پیش بینی قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ ۲۰۲۴

زمان مطالعه: 6 دقیقه

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که میزان تولید آن به صورت خودکار در طول زمان کاهش پیدا می‌کند. این کاهش عرضه به واسطه مکانیزمی در پروتکل بیت کوین به نام هاوینگ (Halving) اتفاق می‌افتد که هر ۴ سال یک بار فعال می‌شود. این یک قانون اساسی در اقتصاد است که وقتی عرضه کاهش پیدا می‌کند و تقاضا ثابت می‌ماند، دارایی ارزشمند می‌شود. همان چیزی که باعث صعود شدید قیمت بیت کوین در هاوینگ‌های قبلی شد. اما آیا قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ سال ۲۰۲۴ نیز این روند را تکرار خواهد کرد و به رکوردهای جدیدی دست خواهد یافت؟ همراه ما باشید تا به جواب پی ببریم.

هاوینگ چیست؟

تقریباً هر چهار سال یک‌بار یا به عبارت دقیق‌تر هر 210000 بلاک، رویدادی منحصربه‌فرد در دنیای بیت‌کوین اتفاق می‌افتد؛ این رویداد که یکی از جذاب‌ترین جنبه‌های دنیای بیت‌کوین به شمار می‌رود، تحت عنوان «هاوینگ» شناخته می‌شود.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

هاوینگ بیت کوین حول محور افرادی می‌چرخد که ما آنها را ماینر (Miner) می‌نامیم، افرادی که قدرت محاسباتی کامپیوترهای خود را برای ایمن‌سازی شبکه بیت کوین به کار می‌گیرند. آنها تراکنش‌های بیت کوین را تأیید و بلاک‌های جدیدی را به بلاکچین اضافه می‌کنند و با این کار، حافظ امنیت و عملیاتی شدن اکوسیستم می‌شوند. ماینرها در ازای این کار پاداشی در قالب بیت کوین به دست می‌آورند.

قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ

اما یک مسئله وجود دارد. این پاداش هر چهار سال به نصف کاهش می‌یابد؛ از این رو اصطلاح «هاوینگ» ‌که در زبان انگلیسی به معنی نصف شدن است، به آن اطلاق می‌شود.

هاوینگ نه تنها پاداش ماینرها را تنظیم می‌کند، بلکه سرعت تولید BTC های جدید را کاهش می‌دهد و بر قیمت تأثیر می‌گذارد.

در ابتدای سال 2020، هر 10 دقیقه یک بار 12.5 بیت کوین جدید از طریق استخراج (ماینینگ) به شبکه اضافه می‌شد. در ماه می که آخرین هاوینگ اتفاق افتاد، این عدد به نصف کاهش یافت و به 6.25 رسید. در سال 2024 نیز این عدد به حدود 3.125 کاهش می‌یابد و این روند تا زمانی که تمام 21 میلیون BTC استخراج شود (که برآوردها می‌گوید باید در حدود سال 2140 اتفاق بیفتد) ادامه خواهد داشت.

چرا هاوینگ بیت کوین مهم است؟

با انتشار بیت کوین‌های کمتر در طول زمان، هاوینگ احتمال افزایش ارزش بیت کوین را افزایش می‌دهد (با فرض سطوح تقاضای ثابت). این در تضاد شدید با ارزهای فیات است که معمولاً ارزششان در طول زمان به دلیل تورم کاهش می‌یابد. هاوینگ یکی از راه‌هایی است که باعث کمیاب شدن بیت کوین می‌شود و «کمیاب بودن» یکی از عواملی است که میلیون‌ها نفر را به سمت بیت کوین می‌کشاند.

آیا هاوینگ بر قیمت بیت کوین تأثیر می‌گذارد؟

بیت کوین به دلیل نصف شدن پاداش استخراج در نتیجه رویداد هاوینگ، که باعث رشد سالم و پایدار شبکه می‌شود، ارزشش بالا می‌رود. کاهش نرخ تولید بیتکوین‌های جدید، می‌تواند به حفظ ارزش آن در طول زمان کمک کند.

قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ

همچنین نرخ تورم بیت کوین پس از هاوینگ کاهش می‌یابد؛ به این معنی که عرضه BTC های جدید به بازار کاهش می‌یابد.

این موضوع اغلب در بین تحلیلگران بازار مورد بحث است. برخی معتقدند هاوینگ باعث افزایش قیمت قابل توجه بیت کوین می‌شود؛ زیرا کاهش نرخ تورم منجر به افزایش تقاضا خواهد شد. برخی دیگر استدلال می‌کنند که هاوینگ از قبل اثر خود را روی بازار گذاشته و این رویداد هیچ تأثیری بر قیمت بیت کوین نخواهد داشت.

پیش بینی قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ 2024

روی هم رفته، اگر هاوینگ‌های قبلی را به عنوان معیار در نظر بگیریم، باید بگوییم که بیت کوین آماده است تا رکوردهای جدیدی بعد از هاوینگ ۲۰۲۴ به ثبت برساند.

هاوینگ بعدی بیت‌کوین که قرار است به‌ طور خودکار پاداش بیت‌کوین را به نصف کاهش دهد، قرار است قیمت بیت‌کوین را همانند سال‌های گذشته به بالاترین حد خود برساند.

جورج تانگ از TheStreetCrypto اخیراً در ویدئویی اظهار داشت:

اگر به تاریخ رجوع کنیم، خوب خواهد بود. درست مانند سه رویداد هاوینگ قبلی که داشتیم، این بار هم قیمت احتمالاً افزایش پیدا خواهد کرد.

تانگ در یازدهمین سالگرد اولین هاوینگ بیت کوین، تغییرات قیمت BTC را قبل و بعد از رویدادهای قبلی مورد بررسی قرار داد. او اشاره کرد که در سال 2012 قیمت بیت کوین در روز هاوینگ 12.35 دلار بود و تنها 150 روز بعد به 127 دلار رسید. در هاوینگ 2016، قیمت از 650 دلار به 758 دلار رسید و پس از هاوینگ سال 2020، قیمت از 8821 دلار به 10943 دلار افزایش یافت.

قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ

اما پیش‌بینی میزان افزایش قیمت بیت کوین در هاوینگ بعدی، که در آوریل 2024 اتفاق خواهد افتاد، دشوار است و تا حد زیادی به قیمت دقیق بیت کوین حین این رویداد بستگی دارد.

تانگ اظهار داشت:

قیمت بیت کوین در روز هاوینگ در آوریل 2024 چقدر خواهد بود؟ آیا قرار است به 45000 دلار، 50000 دلار، 55000 دلار برسد؟ و 150 روز بعد کجا خواهیم بود؟ شاید 70000 دلار؟ شاید هم 80،000، 90،000، 100،000 دلار.

یکی از عوامل کلیدی در پیش بینی قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ این است که در نظر بگیریم پیش از اینکه پاداش بیت کوین یا به عبارتی دیگر، عرضه این ارز دیجیتال به نصف کاهش یابد، تقاضا چقدر بالا خواهد رفت. تانگ در این خصوص به احتمال تأیید یک صندوق ETF بیت کوین به عنوان یک عامل تعیین‌کننده اشاره کرد. او گفت:

اگر ما تأییدیه صندوق ETF بیت‌کوین را دریافت کنیم، تمام شرط‌بندی‌ها متوقف می‌شوند و می‌توانیم تا 48000 دلار در کوتاه‌مدت صعود کنیم. 48000 دلار به نظر عدد بزرگی است، اما فکر می‌کنم بسیاری از شما سال 2021 را فراموش کرده‌اید. آن روزها در قیمت‌های 40 و 50 هزار دلار شناور بودیم. بنابراین، گرچه 48000 دلار به نظر دور از ذهن می‌رسد، اما این‌طور نیست. ما قبلاً این سطح را دیده‌ایم.

اگرچه زمستان‌های طولانی در بازار وجود دارد اما بیت کوین بهترین دارایی جهان از زمان پیدایش آن است و سرمایه‌گذاران باایمان یقین دارند که بیت کوین رکوردهای جدیدی را ثبت خواهد کرد و از رکورد قبلی خود در 69000 دلار عبور می‌کند.

برای مشاهده قیمت و نمودار تحلیل تکنیکال بیت کوین کلیک کنید.

تانگ در پایان گفت: «این دنیای فانتزی نیست، ما به ۵۰ هزار دلار می‌رسیم و دوباره وارد ناحیه ۶۰۰۰۰ دلار می‌شویم. پس از شکستن سطح 69000 دلار، زمانی است که همه شرط‌بندی‌ها متوقف می‌شود و من نمی‌دانم که آن خیزش بزرگ قرار است ما را به کجا برساند. فقط می‌دانم که بسیار بالاتر از جایی که بودیم خواهد بود.»

خلاصه مطلب

هاوینگ رویدادی است که هر ۴ سال یک‌بار رخ می‌دهد و عرضه بیت کوین را به نصف کاهش می‌دهد. این رویداد که قرار است در آوریل سال ۲۰۲۴ تکرار شود، همین حالا تأثیر خود را بر قیمت گذاشته و بیت کوین را به نزدیکی سطح ۴۵۰۰۰ دلار رسانده است. با این حال، بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ ۲۰۲۴ نیز مثل دوره‌های قبل به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد و رکوردهای جدیدی به ثبت خواهد رساند. نظر شما چیست؟‌آیا بیت کوین می‌تواند در سال جدید میلادی از رکورد قبلی خود در ۶۹۰۰۰ دلار عبور کند؟

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

4 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

بیت تا ۴۸هزار می‌ره و بعد شاخه cاصلاحی تکمیل می‌کنه نزدیک ۱۸۰۰۰ بعد تا ۱۷۰الی۲۰۰۰۰۰میره

بله درسته بیت کوین ۱۰۰ هزار را خواهد دید ولی تا ان زمان در ایران همه چیز هزار برابر شده . الان در عرض دو سال ببینید چقدر افزایش قیمت اجناس داشتیم در ایران. بیت کوین = سرمایه گذاری در حباب شیاطین

خدا شفای عاجل عنایت کنه

به این ترتیب دارایی خودمون رو نفروشیم بهتره