بیت کوین کش (Bitcoin Cash) چیست؟ معرفی توکن BCH

زمان مطالعه: 10 دقیقه

بیت کوین (BTC) برای اولین بار تقریباً نه سال پیش به وجود آمد و امروزه یکی از قوی‌ترین‌ها در نوع خود محسوب می‌شود. در حال حاضر بیت کوین‌ نه فقط اولین رمزارز، بلکه گران‌ترین، محبوب‌ترین و با ثبات‌ترین آنها است. اما بیت کوین کش (Bitcoin Cash) چگونه به وجود آمد؟

یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به رمزارزها همواره مقیاس پذیری آن بوده است. برخی از مدل‌های خاص آن که قبل از ظهور بیت کوین‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند، محدودیت حجمی تا یک MB را دارا بودند. این محدودیت باعث تاخیرهای اساسی در زمان پردازش معاملات می‌شد و تعداد تراکنش‌هایی را که شبکه می‌توانست پردازش کند را با محدودیت مواجه می‌کرد‌.

بیت کوین‌ها قابلیت‌های متفاوتی در مقایسه با دیگر نسخه‌های این پول‌ها داشتند و اندازه‌ی بلوک آن از 1MB به 8MB افزایش داده شد. هدف کلی در این راستا، افزایش تعداد معاملات قابل پردازش توسط شبکه‌های اینترنت است، و امیدواریم که بیت کوین‌ها بتوانند با حجم مبادلات پردازش شده توسط غول‌های صنعتی همچون PayPal و Visa، رقابت کنند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

بیت کوین در آگوست ۲۰۱۷ راه ‌اندازی و از آن زمان به یک شاخه موفق در زمینه‌ی خود، تبدیل شد.

داستان هارد فورک

در ابتدا، محدودیت یک MB برای اندازه هر بلوک به منظور کاهش احتمال اسپم‌های احتمالی و حملات DDoS اعمال شد. در حالی که معاملات زیادی در شبکه انجام نمی‌گرفت، این محدودیت عملاً بی‌تأثیر بود‌. هرچه بیت کوین محبوب‌تر می‌شد، بلوک‌هایی که زمان انتظار را افزایش می‌دادند به تدریج با محدودیت مواجه شدند‌. این وضعیت در ماه می‌سال 2017، زمانی که کاربران زمان 4 روزه برای تایید را گزارش دادند از کنترل خارج شد‌.

در این شرایط، برای کابران فرصتی فراهم شد که تراکنش‌های معاملاتی بالاتری را با سرعت تاییدیه بهتر انجام دهند. اما رویکرد اساسی پرداخت هزینه‌ها با بیت کوین، زمانی که صحبت از پرداخت‌هایی با مبلغ کم به میان می‌آمد، عملا بی فایده بود. به عنوان مثال، پرداخت هزینه یک ساندویچ یا یک فنجان قهوه 3 دلاری با BTC، عملا به صرفه نبود. چرا که فرد در عمل می‌بایست 15 دلار هزینه معامله پرداخت می‌کرد و برای او این امر اصلا پسندیده نبود.

جامعه بیت کوین برای رفع این مشکلات دو راه حل بیان کرد :

  1. بیت کوین‌های نامحدود
  2. Segwitها یا به عبارتی شاهد جدا شده.

بیت کوین‌های نامحدود، محدودیت اندازه بلوک را به کلی کاهش می‌دهد. بسیاری از ماینرها موافق این راه حل بودند، چرا که عدم وجود محدودیت در اندازه بلوک نه تنها مانع از ریختن بلوک‌ها می‌شود، بلکه هزینه کلی ماینرها را نیز برای هر بلوک افزایش می‌دهد.

با این حال، بسیاری از توسعه دهندگان مخالف این پیشنهاد بودند، زیرا تصور می‌کردند که اجرای آن منجر به بیرون رفتن ماینرهای کوچکی خواهد شد که به نوبه خود باعث متمرکز شدن شبکه در مقیاس عظیم می‌شدند.

راه حل Segwit به معنی ذخیره‌ی تعدادی از اطلاعات پرونده‌ها در جایی خارج از بلاک چین می‌باشد. بسیاری از توسعه دهندگان ابراز کردند که به کمک این راه حل، فضای ذخیره بیشتر خواهد شد و زمان تایید برای انجام معاملات به طرز قابل توجهی کاهش خواهد یافت. اما بسیاری از مردم بر این باور بودند که این راه حل در مقایسه با راه حل بیت کوین نا محدود، یک چاره موقتی است و نمی‌تواند به عنوان راه حل اصلی در نظر گرفته بشود.

در نتیجه یک پروتکل اصلاحی به نام SegWit2x به میان آمد. راه‌اندازی این پروتکل به معنای ذخیره‌سازی برخی از اطلاعات خارج از بلاکچین و افزایش محدویت آن به 2MB می‌باشد‌. پس از آنکه ۹۵ درصد از ماینرها به این پیشنهاد رای دادند، این پروتکل در یکم ماه آگوست ۲۰۱۷ اجرا شد. با این حال، افزایش سریع محدودیت اندازه بلوک‌ها دیده نشد‌. از این رو بسیاری از مردم به این نتیجه رسیدند که این مورد یک راه برای به تعویق انداختن مشکل اصلی است

علاوه بر این، به نظر می‌رسید که این تصمیم برای کسانی مناسب است که به بیت کوین به چشم یک فرصت برای سرمایه گذاری نگاه می‌کردند و تاثیری در روند سیستم پرداخت از طریق بیت کوین نداشت‌.

بعد از آن، در جریان کنفرانس “آینده بیت کوین” در شهر آنرهم هلند، اولین اجرای پروتکل بیت کوین با نام Bitcoin ABC، توسط یکی از مهندسین اسبق شرکت فیس‌بوک اعلام شد‌.

Sechet و تیم توسعه دهندگان او تصمیم گرفتند که پروتکل SegWit2x را رها کرده و محدوده اندازه بلوک را تا هشت MB افزایش دهند. از آنجا که دست‌یابی یه این تغییرات مستلزم به جدا شدن از شبکه اصلی بیت کوین می‌شد، اعلام شد که یک هارد فورک در تاریخ یکم ماه آگوست 2017 روی خواهد داد‌.

برای آن دسته از افرادی که نمی‌دانند، هارد فورک تنها روش شناخته شده‌ای است که توسعه دهندگان بیت کوین می‌توانند برای به روزرسانی نرم افزارهای بیت کوین استفاده کنند‌. سازندگان، این شبکه را به طور اساسی اصلاح کرده و یک بلاکچین جدید با قوانین تغییر یافته ایجاد کردند. در زمانی که جدایی در حال انجام شدن بود، نسخه اصلی و اصلاح شده رمزارزها دارای بلاکچین یکسان بود ولی بعد از آن به دو شبکه به صورت مستقل تبدیل شد.

بعد از اینکه جدایی شبکه‌ها اتفاق افتاد، هرکسی که بیت کوین‌های خود را قبل از هارد فورک نگه داشته بود، به همان میزان بیت کوین کش دریافت کرد.

این رمزارز جدید به سرعت توسط سرمایه گذاران به تصویب رسید به طوری که در روز اول به روی کار آمدن آن، بیت کوین کش در جایگاه سوم بعد از بیت کوین و اتریوم قرار گرفت .

استفاده از بیت کوین کش ارزان‌تر از بیت کوین است؟

به طور خلاصه: بله. هزینه‌های روز افزون مرتبط با تراکنش‌های بیت کوین یکی از دلایل اصلی تشکیل بیت کوین کش بود. یک آزمون بسیار دقیق, که در دسامبر ۲۰۰۷ انجام شد, نشان داد که معاملات بیت کوین کش، 99.56 درصد ارزانتر از معاملات شبکه اصلی بیت کوین می‌باشد‌.

در اواخر سال 2017، مردم به طور متوسط 28 دلار برای انجام هزینه‌های معاملات بیت کوین‌های خود پرداخت می‌کردند. حتی شخصی بیان کرده بود که آنها برای ارسال بیت کوین‌های خود به ارزش 25 دلار، مجبور به پرداخت 16 دلار هزینه معامله هستند و این یعنی چیزی در حدود 40 درصد کمیسیون‌.

منتقدان هارد فورک

در دنیای رمزارز، هارد فورک همواره یک رویداد آزار دهنده است‌. بسیاری از مردم بر این باورند که این امر خلاف اصل تغییر ناپذیری بلاکچین است و با اصل “کد قانون” مغایر است. وقتی صحبت از هارد فورک به صورت خاص به میان می‌آید، منتقدان نگران می‌شوند که قدرت کامپیوترهای بزرگ مورد استفاده در پردازش‌های بزرگ، باعث کاهش ماینرهای کوچکتر نشود‌. این امر موجب می‌شود که قدرت به دست شرکت‌هایی بی‌افتد که تجهیزات بهتری داشته باشند.

در نهایت، به علت اینکه به افرادی که قبل از جدایی، بیت کوین‌های خود را نگه داشته بودند، مقداری معادل بیت کوین کش پرداخت شد، برخی از مردم ابراز نگرانی کردند که این تقسیم چیزی جز یک طرح پول سازی نیست. در حقیقت، هارد فورک، موقعیتی شبیه به یک مشکل مضاعف را ایجاد کرد، چرا که دو تراکنش را از یک کیف پول با استفاده از یک مجموعه از کلیدهای ممکن انجام داد.

روگر ور که بود ؟

راجر ور یک سرمایه گذار برجسته و از متعهدان اولیه بیت کوین است. وی بیش از یک میلیون دلار در انواع مختلف بیت کوین از جمله Ripple، Z.Cash، Blockchain.com، Bitpay، Purse.io و Kraken سرمایه گذاری کرده است. او همچنین مدیرعامل Bitcoin.com و یکی از پنج سازنده بنیاد بیت کوین است و بیش از 1 میلیون دلار به بیت کوین کمک مالی کرده‌است. ور بیت کوین را وسیله‌ای برای دستیابی به آزادی اقتصادی می‌داند. در جامعه رمزارز، او به عنوان خدای بیت کوین شناخته می‌شود.

اما در حال حاضر راجر ور طرفدار بیت کوین کش است. ور بیت کوین کش را “بیت کوین واقعی” توصیف کرد و ادعا کرد که در آینده نزدیک سرمایه بزرگتر در بازار، حجم تجارت و پایگاه کاربر خواهد داشت. به نقل از او گفته شده‌است که بیشتر وجوه رمزارز خود را در بیت کوین کش سرمایه گذاری کرده است.

آیا می‌توان در بیت کوین کش سرمایه گذاری کرد؟

مدت زمان زیادی از به وجود آمدن بیت کوین کش نگذشته است‌. اما توانسته خود را به عنوان یک رمزارز بسیار قوی معرفی کند‌. مطابق با نتایج رای گیری، بیت کوین کش از لحاظ سرمایه گذاری در بازار، چهارمین رمزارز بعد از بیت کوین، اتریوم و ریپل قرار گرفته است‌. همچنین دومین رمزارز با ارزش در جهان است که از تاریخ 22 ماه جون با قیمت 1.623 دلار به ازای هر BCH محاسبه می‌شود‌.

برای بسیاری از مردم، بیت کوین کش دریچه‌ای بود که به تمام محدودیت‌های بیت کوین پاسخ داد و روز به روز بر تعداد مخاطبانش افزوده میشد‌.

به طور کلی، در انجام هر نوع سرمایه‌گذاری و حرکت تجاری باید نوعی ریسک صورت بپزیرد، شما باید قبل از تصمیم گیری نهایی، تحقیقات خود را در آن زمینه کامل کرده باشید‌.

آیا قیمت بیت‌کوین کش وابسته به قیمت بین کوین است ؟

بیت کوین کش، یک رمزارز کاملاً مستقل است، بنابراین قیمت بیت کوین کش به قیمت اصلی بیت کوین وابسته نمی‌باشد‌. با این تفاسیر باید در نظر داشت که بیت کوین کش یکی از قدرتمند‌ترین رمزارزها در جهان است و نواسانات قیمتی آن مانند سایر رمزارز‌های دیگر، روندی کاملا طبیعی است .

از چه جاهایی می‌توان بیت کوین کش را خریداری کرد؟

به دلیل اینکه بیت کوین کش یک رمزارز جدید در بازار محسوب می‌شود، هنوز تمامی صرافی‌های رایج جهان از آن پشتیبانی نمی‌کنند‌. در ادامه یک جدول برای انجام مبادلات بیت کوین کش در سراسر جهان ارائه شده است که به کمک آن قادر هستید BCH را با پول‌های رایج یا دیگر رمزارزها مبادله کنید‌.

سایت‌های مجاز مبادله BCH و پول‌های رایج مبادله BCH و دیگر رمزارز‌ها
Coinbase BCH/USD BCH/BTC
bittrex BCC/BTC, BCC/USDT, BCC/ETH
karken BCH/USD, BCH/EUR BCH/BTC
Cex.io BCH/USD, BCH/EUR, BCH/GBP BCH/BTC
poloniex BCH/BTC, BCH/USDT, BCH/ETH

هم چنین بیت کوین کش توسط دو پروتکل Changelly و Shapeshit پشتیبانی میشوند‌. این دو پروتکل این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند که با سرعت بسیار زیاد بتواند در بین انبوهی از رمزارزها جستجو کرده و مبادله انجام بدهند .

Local bitcoin cash یک سایتی است که کاربران به راحتی در آن می‌توانند به صورت مستقیم به تبادل BTH خود چه به صورت حضوری و چه به کمک حساب کاربری خود، بپردازند.

بیت‌کوین کش را در چه جاهایی می‌توان ذخیره کرد؟

نام کیف پول نوع کیف پول پلتفرم (برای موبایل یا دسکتاپ) هزینه
Ledger Nano S سخت‌افزار From €79
Trezor سخت‌افزار From €89
keepkey سخت‌افزار از 129 دلار
Electron cash دسکتاپ/موبایل MacOS, Windows, Linux, Android رایگان
Bitcoin.com دسکتاپ/موبایل MacOS, Windows, Linux, iOS, Android رایگان
unit موبایل iOS, Android رایگان
coinbase صرافی رایگان
Exodus صرافی MacOS, Windows, Linux رایگان
BTC.com آنلاین/موبایل iOS, Android رایگان
Coinomi موبایل Android (iOS coming soon) رایگان
jaxx دسکتاپ/موبایل MacOS, Windows, Linux, Chrome Extension, iOS, Android رایگان

چگونه می‌توان از بیت کوین کش استفاده کرد؟

بسیاری از مبادلات رمزارزها در حال حاضر گام‌هایی را برای ادغام بیت کوین کش برداشته اند. بنابراین شما می‌توانید این پول را ارسال، دریافت، خرید و فروش کنید. در صورتی که بیت کوین کش به رشد خود ادامه دهد این امکان وجود دارد که توجه تاجران بیشتری را به خود جلب کند. اما در حال حاضر بیت کوین کش هنوز به صورت فراگیر پذیرفته نشده است، حتی توسط کسانی که بیت کوین اصلی را پذیرفته اند. لذا، در حال حاضر، اصلی‌ترین کاربرد بیت کوین کش، تنها سرمایه‌گذاری است.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments