می‌توانید با داشتن آدرس تراکنش به جزئیات آن دسترسی پیدا کنید. اهمیت پیگیری تراکنش زمانی برای شما مشخص می‌شود که بخواهید از موفقیت‌آمیز بودن تراکنش خود در هنگام انتقال بیت کوین به صرافی یا فرد موردنظر خود اطمینان حاصل کنید. برای این کار کافیست به یکی از سایت‌های فعال در این زمینه مانند bitinfocharts.com و یا blockchain.info مراجعه کنید. این سایت‌های در واقع نوعی اکسپلورر یا مرورگر بلاکچین هستند. در ادامه با تعدادی از این سایت‌ها آشنا می‌شویم.

bitinfocharts.com: گاهی اوقات شما نمی‌دانید که آدرسی که در اختیار دارید مربوط به کدام رمزارز است. اینجاست که این سایت به شما کمک خواهد کرد تا به پاسخ خود برسید. بیت کوین، دش کوین، ریپل، اتریوم، مونرو و لایت کوین از جمله رمزارز‌هایی هستند که در این سایت از آنها پشتیبانی می‌شود. این سایت یکی از سایت‌های قوی در این زمینه محسوب می‌شود.

blockchair.com: برای مشاهده ریز تراکنش‌های یک آدرس به تنها چیزی که نیاز دارید همان آدرس است. البته اطلاعاتی مانند: هش و نیز شماره بلاک را هم می‌توان جستجو کرد و به هدف رسید. این سایت با قابلیت نمایش تمام تراکنش‌ها بصورت آنلاین می‌تواند ساعت‌ها شما را در جای خود میخکوب کند، چرا‌که شما در زمان جابه‌جایی بین تراکنش‌های مختلف متوجه گذر زمان نخواهید شد.

Blockchain.info: از آنجا که این سایت از معروفترین و شاید محبوب‌ترین سایت‌ها در این زمینه است، اجازه دهید تا با ذکر یک مثال واقعی به بیان ویژگی‌های آن بپردازیم.

فرض می‌کنیم آدرس مدنظر ما این نشانی باشد:

98b6befad56daaea5fe54d130e220d1b51dd8b70697eec73126ec887b60ca6c5

با جستجوی این آدرس با چنین صفحه‌ای روبرو خواهیم شد:

Track bitcoin transactions

در این تصویر اطلاعاتی از قبیل: آدرس تراکنش، تاریخ و ساعت تراکنش، میزان مبلغ دریافتی، هزینه تراکنش، آدرس فرستنده، آدرس گیرنده و غیره قابل مشاهده است. با اسکرول کردن صفحه، اطلاعات بیشتری در مورد این تراکنش می‌توانید بدست آورید.

Track bitcoin transactions details

همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید این تراکنش در ساعت 11:06 دقیقه و در تاریخ 20 می 2020 صورت پذیرفته است. از دیگر اطلاعات بیان شده در این تصاویر می‌توان نتیجه گرفت که در مجموع به میزان 0.03032205BTC در این تراکنش جابجا شده است. این مبلغ طی 2 تراکنش با مبالغ 0.031BTC و 0.00432205BTC از دو حساب یا آدرس مبدا ارسال شده است. البته کامزد تراکنش‌ها نیز در این رد و بدل کردن‌ها لحاظ شده است. حال بیایید تا نگاه دقیقتری به این تراکنش‌ها داشته باشیم.

بر اساس این اطلاعات در بخش اول این تراکنش این مبالغ جابجا شده است:

  1. آدرس 3MU65… مبلغ 031BTC ارسال کرده است.
  2. آدرس 3Arpc… مبلغ 02881841BTC از این مبلغ را دریافت کرده است.
  3. اختلاف این دو مبلغ که مبلغ 00218159BTC می‌باشد به عنوان کارمزد از این تراکنش کسر شده است.

و اما در بخش دوم این تراکنش:

  1. آدرس 3PbJsi … مبلغ 00432205BTC ارسال کرده است.
  2. همان آدرس مبلغ 00150364BTC از این مبلغ را دریافت کرده است که به معنی بازگشت به حساب مبدا می‌باشد.
  3. اختلاف این دو مبلغ که مبلغ 00281841BTC به عنوان کارمزد از این تراکنش کسر شده است.

جمع دو هزینه تراکنش بالا مبلغ 0.005BTC می‌باشد که از کل این تراکنش کسر شده است.

حال این سوال پیش می‌آید که بخش دوم این تراکنش که مبدا و مقصد آن یکی است، به چه منظور انجام شده است؟ پاسخ اینست که در هر تراکنش بیت کوینی، کل مبلغ یا بخش بزرگی از آن که در کیف پول ارسال کننده موجود است، ارسال می‌گردد. بخش اول به شخص گیرنده و بخش دوم به شخص فرستنده بازگردانده می‌شود. در حقیقت در این پروسه 2 تراکنش اتفاق می‌افتد. یکی ارسال بیت کوین از بلاک مبدا به آدرس مقصد و دیگری بازگشت مابه التفاوت دارایی بلاک به ارسال کننده. علت این مساله هم مربوط به سایز بلاک‌های بیت کوین مربوط می‌باشد.

نکته بعدی که در این زمینه باید به آن اشاره کرد، تعداد تاییدیه‌های تراکنش یا همان کانفیرم‌های تراکنش است. در آدرس فوق تعداد کانفیرم‌های این تراکنش‌ها 10 می‌باشد که در تصویر دیده می‌شود، در حالی که شما در زمان مطالعه این مقاله با مراجعه به آدرس این تراکنش، تعداد کانفیرم‌ها را بسیار بیشتر مشاهده خواهید کرد. برای تایید هر تراکنش معمولا حداقل 3 تایید لازم است. ممکن است برخی کیف پول‌ها با 2 کانفیرم هم دریافت را تایید نمایند در حالیکه برخی تا حداقل 4 کانفیرم، تراکنش را قبول نمی‌کنند.

همانطور که گفته شد داشتن یک آدرس تراکنش می‌تواند شاه‌کلید شما برای مشاهده تمام آدرس‌های دیگر باشد، چرا‌که تنها با یک کلیک می‌توانید در بین صفحات مختلف بلاکچین جابه‌جا شوید و تراکنش‌های مختلف را بررسی کنید. اگرچه این کار می‌تواند به آشنایی بیشتر شما با بلاکچین و پیگیری تراکنش بیت کوین کمک کند، اما فراموش نکنید که این گشت و گذار به تنهایی مثمر ثمر نخواهد بود. برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید، باید یک کاغذ و قلم در کنار دست خود داشته باشید تا با رسم نمودار درختی از تراکنش‌ها و ثبت هر آنچه که از این اطلاعات بدست می‌آورید، این اطلاعات را در ذهن خود برای همیشه تثبیت کنید.

ردیابی تراکنش‌های اتریوم

از آنجا که اتریوم نیز یک ارز محبوب به شمار می‌رود، بد نیست تا در مورد ردیابی این ارز نیز اطلاعاتی داشته باشیم. همانطور که اطلاع دارید اتریوم ارزی است که علاوه بر استفاده در داد و ستد‌ها، به عنوان وجه معامله از آن برای عقد قرارداد‌های هوشمند نیز استفاده می‌شود. قرارداد‌هایی که دست واسطه‌ها را کوتاه و بهای تمام شده برای طرفین را کاهش می‌دهد. بنابراین شما علاوه بر ردیابی آدرس تراکنش‌های اتریوم، امکان ردیابی قرار‌داد‌ها را نیز دارید.

برای این منظور علاوه بر استفاده از برخی سایت‌های بالا، می‌توانید از سایت etherscan.io که یک سایت معتبر در این زمینه هست نیز کمک بگیرید. این سایت با ارائه آمار به شکل گرافیکی، تحلیل‌ تراکنش‌ها را به یک کار لذت‌بخش تبدیل می‌کند و صدالبته که اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد.

Track etherium transactions

شاید در نگاه اول به نظر برسد که تشخیص تراکنش‌های اتر از قرارداد‌های هوشمند اتریوم در این سایت مشکل و دشوار است، اما باید بدانید که این‌کار بسیار سهل و آسان است. در صورتی که برای سند مد‌نظر ارزشی بیش از 0 اتریوم به نمایش در آمد، آن تراکنش محسوب می‌شود و در غیر اینصورت آدرس مدنظر شما، قرارداد هوشمند می‌باشد. همانطور که تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در این جدول، ستون اول آدرس تراکنش یا هش می‌باشد. ستون‌های بعدی به ترتیب شماره بلاک از بلاکچین، مدت زمان گذشته از تراکنش یا ماین آن، آدرس فرستنده، مقدار اتر منتقل شده و در آخر هم مقدار کارمزد تراکنش است. همانطور که در تصویر بالا مشخص است، دو تراکنش اول از نوع قرارداد هوشمند و 3 تراکنش بعدی از نوع انتقال اتر می‌باشند.

بررسی شفافیت در سایر ارزهای دیجیتال

بر خلاف بیت کوین و اتریوم، رمزارز‌هایی نیز وجود دارند که امکان رهگیری تراکنش‌های آنها به این سادگی نیست و امکان ردیابی تراکنش آنها بسیار دشوار‌تر از بیت کوین است. به این نوع ارز‌ها در اصطلاح ارز‌های “پیگیر گریز” گفته می‌شود. ارز‌هایی مانند دش کوین و مونرو را در این دسته‌بندی می‌توان جای داد. با توجه به این ویژگی مونرو و دش کوین، بنظر می‌رسد کلاهبرداران و هکر‌ها تمایل بیشتری نسبت به استفاده از این ارز‌ها داشته باشند.

سخن پایانی

در این مقاله که به نحوه پیگیری تراکنش بیت کوین اختصاص داشت، با مزایای این قابلیت مهم رمزارزها آشنا شدیم و دانستیم که دنیای رمزارزها آنقدرها هم که تصور می‌شود، دنیایی مخوف و ناشناسی نیست، چراکه در هر ساعت از شبانه‌روز امکان دسترسی به بیشتر اطلاعات یک تراکنش وجود دارد. اطلاعاتی که به جز نام طرفین تراکنش تقریبا همه اطلاعات دیگر آن قابل پیگیری و ردیابی است.

توجه داشته باشید که ردیابی تراکنش در بلاکچین یک کار تخصصی است، بنابراین برای کسانی که به تازگی وارد دنیای ارز‌های دیجیتال شده‌اند نه تنها جذابیت ندارد، بلکه ممکن است کاری بیهوده و خسته کننده بنظر برسد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

32 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام وقت بخیر ، من در mo go -cr ypt o. ne به سفارش دوستان سرمایه گذاری کردم الان چند روزه برداشت انجام نمیشه چگونه پیگیری کنم .

چند سال پیش مقداری رمز ارز خریداری کرد و اصلا یادم‌نیست که از چه نوعی بود
الان فقط ای دی و پس دارم میتونم چک کنم و به نتیجه برسم؟

سلام. از چه صرافی یا کیف پولی برای نگهداری استفاده میکردین؟

ده هزار دلار مونرو ام به سرقت رفته. همه زندگی ام بود .کمکم کنید

گوشی ام گم شد و بعد از پیدا شدن ۱۰ هزار دلار ارز مونرو سرقت رفته. کسی بتونه کمک کنه پیدا شد هزار دلار پاداش می دم.

سلام خوبین وقت بخیر من برداشت کردم ۸۰۰ هزار تومنه از برنامه بیت پین تراکنش موفق بود ولی به کارتم نیومده از کجا پیگیری کنم

سلام از همون برنامه ای که خرید کردید ازش (بیت پین)

سلام من مقداری بیت کوین خرید کردم بعد گوشیم فلش شد و دوباره وارد برنامه وب مانی شدم و ی کیف پول بیت کوین جدید برام اومد و ساختم الان موجودی من صفر است ممنون میشم راهنمایی کنید

سلام
اطلاعات کیف پول قبلی تون رو وارد کردین ؟

خیر .باید چکار کنم

باید وقتی کیف پول رو نصب کردین در مرحله ابتدایی به جای دکمه ایجاد کیف پول جدید، بازیابی کیف پول رو بزنید

سلام من وقتی برنامه را نصب میکنم عبارت بازیابی کیف پول برای من نمیاد

سلام .ببخشید نه برام نمیاد باید چکار کنم

سلام وب مانی کیف پول ارز دیجیتال نداره . فقط یک پلتفرم هست که داخل اون می تونید دلار وب مانی نگهداری کنید.

سلام من باصرافی KuCoin کارمیکنم خواستم برداشت کنم لینک صرافی وارد کردم تایید زدم ماینم صفرشد ولی چون کدپیگیری صرافی وارد نکردم پول برام‌نییومد آیا دوباره برمیگرده

سلام. لطفا فرایند کارتون رو واضح تر توضیح بدین

سلام. من چندسال پیش حدودا ۱۳سال پیش به اسرار دوستم بیت کویین گرفتم ولی چون فکر کردم اینا الکی هست دیگه بیخیال شدم الان از چه راهی باید استعلام بگیرم. ممنون

سلام بیت کوینتون رو از چه صرافی گرفتین ؟ یا داخل چه کیف پولی قرار دادین؟

سلام، شخصی ک بهم سیگنال میداد اومده و کیف پولمو خالی کرده، آیا میتونم از طریق جزییات تراکنش پیگیری کنم؟؟ یا اصلا راه دیگه ای داره ؟

سلام از طریق پیگیری جزئیات تراکنش فقط میتونین ببینین داراییتون به کجا انتقال داده شده و در چه زمانی و اطلاعات دیگه که در اکسپلوررها در اختیارتون قرار میگیره اما راجع به برگردوندن موجودیتون متاسفانه نمیتونین کاری انجام بدین.

سلام من مقداری بایننس کوین خریدم کد هش هم صرافی به من داده که فروشنده ارسال کرده اما برای من نیومده چطور پیگیری کنم

با استفاده از آدرس تراکنشتون میتونین در اکسپلوررهای مخصوص پیگیری کنید که آیا به حساب شما اومده یا نه

اونجا هم کد هش وارد کردم پاسخی نمی دهد تراکنش را پیدا نمی کنند بایننس بوده من ادرس ممو را وارد نکرده بودم صرافی هم به من فقط ادرس هش راداده به نظرتون راهی دیگه ای برای برگردوندنش ندارم ممنون از پاسخ شما

باید با پشتیبانی بایننس در تماس باشید

از اکسپلورر تونستم معامله را پیدا کنم ارسال با موفقیت بوده ادرس ولت درست بوده اما ممو نداشته شما اطلاع ندارید چطور اونو به ولتم اضافه کنم ممنون

تراکنش شما انجام شده و به کیف پول بایننس منتقل شده. اما چون تگ یا ممو را وارد نکردین مشخص نیست این انتقالی که انجام دادین برای کدم کاربر هست و این ادرسی که شما بهش ارسال کردین برای کاربران زیادی استفاده میشه و تنها وجه تمایز کاربران در تگ هست . به همین دلیل تنها راه اینه که اسکرین شات های تراکنش و هش تراکنش را برای پشتیبانی بایننس ارسال کنید. البته خیلی سریع پاسخگو نیستن.

سلام خسته نباشید من مقداری بیت کوین انتقال دادم به یک کیف پول داخلی و انتقال نیز با موفقیت انجام شده و کد پیگیری هم بهم داده که موجوده و وقتی در سایت btc.com وارد میکنم اطلاعات انتقال میاد که موفقیت آمیز بوده حالا پشتیبانی اون سایت زیر بار نمیره میگه برای ما انتقال ندادی آیا داخل سایت btc.com اطلاعاتی هست که نشون بده برای اونا فرستادم ؟ممنون

سلام. تمام جزییات و وضعیت تراکنش، از روی لینک تراکنشتون مشخص هست. انتخابی بین قبول کردن یا نکردن وجود نداره.

اون مقدار بیتکوینی که انتقال دادم به کیف پول داخلی قابل مشاهده نیست و پشتیبانی میگه نریختی در حالی که ریختم و ۴۵۰۰۰ هزار کانفیرم هم خورده راهی هست بتونم ثابت کنم ؟

از هرجا که این بیت کوین رو برداشت زدید، لینک تراکنشش رو بگیرید. داخلش آدرس فرستنده و گیرنده و مقدار هست. اون لینک رو به پشتیبانی صرافی بفرستید.

ببخشید یعنی من میتونم وقتی ۱ بیتکوین به شخصی میفرستم میتونم بدونم که این ۱ بیتکوینو کجا خرج میکنه؟این که خیلی بده برای گیرنده

می تونید آدرس کیف پول مقصد بعدی رو ببینید. ولی اینکه اون آدرس متعلق به چه کسی است مشخص نیست!