اتریوم کلاسیک چیست و چه فرقی با اتریوم دارد؟

تفاوت‌هایی بین اتریوم و اتریوم کلاسیک هم از نظر اخلاقی و هم از لحاظ ایدئولوژیک وجود دارد

زمان مطالعه: 15 دقیقه

 

نام رمز ارز

اتریوم کلاسیک

لوگو و نماد

Ethereum Classic
ETC

قیمت فعلی

$ 28.24

رتبه در بازار

29

ارزش کل بازار

$ 4,138,021,697

تغییرات قیمت 1 روزه

0.79%

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

تفاوت‌هایی بین اتریوم و اتریوم کلاسیک هم از نظر اخلاقی و هم از لحاظ ایدئولوژیک وجود دارد. اگر به دنیای رمزارزها وارد شده باشید، دیگر وقت آن رسیده است که درباره این دو رمزارز و تفاوت آن‌ها مطالب بیشتری را بدانید. قبل از شروع توضیح در مورد تفاوت اساسی بین این دو رمزارز، بهتر است کمی تاریخچه آن‌ها را بشناسیم. برای رسیدن به جواب این سوال، باید به گذشته برگردیم و برخی از مهمترین نکات را نه تنها در تاریخ اتریوم بلکه به طور کلی در مورد تاریخ ارزهای رمزنگاری شده یا همان رمزارزها بررسی کنیم.

شکل گیری DAO

کل اکوسیستم اتریوم بر اساس ایجاد قراردادهای هوشمند کار می‌کند. برای افراد ناآشنا با بحث رمزارز باید گفت که قراردادهای هوشمند اساساً چگونگی انجام امور مختلف در اکوسیستم اتریوم را مشخص می‌کنند. به بیان ساده‌تر، قراردادهای هوشمند قراردادهای خودکاری هستند که بر بستر شبکه اتریوم اجرا می‌شوند.

سازمان DAO، یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز سازنده یک قرارداد پیچیده هوشمند بود که می‌خواست برای همیشه در اتریوم انقلابی ایجاد کند. این نهاد اساساً یک صندوق سرمایه‌گذاری غیرمتمرکز بود که می‌خواست بودجه کلیه DAPPS‌های آینده که در اکو سیستم ساخته شده را تأمین کند.

نحوه کار این نهاد بسیار ساده بود. اگر بخواهید در DAPPS حرفی برای گفتن داشته باشید، مجبورید در ازای پرداخت مقدار مشخصی از اتر، “DAO Tokens” خریداری کنید. توکن‌های DAO شاخص‌هایی بودند که نشان می‌داد شما اکنون به طور رسمی بخشی از سیستم DAO هستید.

شاید برای شما سوال باشد که DAPPS چگونه تایید و ساخته می‌شود و چه ارتباطی با اتریوم کلاسیک دارد؟ خب در ابتدا برای ساخت باید لیست سفید را از تصحیح‌کنندگان دریافت کرد. این تصحیح‌کنندگان به نوعی روسای دنیای اتریوم هستند. بعد از این که مهر تایید گرفته شد، نگه‌دارندگان توکن DAO به DAPPSها رای می‌دهند. اگر بتوانند 20 درصد این رای‌ها را کسب کنند، آن وقت می‌توانند نیازمندی‌های مالی را برای شروع کار به دست بیاورند.

پتانسیل DAO و انعطاف پذیری، کنترل و شفافیت کاملی که ارائه می‌داد بی‌سابقه بود. مردم برای بدست آوردن سهم خود به سرعت وارد عمل شدند. طی 28 روز از تشکیل این ساز و کار، ارزش بازار اتر بیش از 150 میلیون دلار شد. این رقم در آن زمان، 14٪ از کل توکن‌های اتر صادر شده تا به امروز بود.

خروج از اتریوم

شاید تعجب کنید که اگر همه چیز در مورد این توکن اتریوم خوب بود پس چرا یک نفر باید از DAO خارج شود و به دنبال اتریوم کلاسیک برود؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر برخی از DAPPها تأیید شوند و شما علاقه‌ای به آن‌ها نداشته باشید؟ شما چطور از سیستم کنار گذاشته می‌شوید؟ برای فعال کردن این امر، یک درب خروجی به نام “عملکرد تقسیم” ایجاد شد. با استفاده از این عملکرد، می‌توانستید اترهایی را که سرمایه‌گذاری کرده‌اید، برگردانید و در صورت تمایل، حتی می‌توانستید “DAO Child” خود را نیز ایجاد کنید. در حقیقت، شما می‌توانید از دارنده چندین توکن DAO جدا شوید و فرزند DAO خود را ایجاد کنید و شروع به پذیرش پیشنهادات کنید.

بعد از جدا شدن از DAO مجبور بودید 28 روز قبل از گذراندن دوره آنها، اتر خود را نگه دارید. بنابراین همه چیز در حال حاضر خوب و شفاف به نظر می‌رسید. با این حال، یک مشکل کوچک وجود داشت. بسیاری از مردم این حفره ممکن را دیدند و به آن اشاره کردند. سازندگان DAO اطمینان دادند که این موضوع مسئله بزرگی نخواهد بود. تنها مسئله این است که این حفره به ظاهر کوچک، یک طوفان ایجاد کرد و اتریوم را به اتریوم و اتریوم کلاسیک تقسیم کرد.

حمله DAO

در هفدهم ژوئن سال 2016، کسی از این راه حل بسیار دشوار در DAO سوءاستفاده کرد و یک سوم بودجه DAO را از بین برد. این بودجه حدود 50 میلیون دلار بود. شکافی که هکرها کشف کردند از نظر ظاهری بسیار ساده بود. اگر کسی مایل به خروج از DAO باشد، می‌تواند با ارسال یک درخواست، این کار را انجام دهد. سپس عملکرد تقسیم دو مرحله زیر را دنبال می‌کند:

  • در ازای نشانه‌های DAO خود، به کاربر اتر خود را پس بدهد.
  • معامله را در دفترچه ثبت کند و تعادل توکن داخلی را به روز کند.

Ethereum classic

آنچه این هکر انجام داد این بود:

  • نشانه‌های DAO را از کاربر گرفت و اتر درخواست شده را به آنها داد.
  • قبل از اینکه بتوانند معامله را ثبت کنند، عملکرد بازگشتی باعث می‌شد کد به عقب برگردد و حتی اتر را برای همان توکن‌های DAO انتقال دهد.

این روند ادامه یافت و تا زمانی که 50 میلیون دلار اتر در یک DAO زیر شاخه برداشته و ذخیره شد، ادامه یافت. همانطور که انتظار می‌رفت، بعد از این اتفاق غوغایی در کل جامعه اتریوم به راه افتاد و بحث وجود اتریوم کلاسیک به وجود آمد.

توجه: قبل از ادامه مقاله، یک تفاوت را روشن کنیم. این هک به دلیل وجود مشکلی در DAO اتفاق افتاد نه به دلیل وجود هرگونه مشکلی در خود اتریوم. اتریوم در پس زمینه اجرا می‌شود، در حالی که DAO روی آن اجرا می‌شود.

همانطور که گاوین وود، بنیانگذار اتریوم و یکی از منتقدان اتریوم کلاسیک اظهار داشت:

سرزنش اتریوم برای هک DAO مانند این است که هر وقت یک وب سایت از کار بیفتد، بگوییم که “اینترنت خراب است”.

پیامدهای حمله DAO

اکنون، در حالی که اتریوم به هیچ وجه مقصر آنچه که برای DAO رخ ​​داده، نیست، بدون در نظر گرفتن این واقعه، تصوری را که مردم به طور کلی در مورد رمزارزها داشتند، برهم زد. قیمت اتر از 20 دلار به 13 دلار کاهش پیدا کرد و مردم آشکارا معترض بودند. بحث‌ها مجددا در مورد اتریوم کلاسیک و اتریوم جدید بالا گرفت.

حتی اگر هکر 50 میلیون دلار ارزش اتر را برمی‌داشت، هنوز نمی توانست به کلیت DAO دسترسی پیدا کند زیرا در قرارداد هوشمند DAO صریحاً اظهار شده است که هر یک از اترهای برداشته شده از DAO تا 28 روز در دسترس نیست. با این حساب جامعه و تیم اتریوم برای حل این مشکل تصمیم به اقدام گرفتند و به سه راه حل بالقوه اشاره شد:

  • هیچ کس کاری نکند
  • سافت فورک یا فورک نرم
  • هارد فورک یا فورک سخت

هیچ کس کاری نکند

برخی معتقدند که ایجاد هرگونه تغییر، خلاف ماهیت و فلسفه اساسی اتریوم خواهد بود. از این گذشته، فرض بر این است که این سیستم تغییر ناپذیر است و “کد قانون است”. با این حال بسیاری از مردم از این امر راضی نبودند و اکثریت به ادامه کار با یک فورک یا انشعاب نرم رای دادند.

Ethereum

فورک نرم چیست؟

هر زمان که یک زنجیره نیاز به بروزرسانی داشته باشد، دو روش برای انجام آن وجود دارد: یک سافت فورک یا یک هارد فورک. یکی از فورک‌ها (انشعاب‌ها) منجر به ایجاد اتریوم کلاسیک شد. فورک نرم یک بروزرسانی در نرم افزار است که با ورژن گذشته شبکه کوین سازگاری دارد. معنی آن چیست؟ فرض کنید Excel 2005 را روی لپ تاپ خود اجرا می‌کنید و می‌خواهید یک شیت ساخته شده در Excel 2015 را باز کنید. هنوز هم می‌توانید آن را باز کنید زیرا Excel 2015 با ورژن قبلی سازگار است.

soft fork Ethereum

اعتبار تصویر: ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)

اما باید گفت که در این مسئله یک اختلاف وجود دارد. تمام بروزرسانی‌هایی که می‎توانید در نسخه جدید از آنها لذت ببرید، در نسخه قدیمی‌تر برای شما قابل مشاهده نخواهد بود. دوباره به مثال Excel ما فکر کنید و فرض کنید یک ویژگی وجود دارد که به شما امکان می‌دهد GIFها را در adj در نسخه 2015 قرار دهید. شما آن نسخه‌های GIF را در نسخه 2005 مشاهده نمی‌کنید. بنابراین اساساً، تمام متن را خواهید دید اما GIF را نمی‌بینید.

این کار اساساً کاری است که اتریوم قصد دارد با بلاکچین خود انجام دهد، یک فورک نرم که در آن انتخاب با شما است که بخواهید بروزرسانی کنید یا خیر، اما بدون در نظر گرفتن این مسئله، کاربران به روز شده و کاربران غیر به روز هنوز هم می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. ایده اولیه این بود که اتری را که توسط هکر به سرقت رفته بود به طور کامل قفل کنیم و هرگونه بلوکی را که باعث شود هکر بتواند در داخل شبکه اتریوم به سمت جلو یا عقب حرکت کند را نیز از شبکه خارج کنیم و نادیده بگیریم.

به نظر می‌رسید که این کار یک برنامه عالی بود و اکثریت جامعه علاقمند به تئوری فورک اتریوم و اتریوم کلاسیک، روی آن توافق داشتند، اما بعد از آن مشکلی ظاهر شد؛ مشکلی که کل جامعه را به یک معضل دیگر رساند. اجرای یک فورک نرم منجر به یک حمله “انکار سرویس” (DoS) شد.

درک DoS در فورک نرم

تمام فعالیت‌های استخراج توسط گس (Gas) در اکوسیستم اتریوم پاداش می‌گیرند. این روش اصلی محافظت از استخراج‌کنندگان در برابر حملات DoS است. فرض کنید شخصی تصمیم گرفته با حمله به تراکنش‌هایی که نیاز به محاسبات دشوار دارند، به شبکه حمله کند. استخراج‌گران می‌توانند بنشینند و این محاسبات را اجرا کنند. حتی اگر آنها نتوانند این محاسبات را با موفقیت به اتمام برسانند، گسی دریافت می‌کنند که معادل تعداد محاسباتی است که انجام داده‌اند. بنابراین محاسبات دشوارتر و زمانبر، منجر به دریافت گس بیشتر به آن‌ها می‌شود و در عین حال هکرها مجبور هستند برای حمله، هزینه فراوانی را پرداخت کنند.

اما در لحظه‌ای که فورک اتفاق می‌افتد، هکرها می‌توانند به سیستم حمله کنند. در لحظه فورک، مهاجم می‌تواند با تراکنش‌هایی که با DAO در تعامل است، شبکه را غرق کنند و کاربران را به محاسبات پیچیده بی‌پایان برای گسی بی‌ارزش و بدون پاداش پولی مجبور کند. در واقع، مهاجم حتی می‌تواند با تعیین قیمت بالای گس، ماینرها را برای حل یک محاسبه مخرب فریب دهد.

فورک نرم نیز با حضور این مشکل، بدون خطر نبود. ظهور این مشکل به این معنی بود که فقط یک راه برای رفتن جامعه اتریوم وجود داشت و آن فورک سخت و ایجاد اتریوم کلاسیک بود.

فورک سخت چیست؟

تفاوت اصلی بین یک فورک نرم و فورک سخت در این است که فورک جدید با ورژن‌های قبلی شبکه و کوین سازگار نیست. این مسئله به این معنا است که پس از استفاده، مطلقاً هیچ بازگشتی به آن وجود ندارد. اگر به نسخه بروزرسانی‌شده بلاکچین نپیوندید، به هیچ یک از بروزرسانی‌های جدید دسترسی پیدا نمی‌کنید یا با کاربران سیستم جدید ارتباط برقرار نمی‌کنید.

hard fork in Ethereum

نحوه کار فورک سخت در اتریوم کلاسیک این است این فورک شبکه را دو قسمتی می‌کند. اتریوم کلاسیک شاخه‌ای است که در یک نقطه خاص از بلاکچین اصلی (در این مورد درست قبل از حمله DAO) جدا شد. تا آن زمان (1،920،000 بلاک) بلاکچین قدیمی و بلاکچین جدید یکسان بودند، اما بلافاصله پس از فورک سخت، این دو زنجیره کاملاً متفاوت شدند. به طور خلاصه زنجیره یا بلاکچین جدید “اتریوم” یا “اتر” نامگذاری شده است.

این فورک سخت عمدتاً برای بازپرداخت تمام پولی بود که توسط DAO از طریق كل قرارداد هوشمند گرفته شد. بنابراین برای هر 100DAO ، یک اتریوم به دارندگان توکن‌های DAO داده می‌شد. این پیشنهاد باعث جنجال بزرگی در جامعه علاقمندان به اتریوم شد و شکافی در آن به وجود آمد. افرادی که “ضد فورک سخت” بودند، از انتقال به بلاکچین جدید امتناع ورزیدند و تصمیم به ماندن در ورژن قدیمی را گرفتند که نام آن اتریوم کلاسیک بود.

و این همان جایی است که ما شاهد نبرد سخت بین اتریوم و اتریوم کلاسیک هستیم و با هر بار بردن نام این دو، شاهد مشاجره بین طرفداران آن‌ها خواهیم بود. این نبرد جالب است زیرا می‌توان آن را از نظر اخلاقی و ایدئولوژیک مورد بررسی قرار داد. این لحظه نبرد، همان لحظه‌ای است که گاوین وود، بنیانگذار اتریوم، آن را “مهمترین لحظه در تاریخ رمزارز از زمان تولد بیت کوین” نامیده است. بنابراین بیایید با دقت بیشتری به این دو رمزارز نگاه کنیم و آن‌ها را دقیق‌تر تجزیه و تحلیل کنیم.

اتریوم کلاسیک چیست؟

افرادی که مخالف فورک سخت بودند تصمیم به چسبیدن به زنجیره اصلی گرفتند و آن را اتریوم کلاسیک نامیدند. در هنگام نوشتن این مطلب، قیمت اتریوم کلاسیک 17.09 دلار برای هر کوین (طبق گزارش وبسایت CoinMaketCap) است. بیایید نگاهی به نمودار بیاندازیم:

what is Ethereum classic

در حال حاضر ارزش بازار اتریوم کلاسیک اندکی بیش از 1.5 میلیارد دلار است و در حال حاضر پنجمین رمزارز گران در جهان است.

بنابراین، چرا وقتی همه افراد مهم اتریوم، از جمله بنیان‌گذاران یعنی ویتالیک بوترین و گاوین وود، به سمت زنجیره جدید حرکت کردند، برخی از مردم به زنجیره‌ی قدیمی چسبیدند؟ خب، جواب کمی فلسفی است. همانطور که می‌دانید، وقتی اتریوم و به طور کلی رمزارزها معرفی شدند، قرار بود این پول‌ها نوعی موضع‌گیری در برابر فساد مالی باشند. دلیل عدم تغییرپذیر بودن بلاکچین این بود که آنها می‌خواستند این سیستم در مقابل هوس انسان مقاومت کند.

به همین دلیل‌، برای بسیاری از هواداران اتریوم کلاسیک فورک سخت یک راه حل مناسب است. اگر شما کل زنجیره را با یک هک تغییر دهید، در وهله اول هدف اتریوم زیر سوال می‌رود چون شما در حال اثبات این مسئله هستید که این زنجیره می‌تواند تحت تأثیر هجوم انسان قرار بگیرد و همین مسئله باعث شده بسیاری از طرفداران آرمانگرای رمزارزها به اتریوم کلاسیک علاقمند شوند. برخی از اشخاص بسیار بزرگ مانند باری سیلبرت، مدیر عامل شرکت Grayscale، پشت اتریوم کلاسیک قرار گرفته‌اند و از آن حمایت کرده‌اند.

مشکلات اتریوم کلاسیک

مشکل اصلی این کوین، عدم سازگاری با فورک سخت اتریوم است. تمام افراد مهم انجمن اتریوم به زنجیره جدید رفته‌اند و به این معنی که هر کسی که بخشی از اتریوم کلاسیک باشد، نمی‌تواند به هیچ یک از بروزرسانی‌های انجام شده توسط اتریوم دسترسی پیدا کند. یک مثال عالی انتقال اتریوم از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) است. اتریوم کلاسیک قادر به اجرای این امر نیست زیرا نرم افزارهای آنها اجازه استفاده از بروزرسانی‌ها را نمی‌دهند.

اما این پایان بحث تفاوت این دو کوین نیست؛ مشکلات بسیار بیشتری در مورد اتریوم کلاسیک وجود دارد. بسیاری آن را نوعی حمله علیه خود اتریوم می‌دانند. معنی این جمله چیست؟ هنگامی که جامعه شکافته و آسیب پذیر بود، بسیاری از افراد گفتند که افراد ضد اتریوم آشکارا از اتریوم کلاسیک حمایت می‌کنند و علت این کار آنها فقط ایجاد اختلال در جامعه اتریوم است. حتی وبلاگ‌نویسان برجسته مانند دیوید سیمن گزارش داده‌اند که

اتریوم کلاسیک یک زنجیره یتیم (فرزند هیچ شبکه‌ DAO‌ای نیست) ناامن است که به شکلی روی آن مانور داده می‌شود که اگر اتریوم یک شرکت بازرگانی عمومی باشد، غیرقانونی خواهد بود.

فورک سخت اتریوم

اتریوم نتیجه فورک سخت و آن کوینی است که اکنون “اتریوم جدید” نام گرفته است. در زمان نوشتن این مطلب، ارزش اتریوم (طبق گزارش CoinMarketCap) 260.94دلار است. بگذارید نمودار را بررسی کنیم:

Ethereum hard fork

در حال حاضر ارزش بازار اتریوم بیشتر از اتریوم کلاسیک است و در حال حاضر 24 میلیارد دلار است که رقمی حیرت‌انگیز محسوب می‌شود و در حال حاضر دومین رمزارز گران در جهان پشت سر بیت کوین است.

اتر شکل جدید اتریوم سنتی است و مهم نیست که دیگران چه ادعایی در این مورد می‌کنند. افراد مهم دنیای اتریوم به سیستم جدید پیوسته‌اند و به نظر می‌رسد اتریوم انقلابی‌ترین تغییرات را پشت سر بگذارد (مانند تغییر از PoW به PoS) اتریوم به یک دلیل تشکیل شد و آن برگرداندن وجوه سرقت شده توسط “مهاجم DAO” به صاحبان اصلی بود.

اتریوم بسیار بیشتر از آنچه در ظاهر دیده می‌شود، مهم و تاثیرگذار است.‌ این یک پیروزی برای جامعه اتریوم است. آنها پس از مواجهه با بدترین هک در تاریخ رمزارزها گرد هم آمدند و به هم پیوستند و چیزی را ساختند که از رمزارز اولیه قوی‌تر است. اما همانطور که گفتیم، یک مشکل در اتریوم وجود دارد و به گفته طرفداران اتریوم کلاسیک، یک مشکل ایدئولوژیک است.

مشکلات اتریوم

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، شکل‌گیری اتریوم خلاف ایده تغییر ناپذیر بودن بلاکچین و فلسفه “قانون بودن کد” است. از نظر افراد ضد اتریوم جدید و طرفداران اتریوم کلاسیک فورک سخت حامی اتریوم بود و آنها باید آنچه را که باقی مانده بود (یعنی همان شبکه اتریوم کلاسیک)، اصلی‌ترین گروه زنجیره‌ای می‌دانستند.

مسئله دیگری که مطرح شد این بود که چگونه کسی با اطمینان می‌تواند بگوید که دیگر فورک‌های سخت در آینده در معرض هوس انسان‌ها و سواستفاده قرار نمی‌گیرد؟ اگر چندین فورک سخت در نسخه‌های مختلف اتریوم وجود داشته باشد، چه می‌شود؟ اگر صدها نسخه مختلف اتریوم به طور همزمان اجرا شود، چه باید کرد؟ آیا به طور کلی این مسئله منجر به کاهش ارزش اتریوم و اتریوم کلاسیک نمی‌شود؟

اتریوم از یک فاجعه مطلق جان سالم به در برده و به نظر می‌رسد با شروع مجدد خود تمام انتظاراتی را که مردم از آن داشته‌اند را برآورده می‌کند. قدرت واقعی اتریوم بیش از هر چیز، در سیستم آن نهفته است. اتریوم فقط یک ارز نیست؛ سکویی است که بر روی آن افراد می‌توانند پروژه‌هایی بسازند که آینده را متحول کند. اگر تمرکز روی تغییر آینده باشد، اتریوم در جبهه و مرکز آن قرار خواهد گرفت.

سخن پایانی

ما در این مطلب نگاهی به اتریوم و اتریوم کلاسیک انداختیم و به شکل جامعی در مورد آن‌ها بحث کردیم. اتریوم همه توسعه دهندگان اصلی را در کنار خود دارد و روز به روز قدرتمندتر خواهد شد و این یک تفاوت اصلی بین اتریوم و اتریوم کلاسیک است. بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اتریوم اولین رمزارز از زمان بیت کوین خواهد بود که ارزش کوین آن از 1000 دلار بیشتر خواهد شد و رکورد بیت کوین را در این زمینه خواهد شکست.

متاسفانه در مورد اتریوم کلاسیک نمی‌توان چنین چیزی گفت و این کوین همیشه به عنوان عضو ناخلف خانواده اتریوم شناخته خواهد شد. در حال حاضر، ارزش اتریوم نزدیک به 15 برابر اتریوم کلاسیک است و برتری کاملی به آن دارد. بعلاوه، این واقعیت که دنیای اتریوم کلاسیک پر از کلاهبردار است، فقط اعتماد به نفس مردم نسبت به استفاده از آن‌ را کاهش می‌هد، که به نوبه خود باعث کاهش ارزش کوین آن نیز می‌شود.

این سخن، به این معنا نیست که اتریوم کلاسیک بی‌ارزش است یا به زودی از بین می‌رود. حتی منظور این نیست که رشد این رمزارز متوقف خواهد شد. نکته جالب در مورد فضای بلاکچین، همانطور که میلتون فریدمن گفته، این است که مردم “انتخاب آزاد” دارند. اتریوم کلاسیک تصمیم گرفت زنجیره خود را به طور مستقل حفظ کند و به جلو حرکت کند. این زیبایی بلاکچین و سرمایه‌داری آزاد است.

آینده برای اتریوم روشن است و رشد خود را ادامه می‌دهد. این دو رمزارز با یک بحران جدی روبرو شدند، در کنار هم قرار گرفتند و یک راه حل واقعاً جالب و سودمند ارائه کردند. آینده از آنِ اتریوم است و اگر طرفدار اتریوم هستید و به رسالت آن اعتقاد دارید، مطمئناً باید به این رمزارز سودمند و شبکه آن وفادار بمانید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments