کانترکت ارز دیجیتال چیست و چگونه آدرس کانترکت را پیدا کنیم؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

اگر تاکنون سعی کرده باشید که یک توکن جدید را به کیف پول خود اضافه کنید، یکی از مواردی که باید داشته باشید، آدرس قرارداد منحصربه‌فرد یا آدرس کانترکت ارز دیجیتال مورد نظر است. دقت کنید که آدرس Token Contract آدرسی نیست که توکن‌های شخصی شما در آن نگهداری می‌شود، بلکه آدرس قراردادی است که منطق توکن‌ها (موجودی همه دارندگان و موارد دیگری مانند کل عرضه و ویژگی‌های اصلی یک توکن) را مدیریت می‌کند. اگر می‌خواهید به طور دقیق بدانید که آدرس کانترکت ارز دیجیتال چیست و چگونه می‌توان آن را پیدا کرد، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

آدرس کانترکت ارز دیجیتال چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، توکن‌های موجود در شبکه اصلی اتریوم به طور کلی با استاندارد ERC-20 مطابقت دارند. این استاندارد مجموعه‌ای از الزامات برای هر توکن قابل تعویض در اتریوم است؛ به این معنی که یک توکن باید ارزشی همسان با سایر توکن‌های هم‌نوع داشته باشد؛ درست مانند یک دلار آمریکا = یک دلار آمریکا. مطابقت با استاندارد ERC-20، ادغام توکن‌های موجود و جدید را در کیف پول‌هایی مانند متامسک (MetaMask)، برنامه‌های غیرمتمرکز (dapps) و دیگر پلتفرم‌ها، بسیار آسان می‌کند. به عنوان مثال، شما می‌توانید هر توکن ERC-20 را به کیف پول متامسک اضافه کنید. اگر همه توکن‌های شبکه اتریوم از یک استاندارد پیروی نمی‌کردند، انجام این کار امکان‌پذیر نبود.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

هر توکن ERC-20 با وارد کردن برخی جزییات در یک قرارداد هوشمند الگو، ایجاد می‌شود که پس از آن، توکن را کنترل و مدیریت می‌کند. علاوه بر ویژگی‌های اساسی مانند نماد اختصاری و نام، سازندگان توکن همچنین باید عرضه کل و روش‌هایی را برای مدیریت موجودی همه دارندگان توکن، تعیین کنند.

هنگامی که بنیانگذار یک ارز دیجیتال، برای اولین بار آدرس Token Contract را در شبکه مستقر می‌کند، آدرسی ایجاد می‌شود که شبیه به آدرس‌ عمومی حساب‌های اتریوم است. این بدان دلیل است که در هر دو مورد، از یک روش رمزنگاری (با تفاوت‌های جزئی) استفاده می‌شود.

همچنین ببینید: قرارداد هوشمند چیست؟ گسترش استفاده از رمزارزها با این فناوری جدید

در حالت کلی، اگر بخواهید وجوهی را از حساب خود ارسال یا دریافت کنید، از آدرس عمومی خود استفاده می‌کنید. به همین ترتیب، اگر قصد داشته باشید یک توکن ERC-20 خاص را ارسال یا دریافت کنید، باید این کار را با تعامل با آدرس کانترکت ارز دیجیتال انجام دهید.

استاندارد توکن در شبکه‌های بلاکچینی دیگر

در خارج از شبکه اصلی اتریوم، توکن‌های ERC-20 بسته به شبکه‌ای که استفاده می‌کنید، به‌طور متفاوتی مدیریت می‌شوند.

برخی از شبکه‌ها استانداردهای توکن موازی خود را دارند که اساساً معادل ERC-20 هستند. برای مثال، در شبکه بی‌ان‌بی چین و شبکه هوشمند بایننس (BNB Chain/BSC) از استاندارد BEP-20 استفاده می‌شود. معادل بودن این دو استاندارد به این معنی است که توکن‌های ERC-20 در اتریوم و توکن‌های BEP-20 در بی‌ان‌بی چین قابل تعویض هستند. به این ترتیب، اگر ۱۰ توکن ERC-20 را به یک کیف پول در بی‌ان‌بی چین منتقل کنید، ۱۰ توکن مشابه در بی‌ان‌بی چین خواهید داشت، اما به شکل BEP-20 که ارزش آنها به ارزش توکن‌های ERC-20 اصلی «پگ یا متصل- pegged» شده است.

کانترکت ارز دیجیتال

در موارد دیگر، مانند پالیگان، شما می‌توانید به سادگی از پل پالیگان برای انتقال توکن‌ها استفاده کنید، مشروط بر اینکه قراردادهای هوشمند در هر دو شبکه مستقر شده باشند.

آدرس Token Contract را از کجا پیدا کنیم؟

سه راه اصلی برای پیدا کردن آدرس کانترکت ارز دیجیتال وجود دارد:

۱. مرورگرهای بلاکچین

اولین راه برای پیدا کردن آدرس کانترکت ارز دیجیتال، مرورگرهای بلاکچینی مانند اتر اسکن (Etherscan)، بی‌اس‌سی اسکن (BscScan) یا پالیگان اسکن (Polygonscan) هستند که داده‌های مربوط به توکن‌های ERC-20 و معادل‌های آنها در شبکه‌های دیگر را جمع‌آوری می‎‌کنند و ارائه می‌دهند.

برای یافتن آدرس کانترکت ارز دیجیتال از این طریق، می‌توانید به یک مرورگر بلاکچینی مراجعه کنید و توکن مورد نظر خود را جست‌وجو نمایید. به مثال زیر از مرورگر بلاکچین اتر اسکن توجه کنید:

 

کانترکت ارز دیجیتال

آدرس کانترکت ارز دیجیتال به وضوح در صفحه آن وجود دارد و می‌توانید آن را کپی و سپس، در محل مورد نظر جایگذاری کنید.

آدرس کانترکت ارز دیجیتال

اکثر مرورگرهای بلاکچینی فرمت مشابهی دارند و همه اطلاعات را در دسته‌های یکسان ارائه می‌دهند.

۲. وبسایت‌های رتبه‌بندی ارزهای دیجیتال

دومین روش برای پیدا کردن آدرس کانترکت ارز دیجیتال، مراجعه به وبسایت‌های رتبه‌بندی ارزهای دیجیتال مانند کوین گکو (Coingecko) و کوین مارکت کپ (CoinMarketCap) است که اطلاعات مربوط به تمام توکن‌های ERC-20 را ارائه می‌دهند. هر دوی این وبسایت‌ها عملکردهای مشابهی دارند که در زیر توضیح داده شده است.

به عنوان مثال، در شکل زیر، صفحه مربوط به ارز دیجیتال یونی سواپ (UNI) را در وبسایت کوین گکو مشاهده می‌کنید. در این صفحه، آدرس کانترکت ارز دیجیتال به راحتی قابل مشاهده است.

  • نسخه دسکتاپ

دسته Contract را در سمت راست پیدا کنید. به ‌طور پیش‌فرض در این بخش، آدرس کانترکت ارز دیجیتال در شبکه اصلی اتریوم نشان داده می‌شود، اما با کلیک روی سه نقطه می‌توانید به دیگر آدرس‌های token contract آن هم دسترسی داشته باشید.

آدرس قرارداد توکن

  • نسخه موبایل

در نسخه موبایل مرورگر هم، صفحه یک توکن در وبسایت کوین گکو به صورت زیر بوده و آدرس کانترکت ارز دیجیتال در دسته خود در پایین صفحه قابل مشاهده است.

token contract

مانند مرورگر دسکتاپ، می‌توانید روی سه نقطه کلیک کنید تا آدرس قرارداد توکن آن را در شبکه‌های مختلف هم ببینید.

خلاصه مطلب

در مقاله امروز به این موضوع پرداختیم که آدرس کانترکت ارز دیجیتال چیست و چگونه می‌شود آدرس Token Contract را پیدا کرد.

همان‌طور که گفته شد، داشتن آدرس قرارداد ارز دیجیتال هنگام اضافه کردن یک توکن جدید به کیف پول خود ضروری است. همان‌طور که مشاهده کردید، از روش‌های مختلفی، مانند مراجعه به مرورگرهای بلاکچینی یا وبسایت‌های رتبه‌بندی ارزهای دیجیتال، می‌توان آدرس کانترکت رمزارز را پیدا کرد. پس از آنکه آدرس کانترکت توکن را پیدا کردید، می‌توانید به راحتی توکن مورد نظرتان را به کیف پول خود اضافه کنید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments