معرفی کیف پول های ارز دیجیتال زیلیکا (Zilliqa)

زمان مطالعه: 13 دقیقه

مقدمه

ارز دیجیتال زیلیکا (Zilliqa) یک پروژه بلاکچینی مبتنی بر شاردینگ (Sharding) است که از تاریخ ۱۵ فوریه سال ۲۰۲۰ میلادی، از استاندارد ERC-20 به شبکه بلاکچین اصلی و اختصاصی خود منتقل شده است. به این معنا که نسخه ERC-20 زیلیکا دیگر منسوخ شده‌‌ است و کاربرانی که می‌خواهند ارز دیجیتال زیلیکای خود را به صورت آفلاین و ایمن ذخیره کنند، به یک کیف پول اختصاصی نیاز خواهند داشت. از این رو، در این مقاله قصد داریم ۸ مورد از بهترین کیف پول های ارز دیجیتال زیلیکا (ZIL) را معرفی کنیم.

نکات مهم در هنگام انتخاب بهترین کیف پول های ارز دیجیتال زیلیکا

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

یک کیف پول امن و مناسب برای وارد شدن در لیست بهترین کیف پول های ارز دیجیتال زیلیکا (ZIL) باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

سازگار با توکن‌های زیلیکا

اطمینان حاصل کنید که کیف پول انتخابی شما فقط برای نسخه ERC-20 زیلیکا طراحی نشده و از توکن‌های بلاکچین اختصاصی آن نیز پشتیبانی کند. تمامی کیف پول‌هایی که در ادامه این مقاله معرفی می‌شوند، این ویژگی را دارند.

نگهداری کلیدهای خصوصی تحت کنترل کاربر

بهتر است که کلیدهای خصوصی روی دستگاه کاربر ذخیره شوند. این کلیدها، امکان دسترسی به دارایی‌ها را برای شما فراهم می‌کنند. بنابراین، امنیت آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

دارای یک انجمن کاربری و تیم توسعه‌دهنده فعال

این امر باعث می‌شود که کیف پول همیشه به‌روز باشد و ویژگی‌ها و قابلیت‌های امنیتی جدید به طور منظم به آن اضافه شوند.

قابلیت‌های امنیتی و پشتیبان‌گیری

کیف پول انتخابی شما حتماً باید با استفاده از رمزهای عبور، کلیدها و عبارت‌های پشتیبان، رمزنگاری شود.

بررسی نظرات کاربران در مورد کیف پول

اگر کیف پول انتخابی شما مدت زیادی است که وجود دارد، حتماً نظرات کاربران و بررسی‌های آنلاین در مورد آن را بررسی کنید. کاربران دیگر با انتقال تجربه خود در مورد استفاده از کیف پول‌ها، به شما در انتخاب یک گزینه مناسب و مطمئن بسیار کمک خواهند کرد.

با توجه به مواردی که گفته شد، در ادامه با ۸ مورد از بهترین کیف پول های ارز دیجیتال زیلیکا آشنا خواهیم شد.

۱. کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)

کیف پول های ارز دیجیتال زیلیکا

بارها گفته‌ایم که مطمئن‌ترین نوع کیف پول، کیف پول‌های سخت افزاری مانند لجر (Ledger) هستند. لجر به عنوان یکی از برترین ارائه‌دهندگان کیف پول های سخت افزاری در جهان شناخته می‌شود. این کیف پول برای اطمینان از ایمن ماندن ارزهای دیجیتال ذخیره‌شده در آن، از روش‌های رمزنگاری پیشرفته‌ای استفاده می‌کند.

در کیف پول لجر، کلیدهای خصوصی توکن‌های زیلیکای شما در یک تراشه رمزنگاری‌شده مطمئن و یک سیستم‌عامل سفارشی که برای جلوگیری از هر گونه حمله‌ احتمالی به کاربران ارزهای دیجیتال طراحی شده است، به صورت آفلاین و ایمن ذخیره می‌شوند.

تنها نکته منفی کیف پول لجر این است که از ارز دیجیتال زیلیکا در نرم‌ افزار لجر لایو (Ledger Live) پشتیبانی نمی‌کند. در عوض، شما می‌توانید از کیف پول زیلت (Zillet) استفاده کنید و سپس آن را به دستگاه لجر خود متصل نمایید.

کیف پول لجر از بیش از ۱،۲۵۰ ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. به همین دلیل، یک گزینه عالی برای کاربرانی است که علاوه بر زیلیکا، رمزارزهای مختلف دیگری نیز دارند.

یکی از کیف پول های سخت افزاری تولیدشده توسط لجر، نانو اس (Nano S) است که از زمان ارائه تا کنون، بیش از ۱.۵ میلیون واحد از آن به فروش رفته است. خبر خوب برای کاربران اینکه، قیمت کیف پول لجر نانو اس در حال کاهش است و اکنون می‌توان تنها با حدود ۶۰ دلار یکی از آنها را خریداری کرد.

اگر قصد خرید یک کیف پول سخت افزاری را دارید، حتماً آن را از وب‌سایت رسمی خریداری کنید. خرید کیف پول‌های سخت افزاری از اشخاص ثالث خطرناک است؛ زیرا ممکن است دستگاه را دستکاری کرده باشند.

۲. کیف پول تحت وب زیلت (Zillet)

کیف پول های ارز دیجیتال زیلیکا

کیف پول زیلت (Zillet) شباهت زیادی به مای اتر والت (MyEtherWallet) معروف و محبوب دارد. والت زیلت، هم امنیت و حریم خصوصی بالایی دارد و هم کلیدهای خصوصی و داده‌های دیگر شما را ذخیره نمی‌کند. در این کیف پول، کاربران کنترل کامل کلیدها را بر عهده دارند.

راه‌اندازی اولیه کیف پول زیلت بسیار ساده است و تنها توصیه جدی این است که حتماً کلید خصوصی و عبارات بازیابی خود را در جایی امن نگهداری کنید؛ چون در صورت نیاز به بازیابی کیف پول در آینده، به آنها احتیاج خواهید داشت. مزیت دیگر کیف پول زیلت (Zillet) این است که برای امنیت بیشتر، می‌توان آن را به کیف پول سخت افزاری، مانند لجر متصل کرد.

۳. کیف پول دسکتاپ و موبایل اتمیک (Atomic)

یکی دیگر از کیف پول های معروف در فهرست بهترین کیف پول های ارز دیجیتال زیلیکا (Zilliqa)، کیف پول اتمیک (Atomic) است. اتمیک والت به دلیل قابلیت ذخیره بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال، پشتیبانی از چندین سیستم‌عامل و امنیت بالای آن، یک کیف پول بسیار محبوب است. در این کیف پول، کلیدهای خصوصی در دستگاه کاربران ذخیره و رمزنگاری می‌شوند.

علاوه بر پشتیبانی از زیلیکا و بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال دیگر، از کیف پول اتمیک می‌توان برای ذخیره هر یک از توکن‌های ERC-20 یا BEP-2 نیز استفاده کرد. تیم توسعه‌دهنده اتمیک همیشه در تلاش است که آن را به‌روز نگه دارد و پشتیبانی از کوین‌ها و ویژگی‌های جدید به طور مرتب به آن اضافه می‌شوند.

این کیف پول برای سیستم‌عامل‌های موبایل اندروید و iOS و همچنین برای سیستم‌عامل‌های دسکتاپ ویندوز، مک، دبیان (Debian)، فدورا (Fedora) و اوبونتو (Ubuntu) در دسترس است.

یکی از مزایای بسیار خوب کیف پول اتمیک (Atomic)، امکان تبادل فوری بیش از ۶۰ ارز دیجیتال مختلف است که زیلیکا (ZIL) را نیز شامل می‌شود. کیف پول اتمیک همچنین از خرید بیت کوین و چندین ارز دیجیتال دیگر، به صورت مستقیم از داخل کیف پول پشتیبانی می‌کند.

علی‌رغم هشدارهایی مبنی بر اینکه کیف پول‌های چندپلتفرمی از امنیت کمتری برخوردارند، کیف پول اتمیک به دلیل تیم توسعه‌دهنده فعال آن، سطح امنیت بالایی را ارائه می‌دهد.

تنها نکته منفی کیف پول اتمیک این است که کاملاً متن باز نیست. به این معنا که کد این کیف پول توسط انجمن رمزارزی کاملاً بررسی و تأیید نشده است. دلیل این امر آن است که کیف پول اتمیک به دست یکی از پیش‌کسوتان صنعت ارزهای دیجیتال طراحی شده است. به این ترتیب، با صرف‌نظر از اینکه اتمیک روی کدام پلتفرم استفاده می‌شود، این کیف پول همیشه ایمن باقی خواهد ماند.

۴. کیف پول موبایلی تراست (Trust Wallet)

کیف پول های ارز دیجیتال زیلیکا

کیف پول تراست (Trust) هم در صدر لیست بهترین کیف پول های ارز دیجیتال زیلیکا است. تراست والت یک کیف پول چندارزی است که پس از خریداری آن توسط صرافی رمزارزی بایننس (Binance)، به سرعت در حال رشد است. به لطف تعداد زیاد سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در صرافی بایننس، این کیف پول نیز شاهد جهش عظیمی در تعداد کاربران خود بوده است.

کیف پول تراست یک روش امن برای ذخیره زیلیکا (ZIL) و هزاران توکن دیگر به شمار می‌رود. همین پشتیبانی از تعداد قابل‌توجهی از توکن‌ها است که تراست والت را به کیف پول رسمی بایننس تبدیل کرده است.

اگرچه کیف پول‌های موبایل امن‌ترین گزینه نیستند، اما تا زمانی که از روش‌های معمول امنیتی پیروی کنید، کیف پول تراست برای ذخیره‌سازی روزانه توکن‌های زیلیکای شما مناسب خواهد بود.

برای اطلاع از قیمت ارز دیجیتال زیلیکا (ZIL) به صورت لحظه‌ای، به این صفحه سر بزنید.

سهولت دانلود و راه‌اندازی یک کیف پول جدید و سپس ارسال و دریافت زیلیکا یا سایر کوین‌های تحت پشتیبانی، از دیگر مزایای استفاده از کیف پول تراست است. رابط کاربری این کیف پول نیز بسیار ساده و کاربرپسند است. علاوه بر این، تیم توسعه‌دهنده تراست والت به طور مرتب در حال افزودن قابلیت‌های امنیتی، ویژگی‌های جدید و پشتیبانی از توکن‌های بیشتر هستند.

۵. کیف پول دسکتاپ و موبایل گواردا (Guarda)

کیف پول گواردا (Guarda)، یک کیف پول شخص ثالث و چندارزی است که از ارز دیجیتال زیلیکا (ZIL) و همچنین، بیش از ۱۰ هزار توکن در بلاکچین‌های مختلف پشتیبانی می‌کند.

شرکت گواردا که در کشور استونی مستقر است، در زمینه توسعه محصولات مرتبط با ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند. این شرکت، مجوز مالی لازم برای این کار را نیز از سوی مقامات استونی دریافت کرده است.

کیف پول گواردا به صورت کیف پول دسکتاپ و موبایل و برای بیشتر سیستم‌عامل‌ها در دسترس است. با توجه به اینکه این کیف پول روی رایانه شخصی نصب می‌شود، شما همیشه کنترل کامل کلیدها را در اختیار خواهید داشت.

نکته‌ای که در مورد کیف پول گواردا واقعاً از آن استقبال خواهید کرد، این است که می‌‌توانید با استفاده از یک صرافی داخلی، زیلیکای خود را با هر ارز دیجیتال تحت پشتیبانی دیگر مبادله کنید. به این معنا که برای مبادله توکن‌های زیلیکای خود، دیگر به ارسال آنها به صرافی‌ها نیازی نخواهید داشت.

برای آن دسته از کاربرانی که هم امنیت بالای کیف پول‌های سخت افزاری را می‌خواهند و هم استفاده از یک کیف پول نرم افزاری مانند گواردا را ترجیح می‌دهند، خبر خوبی داریم!

کیف پول گواردا کاملاً با کیف پول های سخت افزاری، مانند لجر نانو اس، سازگار است. شما می‌توانید کلیدهای خصوصی خود را روی یک کیف پول لجر ذخیره کنید و سپس از آنها، برای تأیید تراکنش‌های خود استفاده نمایید.

نکته دیگری که در مورد کیف پول گواردا دوست‌داشتنی است، این است که این کیف پول از دامنه‌های بلاکچینی نیز پشتیبانی می‌کند. به این معنا که شما می‌توانید ارز دیجیتال خود را در یک آدرس رمزارزی سفارشی دریافت کنید. به این ترتیب، شما می‌توانید از آدرس‌های اختصاصی توکن zil برای این منظور استفاده کنید.

علاوه بر اینها، برای آن دسته از کاربرانی که به دنبال استیکینگ ارزهای دیجیتال خود هستند، گواردا این امکان را نیز فراهم کرده است. این کیف پول از استیکینگ چندین ارز دیجیتال مختلف، مانند تزوس (XTZ)، کازماس (ATOM)، ترون (TRX) و …، پشتیبانی می‌کند.

سرانجام، وقتی صحبت از پشتیبانی می‌شود، کیف پول گواردا عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد. در مواردی که نگرانی‌ها و مشکلاتی وجود داشته باشد، تیم توسعه‌دهنده گواردا به سرعت پاسخگو خواهد بود.

۶. کیف پول موبایل و افزونه مرورگر مث (Math)

کیف پول مث (Math)، خود را فراتر از یک کیف پول و دروازه‌ای برای ورود به دنیای بلاکچین معرفی می‌کند. کیف پول مث علاوه بر پشتیبانی از بیش از ۴۵ بلاکچین مختلف، یک صرافی داخلی نیز دارد که می‌توان از آن برای تبادل توکن‌های تحت پشتیبانی استفاده کرد.

علاوه بر این، مث برخی از محصولات اختصاصی خود را نیز تولید کرده است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به پلتفرم برنامه‌های غیر متمرکز آن (Math DApp) اشار کرد. با استفاده از این پلتفرم، امکان ایجاد برنامه‌ها یا اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApps) جدید برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌شود. همچنین، مث (Math) یک فروشگاه برنامه‌های غیر متمرکز نیز دارد که با استفاده از آن، کاربران می‌توانند به تمام برنامه‌های غیر متمرکز برتر متصل شوند.

کیف پول مث یک سیستم احراز هویت به نام مث آیدی (Math ID) دارد که چندین شبکه بلاکچینی از آن پشتیبانی می‌کنند. در این سیستم، با تغییر اساسی در روش‌های احراز هویت کاربران، دیگر نیازی به رمز عبور نیست.

یکی دیگر از محصولات مث، سیستم پرداخت آن (Math Pay) است که ساده‌ترین راه برای پرداخت چندین ارز دیجیتال را به کاربران ارائه می‌دهد. همچنین، مث بلاکچین و توکن اختصاصی خود را دارد که می‌توان از آن برای پرداخت هزینه‌های هر یک از محصولات اشاره‌شده استفاده کرد.

علی‌رغم تمام قابلیت‌های جذاب اشاره‌شده، کیف پول مث یک پروژه جدید است. بنابراین، نمی‌توان در مورد موفقیت‌آمیز بودن آن به صورت قطعی نظر داد. اما تا کنون، بازخوردهای خوبی را دریافت کرده و به نظر می‌رسد که سطح امنیت قابل‌توجهی را ارائه می‌دهد.

۷. کیف پول افزونه مرورگر زیل پی (ZilPay Wallet)

کیف پول زیل‌ پی (ZilPay Wallet) یک افزونه مرورگر است که می‌توان از آن روی مرورگرهایی مانند کروم (Chrome)، فایرفاکس (Firefox)، اوپرا (Opera) و بریو (Brave) استفاده کرد. این امر، امکان اتصال به بلاکچین زیلیکا بدون اجرای یک نود (Node) کامل را فراهم می‌کند.

از آنجایی که زیل‌پی یک پل ارتباطی بین مرورگر و بلاکچین زیلیکا محسوب می‌شود، استفاده از زیلیکا (ZIL) با آن بسیار ساده است و کاربران می‌توانند برنامه‌های زیلیکا را نیز از داخل مرورگر خود اجرا کنند. همچنین، امکان ادغام با قراردادهای هوشمند و استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز، به صورت مستقیم از داخل کیف پول برای توسعه‌دهندگان وجود دارد.

زیل‌ پی یک کیف پول از نوع کیف پول HD است و با ذخیره کلیدهای خصوصی در مرورگر خود کاربر، امنیت آن را حفظ می‌کند. علاوه بر این، زیل‌ پی یک کیف پول متن باز است. بنابراین، جامعه ارزهای دیجیتال می‌توانند با بررسی کد آن، از امنیت آن اطمینان حاصل کنند و در صورت شناسایی اشکال، آن را به تیم توسعه‌دهنده گزارش دهند.

۸. کیف پول موبایل و افزونه مرورگر کروم مونلت (Moonlet)

آخرین کیف پول در لیست بهترین کیف پول های ارز دیجیتال زیلیکا (ZIL) کیف پول مونلت (Moonlet) است. مونلت، یک کیف پول بلاکچینی است که از زیلیکا (ZIL) و تعدادی توکن دیگر پشتیبانی می‌کند. تیم زیلیکا با گروه مونلت در پروژه باگ‌کراود (Bugcrowd) نیز همکاری دارد. باگ‌کراود یک برنامه پاداش در ازای اشکال است که به محافظت از مونلت و سایر کیف پول های رمزارزی در برابر بدافزارهای احتمالی کمک می‌کند.

مونلت، یک کیف پول از نوع غیرکاستدی (non-custodial) است. به این معنا که فقط کاربران می‌توانند به کلیدهای خصوصی خود دسترسی داشته باشند. همچنین، کیف پول مونلت دارای یک رابط کاربری بصری و کاربرپسند است که مدیریت حساب‌ها را برای کاربران بسیار آسان می‌کند.

از سوی دیگر، مونلت یک کیف پول متن باز است و شفافیت مورد نیاز را برای علاقه‌مندان به حوزه بلاکچین ارائه می‌دهد. تیم توسعه‌دهنده مونلت با هدف حفظ امنیت دارایی‌ها، اخیراً پشتیبانی از کیف پول های سخت افزاری لجر نانو اس و لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) را نیز به کیف پول خود اضافه کرده است.

سخن پایانی

در این مقاله، ۸ مورد از بهترین کیف پول های ارز دیجیتال زیلیکا را به شما معرفی کردیم. با این حال، اینکه کدام کیف پول را انتخاب می‌کنید، بستگی زیادی به اهداف شخصی شما دارد.

در صورتی که امنیت بالا برای شما در اولویت است، پیشنهاد می‌کنیم که از کیف پول های سخت افزاری استفاده کنید. البته فراموش نکنید که این امنیت بیشتر، هزینه اضافی را نیز برای شما به همراه خواهد داشت!

کیف پول تراست نیز می‌تواند یک گزینه مناسب برای ذخیره توکن‌های زیلیکای شما باشد. با توجه به اینکه تراست والت توسط صرافی بایننس پشتیبانی می‌شود، می‌توان گفت که یکی از بهترین کیف پول‌های موبایل است.

هر کیف پولی را انتخاب کردید، این را فراموش نکنید که شما مسئول امنیت دارایی‌های خودتان هستید. به همین خاطر، همیشه از عبارت یادآور خود پشتیبان تهیه کنید و آنها را در مکان‌های ایمن نگه دارید. همچنین، هیچ فایل مشکوکی را در ایمیل‌های خود دانلود نکنید و حتما آنتی‌ویروس خود را به‌روز نگه دارید.

از سوی دیگر، اگر به دنبال یک کیف پول با قابلیت‌های بسیار و پشتیبانی از تعداد زیاد ارزهای دیجیتال هستید، کیف پول اتمیک را به شما توصیه می‌کنیم.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments