آموزش صرافی بیتمکس (Bitmex)، از صفر تا صد

زمان مطالعه: 12 دقیقه

نام صرافی بیت مکس یا BitMEX کوتاه شده‌ی صرافی خرید و فروش بیت کوین Bitcoin Mercentile Exchange است و از نظر حجم و ارزش معاملات، بزرگترین سامانه معاملات بیت کوین در جهان می‌باشد. شهرت این صرافی به شیوه‌های حرفه‌ای ترید خود مشهور است و تمامی ابزار و امکانات ترید برای کاربران حرفه‌ای را دارا می‌باشد. ترید به صورت لوریج (leveraged positions) و ترید در بازارهای مشتقه (Derivative) از جمله امکانات صرافی بیتمکس برای کاربران حرفه‌ای خود است که شرایطی را مهیا می‌کند تا کاربران بتوانند حتی در مواقع سقوط قیمت‌ها نیز کسب درآمد کنند.

آموزش کامل ترید با bitmex – ویدیو – بخش اول

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

بیت مکس در سال 1393 در زیر نام شرکت جهانی تریدینگ HDR و به دست چند کارمند بانک به نام‌های آرتور هایس (Arthur Hayes)، ساموئل رید (Samuel Reed) و بن دلو (Ben Delo) راه‌اندازی شد. این صرافی در جمهوری سیشل بنیانگذاری شده و در هنگ کنگ مدیریت می‌شود. از زمان راه‌اندازی توانسته ‌است به یکی از بهترین گزینه‌ها برای ترید مشتقی بیت کوین تبدیل شود. امنیت بالاترین اولویت این صرافی بوده است و تاکنون هیچ گزارشی از هک شدن این صرافی وجود ندارد. با توجه به طراحی ساده و کاربر پسند وبسایت صرافی بیت مکس، نام نویسی در آن بسیار ساده است. در بیت مکس، ده‌ها هزار تریدر از سراسر جهان به معامله ارزهای دیجیتال، به‌‌خصوص بیت کوین می‌پردازند.

باید درنظر داشت که صرافی بیت مکس اجازه فعالیت به کاربران ایرانی را نمی‌دهد، بنابراین این صرافی به کاربران ایرانی توصیه نمی شود. فقط در صورتی که امکان انجام احراز هویت توسط شخصی در خارج از کشور را دارید، در این صرافی فعالیت کنید. جزییات این خبر را اینجا ببینید.

پشتیبانی صرافی بیت مکس

برخلاف دیگر صرافی‌ها، بیتمکس دارای پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته است. سیستم ثبت درخواست پشتیبانی کارآمد و حرفه‌ای نیز به بهبود پشتیبانی آن کمک شایانی کرده، معمولا یک درخواست پشتیبانی پس از یک ساعت توسط بیت مکس پاسخ داده می‌شود.

ترید در بیت مکس

بیت مکس بستر معاملاتی برای معامله قراردادهای آتی و قراردادهای دائمی ارزهای دیجیتال است و کاربران می‌توانند در موارد زیر به خرید و فروش بپردازند:

قرارداد‌های آتی

 قرارداد‌های آینده، امکان خرید و یا فروش رمزارزها در یک قیمت مشخص شده و در یک تاریخ یا ساعت خاص در آینده می‌باشد. کاربرد اصلی این قراردادها پوشش ریسک سفته‌بازی یا همان کسب سود از بالا و پایین رفتن قیمت یک دارایی است. به عنوان مثال، اگر قیمت بیت کوین 1000 دلار باشد و شما قرارداد آتی به ارزش 1 واحد بیت کوین با تاریخ سررسید یک ماه دیگر بخرید و قیمت بیت کوین ده روز قبل از سررسید به 1500 دلار رسیده باشد، نیاز نیست برای کسب سود تا موعد سررسید صبر کنید، بلکه خیلی راحت می‌توانید همان لحظه قرارداد خود را با قیمت بالاتر از قیمت خرید مثلا 1450 دلار به فرد دیگری بفروشید.

قرارداد‌های دائمی

این نوع قرارداد مشابه معاملات معمولی است که در اکثر صرافی‌ها انجام می‌شود. قرارداد های دائم امکان خرید و فروش مانند قرارداد‌های آتی را دارد و تنها تفاوت آن این است که زمان پیش‌بینی شده‌ی شما، تاریخ انقضا نداشته و تا زمان انجام معامله و یا هر زمانی که بخواهید این قراردادها معتبر است.

ابزار اهرم یا Leverage در صرافی بیت مکس

لِوریج ابزاری در بسترهای معاملاتی است که به معامله‌گر اجازه می‌دهد با چند برابر سرمایه اولیه خود معامله کند. استفاده از اهرم، مشابه وضعیتی است که تریدرها می‌توانند از صرافی سرمایه قرض بگیرند تا بتوانند طی معامله، سود خود را افزایش دهند.

در صرافی بیتمکس برای معاملات بیت کوین می‌توان تا رقم 100 از اهرم استفاده کرد. یعنی اگر 100 دلار سرمایه داشته باشید و از لوریج 100 استفاده کنید، مانند این است که سرمایه‌تان برای معامله به اندازه 10000 دلار می‌باشد. بنابراین اگر به شکل معمولی با 100 دلار معامله کنید و سود شما مثلاً 20 دلار باشد، با استفاده از لوریج 100 سود شما 2000 دلار خواهد بود.

رمزارز لوریج
بیت کوین (BTC) 100
بیت کوین کش (BCH) 20
اتریوم (ETH) 50
لایت کوین (LTC) 33.3
کاردانو (ADA) 20
ترون (TRX) 20
ایاس (EOS) 20
ریپل (XRP) 20

میزان لوریج برای رمزارزهای مختلف در صرافی بیت مکس

باید بدانید که صرافی‌ها محض رضای خدا این کار را انجام نمی‌دهند. هنگامی که شما ابزار لوریج را فعال می‌کنید، مقداری از سرمایه شما را که به آن وجه تضمین یا margin می‌گویند، به عنوان گرو پیش خود نگاه می‌دارد. اگر بازار برخلاف پیش‌بینی شما عمل کند و ضرر شما برابر با وجه تضمین شود، صرافی برای جبران خسارت، سرمایه اولیه را برمی‌دارد و تمام دارایی شما از دست می‌رود که به آن لیکوئید شدن می‌گویند. البته سود اصلی صرافی با قرار دادن ابزار لوریج یا اهرم، مقدار کارمزدی است که با وجود تعداد بالای معاملات بدست می‌آورد.

لیکوئید شدن چیست؟

معنای واژه Liquidation از بین رفتن است. لیکوئید زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت یک دارایی به سطح لیکوئید برسد و تمام سرمایه اولیه‌ای که معامله‌گر اختصاص داده است، از بین می‌رود. وقتی از اهرم استفاده می‌کنید، باید به یاد داشته باشید که امکان لیکوئید شدن هم وجود دارد.

هر چقدر میزان لوریج بالاتر باشد، ریسک از بین رفتن تمام سرمایه بالاتر می‌رود. مثلا اگر 1000 دلار داشته باشید و با اهرم 10 در قیمت 10000 دلار بیت کوین بخرید، در‌صورتی که قیمت بیت کوین بر خلاف پیش‌بینی شما کاهش یابد و به زیر 9000 دلار برسد، تمام سرمایه اولیه خود را از دست می‌دهید.

می‌توان گفت استفاده از اهرم به هیچ وجه برای افراد مبتدی صحیح نیست و فقط کافیست سری به اخبار لیکوئید شدن میلیون‌ها دلار پول مشتریان صرافی بیت مکس بزنید تا متوجه شوید که هر روز تعداد زیادی دارایی‌های خود را از دست می‌دهند و از طرفی عده‌ای هم به راحتی به سودهای چند هزار دلاری می‌رسند. بنابراین قبل از شروع معامله، به خوبی باید با اصول معامله‌گری و تحلیل آشنا باشید. اگر هنوز سابقه فعالیت در صرافی‌های معمولی مانند بایننس را ندارید، درباره انجام معاملات در صرافی بیت مکس تجدید نظر کنید. البته می‌توانید در بخش آزمایشی صرافی بیت مکس به آدرس testnet.bitmex.com تمرین کنید. این بخش از سایت در واقع کپی برابر اصل بخش اصلی سایت است و تنها تفاوت آن با بخش اصلی این است که شما دارایی‌تان را از دست نخواهید داد. در واقع سامانه تست نت صرافی بیت مکس، جایی است برای آشنا شدن با بیت مکس، پیش از آنکه سرمایه‌تان را ببازید. در این بخش پس از ساخت حساب، به شما مقداری سرمایه آزمایشی و مجازی برای انجام معامله داده می‌شود تا بتوانید بدون به خطر انداختن پول واقعی، امکانات بیتمکس را امتحان کنید و با آزمون و خطا و انجام معاملات آزمایشی، به تسلط کافی دست پیدا‌کنید.

اگر در زمینه‌ی رمزارزها تازه وارد هستید، بهتر است با صرافی‌های ساده آغاز کنید، پیشنهاد ما صرافی‌هایی هستند که مبادلات نقدی به رمزارز را انجام می‌دهند.

خطر مسدود شدن حساب کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌ها

طبق قوانین بیت مکس در زمان نگارش مقاله کاربران ساکن ایران و آمریکا، کانادا، کوبا، سوریه، کره‌ی شمالی و سودان حق ثبت‌نام و فعالیت در این صرافی را ندارند و در صورت شناسایی این افراد، حسابشان مسدود خواهد شد. البته برخی از کاربران ایرانی بعد از مسدودشدن حساب، از طریق پیام به پشتیبانی و با احراز هویت توانسته‌اند سرمایه خود را از صرافی بیت مکس خارج کنند، اما دشواری‌های فراوانی دارد. بنابراین به تریدرهای ایرانی حرفه‌ای در بیت مکس توصیه می‌شود که در هنگام ثبت‌نام و فعالیت در صرافی بیت مکس از نرم‌افزارهایی که آی‌پی را تغییر می‌دهند، استفاده کنند و دقت کنند که همواره از طریق آی پی یک کشور ثابت وارد بیت مکس شوند.

به طور مثال اگر با آی‌پی کشور ایتالیا ثبت‌نام کردید، همیشه با آی‌پی‌ ایتالیا به صرافی وارد شوید و از تغییر کشور اجتناب کنید. به جز ایران، از آی‌پی کشور آمریکا، کانادا، کوبا، سوریه، کره‌ی شمالی و سودان هم استفاده نکنید، چون به دلیل قوانین داخلی کاربران ایالات متحده و کانادا نمی‌توانند در بیت مکس ثبت‌نام کنند و کاربران سایر کشورهای نامبرده شده به دلیل تحریم‌ها اجازه فعالیت در صرافی بیت مکس را ندارند.

به منظور ثابت ماندن آی پی می‌توانید از سرور مجازی یا VPS استفاده کنید که ابزاری است که معامله‌گران حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند. البته همواره احتمال شناسایی آی پی شما و مسدود یا محدود شدن حساب کاربری شما وجود دارد.

ثبت نام در بیت مکس

برای ثبت‌نام در صرافی بیت مکس فقط کافی است به وب‌سایت Bitmex و سپس به بخش Register مراجعه کنید.

در صفحه ثبت‌نام بیت مکس یک ایمیل معتبر وارد کنید، چون برای شما لینک تأیید ایمیل ارسال خواهد شد. همچنین سعی کنید که یک کلمه عبور امن برای خود انتخاب کنید.

در بخش کشور، حتما کشوری به جز ایران و سایر کشورهای غیرمجاز را انتخاب کنید. همانطور که پیش‌تر گفته شد، بهتر است کشوری را انتخاب کنید که همیشه با آی‌پی آن وارد می‌شوید. سپس نام و نام خانوادگی خود را به انگلیسی وارد کرده و پس از زدن تیک پذیرش قوانین، روی دکمه Register بزنید.

چند لحظه بعد یک ایمیل تأیید دریافت می‌کنید که با زدن بر روی لینک داخل آن، حساب شما در بیت مکس فعال می‌شود.

شارژ حساب و افزایش موجودی در بیت مکس

پس از ساخت حساب در بیت مکس، برای شروع معامله لازم است موجودی حساب خود را افزایش دهید. در بیت مکس شارژ حساب فقط با بیت کوین امکان‌پذیر است. بنابراین باید از طریق صرافی‌های داخلی ابتدا بیت کوین بخرید.

برای شارژ حساب فقط کافیست از پنل کاربری خود در سایت بیتمکس به بخش Account بروید و با زدن بر روی دکمه Deposit آدرس بیت کوین مربوط به حساب خودتان را مشاهده کنید. با ارسال بیت کوین به آدرسی که به شما نمایش داده می‌شود و پس از تأیید تراکنش، موجودی حسابتان افزایش می‌یابد. این کار زمانی که انتقال بیت کوین شما 1 کانفرم بگیرد، انجام می‌شود.

در صرافی بیت مکس علامت بیت کوین، XBT یعنی علامت رسمی ارز بیت کوین در سازمان بین‌المللی استانداردسازی است.

همچنین می‌توانید با ورود به بخش Withdraw موجودی خود را برداشت نمایید و موجودی و سود حسابتان را مشاهده کنید. در این قسمت برخی از موارد مهم در بخش account که قبل از هرگونه معامله باید با آن آشنا شوید را معرفی می‌کنیم:

صرافی بیت مکس

Wallet Balance: موجودی یا دارایی فعلی والت شما.

Unrealized PNL: سود و زیان لحظه‌ای شما از سفارش‌های باز.

Margin Balance: همه‌ی دارایی شما با احتساب سود و زیان‌ها و واریز و برداشت‌ها.

Position Margin: میزان آغازین همه‌ی قراردادهای شما تقسیم بر لوریج انتخاب شده.

Order Margin: میزان بالا و پایینی‌های سفارش‌های باز شما.

Available Balance: میزان دارایی شما برای ایجاد سفارش‌های جدید.

انجام معامله در بیت مکس

صرافی بیت مکس

طبق تصویر بالا برای انجام معامله در بیت مکس، باید وارد سربرگ Trade شوید (شماره 1) و پس از انتخاب ارز دیجیتال مورد نظر (شماره2) آماده ثبت سفارش (شماره 3) و باز کردن موقعیت جدید شوید.

در صرافی بیت مکس می‌توان دو نوع معامله کرد.

لانگ یا پوزیشن خرید: از این پوزیشن جهت سود بردن در مواقع افزایش قیمت استفاده می‌شود.

شورت یا پوزیشن فروش: این پوزیشن به منظور سود بردن در مواقعی که انتظار کاهش قیمت می‌رود، استفاده می‌شود.

این به این معنی است که، زمانی که معتقد هستید قیمت بیت کوین افزایش پیدا می‌کند، اصطلاحاً باید وارد موقعیت پوزیشن لانگ شوید و زمانی که معتقد هستید قیمت بیت کوین سقوط می‌کند، باید وارد پوزیشن شورت شوید. اکنون حالت‌های مختلف معامله در صرافی بیت مکس را بررسی می‌کنیم.

انجام معامله لیمیت در صرافی بیت مکس

به عنوان مثال، اگر بخواهیم تعیین کنیم که در قیمت خاصی (مثلاً 9000) وارد پوزیشن لانگ شویم، می‌توانیم از سربرگ Limit اقدام کنیم و Limit Price را روی 9000 بگذاریم.

انجام معامله در قیمت فعلی بازار در صرافی بیت مکس

به عنوان مثال، اگر بخواهیم بلافاصله وارد پوزیشن لانگ شویم، می‌توانیم از سربرگ Market اقدام کنیم. در این سربرگ دیگر نیاز به وارد کردن قیمت نیست و خود بیتمکس به صورت پیشفرض بهترین قیمت بازار را برای معامله در نظر می‌گیرد، البته می‌توانید این قیمت را تغییر دهید.

انجام معامله استاپ در صرافی بیت مکس

اگر بخواهیم زمانی که قیمت بیت کوین به بالای 10500 رسید، سفارشی برای ما ثبت شود، می‌توانیم به سربرگ Stop Market مراجعه و در قسمت Stop عدد 10500 را وارد کنیم.

انجام معامله در صرافی بیت مکس با مقداری که قصد خرید داریم

فرض کنید اگر بخواهیم با 10000 دلار پوزیشن باز کنیم، باید عدد 10000 را در قسمت Quantity وارد کنیم. این مانند این است که بخواهیم به اندازه 10000 دلار بیت کوین بخریم.

انجام معامله با قید ارزش سفارش (Order Value)

این ابزار نشان‌دهنده تمام سرمایه‌ای است که با آن معامله را انجام می‌دهید. این نرخ بر حسب بیت کوین است. مثلاً حالتی را در نظر بگیرید که سرمایه اولیه شما 0.2 بیت کوین است اما با لوریج ارزش کل سرمایه را به 1 بیت کوین می‌رسانید.

ماشین حساب بیت مکس

بیتمکس دارای یک ماشین حساب دقیق برای محاسبه سود (1)، قیمت هدف (2) (برای خروج از پوزیشن) و قیمت لیکوئید شدن (3) است.

صرافی بیت مکس

پیشنهاد می‌شود که قبل از باز کردن یک پوزیشن، با استفاده از ماشین حساب، سود و زیان احتمالی خود را محاسبه کنید.

نتیجه گیری

با توجه با مطالب بیان شده می‌توان این مزایا و معایب را برای صرافی بیت مکس نام برد.

مزایای صرافی بیت مکس

  • طراحی ظاهری کاربر پسند
  • نام‌نویسی سریع و ساده
  • نقدینگی بالا
  • لوریج بیش از صد برابر در موقعیت‌های قطعی
  • ابزارهای حرفه‌ای ترید
  • پوزیشن‌های مختلف مبادله
  • پشتیبانی مناسب و سریع

معایب صرافی بیت مکس

  • محاسبات کارمزدی پیچیده
  • نبود پشتیبانی از پول نقد
  • ریسک بالا
  • گزینه‌ای بد برای تازه‌کاران
  • تعداد کم رمزارزهای پشتیبانی شده
  • شارژ حساب فقط با بیت کوین
  • مسدود شدن حساب کاربران ایرانی
با توجه به نکات گفته شده، چنانچه شما یک کاربر حرفه‌ای هستید، می‌توانید با رعایت احتیاط، با این صرافی معتبر کار کنید ولی چنانچه در ترید تازه وارد هستید، صرافی‌های ساده‌تر را برای شروع به کار انتخاب نمایید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments