ریپل (XRP) چیست؟

ریپل درحال حاضر یکی از 5 ارز مهم در حوزه سرمایه گذاری است

زمان مطالعه: 14 دقیقه

مقدمه

ریپل (XRP) درحال حاضر یکی از 5 ارز مهم در حوزه سرمایه گذاری است؛ این ارز با توجه به اختلافات، باز هم توانسته سهم قابل قبولی را به خود اختصاص دهد. از یک طرف حمایت کنندگان خاطر نشان می‌کنند هدف شرکت در توسعه‌ی نقل و انتقالات برون مرزی با استفاده از تکنولوژی ledger باعث بهبودی تجارت است و تاثیر مثبتی روی اقتصاد جهان خواهد گذاشت.
از سوی دیگر، مخالفان بر این باورند که چیزی که این شرکت به ارمغان آورده، پیچیده است و توکن‌ها، غیر ضروری و از مفهوم نامتمرکز بودن به دور است.

بیاید نظر هر یک را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که این نظرات چگونه درکنار هم، برای شرکت و جهت‌گیری آن کمک کننده خواهد بود.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

بهبود تجربه‌ نقل و انتقالات بین‌ مرزی

بسیاری بر این باوردند که سیستم کنونی در نقل و انتقالات بین مرزی و تبدیلات ارزی، کارآمد نیست. برای این نقل و انتقالات، هر دو طرف معامله باید در بانک خصوصی حساب داشته باشند. یعنی این بانک‌ها هستند که باید به جای مشتری‌هایشان ارز آن مشتری را داشته و منتظر بمانند تا صورت حسابی را با ارز مورد نظر انجام دهند. شرکت بر این باور است که با فراهم آوردن تکنیک‌های زیر می‌توان تبدیلات ارزی را کارآمدتر انجام داد.

ریپل

بسته خدمات

تکنیک ریپل (XRP) به چندین قسمت تقسیم می‌شود: xCurrent, xVia, xRapid و توکن‌های XRP.
در ادامه به معرفی هر یک ازآن‌ها می‌پردازیم:

xCurrent

در واقع پلتفرمی است که بانک‌ها و موسسات تجاری از آن برای پرداخت‌های بین مرزی استفاده می‌کنند. این تکنولوژی از پروتکل پیام‌دهی برای استخراج اطلاعات مورد نیاز پرداخت استفاده می‌کند. این پروتکل با بانک ذی‌نفع و حساب طرف‌های معامله، پیام‌ها را رد و بدل می‌کند. پس از مرحله اعتبار‌سنجی و ارزیابی مانده حساب و ارزیابی موجودی حساب، در حین پرداخت روی حساب‌ها فقل گذاشته می‌شود. در این مرحله، هر دو طرف معامله امضای دیجیتال تولید می‌کنند که نشان دهنده این است که موجودی حساب‌شان برای انجام تراکنش کافی است. پس از آن، وجه مورد نظر بین دو طرف معامله منتقل می‌گردد.
xCurrent از یک دفترچه‌­ی حسابرسی توزیع شده به نام interledger یا همان دفتر حسابرسی بین دو طرف معامله استفاده می‌کند که این دفتر، توسعه یافته‌ی شرکت ripple است ولی اکنون کنسرسیون جهانی وب پشتیبانی آن را برعهده گرفته است. این موسسه، یک موسسه‌ی خصوصی است که ایجاد استاندارد‌های فضای مجازی را برعهده دارد. درحال حاضر، این پلتفرم رایج‌ترین راه حل شرکت ریپل است و بیش از 100 شرکت و موسسه مالی از آن استفاده می‌کنند. برخی از آن‌ها قدم را فراتر گذاشته‌اند و از آن در معاملات آنلاین نیز استفاده می‌کنند. درحال حاضر xCurrent برای پرداخت‌های بین مرزی و آن هم تبدیلات نقد(مثل تبدیل دلار به یورو و ین به دلار یا بالعکس) عملکرد خوبی دارد.

xRapid

درمعاملاتی که پول نقد کمتری رد و ‌بدل می‌شود. احتمال بیشتری وجود دارد که از xRapid استفاده کنند. xRapid در معاملات، بیشتر از توکن XRP استفاده می‌شود. رویه‌ی کار به این صورت است که بانک، پول را به XRP تبدیل می‌کند و به حساب طرف دیگر واریز می‌کند. این کار لزوم نگه داشتن پول به اصطلاح پارک شده یا همان پولی که لازم است همیشه در حساب بانک مبدا وجود داشته باشد را از بین می‌برد یا حتی می‌تواند از یک موسسه‌ی دیگر که فراهم کننده‌ی نقدینگی است، کمک بگیرد. در این حالت، این موسسه با ارائه‌ی پول محلی مورد نیاز درصدی دریافت می‌کند.

مثلا اگر شرکت A از تایلند مواد اولیه‌ای از شرکت B در نیجریه خریداری کند فرایند مالی آن چیزی شبیه این خواهد بود.

xRapid ابتدا از پول شرکت A برای خرید XRP استفاده می‌کند، سپس آن را به واحد پول شرکت B تبدیل می‌کند در این فرایند از الگوریتم‌های اتوماتیک تبدیل بات(واحد پول تایلند) به XRP و پس از آن از XRP به نیارا (واحد پول نیجریه) با انتخاب بهترین قیمت بهره استفاده می‌کند. با این روش بانک مبدا که در این جا بانک تایلندی است دیگر نیازی ندارد که واحد پول کشور نیجریه را در خود داشته باشد و نیازی نیست بانک‌ها با صرافی‌ها در این زمینه در ارتباط باشند.
در زمان نوشتن این مقاله، تعدادی از موسسات فراهم آورنده‌گان پرداخت‌ها مثل Western Union and Moneygram و موسسه‌‌‌ی ‌انتقال مالی مکزیک به نام Cuallix از این پلتفرم استفاده می‌کنند. یکی از موانع بالاقوه‌ای که سر راه رشد xRapid وجود دارد مساله نقدینگی XRP است. برای همین منظور لازم است در لیست بازارهای بورس جهانی قرار گیرد و حجم معاملات قابل قبولی را نیز به خود اختصاص دهد.

قابلیت اطمینان آن نیز به سازندگان بازار شخص ثالث XRP بستگی دارد که هم اکنون تعداد کمی از آن‌ها فعالیت دارند. برای این که این تعداد افزایش یابد لازم است این شرکت، سرویس‌ها و خدماتش را افزایش دهد.

xVia

xVia درواقع یک رابط کاربری است که برای استفاده راحت‌تر از xCurrent و xRapid طراحی شده است. این کار با تجمیع API‌‌ها، کار تولید صورت حساب و پیگیری پرداخت‌ها و همچنین ایجاد رابطه بین بانک‌ها و موسسات مالی که از محصولات ریپل استفاده می‌کنند انجام می‌شود. ریپل از اوایل سال 2018 از نسخه‌ی آزمایشی xVia در مصارف بین مرزی کار را آغاز کرد. اما هم اکنون شرکت‌های کمی هستند که از این توکن در پرداخت‌های بین مرزی استفاده می‌کنند.

XRP

این توکن، یکی دیگر از توکن‌های شرکت ریپل است. و در حال حاضر یعنی زمانی که این مقاله نوشته شده است، سومین ارز دیجیتال در بازار سرمایه گذاری ارز دیجیتال است. این توکن، ماینر یا استخراج‌گر ندارد. همه‌ی 100 میلیارد توکنی که در سال 2015 تولید شد، 20 میلیارد آن نگه داشته شده و بقیه آن نیز برای توسعه‌ی نقدینگی، ایجاد انگیزه درفعالیت‌های بازار و توزیع درمیان مشتریان به شرکت تحویل داده شد. بلاک چینی که XRP روی آن اجرا می‌شود، XRP Ledger نام دارد.
رویه کار این طور است که به جای تکیه بر مدرک، از سهام یا مدرک کاری این شرکت از یک سری نودها یا به اصطلاح گره‌ها برای برقراری اعتماد استفاده می‌کند. هم اکنون لیستی از این مراکز که به تایید صلاحیت ریپل رسیده است، موجود است. اصطلاح دیگری که ممکن است در این مسیر با آن مواجه شوید RippleNet است که در واقع منظور محصول خاصی نیست و به بانک‌ها و موسسات مالی که با محصولات ریپل سروکار دارند اطلاق می‌شود. به بیان دیگر، به xCurrent, xRapid و تمامی بانک‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنند بر می‌گردد.

توکن‌های شرکت ریپل

آیا توکن‌ها غیرضروری‌اند؟

به خاطر اینکه کمتر از توکن‌های ریپل در معاملات بین مرزی استفاده شده است، بسیاری بر این باورند که ارزش ریپل در توکن‌هایش نیست، بلکه در نرم افزار xCurrent است که پرداخت‌ها را آسان‌تر کرده است. این تضاد هرگز دلیل نمی‌شود که توکن‌های شرکت ریپل غیرضروری باشند.

علاوه بر این بسیاری این ادعا را دارند که عدم ثبات توکن‌ها نشانه این است که مکانیسم پرداخت عملی است.
پشتیبانان ریپل تاکید دارند که قدم اول استفاده از xCurrent در واقع به استفاده وسیع از توکن‌های xRapid و XRP ختم می‌شود. این درحالی است که این ارز به کریدورهای ارزی و بانک‌های طرف معامله بستگی دارد، ولی وجود حساب بانکی در طرفین معامله وجود ندارد. XRPبه عنوان پلی بین ارزی عمل کرده و نقدینگی بانک‌ها را آزاد می‌کند و در مورد نوسانات ریپل این طور استدلال می‌کنند که: مبادله ارزهای فیات و XRP در xRapid خیلی سریع اتفاق می‌افتد که اهمیت قیمت ارزها را نشان می‌دهد.

این توکن چه قدر نامتمرکز است؟

بسیاری از مخالفان بر این باورند که این توکن حتی صلاحیت این که یک ارز دیجیتال را باشد را ندارد، چرا که توسط یک شرکت کنترل می‌شود(در زمان نوشتن این مقاله شرکت ریپل، مالکیت 60 درصد از توکن‌ها را برعهده دارد و بقیه را به شرکت‌های محدودی واگذار کرده است). علاوه بر آن، تراکنش‌ها، توسط شرکت‌های مجاز از طرف ریپل پردازش می‌شوند، البته که این شرکت سعی در تنوع بخشیدن به این لیست دارد( که به آن لیست گره‌های قابل اعتماد می‌گویند). ولی این لیست هنوز برای همه باز نیست و گفته می‌شود به همین دلیل نامتمرکز است. ریپل اظهار داشته که به دلایل امنیتی صلاح نیست که این شرکت لیست گره‌های مورد اعتماد خود را گسترش دهد و از این رو بهتر است همچنان نامتمرکز باقی بماند.

توکن‌ ریپل نامتمرکز

شکاف موجودی

یکی از بحث‌های مهمی که در مورد تمرکز‌زدایی و عدم تمرکز، مطرح می‌شود این است که آیا ریپل می‌تواند بدون XRP و XRP بدون ریپل زنده بمانند؟ ظاهرا این طور به نظر می‌رسد که اگر ریپل به عنوان شرکت XRP ، مثلا از بین برود XRP هنوز به عنوان یک رمزارز و یا پل ارزی به کار خود ادامه خواهد داد. ولی حقیقت این است، با توجه به حجم XRP که توسط ریپل نگهداری می‌شود یک رابطه هم زیستی عمیق بین آن‌ها وجود دارد و یک رابطه مفهومی و احتمالا واقعی نیز بین قیمتXRP و قیمت ریپل وجود دارد.

ریپل برای اینکه ثابت کند برای ادامه حیات خود به XRP نیازی ندارد می‌تواند xRapid را از اختیارات خود خارج و روی xCurrent تمرکز کند، چرا که این نرم‌افزار نیازی به توکن ندارد. ولی این شرکت همواره اظهار داشته که تعهد خود را نسبت به XRP به عنوان یک رمزارز بین‌مرزی در آینده حفظ خواهد کرد. و نمی‌توان منکر این شد که ثروت این شرکت به XRP وابسته است.

همچنین ببینید: تحلیل تکنیکال ریپل

آموزش ساخت کیف پول ریپل

با توجه به این‌که اکثر صرافی‌های رمزارز این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که ارز دیجیتال خریداری شده خود را در حساب‌ خود نزد صرافی ذخیره نمایید، اما همیشه صرافی‌ها جای مناسبی برای این کار نیستند، به خصوص برای کاربران ایرانی که احتمال مسدود شدن حساب‌هایشان وجود دارد. بنابر‌این برای نگهداری و ذخیره ریپل نیز مانند سایر رمزارزها داشتن یک کیف پول مناسب و مطمئن بسیار با اهمیت است.

دقت داشته باشید که برا اساس پروتکل و سیاست‌های ریپل و همچنین به منظور جلوگیری از ایجاد کیف پول‌های خالی و اسپم، برای استفاده از کیف پول ریپل باید 20 واحد XRP در کیف پول شما بلوکه شود.

به عبارت دیگر بعد از ساختن کیف پول ریپل، با ارسال 20 واحد XRP به آن، تازه می‌توانید تراکنش انجام دهید. این مورد همانند حداقل موجودی لازم برای بازکردن حساب بانکی است که در شبکه ریپل این رقم 20 ریپل در نظر گرفته شده است.

در نظر داشته باشید که همواره کیف پول سخت افزاری بهترین و امن‌ترین گزینه برای نگهداری رمزارزها است و با خیال راحت می‌توانید XRPهای خود را در آن ذخیره کنید. این کیف پول سخت افزاری تقریبا از تمام ارزهای دیجیتال معتبر در بازار پشتیبانی می‌کند. اگر قصد سرمایه‌گذاری با ارزش بالا بر روی ریپل را دارید، می‌توانید این کیف پول را تهیه کنید.

همینطور می‌توانید از کیف پول کاغذی ریپل نیز برای حفظ ارزش دارایی‌های خود استفاده کنید. کیف‌ پول‌های کاغذی بیشتر برای زمانی به کار می‌روند که صاحب ارز مورد نظر قصد نگهداری طولانی مدت آن را داشته باشد. از طرف دیگر امنیت این والت‌ها بسیار بالاست. این امنیت به دلیل عدم ارتباط آن با اینترنت است.

کیف پول تراست (Trust Wallet)

ریپل

کیف پول تراست ولت (Trust Wallet) یک کیف پول چند ارزی و متن‌باز است که توسط صرافی بایننس پشتیبانی می‌شود. این کیف پول برای پلتفرم‌های موبایلی اندروید و IOS طراحی شده است و امکان ذخیره، دریافت و پرداخت ارزهای دیجیتال را برای کاربران موبایل فراهم می‌کند. تراست والت یک کیف پول با ساختار متن‌باز (OpenSource) است که استفاده از آن برای تمامی افراد ساده و راحت خواهد بود. تراست والت در حال حاضر برای اندروید و آی او اس در دسترس است و از کوین‌های بسیاری از جمله بیت کوین، ریپل، مونرو، زی کش، ترون، نانو، استلار، دوج کوین، بیت کوین کش، دش، لایت کوین و بایننس کوین پشتیبانی می‌کند.

کیف پول کوینومی (Coinomi)

ریپل

در حال حاضر، کیف پول کوینومی یکی از کاربردترین و محبوبترین کیف پول‌های چند ارزی محسوب می‌شود که در زمان نگارش این مقاله بیشترین تعداد نصب و کاربر را به خود اختصاص داده‌ است. کیف پول Coinomi علاوه بر ریپل از بیش از 130 رمزارز گوناگون و هزاران توکن پشتیبانی می‌کند. این کیف پول رایگان، بر روی سیستم‌عامل‌های اندروید و آی او اس، ویندوز، لینوکس و مک قابل نصب می‌باشد. از ویژگی‌های کاربردی این کیف پول محبوب می‌توان اضافه شدن منو فارسی در نسخه‌های جدید را نامبرد. یکی از قابلیت‌های کیف پول کوینومی این است که نرخ تبدیل بیت کوین به ارزهای فیات را هم نمایش می‌دهد. برای این کار، بسته به کشوری که در آن زندگی می‌کنید می‌توانید ارز فیاتی را که می‌خواهید انتخاب کنید.

کیف پول اتمیک (Atomic)

ریپل

کیف پول اتمیک از دیگر کیف پول‌های معتبر چند ارزی است که می‌توانید برای ذخیره ریپل و چندین ارز دیجیتال متنوع از آن بهره ببرید. کیف پول Atomic Wallet برای نسخه‌های دسکتاپ ویندوز، مک OS، لینوکس، موبایل اندروید و iOS موجود است که به کاربران امکان کنترل کامل رمزارزها و کلیدهای خصوصی را می‌دهد. اتمیک هم مانند کوینومی تعداد نصب بالایی را به خود اختصاص داده و از رتبه خوبی در تعداد کابران فعال برخوردار است. دانلود و استفاده از کیف پول اتمیک رایگان است اما استفاده از سرویس‌های آن در مواقع خاصی، کارمزد مخصوص به خودش را دارد. قابلیت عدم نیاز به اتصال به یک سرور در این کیف پول، باعث می‌شود که به فرایند ثبت نام توسط کاربر نیازی نباشد. به این ترتیب، این کیف پول هیچ گونه اطلاعات شخصی حساسی را ذخیره نمی‌کند و برای تسهیل معاملات، به شخص ثالثی نیاز ندارد. این ویژگی‌ها باعث افزایش امنیت این پلتفرم می‌شود.

در هنگام ساخت کیف پول، عبارات بک آپ یا بازیابی به شما داده می‌شود. نسخه‌هایی از این عبارات را تهیه کرده و در جایی امن نگهداری کنید. زیرا در صورت گم یا سرقت شدن کیف پولتان، این عبارات تنها راه دسترسی به کلیدهای خصوصی و کیف پول شما هستند.

چگونه ریپل را به سایر ارزها تبدیل کنیم؟

صرافی‌های بسیاری وجود دارند که تعداد خوبی از آن‌ها خرید و فروش و تبدیل ریپل را می‌پذیرند، اما همه آن‌ها مشهور نیستند. لیست صرافی‌های خارجی که ریپل در آن خرید و فروش می‌شود را می‌توان از سایت Coinmarketcap مشاهده کرد. در این مقاله مبادله ریپل از طریق صرافی بیتمکس را بررسی می‌کنیم. این صرافی به شیوه‌های حرفه‌ای ترید خود مشهور است و تمامی ابزار و امکانات ترید برای کاربران حرفه‌ای را دارا می‌باشد. ترید به صورت لوریج (leveraged positions) و ترید در بازارهای مشتقه (Derivative) از جمله امکانات صرافی بیتمکس برای کاربران حرفه‌ای خود است که شرایطی را مهیا می‌کند تا کاربران بتوانند حتی در مواقع سقوط قیمت‌ها نیز کسب درآمد کنند.

برای خرید و فروش و تبدیل ریپل، ابتدا در سایت بیتمکس ثبت نام کنید، پس از تایید ایمیلتان حساب شما فعال می‌شود و می‌توانید ترید خود را در این صرافی آغاز کنید.

ریپل

هنگامی که حساب شما تایید و آماده شد، جهت خرید ریپل با استفاده از دلار، ابتدا حساب دلاری خود را شارژ کنید، سپس روی گزینه trade کلید کنید و Ripple را انتخاب کنید. مقدار ریپلی که می‌خواهید خرید کنید را وارد کنید. به نرخ بازار توجه کنید و قیمت مورد نظر خود را وارد کنید و در نهایت بر روی دکمه سبز رنگ (3) کلیک کنید. برای فروش ریپل نیز به همین شکل عمل کنید و در پایان روی دکمه قرمز رنگ (3) کلیک کنید. همچنین می‌توانید در صرافی بیتمکس ریپل خود را علاوه بر دلار به سایر رمزارزها تبدیل کنید.

چگونه ریپل را به ریال تبدیل کنیم؟

اگر قصد خرید مستقیم ریپل با کارت بانکی خود را دارید، باید از طریق صرافی‌های داخلی اقدام کنید. با این حال، بیشتر سایت‌های ایرانی در حال حاضر فقط بیت کوین، اتریوم، تتر و پرفکت مانی می‌فروشند و سایت‌های ایرانی کمی ریپل را به سبد ارزهای خود اضافه کرده‌اند. حتما قبل از خرید، از معتبر بودن صرافی اطمینان حاصل کنید. یک روش متداول برای خرید ریپل در ایران به این صورت است که، ابتدا از طریق صرافی‌های ایرانی بیت کوین یا تتر یا اتریوم بخرید و سپس به وسیله آن‌ها در یک صرافی بین المللی ریپل خریداری کنید.

نتیجه گیری

ریپل یا به‌طور دقیق‌تر XRP، یکی از بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال است که شرکت ریپل آن را ارائه کرده است و ارزش بازار آن بیش از ۱۰ میلیارد دلار است. بنابراین ارزش معاملات روزانه و نقدینگی این رمزارز نیز بالاست و می‌تواند در سبد سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت و بلند مدت قرار گیرد. همواره توجه داشته باشید که ریپل همانند سایر ارزهای دیجیتال فراز و نشیب‌های قیمتی بسیار زیادی داشته است، بنابراین در خرید و فروش این ارز جانب احتیاط را در نظر بگیرید و با آگاهی و اطلاع کافی اقدام به ترید و سرمایه‌گذاری بر روی ریپل نمایید تا از نوسانات احتمالی متضرر نشوید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

بسیار مفید و عالی بود ممنون