قیمت لحظه ای دای + نمودار قیمت DAI 🖥️ اردیبهشت ۱۴۰۳

Dai
DAI
رتبه: 25
$ 0.999746
64,157 تومان
0.16%
ارزش کل بازار
$ 5,213,045,019
حجم معاملات 24 ساعته
$ 443,013,165
عرضه در گردش
5,214,730,453 DAI
عرضه کل
5,214,730,453 DAI


نوسانات و اطلاعات قیمت دای

هر واحد دای (DAI) در این لحظه با قیمت 0.999478 $، معادل 64,157 تومان معامله می‌شود. در حال حاضر ارزش کل بازار ارز دیجیتال دای، معادل $ 5,213,045,019 است. حجم معاملات 24 ساعت اخیر این ارز دیجیتال نیز $ 443,013,165 بوده است. همچنین باتوجه به نوسانات این رمزارز در 24 ساعت گذشته، قیمت این ارز نسبت به روز گذشته 0.16% افزایش یافته است.
بسیاری از تحلیلگران و متخصصین فعال در بازارهای مالی بر این باورند که می‌توان از اطلاعات گذشتۀ قیمت دای یا هر دارایی دیگری برای پیش بینی آینده قیمتی آن استفاده نمود.
برای استفاده از اطلاعات گذشته قیمتی این رمزارز می‌توانید از نمودار موجود در این صفحه استفاده نمایید.

درباره دای

استیبل کوین‌ها بخش ضروری و جدا نشدنی از بازار ارزهای دیجیتال هستند و حکم پول نقد را برای کاربران دارند. علاوه بر این، این دسته از ارزهای دیجیتال در زمان نوسانات قیمتی به داد کاربران می‌رسند و پول آنها را از نوسانات شدید حفظ می‌کنند. ارز دیجیتال دای (DAI) یکی از استیبل کوین‌های مشهور در دنیای کریپتو است که طرفداران ویژه خود را دارد و بسیاری از ایرانیان از آن برای انتقال پول استفاده می‌کنند.
ارز دیجیتال دای، یک استیبل کوین غیرمتمرکز و الگوریتمی است که توسط پروتکل میکر (Maker) راه‌اندازی شده و قیمت آن همواره برابر با یک دلار است. این استیبل کوین برخلاف استیبل کوین‌های با پشتوانه فیات مثل تتر و USDC، پشتوانه‌ای از ارزهای دیجیتال را دارد و کنترل آن در اختیار دائوی پروتکل میکر یا همان MakerDao قرار دارد، به همین خاطر «غیرمتمرکز» توصیف می‌شود.
نسخه قدیمی دای، یک استیبل کوین تک وثیقه‌ای بود که تنها با وثیقه گذاشتن اتر صادر می‌شد که امروزه با نام SAI شناخته می‌شود. با این حال، نسخه جدید چند وثیقه‌ای است و می‌توان با گذاشتن وثیقه‌ای از چند توکن مختلف به عنوان پشتوانه، آن را تولید کرد. افزایش تنوع ارزهایی که می‌توان به عنوان وثیقه برای تولید استیبل کوین دای قرار داد ریسک کاربران را کاهش داده و ثبات قیمت این ارز دیجیتال در برابر نوسانات را افزایش می‌دهد. تصمیم‌گیری در رابطه با پشتیبانی از ارزهای جدید به عنوان وثیقه طی رأی‌گیری‌های حاکمیتی میکردائو و توسط هولدرهای توکن میکر (MKR) انجام می‌شود.
برای صادر کردن DAI جدید، کاربران باید وثیقه‌ای قرار دهند و این استیبل کوین را وام بگیرند. ارزش وثیقه قرارداده شده همواره باید با یک نسبتی بیشتر از وام گرفته شده باشد و اگر این نسبت از دست برود، وثیقه قرار داده شده لیکویید می‌شود. البته دانستن اینکه نحوه تولید ارز دیجیتال DAI چگونه است برای اکثر کاربران اهمیت خاصی ندارد چراکه در حال حاضر بدون نیاز به گذاشتن وثیقه امکان خرید و فروش دای در صرافی‌های ارز دیجیتال وجود دارد.
دای تمام ویژگی‌های استیبل کوین‌ها را به همراه دارد و علاوه بر آنها غیرمتمرکز است. این یعنی هیچ شرکتی روی آن کنترل ندارد و هیچ کشور یا مقام رسمی نمی‌تواند کار آن را مختل کند یا تراکنش‌های آن را تغییر دهد. با توجه به اینکه تتر، بزرگ‌ترین استیبل کوین بازار متمرکز است و ریسک فریز شدن دارایی وجود دارد، استیبل کوین DAI گزینه مناسب‌تری برای کاربران ایرانی محسوب می‌شود. علاوه بر غیرمتمرکز بودن، وجه تمایز اصلی دای از سایر استیبل کوین‌ها، شفافیت کامل پشتوانه آن است که می‌توان به صورت آنی و از طریق MakerScan آن را بررسی کرد.

تاریخچه قیمت ارز دیجیتال DAI

استیبل کوین دای از وثیقه‌گذاری بیش از حد (Over Collateralization) برای حفظ پگ 1 دلاری خود استفاده می‌کند که با توجه به ماهیت نوسانی رمزارزها، حاشیه امنی برای این ارز دیجیتال ایجاد می‌کند. علی‌رغم این سیاست، DAI مثل سایر استیبل کوین‌های بازار در مقاطعی از تاریخ نوسانات زیادی را تجربه کرده و از قیمت 1 دلاری خود فاصله گرفته است.
اگر به نمودار دای نگاهی بیندازیم می‌بینیم قیمت این استیبل کوین اغلب اوقات در حوالی 1 دلار نوسان کرده و بسته به میزان تقاضای بازار، چند سنت بالاتر یا پایین‌تر از پگ دلاری خود معامله شده است. با این حال، اگر کمی دقیق‌تر شویم می‌بینیم در تاریخ 13 مارس 2020 (23 اسفند 1398)، قیمت DAI به اوج 1.22 دلاری خود رسیده و در تاریخ 11 مارس 2023 (20 اسفند 1401)، کمترین قیمت آن در حوالی 0.882 دلار به ثبت رسیده است.
به طور کلی از ابتدای عرضه استیبل کوین DAI تا به اینجای کار، این ارز دیجیتال با موفقیت قیمت 1 دلاری خودش را حفظ کرده است. دلیل ریزش قیمت استیبل کوین دای تا حوالی 0.882 دلار نیز ورشکستگی بانک سیلیکون ولی در ماه مارس سال 2023 بود. همانطور که گفتیم، DAI پشتوانه متنوعی از دارایی‌های دیجیتال دارد و در آن زمان، بخش قابل توجهی از این پشتوانه در قالب استیبل کوین USDC بود. همزمان، بخش زیادی از پشتوانه USDC در بانک سیلیکون ولی قرار داشت که با ورشکستگی این بانک و فشار فروش ناشی از ترس کاربران، قیمت این استیبل کوین پگ دلاری خود را از دست داد و به دنبال آن، استیبل کوین دای نیز دی‌پگ شد.

پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال دای

پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال دای با توجه به اینکه یک استیبل کوین است دشوار است و به عوامل متعددی از جمله روند کلی بازار، تصمیم‌گیری‌های قانون‌گذاران، تقاضای کلی، وضعیت اقتصاد کلان و ... بستگی دارد. به طور کلی انتظار می‌رود در صورت عدم تکرار اتفاقاتی مثل ورشکستگی بانک سیلیکون ولی، قیمت دای در حوالی 1 دلار نوسان کند.
با توجه به فاکتورهای گفته شده، پیش‌بینی می‌شود قیمت استیبل کوین DAI، در سال‌های آتی بین 0.93 دلار تا 1.06 دلار نوسان کند. با این حال، استیبل کوین دای، یک استیبل کوین الگوریتمی با پشتوانه رمزارزهاست و سقوط گسترده بازار رمزارزها می‌تواند وثیقه‌های پشت پرده آن را لیکویید کند و روی قیمت آن تأثیر بگذارد. همچنین این استیبل کوین برای دریافت قیمت لحظه‌ای پشتوانه‌های خود، به اوراکل‌های بلاکچینی وابسته است که اختلال در عملکرد آنها می‌تواند قیمت دای را دچار نوسان کند.

توکنومیک ارز دیجیتال دای

هیچ محدودیت عرضه‌ای برای استیبل کوین دای تعیین نشده و در حال حاضر نزدیک به 5 میلیارد واحد از آن به بازار عرضه شده است. استیبل کوین DAI هر زمان که کاربری وثیقه بگذارد و آن را وام بگیرد تولید شده و هر زمان که وام گرفته شده پس داده می‌شود سوزانده و از گردش خارج می‌شود. به عبارت دیگر، توکنومیک DAI به میزان تقاضای کاربران برای این استیبل کوین غیرمتمرکز بستگی دارد.

دیدگاه خود را ثبت کنید

2400 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

بابادای میخواددامپ کنه کجایین…..!!!!؟