آلت کوین چیست؟

آلت کوین‌ها رمزارزهایی هستند که بعد از موفقیت بیت کوین، آغاز به کار کردند

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مقدمه

آلت کوین‌ها رمزارزهایی هستند که بعد از موفقیت بیت کوین، آغاز به کار کردند. به طور کلی، آلت کوین‌ها خود را به عنوان جایگزین بهتری برای بیت‌کوین عرضه می‌کنند. واژه آلت کوین (altcoin) به تمامی رمزارزها به غیر از بیت کوین اشاره دارد. براساس برخی تخمین‌ها، در اوایل 2020، بیش از 5000 آلت کوین وجود داشت. طبق اطلاعات سایت CoinMarketCap، آلت کوین‌ها بیش از 34% کل رمزارزهای بازار را در فوریه 2020 تشکیل می‌دادند.

نکات مهم درباره آلت کوینها

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع
  • واژه آلتکوین (altcoin) به تمامی رمزارزها به غیر از بیت کوین اشاره دارد.
  • برخی از انواع اصلی آلت کوین‌ها، رمزارزهای مبتنی بر ماینینگ، استیبل کوین، توکن‌های امنیتی و توکن‌های کاربری (utility Token) دارند.
  • با استمرار افزایش کاربرد همسو با رشد تکنولوژی، شاید آلت کوین‌ها در آینده صرفا رمزارزهای مبتنی بر ماینینگ به غیر از بیت کوین باشند.
  • اتریوم و ریپل در فوریه 2020 بزرگ‌ترین مارکت کپ را در میان آلت کوین‌ها در اختیار داشتند.

آشنایی با آلت کوینها

آلتکوین ترکیبی از دو کلمه آلت (جایگزین) و کوین است و تمامی جایگزین‌های بیت کوین را شامل می‌شود. موفقیت بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال همتا به همتا راه را برای آلت کوین‌ها هموار کرد. آلت کوین‌های زیادی در تلاش برای حل محدودیت‌های بیت کوین هستند. altcoin باید مزیت رقابتی داشته باشد تا در برابر بیت کوین توفیقی به دست آورد.

همچنین ببینید: قیمت ارزهای دیجیتال

آلت کوین‌های زیادی بر روی بستر بیت کوین ساخته شده‌اند. بنابرین بیشتر آلت کوین‌ها، همتا به همتا هستند. این آلت کوین‌ها برای انجام معاملات در اینترنت روش‌های ارزان و به صرفه‌ای عرضه می‌کنند. حتی با وجود ویژگی‌های مشابه بسیار، آلت کوین‌ها مثل هم نیستند.

انواع آلت کوین

با تکامل آلت کوین‌ها، دسته‌بندی جدیدی به وجود آمد. برخی از انواع اصلی آلت کوین‌ها شامل رمزارزهای مبتنی بر ماینینگ، استیبل‌کوین‌ها، توکن‌های امنیتی و توکن‌های کاربری هستند. همچنین، حرکتی در جهت تمایز این مفاهیم از آلتکوین‌ها صورت گرفته است. اگر این روند ادامه یابد، شاید در آینده آلت کوین‌ها تنها به رمزارزهای مبتنی بر ماینینگ به غیر از بیت کوین اشاره داشته باشند. همچنین این امکان وجود دارد که یک آلتکوین در بیش از یک دسته قرار بگیرد.

مبتنی بر ماینینگ

این آلت کوین‌ها، در فرایند ماینینگ خود، با حل مسائل پیچیده برای بازکردن بلاک، کوین‌های جدید را تولید می‌کنند. اغلب آلت کوین‌های برتر در آغاز سال 2020 در این دسته قرار گرفتند. اتریوم بهترین آلتکوین مبتنی بر ماینینگ تا فوریه 2020 است.

استیبل کوینها

استیبل کوین‌ها با کاهش و کنترل نوسانات، به دنبال کسب برتری نسبت به بیت کوین هستند. این مهم در عمل با پیوند دادن ارزش کوین‌ها با ارزهای موجود حاصل می‌شود. گزینه‌های محبوب برای پشتیبانی از آلت کوین‌ها، دلار آمریکا، یورو و طلا است. تتر از جمله معروف‌ترین استیبل کوین‌ها است.

توکنهای امنیتی

این توکن‌ها به یک کسب و کار متصل می‌شوند و معمولا در یک عرضه اولیه کوین (ICO) کار خود را آغاز می‌کنند. توکن‌های امنیتی مشابه بورس‌های سنتی هستند و معمولا نوعی سود یا مالکیت مشترک در کسب و کار را تامین می‌کنند.

توکنهای کاربری

توکن‌های کاربری (Utility Token)، به نوعی هزینه بر اجرای خدمات هستند و گاهی به عنوان بخشی از عرضه اولیه کوین به فروش می‌رسند. فایل‌کوین نمونه عالی از یک توکن کاربری است که در عرضه اولیه کوین فروخته شد. فایل‌کوین‌ها برای معامله در فضای ذخیره فایلی غیرمتمرکز طراحی شده‌اند.

نمونههای اولیه آلتکوین

اولین آلتکوین برجسته، Namecoin، مبتنی بر کد بیت کوین بود و از همان الگوریتم گواه اثبات کار استفاده می‌کرد. نیم‌کوین، مثل بیت کوین به 21 میلیون کوین محدود است. در آوریل 2011 معرفی شد و با نامرئی‌تر کردن دامنه‌های کاربر، از بیت کوین فاصله گرفت. نیم‌کوین با استفاده از بیت‌دامین‌های کاربران به آن‌ها اجازه ثبت‌نام و ماینینگ می‌داد تا میزان گمنامی و سانسور افزایش یابد.

لایت‌کوین پس از معرفی در اکتبر 2011، به عنوان جایگزین بیت کوین لقب گرفت. هر چند اساسا لایت کوین و بیت کوین کد و عملکرد مشابهی دارند ولی چند تفاوت با هم دارند. لایت کوین بیشتر اوقات امکان تایید تراکنش‌ها را می‌دهد. همچنین امکان تولید 84 میلیون کوین، دقیقا چهار برابر سقف 21 میلیونی بیت کوین را می‌دهد.

سخن پایانی

در این مقاله تمام انواع آلتکوین‌ها را معرفی کردیم ولی با توجه به اینکه کوین‌های جدید، به سرعت ایجاد می‌شوند و با توجه به وجود بیش از 5000 کوین در حال حاضر، هر آلتکوینی امکان نزدیک شدن به حیطه انحصاری بیت کوین را ندارد. در آینده هم نام آلت کوین‌های جدیدی را خواهید شنید ولی تعداد بسیار کمی از آنها سهم بازار قابل توجهی پیدا می‌کنند.

منبع
اینوستوپدیا

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام
امیدوارم حالتون خوب و تنتون سالم باشه.
اگه قصد دارید که درآمد دلاری داشته باشید قطعا فارکس یک راه بسیار جذاب میتونه باشه براتون…