معرفی بهترین کیف پول های لایتنینگ بیت کوین

زمان مطالعه: 9 دقیقه

بیت کوین (BTC)، اولین و بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار، در بحبوحه بحران مالی سال ۲۰۰۸، به عنوان یک «سیستم پولی الکترونیکی همتابه‌همتا» به جهان معرفی شد. این سیستم برای مدتی کاملاً قابل‌اعتماد بود، اما پس از آن برای افزایش مقیاس‌پذیری و پاسخگویی به تقاضای بالای کاربران، به ارتقا نیاز داشت. برای حل این مشکل، «شبکه لایتنینگ» معرفی شد که بازار مالی دیجیتال را به کلی تغییر داد. این شبکه نه تنها فرآیند تسویه حساب را سریع‌تر کرد، بلکه کارمزدهای مربوطه را نیز کاهش داد. البته لازم به ذکر است که تنها کیف پول‌های خاصی از شبکه لایتنینگ و خدمات آن پشتیبانی می‌کنند؛ از این رو، این مقاله را به معرفی بهترین کیف پول لایتنینگ بیت کوین اختصاص داده‌ایم. با ما همراه باشید.

شبکه لایتنینگ چیست؟

شبکه لایتنینگ (LN) یک پروتکل لایه دوم برای بلاکچین بیت کوین است که با هدف افزایش مقیاس‌پذیری پرداخت‌ها و کاهش کارمزدهای تراکنش طراحی و ایجاد شده است. برای این منظور، شبکه لایتنینگ از مفهوم گره‌ها و کانال‌های پرداخت استفاده می‌کند. به این صورت که، این پروتکل ایجاد یک کانال پرداخت همتابه‌همتا را بین دو طرف امکان‌پذیر می‌کند و پس از ایجاد این کانال، طرفین معامله می‌توانند تعداد نامحدودی از تراکنش‌ها را در خارج از زنجیره اصلی (شبیه زنجیره جانبی برای اتریوم) ارسال کنند که تقریباً فوری و ارزان هستند.

Ramzarzبا ۱۰ هزار تومان ترید رو شروع کن!
تو ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو ترید کنی!

شروع

به عبارتی، شبکه لایتنینگ به عنوان یک دفتر کل کوچک برای کاربران عمل می‌کند تا آنها بتوانند هزینه کالاها و خدمات کوچک‌تر و روزمره را بدون تحت تأثیر قرار دادن شبکه بیت کوین، پرداخت کنند.

بهترین کیف پول لایتنینگ بیت کوین

کیف پول شبکه لایتنینگ به کاربران این امکان را می‌دهد که از طریق شبکه لایتنینگ، پرداخت‌های خود را انجام دهند. با استفاده از کانال‌ها و گره‌های لایتنینگ، انجام تراکنش‌های سریع و ارزان بیت کوین امکان‌پذیر می‌شود. در کل، دو نوع کیف پول برای شبکه لایتنینگ وجود دارد: حضانتی و غیرحضانتی.بهترین کیف پول لایتنینگ بیت کوین

در کیف پول‌های حضانتی، شما مسئولیت حفظ وجوه خود را ندارید و برای امنیت سرمایه خود باید به شرکت ارائه‌دهنده کیف پول اعتماد کنید. در ازای اعتماد شما، کیف‌ پول‌های حضانتی بخش اجرای نود و مدیریت کانال را بر عهده می‌گیرند و تمام موارد پیچیده توسط کیف پول اداره می‌شود.

همچنین ببینید: تاثیر لایتنینگ بر بیت کوین + آیا مشکل مقیاس پذیری بیت کوین حل شده است؟

در مقابل و در کیف پول‌های غیرحضانتی، حفظ امنیت وجوه بر عهده خود کاربران است و آنها مجبور نیستند بیت کوین‌های ارزشمند خود را به دست شخص ثالث بسپارند. هر کیف پول غیرحضانتی گره مخصوص خود را دارد. البته برخی از این کیف پول‌ها به کاربران اجازه می‌دهند که از گره دلخواه خود هم استفاده کنند. همچنین، برخی از کیف پول‌‌های غیرحضانتی عملیات مرتبط با مدیریت کانال، مانند باز و بسته کردن و کنترل ظرفیت کانال‌‌ها را به جای کاربران انجام می‌دهند.

۱. کیف پول ساتوشی (Wallet of Satoshi)

وبسایت رسمی کیف پول ساتوشی ادعا می‌کند که «ساده‌ترین کیف پول لایتنینگ بیت کوین در جهان» است و به نظر می‌رسد که همین‌طور هم باشد. این کیف پول از نوع حضانتی است و فقط برای موبایل (اندروید و iOS) موجود است.

پس از دانلود برنامه، شما با یک صفحه نمایش با گزینه‌های Send (ارسال) و Receive (دریافت) مواجه خواهید شد. برای مشاهده منوی کامل، علامت سه خط را در گوشه بالا سمت راست انتخاب کنید. پس از آن باید یک آدرس ایمیل را وارد نمایید.بهترین کیف پول لایتنینگ بیت کوین

برای اضافه کردن موجودی به این کیف پول، سه راه وجود دارد: دریافت بیت کوین از یک کیف پول دیگر از طریق شبکه اصلی بیت کوین، دریافت بیت کوین از طریق شبکه لایتنینگ و خرید مستقیم بیت کوین از کیف پول. برای گزینه سوم، کیف پول ساتوشی با سرویس پرداخت مون پِی (Moonpay) همکاری می‌کند.

به طور کلی، کیف پول ساتوشی رابط کاربری ساده و جذابی دارد که کاربران را برای استفاده از آن ترغیب می‌کند. به همین دلیل، نام آن در صدر بهترین کیف پول های لایتنینگ بیت کوین قرار می‌گیرد.

۲. الکتروم (Electrum)

الکتروم، به عنوان یکی دیگر از بهترین کیف پول های لایتنینگ بیت کوین، یک کیف پول غیرحضانتی است که به طور خاص فقط برای ذخیره بیت کوین طراحی شده است. این کیف پول از سال ۲۰۱۱ وجود دارد و توسط بسیاری از پذیرندگان اولیه بیت کوین استفاده می‌شود.

یکی از ویژگی‌های اصلی کیف پول الکتروم، امنیت بالای آن است. برای این منظور، این کیف پول از ویژگی watching-only برای ردیابی تراکنش‌ها و همچنین، از قابلیت‌ چند امضایی (multisig) استفاده کرده و از کیف‌پول‌های سخت‌افزاری نیز پشتیبانی می‌کند. الکتروم هم نسخه دسکتاپ و هم نسخه موبایل (فقط برای اندروید) دارد و به این ترتیب، پرداخت‌های روزمره را هم برای کاربران موبایل و هم برای کسب‌وکارها آسان‌تر می‌کند.بهترین کیف پول لایتنینگ بیت کوین

الکتروم قدیمی‌ترین کیف پولی است که پرداخت‌های شبکه لایتنینگ را در سال ۲۰۲۰ اضافه کرد. این کیف پول متن باز و رایگان است، اما ممکن است برای کاربران مبتدی چندان مناسب نباشد؛ چراکه گزینه‌های زیادی برای پیکربندی کیف پول و انجام بسیاری از کارها موجود دارد. با این حال، برای کسانی که می‌خواهند تا حد امکان کنترل کاملی بر تنظیمات کیف پول خود داشته باشند، الکتروم یک گزینه عالی است.

۳. بریز موبایل (Breez Mobile)

یکی دیگر از بهترین کیف پول های لایتنینگ بیت کوین، بریز موبایل است؛ یک کیف پول متن باز و غیرحضانتی که برای دستگاه‌های iOS و اندروید موجود است. با استفاده از بریز، شما اساساً گره لایتنینگ خود را روی تلفن همراه خود اجرا می‌کنید. برای فعال نگه داشتن این کیف پول، باید یک کانال باز کنید و حداقل حدود ۶۰۰ ساتوشی موجودی داشته باشید.

همچنین ببینید: راه حل Build On L2 چیست؟ راهی برای افزایش مقیاس پذیری بیت کوین

برای اضافه کردن وجوه به کیف پول بریز، می‌توانید از آدرسی دیگر، بیت کوین را واریز کنید یا بیت کوین بخرید. توجه داشته باشید که برای اضافه کردن و حذف وجوه از این کیف پول، با شبکه اصلی بیت کوین تعامل خواهید داشت.بهترین کیف پول لایتنینگ بیت کوین

از بریز می‌توان برای پرداخت‌های همتابه‌همتا استفاده کرد و بیت کوین را برای خدمات مختلف، مانند حمایت از پادکست مورد علاقه خود، پذیرفت. البته، شایان ذکر است که این کیف پول را می‌توان در یک فضای ذخیره‌سازی ابری مانند گوگل درایو (Google Drive) پشتیبان‌گیری کرد؛ بنابراین، برای ناشناس ماندن گزینه خوبی نیست. همچنین، توجه داشته باشید که در حال حاضر فقط نسخه بتای این کیف پول عرضه شده است. بنابراین، لطفاً با مسئولیت خود از آن استفاده کنید.

آنچه که بریز را جالب‌تر می‌کند این است که فقط یک کیف پول موبایل نیست، بلکه می‌تواند به عنوان یک پایانه فروش (POS) نیز استفاده شود. بنابراین، برای کسب‌وکارهایی که می‌خواهند بیت کوین را برای محصولات و خدمات خود بپذیرند، گزینه مناسبی است.

۴. کیف پول زپ (Zap Wallet)

کیف پول زپ زاییده فکر جک مالرز (Jack Mallers) است که به خاطر راه‌اندازی شبکه پرداخت استریک (Strike) شناخته می‌شود. او یکی از اولین کسانی بود که شبکه لایتنینگ را به عموم معرفی کرد.

کیف پول غیر حضانتی زپ در هر دو نسخه دسکتاپ (MacOS، ویندوز، لینوکس) و موبایل عرضه شده و بیشتر برای کاربران متوسط تا حرفه‌ای مناسب است. برای راه‌اندازی این کیف پول، به برخی تنظیمات نیاز است که جک مالرز چند ویدیوی آموزشی را در مورد این موضوع و چند مورد دیگر در یوتیوب منتشر کرده است. توجه داشته باشید که نسخه موبایل زپ ولت فاقد گره لایتنینگ است و برای استفاده از آن، به گره جداگانه‌ای نیاز خواهید داشت.بهترین کیف پول لایتنینگ بیت کوین

قبل از باز کردن یک کانال در این کیف، می‌توانید آن را به یک گره موجود متصل کنید. انتظار می‌رود که در آینده، ویژگی‌هایی همچون توانایی اجرای یک گره لایتنینگ کامل با یک کلیک و استفاده از شبکه تور (Tor) برای اتصال، به کیف پول زپ اضافه شود و به این ترتیب، ناشناس بودن و امنیت افزایش یابد و همچنین، امکان خرید مستقیم بیت کوین از برنامه، فراهم گردد. بنابراین، نام زپ را نیز می‌توان در لیست بهترین کیف پول های لایتنینگ بیت کوین قرار داد.

۵. کیف پول مون (Muun Wallet)

مون ولت هم یکی دیگر از بهترین کیف پول های لایتنینگ بیت کوین است که به عنوان یک کیف پول غیرحضانتی، در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد. این کیف پول پس از توییت جک دورسی در مورد آن در سال ۲۰۲۲ به محبوبیت رسید.

امنیت، یکی از نگرانی‌های اصلی دارندگان کیف پول‌های رمزارزی است و برای رفع این نگرانی، مون اقدامات مهمی را انجام داده است. یکی از این اقدامات، ویژگی چندامضایی ۲ به ۲ است؛ به این صورت که یکی از کلیدها در دست شما و دیگری در اختیار کیف پول مون قرار دارد. کیت اضطراری مون کلیدهای خصوصی و اطلاعات شما را به محل دیگری انتقال می‌دهد و با ترکیب هر دو اطلاعات به شما می‌گوید که چگونه می‌توانید وجوه خود را در شبکه بیت کوین بازیابی کنید. برای پشتیبان‌گیری نیز می‌توانید از کد تصادفی یا احراز هویت چند عاملی استفاده نمایید.بهترین کیف پول لایتنینگ بیت کوین

کیف پول مون ویژگی‌های دیگری نیز دارد؛ از جمله اینکه در این کیف پول فاکتورهای لایتنینگ از ۱ تا ۲۴ ساعت منقضی می‌شوند. علاوه بر این، ابزار تخمین ممپول (Mempool estimator) کیف پول مون نیز امکان بررسی کارمزدهای مورد نیاز برای انجام یک تراکنش را فراهم می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های این کیف پول، Submarine Swap است که پرداخت از طریق سرویس‌های شخص ثالث را نیز ممکن می‌کند.

خلاصه مطلب

در این مقاله به معرفی پنج مورد از بهترین کیف پول های لایتنینگ بیت کوین پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، شبکه لایتنینگ یک پروتکل پرداخت مقیاس‌پذیر است که امکان پرداخت‌های خرد و کم‌هزینه را فراهم می‌کند. در این شبکه، معاملات بدون وابستگی به شخص ثالث انجام می‌شوند. از این رو، کارمزد کم و سرعت تراکنش بالاتر است. با توجه به اینکه ظرفیت و نفوذ شبکه لایتنینگ روز به روز بیشتر می‌شود، انتخاب یک کیف پول مناسب برای استفاده از خدمات و ویژگی‌های این شبکه ضروری است. در نهایت، لازم به ذکر است که انتخاب هر کدام از کیف پول‌های معرفی‌شده در این مقاله، به تجربیات و استراتژی‌های معاملاتی‌ شما بستگی دارد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments