تتر چیست ؟ دلار دیجیتال

تتر رمزارزی است که نمایندۀ ارز واقعی در بازار بلاک چین است

زمان مطالعه: 11 دقیقه

مقدمه

در دنیای ارزهای دیجیتال، وجود استیبل ‌کوین‌ها ضروری است. برترین استیبل‌ کوین در حوزه ارزهای دیجیتال، تتر (Tether) است که به صورت گسترده توسط معامله‌گران این حوزه استفاده می‌شود. ارز دیجیتال تتر تقریباً در تمام صرافی‌های ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شود. اگر می‌خواهید با تتر (USDT) آشنا شوید و همچنین سایر رقیب‌های آن را در حوزه ارزهای دیجیتال بشناسید، ادامه مطلب را مطالعه کنید.

ارز دیجیتال تتر (Tether) چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

تتر یکی از اولین استیبل ‌کوین‌ها (Stable coin) است. هر توکن تتر با علامت USDT معادل یک دلار ایالت متحده در نظر گرفته شده است. بنابراین یک معیار ثابت برای اندازه قیمت بیت کوین، اتریوم یا سایر ارزهای دیجیتال به معامله‌گران می‌دهد.

تتر یا توکن USDT در ژانویه 2012 تعریف شد. در وایت پیپر تتر از این توکن به عنوان یک Mastercoin نام برده شد و سپس در سال 2014 به نام Realcoin تغییر یافت. این ارز دیجیتال بالأخره در ژانویه 2015 توسط صرافی Bitfinix با نام تتر راه‌اندازی شد.

سرمایه‌گذاران و معامله‌گران می‌توانند Tether را در صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف ارسال کنند یا بین خودشان برای معامله ارزهای دیجیتال از تتر استفاده کنند.

تتر چیست؟

استیبل کوین (Stablecoin) چیست؟

استیبل کوین‌ها برای مقابله با نوسانات ذاتیِ قیمت رمزارزها ساخته شده‌اند. آن‌ها به طور معمول توسط یک دارایی دیگر پشتیبانی می‌شوند. یعنی تمام استیبل کوین‌های در گردش، توسط دارایی‌های ذخیره‌شده‌ای پشتیبانی می‌شوند. به عنوان مثال، اگر 500.000 هزار کوین پشتیبانی شده با دلار در گردش باشد، باید حداقل 500.000 دلار در بانک موجود باشد. با وجود ضررها و سودهای ناگهانی و آزاردهندۀ بیت کوین و سایر رمزارزها، حامیان استیبل کوین‌ها معتقدند این کوین‌ها می‌توانند با عملی‌تر کردن استفاده از رمزارزها در خرید کالا و خدمات، مشکلات مربوط به نرخ تبدیل را از بین ببرند.

معروف‌ترین استیبل کوین‌ها شامل تتر (USDT)، ترو یو اس دی (TUSD)، جمینی دلار (GUSD) و کوین مشترک شرکت سیرکل و کوین بیس (USDC) می‌باشد. تقاضا برای چنین کوین‌هایی در حال افزایش است. 

همان‌طور که از نامشان پیداست، استیبل کوین‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در طول زمان قیمت یا ارزش ثابتی داشته باشند.

تتر چگونه کار می‌کند؟

تتر دقیقاً شبیه بانک مرکزی کوین‌های خود را چاپ می‌کند و سپس این کوین‌ها را می‌فروشد. از نظر تئوری هر کسی که مقداری USDT داشته باشد می‌تواند آن را برای Tether Limit ( شرکت مدیریت‌کننده این ارز دیجیتال) ارسال کند و معادل نقدی آن را بگیرد. این رمزارز در بلاکچین‌های مختلف با پروتکل Omni (پروتکلی که مخصوص tether Limit ساخته شده است) کار می‌کند.

این پروتکل‌ها شامل نرم‌افزار‌های منبع باز (open source) در گیت هاب (Github) هستند که از فناوری بلاکچین برای صدور و بازخرید کوین‌های تتر استفاده می‌کنند. Tether Limited ادعا می‌کند که توکن USDT کاملاً با ارز فیات واقعی پشتیبانی می‌شود.

نکته جالب اینجا است که شهروندان ایالت متحده نمی‌توانند Tether خود را با دلار معاوضه کنند. از ژانویه 2018، Tether Limited خدمات مشتریان شخصی و شرکتی ایالات متحده را متوقف کرده است.

انواع تتر (Tether)

تتر دو توکن دارد: یکی توکن دلاری با نماد USDT و دیگری توکن بر پایه یورو با نماد EURT. اما اکثر اوقات وقتی از تتر صحبت می‌شود، منظور همان تتر بر پایه دلار یعنی USDT است.

تتر چیست؟

تتر روی بلاکچین‌های مختلفی پشتیبانی می‌شود. چهار بلاکچین Tether که بیشترین اعتبار را دارند، عبارت‌اند از:

  • بلاکچین امنی (Omni)
  • بلاکچین اتریوم (Ethereum)
  • بلاکچین ترون (Tron)
  • بلاکچین ایاس (EOS)

قبل از ارسال و دریافت Tether باید بدانید که قصد استفاده از کدام بلاکچین و کدام نوع تتر را دارید؛ زیرا آدرس هر کدام از این شبکه‌ها با هم متفاوت است و قابلیت ارسال به آدرس‌های یکدیگر را ندارند. اگر کیف پول شما بر بستر بلاکچین اتریوم است، باید حتماً تترهای خود را به آدرسی در کیف پول خود که مربوط به توکن‌های ERC-20 بلاکچین اتریوم است ارسال کنید. البته هم‌اکنون به دلیل بالا رفتن کارمزد تراکنش در بلاکچین اتریوم، استقبال کاربران از تتر بلاکچین ترون (TRC-20) افزایش یافته است.

هر کدام از صرافی‌ها از یک یا چند Tether مختلف پشتیبانی می‌کنند. به عنوان مثال ممکن است یک صرافی فقط امکان ارسال تتر بر بستر اتریوم را داشته باشد و از امکان ارسال تتر بر بستر بلاکچین ترون پشتیبانی نکند.

هنگام ارسال و دریافت تتر باید حتماً به نوع این رمزارز دقت کنید. برای اینکه متوجه شوید تتر شما متعلق به کدام بلاکچین است، می‌توانید آدرس آن را چک کنید.
  • اگر تتر شما متعلق به بلاکچین اتریوم یا همان توکن ERC-20 باشد، آدرس آن با 0x آغاز می‌شود.
  • اگر تتر متعلق به بلاکچین ترون باشد، آدرس آن با TX آغاز می‌شود.
  • اگر تتر متعلق به بلاکچین Omni باشد، با اعداد 1 یا 3 یا عبارت bc1 آغاز می‌شود.(مشابه آدرس بیت کوین)

تیم Tether چه کسانی هستند؟

USDT

شرکت Tether limited یک شرکت مستقر در هنگ‌کنگ است که به دست سه نفر اداره می‌شود: جی ال ون در ولد (JL Van Der Velde)، جیانکارلو دواسینی (Giancarlo Devasini) و استوارت هوگنر (Stuart Hoegner).

تعداد تتر‌های ایجادشده توسط بانک مرکزیِ Tether، از حدود 10 میلیون دلار به نزدیک 3 میلیارد دلار رسیده است.

تحقیقات نشان می‌دهد که در فوریه 2018 تتر حدود 10 درصد از حجم معاملات بیت کوین را به خود اختصاص داده بود و تا پایان تابستان 2018 معادل 80 درصد از معاملات بیت کوین سراسر جهان را به خود تخصیص داد. یکی از دلایل این آمار این است که مدیر عامل شرکت Tether، مدیر عامل یکی از صرافی‌های بزرگ جهان یعنی صرافی Bitfinex نیز هست. این صرافی تجارت صدها ارز را انجام می‌دهد که بیشتر آنها با USDT جفت هستند.

قیمت تتر (USDT)

تتر یک استیبل کوین است و قیمت آن معادل یک دلار است اما همیشه این عدد دقیقاً معادل یک دلار نیست و بر اساس میزان عرضه و تقاضای بازار، مقدار کمی نوسان قیمت دارد. قیمت تتر (USDT) در بالاترین قیمت خود به 1.32 دلار و در پایین‌ترین قیمت به حدود 0.88 دلار رسیده است.

USDT

مزایا و معایب Tether

اینکه شما تصمیم بگیرید از Tether به عنوان استیبل کوین استفاده کنید، یک انتخاب است که به ترجیحات شخصی و ریسک‌پذیری شما بستگی دارد. در اینجا مزایا و معایب تتر را بیان می‌کنیم.

مزایای تتر:

پرسابقه‌ترین استیبل کوین: تتر باسابقه‌ترین استیبل کوین در بازار ارزهای دیجیتال است. این ارز دیجیتال دو دوره رونق را پشت سر گذاشته است؛ از چند هک جان سالم به در برده و ثبات خود را در میان طوفان‌ها ثابت کرده است.

استفاده گسترده در صرافی‌های زیاد: از مزایای Tether استفاده گسترده آن در صرافی‌های مختلف سراسر جهان است. از کاربران مبتدی تا معامله‌گران حرفه‌ای از تتر برای نگهداری دارایی خود استفاده می‌کنند.

در دوره‌های ریزش و سقوط ناگهانی ارزهای دیجیتال، فعالان این حوزه از تتر برای حفظ سرمایه خود استفاده می‌کنند.

حسابرسی‌ای که اخیراً منتشر شده به شفافیت بیشتر Tether کمک می‌کند: در سال گذشته چند بار این شرکت متهم شد که شفافیت ندارد و مشتریان خود را فریب داده است. تتر در جهت بازسازی اعتماد مشتریان، حساب‌های خود را به صورت دوره‌ای منتشر کرد. با این کار، شرکت Tether Limit قصد دارد نشان دهد که هر USDT را با دلار واقعی در حساب‌های خود پشتیبانی می‌کند.

معایب تتر:

این واقعیت که مدیر عامل شرکت Tether همان مدیر عامل صرافی Bitfinex است، بسیاری را به این فکر انداخته است که آیا ممکن است در این زمینه تبانی صورت گیرد. اگر این مشکل به وجود بیاید، ده‌ها هزار نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. وقتی حجم و قیمت به صورت مصنوعی دستکاری شود، کل بازار متضرر می‌شود.

در اکتبر 2018 دور جدیدی از اتهامات درباره Tether ایجاد شد: تتر پشتوانه دلاری ندارد و هیچ بانکی با Tether شریک نیست. با گسترش این خبر، تریدرها و سرمایه‌گذاران شروع به فروش تتر‌های خود کردند و قیمت این ارز به سرعت سقوط کرد و به 0.88 سنت رسید.

تتر قبلاً هک شده و 31 میلیون دلار ضرر کرده است. اگرچه صرافی‌های زیادی تا به حال هک شده‌اند اما هک‌ شدن USDT بسیار به اعتبار آن ضرر می‌زند. وقتی شرکتی خود را به عنوان یک ارز ثابت و با ایمنی بالا معرفی می‌کند، آخرین چیزی که مشتریانش می‌خواهند بشنود، هک شدن حساب‌ها و به سرقت رفتن دارایی آنها است. متأسفانه تتر چند بار تا کنون هک شده است.

جایگزین‌های تتر (Tether)

ارز دیجیتال تتر

حوزه ارزهای دیجیتال به سرعت در حال گسترش است. حتی اگر قیمت‌ ارزها کاهش یابد، علاقه به بلاکچین به سرعت در حال افزایش است. تا کنون استیبل کوین‌های متعددی تعریف شده‌اند.

True USD: این پروژه به رهبری TrustToken (یک تیم از افراد باتجربه در بلاکچین و رمزنگاری) ایجاد شده است. این رمزارز مانند Tether توسط یک نهاد مرکزی ارائه نشده است بلکه یک گروه از شرکت‌ها هستند که TUSD را بر پایه دلار آمریکا تضمین می‌کنند.

USDC: استیبل کوین USDC توسط کنسرسیوم Centre منتشر شده است. این کنسرسیوم از همکاری circle financial و Coinbase ایجاد شده است. هر دوی این شرکت‌ها نام‌های بزرگی در فضای بلاکچین و رمزارز هستند.

DAI: ارز دیجیتال DAI کوین غیرمتمرکزی است که توسط تیم MakerDao راه‌اندازی شد. این تیم از کاربران خود می‌خواهد مقدار معادل اتریوم را خریداری کنند تا قیمت این ارز، ثابت بماند. کاربران همچنین می‌توانند ارزهای خود را استیک کنند و در نتیجه مشوقی برای کسب درآمد برای کاربران را فراهم کنند.

GUSD: جمینی دلار (GUSD) توسط صرافی Gemini منتشر شده است. این ارز هم مانند تتر پشتوانه پول فیات دلار را دارد.

PAX: توکن PAX توسط Paxos Standard منتشر شده است. این شرکت در نیویورک مستقر است. توکن PAX نیز با دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود و توسط وزارت امور مالی و امور خارجه نیویورک نیز تأیید و تنظیم می‌شود.

تتر را از کجا بخریم؟

تتر، رمزارزی است که تقریباً در تمام صرافی‌های داخلی و خارجی عرضه می‌شود و به راحتی می‌توانید آن را خریداری نمایید. در صرافی‌های داخلی می‌توانید پول خود را به ریال واریز کنید و Tether بخرید. اگر قصد دارید با صرافی‌های خارجی مثل بایننس کار کنید، می‌توانید با کمک صرافی‌های داخلی تتر بخرید و سپس تتر خود را به صرافی خارجی مورد نظر خود انتقال دهید. صرافی‌هایی مثل HitBTC، Huobi و Bitforex همه از تتر پشتیبانی می‌کنند.

بهترین کیف پول‌های تتر

Tether

برای نگهداری هر ارز دیجیتالی، به کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارید. تتر نیز از این قاعده مستثنی نیست. کیف پول‌ها رابط میان شما و بلاکچین‌های مختلف هستند. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، Tether روی چهار بلاکچین مختلف قابل استفاده است. باید حتماً کیف پول تتری را انتخاب کنید که از بلاکچین تتر مورد نظر شما پشتیبانی می‌کند.

کیف پول تراست والت (Trust Wallet)

کیف پول تراست والت یک کیف پول چندارزی است که توسط صرافی بایننس پشتیبانی می‌شود و می‌توان آن را در لیست بهترین کیف پول‌های تتر آورد.

تراست والت برای پلتفرم‌های موبایلی طراحی شده است و از بلاکچین‌های مختلفی که تتر روی آنها فعال است، پشتیبانی می‌کند.

Tether

کیف پول کوینومی (coinomi)

کوینومی نیز یک کیف پول چند ارزی است. این کیف پول هم نسخه موبایلی و هم نسخه دسکتاپ دارد. در حال حاضر این کیف پول از تتر بلاکچین ترون (TRC-20) پشتیبانی نمی‌کند. هنگام انتقال USDT خود به این کیف پول حتماً به این نکته توجه کنید.

کیف پول اتمیک (Atomic Wallet)

اتمیک والت نیز یک کیف پول چند ارزی است. اتومیک والت هم نسخه دسکتاپ و هم نسخه موبایلی دارد. با سیستم‌عامل‌های مختلف مثل ویندوز، Mac و iOS سازگار است. این کیف پول از انواع توکن‌های تتر و همچنین از بیش از 300 ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی می‌کند.

کیف پول لجر نانو (Ledger Nano)

لجر نانو یک کیف پول سخت افزاری است و یکی از محبوب‌ترین و امن‌ترین کیف پول‌ها در حوزه ارز‌های دیجیتال است. این کیف پول از بیش از 1000 نوع رمز ارز پشتیبانی می‌کند. از نظر ظاهری لجرنانو شبیه یک فلش مموری است.

سخن پایانی

جهان ارزهای دیجیتال به استیبل کوین‌ها نیاز دارد. معامله‌گران برای مقایسه قیمت‌ها و همچنین انتقال دارایی خود، به یک ارز مرجع، امن و بدون تغییر نیاز دارند. در حال حاضر استیبل کوین‌های مختلفی در حوزه ارزهای دیجیتال ایجاد شده‌اند. هر کدام از این ارزهای ثابت، مزایا، معایب و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خودشان را دارند. اما با در نظر گرفتن ادعاهایی که علیه Tether مطرح شده است و از آنجا که به مرور زمان ارزش استیبل کوین‌ها افزایش نمی‌یابد، نگه داشتن USDT برای مدت طولانی توصیه نمی‌شود.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

عالی بود