کیف پول HD چیست؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

ارزهای دیجیتال، اقتصاد جهانی را دگرگون کرده‌اند. بزرگ‌ترین شرکت‌ها و کمپانی‌ها از این ارزها در تبادلات خود استفاده می‌کنند. حتی دولت‌ها و شرکت‌های بزرگی هم وجود دارند که خودشان ارز دیجیتال عرضه می‌کنند. عده زیادی رمزارزها را ذخیره می‌کنند و بسیاری دیگر هم می‌خواهند درباره ارزهای دیجیتال بدانند و در آنها سرمایه‌گذاری کنند. رمزارزها در کیف پول‌های دیجیتال ذخیره می‌شوند. با پیشرفت تکنولوژی، کیف پول‌ها هم رشد کرده‌اند و امروزه شاهد عرضه کیف پول HD هستیم. در این مقاله می‌خواهیم کیف پول HD را به شما معرفی کنیم.

کیف پول چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

ارز دیجیتال رمزنگاری شده، رمزارز، بیت کوین، اتریوم، تتر، ریپل، لایت کوین و… . این نام‌ها امروزه در دنیای اقتصاد، نام‌های آشنایی هستند. خیلی‌ها دارند از این رمزارزها استفاده می‌کنند و کمتر کسی پیدا می‌شود که نام آنها را نشنیده باشد.

یکی از اولین نرم‌افزارها یا برنامه‌هایی که شما برای استفاده از رمزارزها به آن نیاز دارید، کیف پول است؛ چون رمزارزها قالب فیزیکی ندارند و از کدها و اعداد رمزگذاری‌شده تشکیل شده‌اند. بنابراین اگر بخواهید مالک آنها شوید، باید آنها را در محیطی که قابلیت ذخیره امن داشته باشد نگه بدارید. این محیط امن، همان کیف پول دیجیتال است.

کیف پول HD

کیف پول‌ها، سخت‌افزارها یا نرم‌افزارهای تحت وب، موبایلی و دسکتاپ هستند که کلید خصوصی و کلید عمومی رمزارز در آنها نگهداری می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که کاربرد اصلی کیف پول دیجیتال، ذخیره و دریافت و ارسال رمزارز است.

در ابتدای توسعه ارزهای دیجیتال، والت‌ها یا کیف پول‌های کمی وجود داشت ولی امروزه انواع مختلفی وجود دارد و تعداد آنها بسیار زیاد شده است. همچنین تکنولوژی‌های مختلفی در آنها به کار رفته است.

کیف پول HD چیست؟

اول باید بدانیم که HD مخفف عبارت Hierarchical Deterministic است که می‌توان آن را کیف پول سلسله‌مراتبی قطعی ترجمه کرد. بنابراین با چیزی که دربارۀ صفحه نمایش یا کیفیت فیلم‌ها می‌شنویم یا می‌خوانیم خیلی فرق دارد.

تصور کنید که می‌خواهید یک رمزارز، مثلاً بیت کوین، بخرید. برای این کار باید آدرس کیف پولتان را به شخصی که می‌خواهید از او بیت کوین بخرید بدهید. این شخص می‌تواند دوست شما یا یک صرافی آنلاین باشد. اگر تعداد این خرید و فروش‌ها یا تراکنش‌ها زیاد شود، تعداد آدرس‌های شما هم زیاد می‌شود. البته محدودیتی برای این کار وجود ندارد اما این کار در کیف پول‌هایی که HD نیستند یک مشکل ایجاد می‌کند: برای پشتیبان‌گیری از کیف پول، شما باید با ایجاد هر آدرس و کیف جدید، مجدداً اقدام به پشتیبان‌گیری کنید.

کیف پول HD

ممکن است بپرسید چه اشکالی دارد که از یک آدرس برای چندین تراکنش استفاده کنیم؟ باید توجه داشته باشید که در سیستم رمزارزها که روی شبکه بلاکچین فعالیت می‌کنند، تراکنش‌های یک آدرس رمزارز، مثلاً بیت‌کوین، که شامل مقدار، آدرس گیرنده یا فرستنده می‌شود، به صورت عمومی در دسترس همه قرار دارد. وقتی شما فقط از یک آدرس برای چندین تراکنش استفاده می‌کنید، عده‌ای می‌توانند با ردگیری تراکنش‌های شما، اطلاعات زیادی از شما به دست بیاورند. این مسئله، امنیت دارایی‌های شما را به خطر می‌اندازد. بنابراین، اگر می‌خواهید تراکنش‌های زیادی انجام بدهید، حتماً از چندین آدرس استفاده کنید.

شاید پشتیبان‌گیری از دو یا چند آدرس مشکل خاصی نباشد، ولی رفته‌رفته با افزایش تعداد تراکنش‌ها، ایجاد پشتیبان برای هر آدرس جدید برای شما مشکل‌تر و وقت‌گیرتر می‌شود. از این رو کیف پول‌های HD ایجاد شدند تا راه‌حلی برای این مسئله باشند.

طرز کار کیف پول اچ دی

کیف پول HD یا کیف پول سلسله‌مراتبی قطعی، یک کیف پول دیجیتالی جدید است که به طور خودکار یک ساختار درختی سلسله‌مراتبی از آدرس‌های خصوصی و عمومی (یا کلیدهای خصوصی و عمومی) ایجاد و با این روش، مشکل کاربر را حل می‌کند.

در کیف پول اچ دی، با هر بار درخواست آدرس، یک آدرس جدید به شما داده می‌شود تا از آدرس قبلی استفاده نکنید.

با استفاده از کیف پول HD، شما می‌توانید یک عبارت معمولاً 12 کلمه‌ای را که عبارت بازیابی (Seed) نام دارد، برای پشتیبان‌گیری دریافت کنید تا اگر به هر دلیلی دسترسی به کیف پول از بین رفت، بتوانید از این عبارت بازیابی برای بازیابی موجودی خود در یک کیف پول دیگر استفاده کنید.

هر بار که این عبارت بازیابی ایجاد می‌شود، هر Seed با استفاده از یک شمارنده، به Seed قبلی اضافه می‌شود و از آن برای استخراج سلسله‌مراتبی و ترتیبی آدرس‌های جدید و به ظاهر نامحدود رمزارز استفاده می‌گردد. چون تمام آدرس‌ها از یک Seed اصلی و تکی اشتقاق پیدا می‌کنند، نگرانی درباره پشتیبان‌ گرفتن از آنها برطرف می‌شود. به همین دلیل به این کیف پول‌ها، کیف پول سلسله مراتبی قطعی می‌گویند.

کیف پول HD، ساختاری درخت‌مانند و سلسله‌مراتبی از کلیدها ایجاد می‌کند که در ریشۀ آن، کلید اصلی Seed مبتنی بر استاندارد BIP 32 قرار دارد. هنگامی که کیف پول hd را با استفاده از کلید Seed بازیابی می‌کنید، این کیف پول در این ساختار درختی جست‌وجو می‌کند و تمام کلیدهای خصوصی موجود در درخت را با استفاده از استاندارد BIP 32 بیرون می‌کشد. هنگامی که جست‌وجو در این درخت به پایان می‌رسد، تمام دارایی‌های رمزارزی شما بازیابی خواهند شد.

در کیف پول‌ HD، برای حفظ امنیت، بکاپ یا پشتیبان‌گرفتن از Seed الزامی است.

مسلماً Seed نیز همانند کلید خصوصی باید به صورت محرمانه و در مکانی امن نزد خود شما نگهداری شود؛ چون فاش شدن یا گم‌شدن آن، یعنی از دست دادن موجودی رمزارزی شما.

کیف پول HD

مزایای کیف پول HD

  • فقط یک بار نیاز به پشتیبان‌گیری دارد و بعد از ایجاد هر آدرس، نیازی به پشتیبان‌گیری مجدد نیست.
  • آدرس‌های جدید به طور خودکار تولید می‌شوند و حریم خصوصی حفظ می‌شود.
  • همه آدرس‌های قبلی دریافت‌شده از کیف پول، معتبر هستند.

پرطرفدارترین کیف پول‌های HD

کیف پول HD در انواع مختلف سخت ‌افزاری و نرم افزاری (تحت وب، موبایلی، دسکتاپ) وجود دارد.

در اینجا فهرستی از کیف پول‌های HD را آورده‌ایم:

  • والت سخت افزاری Ledger Nano S که روی پلتفرم‌های ویندوز، مک و لینوکس قابل استفاده است.
  • والت سخت افزاری Trezor که روی پلتفرم‌های ویندوز، لینوکس و OS X قابل استفاده است.
  • والت سخت افزاری KeepKey که روی پلتفرم‌های ویندوز، مک و لینوکس استفاده می‌شود.
  • والت موبایلی Mycelium که فقط برای اندروید طراحی شده است.
  • والت نرم‌افزاری Jaxx که در دو نوع موبایلی و دسکتاپ وجود دارد و روی پلتفرم‌های اندروید، IOS، افزونه کروم و فایرفاکس، لینوکس و مک قابل استفاده است.
  • والت دسکتاپی Electrum که برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و OS X طراحی شده است.
  • والت نرم افزاری Atomic Wallet که در دو نوع موبایلی و دسکتاپ وجود دارد و روی پلتفرم‌های اندروید، IOS، ویندوز، مک، لینوکس، Debian و Fedora قابل استفاده است.

سخن پایانی

بهتر است هیچ وقت از تکنولوژی عقب نمانیم. تکنولوژی خیلی از سختی‌ها و مشکلات را برطرف کرده است. داشتن کیف پول برای ذخیره و ارسال و دریافت رمزارز لازم است. اما برای تبادلات رمزارزی، بهترین کار استفاده از والت یا کیف پول HD است. والت HD مشکل پشتیبان‌گیری را برای آدرس‌های جدید برطرف می‌کند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام
اگه قرارباشه برای هر تراکنش آدرس و کلید جدید ایجاد بشه اونوقت دارایی یه نفد تو ده تا آدرس پخش میشه و برای انتقال همه ده تا کارمزد باید پرداخ کنه درسته؟

نه این طور نیست
در نهایت همشون به یک آدرس ختم میشن و فقط کلید عمومی ارائه شده به شما متفاوت است.