بهترین صرافی های غیر متمرکز (DEX) در سال ۲۰۲۲

زمان مطالعه: 10 دقیقه

مقدمه

سال 2020 سال آغاز مبادلات در صرافی های غیر متمرکز (Decentralized EXchanges) است. پلتفرم‌های DEX با قابلیت استفادۀ بهینۀ نقدینگی و انعطاف‌پذیری در حال پیشرفت می‌باشند. صرافی‌های رایج، برخلاف ویژگی غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال، به‌شدت متمرکز هستند. این صرافی‌های متمرکز می‌توانند به دارایی‌های کاربران دسترسی کامل داشته باشند، در روند معاملات دخالت کنند و حساب هر کاربری را که بخواهند مسدود نمایند. تنها راه‌حل ممکن برای این مسائل، استفاده از صرافی های غیر متمرکز است. صرافی غیر متمرکز یا DEX، بستری برای انجام معاملات به صورت غیر متمرکز است و از بلاکچین و قراردادهای هوشمند برای حذف واسطه‌ها استفاده می‌کنند و در این صرافی‌ها نیازی به اعتماد به طرفین معامله نیست.

صرافی غیر متمرکز چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

در صرافی غیر متمرکز ارزهای دیجیتال، افراد می‌توانند بدون نیاز به باز کردن حساب در صرافی، معامله ارز دیجیتال خود را به صورت همتا به همتا (کاربر به کاربر) و بدون واسطه انجام دهند. در واقع، شیوه عملکرد این صرافی به صورت غیرمتمرکز است و هیچ مرجع کنترل‌کننده‌ای وجود ندارد. در صرافی غیر متمرکز ضرورت اعتماد به شخص ثالث از بین رفته و هیچ شخص واسطی وجود ندارد و معاملات از طریق قراردادهای هوشمند انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزایای اکسچنج غیرمتمرکز نسبت به نسخه‌های متمرکز، امنیت بالا و عدم امکان هک می‌باشد. پلتفرم‌های DEX به دلیل اجرا شدن در بستر بلاکچین، عملاً غیرقابل هک هستند و به کاربران خود این امکان را می‌دهند که دارایی‌های خود را در محیطی کاملاً امن نگهداری کرده و در زمان لزوم به سایر ارزهای دیجیتال تبدیل نمایند.

چرا از صرافی غیر متمرکز یا DEX استفاده کنیم؟

what is dex

زمانی که صحبت از مبادله رمزارزها می‌شود، ذهن‌ها به سمت صرافی‌های متمرکزی مانند بایننس، کوین بیس، بیت مکس، بیترکس و… معطوف می‌شود. استقبال از این صرافی‌ها به دلیل سهولت در استفاده و خدمات سفارشی آنها است. اما همواره مبادلات متمرکز، خطرات ذاتی خود را دارند و صرافی‌های متمرکز می‌توانند به راحتی در مبادلات دخالت کنند. همچنین هک‌های انجام‌شده در صرافی‌های برجسته را می‌توان جزو مخاطرات و معایب صرافی‌های متمرکز دانست که تأثیرات منفی فراوانی در بازار رمزارزها داشته است؛ مانند آنچه در سال‌های 2014 و 2018 مشاهده شد. با وجود این معایب است که بسیاری از معامله‌گران ارزش راه‌حل‌های غیرحضوری ارائه‌شده توسط صرافی ‌های غیر متمرکز را به خوبی درک می‌کنند.

در یک سال گذشته، صرافی های غیر متمرکز یا DEX ها، پیشرفت‌هایی جدی در قابلیت‌های استفاده و نحوه معاملات ایجاد کرده‌اند. این نشان می‌دهد که آنها آماده رقابت با همتایان بزرگ خود هستند.

ویژگی‌های DEX

از مهم‌ترین جنبه‌های صرافی های غیر متمرکز یا DEX می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم تغییر مالکیت

در صرافی غیر متمرکز، مالکیت دارایی‌ها تا پیش از انجام کامل معامله، هرگز تغییر نمی‌کند و نیازی به انتقال دارایی به حساب شخص ثالث یا صرافی نیست.

خودکار

معاملات در DEX تا زمانی که نقدینگی کافی وجود داشته باشد، بدون داشتن واسطه، به صورت آنی انجام می‌شود.

مقرون به صرفه

بسیاری از DEX ها امکان حداقل میزان معاملات رمزارزها را دارند و به کاربران خود این امکان را می‌دهند که دارایی خود را به هر میزان که می‌خواهند، مبادله کنند.

دسترسی جهانی

اکثر DEX ها به هیچ گونه ثبت‌نامی احتیاج ندارند. بنابراین، هر کاربر از هر نقطه از جهان که به شبکه اینترنت دسترسی داشته باشد، قادر خواهد بود معاملات خود را در صرافی غیر متمرکز انجام دهد.

معاملات شفاف

روندهای جدید مبادلات DEX به صورت شفاف انجام می‌شوند، تمام کاربران به سابقۀ این معاملات دسترسی دارند و همه چیز بر بستر بلاک چین ثبت شده است.

ناشناس بودن

در صرافی های غیر متمرکز، کاربران به راحتی کیف پول مورد نظر خود را برای شروع مبادلات به سیستم متصل می‌کنند. برای مبادلات، به اطلاعات پروفایل یا اطلاعات تکمیلی نیازی نیست.

برترین صرافی های غیر متمرکز ارز دیجیتال (DEX)

در بازار در حال توسعه رمزارزها، اطمینان از اینکه کاربران در یک صرافی معتبر مبادله می‌کنند بسیار مهم است. سرویس Dune Analytics یک تحلیل عالی ارائه می‌دهد تا به آسانی ببینید کدام DEX ها بیشترین میزان معاملات را در 24 ساعت گذشته داشته‌اند.

در این قسمت لیستی از بهترین صرافی های غیر متمرکز یا DEX را با توجه به اطلاعات Dune Analytics جمع‌آوری کرده‌ایم:

داده های سرویس Dune Analytics در خصوص برترین DEX ها در سپتامبر 2020
داده‌های سرویس Dune Analytics در خصوص برترین DEX ها در سپتامبر 2020

1-صرافی غیر متمرکز Uniswap (یونی سواپ)

what is dex

صرافی Uniswap یک پروتکل برای تبادل خودکار رمزارزها در بلاک چین اتریوم است. یونی سواپ در 2 نوامبر 2018 راه‌اندازی شد و خود را به عنوان یک رابط قرارداد هوشمند برای مبادلۀ توکن‌های ERC-20 توصیف می‌کند. صرافی غیر متمرکز Uniswap یک مدل رسمی برای جمع کردن ذخایر نقدینگی دارد و به عنوان یک رابط متن باز مناسب برای تریدرها و سرمایه‌گذاران عمل می‌کند. هر قرارداد هوشمند یا جفت‌ارز Uniswap یک مجموعه نقدینگی را تشکیل می‌دهد که از دو توکن ERC-20 تشکیل شده است. هر کاربر می‌تواند با واریز مقداری معادل هر یک از رمزارزهای اصلی به استخر سرمایه‌گذاری، به یک تأمین‌کننده نقدینگی برای یک استخر تبدیل شود. این توکن‌ها قابلیت بازخرید و نقد شدن در هر زمان را دارند. مبادله اتریوم با هر یک از توکن‌های ERC20 در این صرافی رمزارز انجام می‌شود.

جایگاه صرافی Uniswap در میان تمام صرافی‌های رمزارز به شدت در حال بهبود است؛ به طوری که طی چند هفته از جایگاه بالای 200 در زمان نگارش مقاله، به جمع 30 صرافی با بیشترین حجم معاملات پیوسته است. حجم معاملات در این صرافی، روز به روز در حال افزایش است.

2-صرافی غیر متمرکز KyberSwap

صرافی غیر متمرکز KyberSwap در ماه‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است و انتظار می‌رود به عنوان یکی از DEX های برتر در طول سال 2020 معرفی شود.

کایبرسواپ (Kyberswap) را می‌توان یکی از بهترین صرافی‌های نسل جدید در پلتفرم‌های معاملات ارزهای دیجیتال دانست که به صورت غیرمتمرکز و همتابه‌همتا فعالیت می‌کند. این صرافی روی بلاکچین اتریوم اجرا شده و از جمله پلتفرم‌هایی است که روی شبکه آزمایشی راپستن (Ropsten) نیز فعال بوده است.

در این صرافی، از قراردادهای هوشمند به منظور انجام و تسهیل تبادلات استفاده می‌شود. نکته مثبت دیگری که در ارتباط با این صرافی غیر متمرکز وجود دارد، استفاده از ذخایر پویا یا دینامیک است که به شبکه این امکان را می‌دهد که با فراهم کردن نقدینگی کافی، خدماتش را ارزان‌تر در اختیار کاربران قرار دهد.

این پروژه در کشور سنگاپور توسعه یافته است و دارای یک توکن اختصاصی با نام توکن KNC است. قیمت این توکن را می‌توانید در صفحه قیمت KNC مشاهده کنید. صرافی کایبرسواپ در نسخه‌های مخصوص وب و نسخه موبایل در اختیار کاربران قرار دارد. KyberSwap دارای بزرگترین استخرهای نقدینگی در فضای DEX است و بسیاری از افراد تأثیرگذار در حوزه رمزارزها، برنامه‌های DeFi Kyber را  زیر نظر گرفته و دنبال می‌کنند.

3-صرافی غیر متمرکز وان‌اینچ (1inch Exchange)

صرافی غیر متمرکز

صرافی غیر متمرکز وان‌اینچ (1inch Exchange) را می‌توان سرویسی متشکل از چندین صرافی دکس در نظر گرفت. در واقع وان اینچ چندین صرافی غیرمتمرکز در قالب یک پلتفرم است. امکان ثبت سفارشات محدود در این صرافی وجود دارد و تنوع توکن‌های موجود نیز قابل‌قبول است. زمانی که یک سفارش در این پلتفرم ثبت می‌کنید، سفارش شما در دفتر سفارشات چندین صرافی غیر متمرکز قرار می‌گیرد. این ویژگی این امکان را فراهم می‌کند که در نهایت بهترین قیمت را برای سفارشات تخصیص دهد.

از آنجا که وان‌اینچ (1inch Exchange) یک پلتفرم با چندین صرافی مختلف است، کارمزد معاملات بر اساس معیار صرافی‌های موردنظر محاسبه می‌شود.

4-صرافی غیر متمرکز OpenSea

صرافی غیر متمرکز

OpenSea در نوامبر سال 2017 تأسیس شد. مبادله اصلی آن، توکن‌های Crypto Collectibles و NFT است که احتمالاً در سال‌های آینده به شدت گسترش خواهد یافت. وقتی صحبت از ظهور و توسعه مجموعه‌های Collectibles رمزارز می‌شود، تعجب‌آور نیست که بسیاری از بازارهای ثانویه برای مبادله این دارایی‌های منحصربه‌فرد به وجود آمده‌اند.

برای کسانی که با رمزارزهای اختصاصی و غیرقابل استفاده عمومی (که بیشتر به عنوان NFT شناخته می‌شوند) آشنا نیستند، باید گفت که اینها توکن‌هایی هستند که به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص، از مجموعه‌های دیگر متمایز می‌شوند. این توکن‌ها کاربردهای اختصاصی دارند؛ مانند توکن‌های داخلی یک گیم آنلاین.

این صرافی، حالت‌های مختلف فروش را ارائه می‌دهد. این انعطاف‌پذیری، برای مالکان در انتخاب نحوه فروش توکن‌هایشان، اختیار عمل بیشتری را فراهم می‌آورد. در حالی که تعداد زیادی از صرافی‌های توکن‌‌های Collectibles در بازار وجود دارد، اما در حال حاضر OpenSea به عنوان یک صرافی غیر متمرکز برای مبادله NFT‌، پیشرو است.

5- صرافی dYdX

صرافی دی وای دی ایکس (dydx.exchange) یک صرافی غیرمتمرکز است که با هدف انجام مبادلات به صورت کاملا شفاف و امن تاسیس شده است. این صرافی برای تبادل توکن های شبکه اتریوم راه اندازی شده و تقریبا شما را از استفاده از صرافی های غیرمتمرکز بی نیاز می کند.

از مزایای این صرافی می توان به امنیت، شفافیت و سرعت انجام مبادلات اشاره کرد.

صرافی dYdX با بهره گیری از پروتکل لایه 2، هزینه گس (GAS fee) به صفر رسانده که این موضوع باعث کاهش چشمگیر کارمزد مبادلات در آن شده است. همچنین حداقل مقدار مبادله به مقدار چشمگیری کاهش یافته است.

امکاناتی نظیر ترید با لورج (اهرم) تا 25 از جمله امکانات جذاب این صرافی است.

6- صرافی Serum

صرافی سرام (projectserum.com) یک صرافی غیرمتمرکز بر پایه شبکه سولانا است. از مزایای این صرافی می توان به هزینه پایین تراکنش ها و امکان انجام مبادلات با مقدار کم اشاره کرد.

7- صرافی Pangolin

صرافی پانگولین (pangolin.exchange) یک صرافی غیرمتمرکز بر پایه شبکه های اتریوم و اولانچ است. کارمزد پایین، سرعت بالا و توزیع نقدینگی کاملا عادلانه از جمله مزایای این صرافی است.

8- صرافی Quickswap

صرافی کوییک سوپ (quickswap.exchange) یک صرافی غیرمتمرکز برپایه شبکه اتریوم است که برای کاهش کارمزد و افزایش سرعت از شبکه ماتیک (Matic) به صورت لایه 2 استفاده می کند.

9- صرافی Raydium

صرافی ریدیوم (raydium.io) در واقع یک بازارساز خودکار (Automatic Market Maker) برای صرافی Serum است. برخلاف سایر بازار سازهای DEX، ریدیوم یک دفتر سفارشات (order book) مرکزی برای تمام کابرانش ارائه داده که باعث افزایش نقدینگی و در نتیجه قیمت های بهتر شده است.

10- صرافی Spookyswap

صرافی اسپوکی سوپ (spookyswap.finance) یک بازار سازخودکار برای توکن های شبکه Fantom Opera  است که به وسیله توکن خود به اسم BOO سعی در کاهش هزینه های مبادله دارد.

11- صرافی Sushiswap

صرافی سوشی سوپ (sushi.com) یک فورک (زیرمجموعه) از صرافی یونی سوپ است که هدف آن غیرمتمرکزسازی بیشتر و دادن اختیارات به کاربران است.

12- صرافی Pancake Swap

صرافی پنکیک سوپ (pancakeswap.finance) یک صرافی غیرمتمرکز بر پایه شبکه BEP20 یا همان Binance Smart Chain است که از بازارسازهای مختلفی برای تامین نقدینگی خود استفاده می کند.

13- صرافی Traderjoe

صرافی تریدر جو (tradejoexyz.com) یک صرافی غیرمترکز برپایه شبکه اوالانچ است. این صرافی سیستم دیفای را به منظور تامین لورج (اهرم) به کار گرفته است.

14- صرافی Curve finance

صرافی کِرو فایننس (curve.fi) به منظور تبادل سریع و کم هزینه توکن Curve تاسیس شده است.

سخن پایانی

با توجه به اینکه پیدایش و گسترش صرافی های غیر متمرکز پدیده‌ای نو به شمار می‌رود، لیست بهترین صرافی های غیر متمرکز، هر روز تغییرات زیادی را تجربه می‌کند. اما فراگیر شدن صرافی‌های DEX امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود و بازار رمزارزها را با تحولات مثبتی روبه‌رو خواهد کرد. افزایش قیمت شگفت‌انگیز برخی ارزهای دیجیتال همچون yEarn Finance و توکن جنجالی وای فای (YFI) تا بیش از 43 هزار دلار نیز با ظهور این گونه صرافی‌ها بی ارتباط نیست!

با ورود به سال 2021 صرافی‌های غیر متمرکز با تغییرات و تحولات زیادی مواجه شدند و لیست صرافی‌های برتر سال 2021 دچار تغییراتی شده است اما همچنان یونی سواپ در صدر قرار دارد و صرافی‌هایی نظیر سوشی سواپ، صرافی synthetic و برخی صرافی‌های دیگر نیز به لیست صرافی های غیر متمرکز برتر سال 2021 اضافه شده اند.

سال 2021 را برای صرافی های دکس می‌توان نویدبخش سال خوبی جهت رشد و توسعه این صرافی‌ها دانست زیرا در اوایل سال 2021 حجم معاملات روزانه در صرافی های DEX از مرز یک میلیار دلار در روز عبور کرد و پیشبینی می‌شود روند روبه رشد صرافی‌های غیر متمرکز در سال 2021 نیز ادامه داشته باشد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

8 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام صرافی غیره متمرکز prebit پیشنهاد میدید؟

صرافیه ارزینجا متمرکزه یا غیره متمرکز ؟

در حال حاضر در ایران هیچ صرافی غیرمتمرکزی وجود نداره

سلام صرافی eps فوق العاده است

ممنونم از اطلاعات خوبی که در اختیار گذاشتید

خواهش می کنم . وظیفه ماست

چرا توی لیست صرافیه های غیر متمرکز از vitex نام نبردید؟

چشم به تیم محتوی می گیم که این صرافی رو بررسی کنن اگر صرافی خوبی بود در مقالات بعدی معرفی می کنیم