بنیانگذاران معروف اتریوم چه کسانی هستند؟

زمان مطالعه: 12 دقیقه

مقدمه

اتریوم که به ملکه رمزارزها معروف است، بعد از بیت کوین (پادشاه رمزارزها) بزرگ‌ترین ارز دیجیتال محسوب می‌شود. اتریوم بزرگ‌ترین آلت کوین بازارِ ارزهای دیجیتال است و حجم بازار آن از ۴۰ میلیارد دلار هم گذشته است. اما نحوۀ شکل‌گیری این ارز دیجیتال، بسیار خواندنی است. ایدۀ اتریوم در جلسۀ کوچکی در شهر زوگ سوییس شکل گرفت؛ جایی که هشت جوان در خانه‌ای جنگلی دور هم جمع شدند تا درباره آیندۀ چیزی که قرار بود دومین پلتفرم بلاکچین بزرگ جهان شود، تصمیم‌گیری کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با بنیانگذاران معروف اتریوم آشنا کنیم.

بنیانگذاران معروف اتریوم

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع
در ۷ ژوییه سال ۲۰۱۴ (۱۶ تیر ۹۳) جلسۀ سرنوشت‌سازی در سوییس برگزار شد. موضوعی که آنها را گرد هم آورده بود، یک پلتفرم بلاکچینی غیرانتفاعی بود که انتظار داشتند بتوانند با آن یک انقلاب مالی بزرگ ایجاد کنند. آنها هیچ سندی را برای همکاری روی پروژه اتریوم امضا نکردند.

هرچند در حال ‌حاضر، تنها یک نفر از آن هشت نفر فعالانه‌ روی اتریوم کار می‌کند و در همان ابتدای کار، دو نفر از این تیم جدا شدند، اما همچنان از این هشت نفر به‌ عنوان ‌‌بنیانگذاران معروف اتریوم یاد می‌شود.

از نظر کامیلا روسو (Camila Russo) نویسنده کتاب «The Infinite Machine» تفاوت در ویژگی‌های شخصیتی، دلیلی بود که این هشت نفر نتوانستند در کنار یکدیگر در اتریوم دوام بیاورند. شخیصت‌های آنان بزرگ‌تر از آن بود که بتوانند با هم همکاری کنند.

با این ‌وجود، اکثر آنها همچنان در فضای ارزهای دیجیتال فعالیت دارند و برای فعالان این حوزه، آشنا هستند. در ادامه، سرنوشت این افراد را پس از گذشت پنج سال از آغاز ماجراجویی‌شان مرور می‌کنیم.

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)

بنیانگذار اصلی اتریوم و تنها کسی که از آن جمع هشت نفره، همچنان به طور مستقیم روی این پلتفرم کار می‌کند، یک جوان ۱۹ سالۀ روسی-کانادایی به نام ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) است.

بوترین یک خورۀ کامپیوتر و نویسندۀ مجله بیت کوین (Bitcoin Magazine) بود. او بعد از سه سال تحقیق و بررسی، مقالۀ ایدۀ وایت پیپر اتریوم را نوشت که واکنشی در برابر محدودیت‌های بیت کوین به شمار می‌رفت. بوترین پلتفرمی را پیشنهاد می‌کرد که ساخت هر اپلیکیشن غیرمتمرکز و ضدسانسور در آن قابل ‌اجرا بود. او نهایتاً در نوامبر سال ۲۰۱۳ (آبان ۹۲)، اتریوم را بنیانگذاری کرد.

بوترین در سال‌های اخیر سعی میکند خودش را از سِمت‌های مدیریتی و رهبری اتریوم کنار بکشد و بیشتر روی اتریوم ۲.۰ و مشکل مقیاس ‌پذیری آن کار کند. اتریوم ۲.۰ را می توان فاز بعدی توسعه این پلتفرم‌ بلاکچینی دانست. او امیدوار است که در اواخر سال 2020 از این پروژه رونمایی کند.

هیچ کس به جز بوترین نمی‌داند که او چقدر اتریوم دارد. گزارش‌هایی در دسامبر ۲۰۱۷ منتشر شد که از انتقال ۳۰۰۰۰ اتریوم توسط او به صرافی Bitstamp که یکی از بزرگ‌ترین صرافی های ارز دیجیتال است خبر می‌داد؛ اما او هرگز به صورت رسمی مقدار دارایی اتریوم خود را اعلام نکرده است. اکثر افراد وقتی به بوترین فکر می‌کنند، به جای یک جوان ثروتمند، مخترعِ یکی از بهترین پلتفرم‌های بلاکچینی را می‌بینند؛ فردی که برای او پول در اولویت نیست و همیشه به فکر حل کردن مشکلات واقعی فضای ارزهای دیجیتال است.

میهای آلیسی (Mihai Alisie)

بنیانگذاران معروف اتریوم

آلیسی، فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد سایبرنتیک است. او مربی پوکر بود و در رومانی با بیت کوین آشنا شد. میهای آلیسی (Mihai Alisie) از سال ۲۰۱۱ با ویتالیک بوترین در ارتباط بود و با همکاری یکدیگر مجله بیت کوین را منتشر کردند. آنها همچنین پروژه اگورا (Egora) را راه‌اندازی کردند که ساخت یک فروشگاه غیرمتمرکز شبیه فروشگاه ای‌بی (eBay) با استفاده از بیت کوین بود.

کارهای اولیه ثبت قانونی و افتتاح حساب بانکی برای تأسیس مرکز اتریوم در سوییس، بر عهدۀ آلیسی بود. او با وکلا و مقامات سوییسی برای تعیین یک چارچوب قانونی که برای کمپین عرضه اولیه‌شان حیاتی بود، وارد مذاکره شد. میهای آلیسی در رابطه با روزهای اولیه تأسیس اتریوم می‌گوید:

در روزهای آغازین، ما صرفاً گروهی از افراد بودیم که ایده‌ای عالی و آرزوهای بزرگ داشتند. معلوم نبود این ایده به موفقیت برسد.

او تا اواخر سال ۲۰۱۵ به عنوان معاون در بنیاد اتریوم مشغول به فعالیت بود. پس از آن، توجه‌اش به سمت آکاشا (Akasha) جلب شد. آکاشا یک چارچوب شبکه اجتماعی برای اتریوم است.

آلیسی دیگر همچون گذشته درگیر اتریوم نیست، اما ایده شبکه اجتماعی‌اش در حال اجرایی‌شدن است و ممکن است همزمان با اتریوم ۲.۰ از آن رونمایی شود.

آنتونی دی یوریو (Anthony Di Iorio)

بنیانگذاران معروف اتریوم

دی یوریو (Anthony Di Iorio) ثروتمند بود و با سرمایۀ خانوادگی‌اش در حوزه بازاریابی و سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در تورنتوی کانادا فعالیت داشت. قبل از اینکه با بیت کوین آشنا شود، یک سرمایه‌گذاری یک میلیون دلاری در تولید مته‌های زمین‌گرمایی انجام داد. پس از آشنایی با بیت کوین، در دورهمی فعالان بیت کوین که خودش در نوامبر ۲۰۱۲ ترتیب داده بود، بوترین را ملاقات کرد. در این دیدار، بوترین از وی خواست که به عنوان هم‌بنیان‌گذار در پروژه اتریوم حضور داشته باشد.

اما آن‌گونه که کامیلا روسو می‌گوید، دی یوریو در مقایسه با سایر ‌بنیانگذاران معروف اتریوم ، اشتیاق چندانی به اتخاذ رویکرد غیرانتفاعی درباره اتریوم نداشت و پس ‌از اینکه این تصمیم گرفته شد، خود را تا حد زیادی از این پروژه کنار کشید.

دی یوریو پس از ترک اتریوم، مدت کوتاهی به عنوان مدیر ارشد دیجیتال در بورس تورنتو فعالیت داشت و سپس دیسنترال (Decentral) را در ماه می سال ۲۰۱۸ تأسیس کرد. دیسنترال همان استارت‌آپی است که کیف پول جکس (Jaxx) را توسعه داده است. دی یوریو از سوی مجله فوربز جزو ۲۰ فرد ثروتمند حوزه ارزهای دیجیتال شناخته شد. ارزش خالص دارایی او در آن زمان، ۷۵۰ میلیون الی یک میلیارد دلار تخمین زده می‌شد.

امیر چتریت (Amir Chetrit)

بنیانگذاران معروف اتریوم

بوترین در سپتامبر ۲۰۱۳ در آمستردام با امیر چتریت که ملیت آمریکایی-اسرائیلی دارد، در کنفرانسی با موضوع بیت کوین ملاقات کرد. امیر چتریت (Amir Chetrit) در رشته علوم کامپیوتر درس می‌خواند اما از گرفتن مدرک صرف‌نظر کرد و تا سال 2008 در حوزه املاک و مستغلات فعالیت می‌کرد. او همانند سایر ‌بنیانگذاران معروف اتریوم ، از همان سال‌ها در مورد عملکرد سیستم‌های مالی سنتی تردید داشت؛ از این رو به بیت کوین روی آورد.

چتریت قبل از ملاقات با بوترین، با استارت‌آپ Colored Coins همکاری می‌کرد؛ همان پروژه‌ای که بوترین نیز قبل از راه‌اندازی اتریوم در آن مشارکت داشت. این استارت‌آپ پروژه‌ای برای مدیریت دارایی‌های واقعی برای تبدیل آنها به توکن روی شبکه بیت کوین بود. بوترین در دسامبر سال ۲۰۱۳ از چتریت خواست که به تیم او ملحق شود.

در ماه ژوییه سال ۲۰۱۴ توسعه‌دهندگان اتریوم و سایر بنیانگذاران، از او به دلیل مشارکت ‌نکردن در توسعه اتریوم شدیداً انتقاد کردند. او پذیرفت که از توسعه اتریوم کناره‌گیری کند؛ اما همچنان به عنوان یکی از بنیانگذاران معروف اتریوم در پروژه باقی ماند.

روسو درباره امیر چتریت می‌گوید:

او بی‌سروصدا از پروژه‌های بلاکچینی مختلف حمایت می‌کند، اما ترجیح می‌دهد چندان مورد توجه قرار نگیرد.

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)

بنیانگذاران معروف اتریوم

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) در هاوایی متولد و در کلرادو بزرگ شده است. او قبل از آنکه به بیت کوین علاقه‌مند شود، می‌خواست یک ریاضیدان شود. او کارهای متنوعی انجام داده بود و تجربه جذب سرمایه را برای ایجاد نسخه اولیه یک صرافی غیرمتمرکز در کارنامه خود داشت. دی یوریو، هاسکینسون را به پروژه اتریوم ویتالیک بوترین معرفی کرد.

او به یکی از هشت بنیانگذار اصلی اتریوم تبدیل شد و در دسامبر ۲۰۱۳ به عنوان مدیرعامل انتخاب شد. هاسکینسون نقش پررنگی در تأسیس بنیاد اتریوم در سوییس داشت و سازمان‌دهی چارچوب قانونی آن بر عهده او بود. هاسکینسون از همان ابتدا این ایده را در سر می‌پروراند که اتریوم می‌تواند به یک بنگاه اقتصادی و سودآور تبدیل شود. همین موضوع باعث اختلاف بین او و سایر اعضای تیم شد و در نهایت به جدایی او از اتریوم منجر گردید. وقتی به او گفته شد که باید اتریوم را ترک کند، برایش ناامیدی بسیار بزرگی بود.

هاسکینسون بعداً از بلاکچین رقیبی که پس از هاردفورک بحث‌برانگیز سال ۲۰۱۶ متولد شد و اتریوم کلاسیک نام گرفت، حمایت کرد. او همچنین کاردانو را راه‌اندازی کرد؛ ارز دیجیتالی که اخیراً و بعد از راه‌اندازی بلاکچین جدیدش با نام شلی (shelly)، به ششمین ارز دیجیتال بزرگ جهان از نظر ارزش بازار تبدیل شده است.

روسو می‌گوید:

هاسکینسون اطمینان دارد که کاردانو قاتل واقعی اتریوم خواهد بود و در ارائه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز موفق خواهد شد.

گوین وود (Gavin Wood)

گوین وود (Gavin Wood)، یک برنامه‌نویس بریتانیایی بود. او از طریق «جانی بیت کوین» و «امیر تاکی» با بیت کوین و ویتالیک بوترین آشنا شد. او ارتباطش را با بوترین بیشتر کرد و پیشنهاد پیاده‌سازی اتریوم به وسیلۀ زبان برنامه‌نویسی C++ را به او داد. گوین درست قبل از رونمایی از اتریوم در «کنفرانس بیت کوین آمریکای شمالی» در ژانویه سال ۲۰۱۴، با پنج بنیان‌گذار این ارز دیجیتال در میامی ملاقات کرد.

پس ‌از اینکه اولین شبکه آزمایشی اتریوم شروع به کار کرد، گوین وود خواهان سِمت و جایگاه بالاتری در اتریوم شد. هرچند سایر اعضای تیم درخواست او را پذیرفتند؛ اما این موافقت بدون درگیری و اختلاف‌نظر نبود. در آوریل سال ۲۰۱۴ او «یلو پیپر» (Yellow paper) اتریوم را منتشر کرد که جزئیات فنی وایت‌پیپر این ارز دیجیتال در آن ذکر شده بود. سپس زبان برنامه‌نویسی بومی اتریوم را با نام سالیدیتی (Solidity) پیشنهاد داد.

روسو درباره گوین وود می‌گوید:

او واقعاً معتقد است که سازندۀ اصلی اتریوم بوده و شواهد و قرائن نیز این ادعا را اثبات می‌کند. او معتقد است که در برخی حوزه‌های اتریوم، نقش مهم‌تری نسبت به ویتالیک بوترین داشته است.

وود از طریق شرکت پریتی (Parity) که به طور مشترک با شریک‌اش جوتا استینر (Jutta Steiner) تأسیس کرده بود، روی کد اتریوم کار می‌کرد. اما اکنون او صرفاً روی بنیاد وب۳ (Web3) و پروژه بلاکچینی این بنیاد با نام پولکادات (Polkadot) که رقیبی برای اتریوم محسوب می‌شود، متمرکز است.

جفری ویلک (Jeffrey Wilcke)

جفری ویلک (Jeffrey Wilcke) در اوایل سال ۲۰۱۴ در کنار گوین وود به فهرست بنیانگذاران معروف اتریوم اضافه شد. او در هلند روی پروژه مسترکوین کار می‌کرد که برای اولین بار نام اتریوم به گوشش خورد. مسترکوین، اولین ICO (عرضۀ اولیۀ کوین) در دنیای ارزهای دیجیتال بود.

او آن‌قدر به اتریوم علاقه‌مند شده بود که تصمیم گرفت بدون آنکه کسی بفهمد، آن را در زبان برنامه‌نویسی «گو» (Go) که متعلق به گوگل است، پیاده‌سازی کند. او پیاده‌سازی نرم‌افزاری مد نظرش برای اتریوم را تقریباً همزمان با نسخه C++ گوین وود آغاز کرده بود و آن را «گو اتریوم» و سپس «گِث» (Geth) نامید. نه وود و نه ویلک، هیچ‌کدام از کار دیگری آگاه نبودند و به طور جداگانه کار می‌کردند. دو پیاده‌سازی نرم‌افزاری برای اتریوم به نظر اتفاق خوبی بود؛ داشتن یک نسخۀ پشتیبان، همیشه مطلوب است.

پس از هارد فورک بحث‌برانگیز اتریوم، مجموعه‌ای از هک‌هایی که اتفاق افتاد و همچنین تولد پسر ویلک، او سرپرستی Geth را به پیتر شیلاگی (Peter Szilagyi) واگذار کرد. در اواخر سال گذشته او به موضوعات ناامیدکننده‌ای اشاره کرد که به ‌قطع همکاری او با اتریوم منجر شده بود.

جفری ویلک و برادرش جویی، استودیوی گرید گیمز (Grid Games) را تأسیس کرده‌اند که در زمینه تولید بازی‌های رایانه‌ای فعالیت می‌کند. او اخیراً بخشی از اترهایی را که در زمان فعالیت در اتریوم دریافت کرده بود، برای توسعه یک بازی جدید به فروش رساند. گرید گیمز، اکنون پروسه جذب توسعه‌دهندگان را آغاز کرده است.

جوزف لوبین (Joseph Lubin)

باتجربه‌ترین فرد در بین بنیانگذاران معروف اتریوم ، جوزف لیوبین (Joseph Lubin) است. او فارغ‌التحصیل مهندسی برق و علوم کامپیوتر از دانشگاه پرینستون در سال ۱۹۸۷ است.

لوبین قبل از اینکه با دی یوریو در «بیت کوین آلیانس کانادا» (Bitcoin Alliance of Canada) آشنا شود و از طریق او به ارزهای دیجیتال علاقه‌مند گردد، شغل‌های متنوعی را در زمینه مهندسی نرم‌افزار، تولید موسیقی، کسب‌وکار و امور مالی تجربه کرده بود. دی یوریو زمینه‌ساز معرفی لوبین به بوترین شد و از او درخواست کرد که به جمع بنیان‌گذاران اتریوم بپیوندد. سرمایه‌های شخصی دی یوریو و لوبین بود که اتریوم را سرپا نگه داشت و باعث ادامه حرکت آن شد.

هنگامی ‌که لوبین در حال برنامه‌ریزی برای تأسیس شرکت کانسنسیس (Consensys) بود، در گروه تصمیم گرفته شد که رویکردی غیرانتفاعی برای اتریوم اتخاذ شود. کانسنسیس، یک شرکت انتفاعی به ‌منظور ساختن اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بر اساس پلتفرم اتریوم بود. این شرکت راه را برای راه‌اندازی سایر استارت‌آپ‌های بلاکچینی هموار کرد. همچنین این شرکت به‌ عنوان یک عنصر کلیدی با دیگر شرکای تأثیرگذار اتریوم همکاری می‌کند. از آن جمله می‌توان به این شرکت‌ها اشاره کرد: مایکروسافت، جی ‌پی مورگان، بی ‌ان‌ وای ملون، سی ‌ام ‌ای گروپ، بانک استاندارد، بی ‌بی ‌وی ‌ای، آی ‌ان ‌جی، یو بی ‌اس، بی ‌پی، کردیت سوئیس و اینتل.

طبق شایعات، جوزف لوبین یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ فروش «crowdsale» اتریوم که چند سال پیش برگزار شد، بوده است. بسیاری از افراد آگاه در صنعت کریپتو، او را یکی از مهم‌ترین افرادی می‌دانند که روی اتریوم سرمایه‌گذاری کرده است و تخمین زده می‌شود که ارزش سرمایۀ او در حدود ۱۰ میلیارد دلار باشد.

سخن پایانی

کشور سوییس و به خصوص شهر زوک، مرکز استقبال از ارزهای دیجیتال است. گروه هشت نفره بنیانگذاران معروف اتریوم در این شهر برای شرکت در یک کنفرانس دور هم جمع شدند و ایده اولیه اتریوم در آنجا شکل گرفت. اتریوم، بعد از بیت کوین، بزرگ‌ترین رمزارز به شمار میرود و لقب ملکه رمزارزها را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر فقط ویتالیک بوترین به صورت مستقیم روی اتریوم کار می‌کند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments