هارد فورک چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

اصطلاحات

در پاسخ به این سوال که هارد فورک چیست ابتدا توضیحی کوتاه در مورد اصطلاح فورک بیان می‌کنیم:

۱.پروتکل بلاکچین: قراردادی کدگذاری شده که قوانین اتصال، استخراج و تراکنش‌ها را تعیین می‌کند. برای اینکه جزئی از شبکه شوید، باید پروتکل را رعایت کنید.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

۲.فورک: هر تغییری در پروتکل یا آپدیت نرم‌افزار که باعث شود قوانین قبلی منسوخ شده و کد جدیدی استفاده شود، فورک نامیده می‌شود.

اولین سؤالی که پیش از بررسی انواع فورک باید بدان پاسخ دهیم این است که: چرا باید پروتکل را بروزرسانی کنیم؟

هارد فورک

۱.برای رفع مشکلات امنیتی که در نسخه‌های قدیمی موجود است.

ارز رمزنگاری شده یک ایده نسبتاً جدید است و اخیراً وارد چرخه ی زندگی شده است. برای توسعه دلار، انواع و اقسام کاغذ، رنگ، قلم، لایه‌های امنیتی و موارد دیگر در طول زمان، استفاده شد به طوری که امروزه جعل کردن آن بسیار مشکل است. بنابراین یافتن تمام مشکلات امنیتی رمزارزها و رفع آنها نیز زمان خواهد برد.

۲.برای افزودن قابلیت‌های جدید

وجود ۱۰ ویندوز در حال حاضر گویای این حقیقت است که اولین ویندوز نیاز به تغییر و تکامل داشته است. کد بلاکچین نیز هر سال نیاز به به‌روزرسانی دارد و چون این کد یک نرم افزار متن باز است، توسعه دهندگانی از سراسر جهان بر روی آن کار می‌کنند و اگر به قابلیت خوبی دست یابند، آن را به نسخه بعدی اضافه می‌‌کنند.

۳.برای معکوس کردن تراکنش ها

در مسالهی دلارهای جعلی دولت می‌تواند جاعلان را زندانی کند اما نمی تواند به همه افرادی که از آن‌ها به عنوان پول واقعی استفاده کردند، پولشان را پس دهد. اما در دنیای رمزنگاری می‌توانید خسارت‌ها را به حداقل برسانید زیرا وقتی که جامعه بیت‌کوین متوجه نقض امنیت شوند، می‌توانند تمام معاملات انجام شده از یک تاریخ مشخص را لغو کنند. مانند اینکه اصلا چنین تراکنشی اتفاق نیفتاده است، مثل سفر به زمان گذشته! برای استفاده کنندگان واقعی، چنین روند معکوسی به معنی لزوم تکرار تراکنش است، اما برای سوء استفاده کننده‌ها به معنی کاهش احتمال موفقیت برای دزدی است.

سافت فورک چیست؟

همانطور که گفتیم تغییری در پروتکل اما سازگار با کدهای قبلی است.

برای مثال قوانین راهنمایی و رانندگی را در نظر بگیرید: ایالات متحده قانونی داشت که حداقل سرعت بزرگراه‌ها باید ۳۰ و حداکثر ۶۰ مایل باشد. اما اگر روزی دولت تصمیم بگیرد که از این پس، حداقل ۴۰ و حداکثر ۷۰ باشد آن وقت چه اتفاقی خواهد افتاد؟ برای اکثر رانندگانی که با سرعت متوسط ۵۵ مایل رانندگی می‌کنند هیچ چیزی تغییر نمی‌کند. آنها هنوز طبق قانون در حال رانندگی هستند. اما اگر با سرعت ۳۰ مایل در ساعت رانندگی می‌کردند، حالا باید با سرعت بیشتری رانندگی کنند.

به همین صورت، لازم نیست که بلافاصله نسخه بلاکچین خود را به یک سافت فورک ارتقا دهید و می‌توانید دقیقاً مثل گذشته کار کنید، مگر اینکه بخواهید از قابلیتی در برابر پروتکل جدید استفاده کنید.

هارد فورک

هارد فورک چیست ؟

اگر بخواهیم با همان مثال رانندگی توضیح دهیم که هارد فورک چیست در واقع، ایجاد یک جهان موازی جدید با بزرگراه‌ها و رانندگان خاص خود می‌باشد.

تصور کنید که راننده‌ای در نبراسکا زندگی می‌کند و ماشین جیپ دارد، در هارد فورک در جهانی موازی (راننده کش) دیگری نیز وجود دارد که در (نبراسکای کش) زندگی می‌کند و (جیپ کش) دارد. لذا هر دو راننده زندگی جداگانه‌ای در جهان‌های موازی دارند. اما راننده (نبراسکا کش) هرگز قادر نخواهد بود به همزاد خود مراجعه کند یا متقاضی کار در نبراسکا باشد. هیچ دروازه‌ای بین این دو جهان وجود ندارد. وضعیتی شبیه به طرحی در آینه سیاه.

حال در جهان رمز ارزها، پس از ایجاد یک هارد فورک، نسخه قبلی و نسخه جدید کاملاً از هم جدا می‌‌شوند و هیچ گزینه ارتباط یا معامله‌ای بین این دو وجود نخواهد داشت. معمولاً نسخه جدید شامل تمام تراکنش‌های قبلی است و پس از به روزرسانی هر نسخه تراکنش‌های جدید مربوط به خود را نیز خواهد داشت.

هارد فورک

موارد هارد فورک

فرق بیت کوین کش با بیت کوین اصلی چیست: سرعت تراکنش در آنها بالاتر است و از تمرکز کمتری برخوردارند.

پس از هارد فورک، بیت کوین کش تبدیل به ارزی جدید و مستقل شد و هر کسی که قبل از هارد فورک بیت کوین داشت، همان مقدار بیت کوین را در کیف پول بیت کوین کش دریافت کرد.

DAO

هارد فورک

تفاوت DAO با اتریوم بلاکچین

DAO به عنوان یک قرارداد هوشمند در اتریوم بلاکچین ساخته شد و قرار بود مانند صندوق سرمایه گذاری کار کند. پس از ساخته شدن، همه صاحبان اتر می‌توانند آن را برای توکن‌های DAO مبادله کنند.

اما DAO هک شد و ۶/۳ میلیون اتر از بین رفت. برای ممانعت از نقد کردن پول‌ها توسط هکر، انجمن به یک سافت فورک رأی داد. اما پس از مدت کوتاهی، اکثریت به هارد فورک نیز رأی دادند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments