ارز دیجیتال Dai (دای) چیست؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

ارز دیجیتال دای (Dai) یک استیبل کوین است که بر پایه دلار آمریکا ساخته شده است و بر بستر بلاکچین اتریوم منتشر شده است. شبکه دای (Dai) یک شبکه غیرمتمرکز است. قیمت توکن DAI معادل 1 دلار است و از طریق مکانیسم‌های قیمت‌گذاری خودکار که در قراردادهای هوشمند تعبیه شده است، حفظ می‌شود. با این مقاله همراه باشید تا شما را بیشتر با ارز دیجیتال دای آشنا کنیم.

ارز دیجیتال Dai چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

ارز دیجیتال dai

دای یک رمزارز غیرمتمرکز است که ارزش آن در برابر ارزش دلار آمریکا تثبیت شده است. این سیستم از طریق سیستم Dai Stablecoin ایجاد شده و از معاملات حاشیه‌ای برای پاسخگویی به تغییر شرایط بازار و حفظ ارزش خود در برابر ارزهای اصلی جهان استفاده می‌کند.

قیمت یک دای تقریباً برابر با یک دلار آمریکا است. سازندگان ارز دیجیتال Dai تلاش کرده‌اند که از طریق یک استراتژی جدید و خلاقانه‌، قیمت DAI را در محدوده قیمتی نزدیک به یک دلار ثابت نگه دارند.

شرکت Maker که به‌ عنوان سازنده و گسترش‌دهندۀ دای شناخته می‌شود، یکی از شرکت‌های قدیمی و معتبر فعال روی شبکه اتریوم (Ethereum) است. این شرکت از قدرت شبکه اتریوم و قراردادهای هوشمند آن استفاده کرده تا ارز دیجیتالی بسازد که نیازی به پشتوانه دلاری نداشته باشد. این سازمان یکی از اولین شرکت‌های متمرکز بر اتریوم است و قبل از به وجود آمدن اتریوم روی این فناوری کار می‌کرده است. تیم توسعه‌دهندۀ Dai در فضای رمزارزها بسیار معتبر هستند و توسط ویتالیک بوترین (خالق اتریوم) پشتیبانی می‌شود.

تکنولوژی ارز دیجیتال Dai؛ دای چگونه کار می‌کند؟

ارز دیجیتال dai

ارز دیجیتال دای به صورت غیرمتمرکز و به روشی هوشمندانه و جالب، ارزش پایدار خود را حفظ می‌کند. میزان عرضه توکن دای در پی تغییرات بازار تغییر می‌کند. بنابراین در برابر رمزارزهای دیگر قیمت ثابتی خواهد داشت. این فرآیند توسط توکن MKR، قراردادهای هوشمند CDP و چندین مکانیزم تثبیت دیگر انجام می‌شود.

دای، برخلاف تتر، به یک مرجع متمرکز که بر پایه ارزهای فیات باشد، نیازی ندارد و هیچ بانک سنتی از آن پشتیبانی نمی‌کند. این پروژه کاملاً در بلاکچین اتریوم و قراردادهای هوشمند آن فعال است. این مسئله باعث می‌شود Dai استیبل کوین واقعی و غیرمتمرکزی باشد که قابل تعطیل شدن یا اعمال تحریم یا سانسور نیست.

برخلاف دلار، نیازی به بانک یا شخص سوم برای انتقال دای نیست. برای به دست آوردن DAI فقط به اینترنت نیاز دارید. تراکنش‌های Dai بسیار سریع است و کارمزدهای بسیار پایینی دارد. همچنین DAI برخلاف تتر نیاز به پشتوانه دلاری ندارد. به‌ این‌ ترتیب، هیچ فرد، سازمان یا دولتی نمی‌تواند آن را کنترل کند.

چرا ارز دیجیتال دای محبوب است؟

سازوکار دای کاملاً شفاف است و هر کسی می‌تواند به کدهای آن دسترسی داشته باشد. همچنین قابل برنامه ریزی (Programmable) بودن Dai را نباید فراموش کنید. شما می‌توانید با ایجاد یک قرارداد هوشمند، برای خریدها یا پرداخت‌های خود از طریق دای برنامه‌ریزی کنید.

قیمت DAI با دو مکانیسم سادۀ «کارمزد ثبات» و «عرضه و تقاضا» همواره در نزدیکی یک دلار باقی می‌ماند. بنابراین ثبات ارزش دای غیرواقعی نیست، بلکه با استفاده از برخی پارامترهای اقتصادی امکان‌پذیر می‌شود.

تولید ارز دیجیتال Dai؛ چگونه دای ایجاد کنیم؟

ارز دیجیتال dai

میکردائو (Makerdao) یک قرارداد هوشمند بر بستر شبکه اتریوم است و توسط اتر، ارز دیجیتال شبکه اتریوم، و چند ارز دیجیتال دیگر، از جمله بت (BAT)، پشتیبانی می‌شود؛ به همین دلیل کاملاً غیرمتمرکز است. قرارداد هوشمند میکردائو در اتریوم، در واقع یک صندوق سرمایه‌گذاری است که می‌توان اتر یا ارزهای پشتیبان دیگر را در آن ذخیره کرد.

برای تولید دای، کاربر باید ارز دیجیتال خود را در یک صندوق سپرده‌گذاری یا Vault واریز کند. Vault یا صندوق، مانند یک آدرس اتریوم عمل می‌کند. به عبارت دیگر شما برای ساخت توکن DAI فقط کافی است به سایت میکردائو مراجعه کنید و با اتصال کیف پول اتریوم خود به سیستم، برای آن اتر یا بت بفرستید تا بتوانید دای تولید کنید. برای تولید مقدار مشخصی از توکن DAI، باید حداقل یک و نیم برابر آن مقدار، اتر یا بت در صندوق وثیقه‌گذاری شود. البته علاوه بر اتر و بت (BAT) می‌توانید از این توکن‌ها نیز جهت ایجاد توکن DAI استفاده کنید:

USDC , WBTC , MANA , KNC , 0x , PAX , USDT, COMP, LINK , TUSD

ارز دیجیتال dai

راهنمای خرید DAI؛ چگونه دای بخریم؟

شما می‌توانید با ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری (Vault) به هر مقدار که نیاز داشتید DAI تولید کنید. اگر فکر می‌کنید که روش سرمایه‌گذاری دردسرهای زیادی دارد و مایل نیستید مبلغی بیشتر از ارزش DAI را به‌ عنوان سرمایه‌گذاری در صندوق فریز کنید، می‌توانید به صورت مستقیم یا غیرمستقیم خرید توکن ارز دیجیتال DAI را انجام دهید.

در حال حاضر بهترین و ساده‌ترین مسیر خرید بیت کوین و اتریوم، خرید آنها از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی است؛ چراکه خطر بلوکه شدن و از دست دادن سرمایه، آن‌طور که در صرافی‌های خارجی اتفاق می‌افتد، وجود ندارد. البته برای خرید اغلب آلت کوین‌ها شما نمی‌توانید از ریال، دلار یا به‌ طور کلی ارزهای فیات استفاده کنید.

هرچند برخی صرافی‌های ایرانی تعداد معدودی از این آلت کوین‌ها را که در بازار ایران بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، به فروش می‌رسانند ولی برای خرید اکثر آلت کوین‌ها، مانند DAI، نمی‌توان از آنها استفاده کرد. برای این منظور شما باید بعد از مراجعه به یک صرافی خارجی از طریق خدمات جفت‌ارز اقدام به خرید DAI کنید. در حال حاضر بیشترین معاملات توکن DAI در صرافی‌های غیر متمرکز (DEX) همچون Curve Finance ،Uniswap (V2) ،Compound و 1inch Exchange انجام می‌شود.

سخن پایانی

ارز دیجیتال Dai در حال حاضر به دلیل ویژگی‌هایی مانند ثابت بودن قیمت، سرعت تراکنش بالا، کارمزد پایین و تکنولوژی مبتنی بر قراردادهای هوشمند، انتخاب مناسبی برای انجام معاملات روزانه است. از طرفی ماهیت استیبل کوین DAI می‌تواند عاملی جهت حفظ ارزش پول در زمان مواجهه با تورم داخلی باشد. با سرمایه‌گذاری در DAI نیازی به ذخیره دلار کاغذی نیست؛ این امر سهولت و امنیت بیشتری را به ارمغان خواهد آورد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

رمزارز پایدار دای DAI: چرا و چگونه؟ اطلاعات جامع و كامل در لينك زير:
https: // oke.io / gMtCwym