چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) کیست؟ بیوگرافی بنیانگذار صرافی بایننس (Binance)

زمان مطالعه: 10 دقیقه
سن 42
محل تولد چین، جبانگسو
دسته بندی صرافی‌ها – بنیانگذاران
محل تحصیل دانشگاه مک گیل
علت شهرت تأسیس یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های رمزارز
شبکه‌های اجتماعی

من احساس می‌کنم واقعاً خوش‌شانس هستم که فرصتی برای انجام این کار یعنی افزایش دسترسی مردم به رمزارزها و افزایش آزادی مالی آنها در سراسر جهان را دارم. این کاری است که من واقعاً در انجام آن انرژی دارم و دلم می‌خواهد انجام دهم. احساس خوشبختی می‌کنم که در موقعیتی قرار گرفته‌ام که قادر به انجام چنین کاری هستم.

در دنیای بزرگ ارزهای دیجیتال، بیشترین حجم مبادلات ارزی از طریق صرافی‌های آنلاین انجام می‌شود. در این میان، صرافی بایننس (Binance)، عنوان بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال را به خود اختصاص داده است؛ صرافی‌ای که خیلی سریع مسیر رشد و ترقی را پیمود و حالا یکی از ارکان اصلی بازار ارزهای دیجیتال است. فعالیت‌های صرافی بایننس، گستره وسیعی از حوزه بلاکچین و رمزارزها را در بر گرفته است. سؤال مهمی که وجود دارد این است که پدیدآورندگان این صرافی بزرگ و موفق که بودند و ایدۀ اصلی ایجاد چنین پروژۀ بزرگی چگونه به ذهن آنها رسیده است. در این مقاله شما را با زندگی یک نابغه بزرگ از کشور چین آشنا می‌کنیم؛ چانگ پنگ ژائو (changpeng zhao) معروف به CZ، مدیر صرافی بزرگ بایننس. کسی که عده زیادی او را بیل گیتس ارزهای دیجیتال می‌دانند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

در سال ۲۰۱۸، در حالی که تنها یک سال از تأسیس صرافی بایننس گذشته بود، ژائو از طرف مجله فوربس به عنوان سومین مرد ثروتمند در جهان ارزهای دیجیتال معرفی شد. چانگ ‌پنگ ژائو صرافی Binance را در کمتر از ۷ ماه به اینجا رسانده است.

چانگ ‌پنگ ژائو کیست؟

ژائو در سال ۱۹۷۷ در استان جیانگ‌سو در کشور چین به دنیا آمد. پدر و مادر او معلم بودند. پدر CZ به خاطر داشتن عقاید سیاسی مخالف حکومت چین، از این کشور اخراج شد. چانگ در آن زمان 12 سال داشت. خانواده او مجبور به ترک کشورشان شدند و در نهایت به کانادا مهاجرت کردند. چانگ پنگ ژائو درباره این اتفاق در مصاحبه‌ای گفته است:

من تقریباً هر ۵ سال یکبار محل زندگی خود را تغییر داده‌ام و در کشورهای زیادی از جمله چین، کانادا، هنگ کنگ، ژاپن و سنگاپور زندگی کرده‌ام.

مهاجرت به یک کشور جدید، شرایط سختی را برای او و خانواده‌اش به وجود آورده بود. بنابراین او مجبور به کار کردن در سنین نوجوانی شد. کارهایی مثل تهیه همبرگر در فست فود مک دونالد و کار در شیفت شبانه پمپ بنزین.

چانگ پنگ ژائو

دوران تحصیل دانشگاهی

چانگ پنگ ژائو در دانشگاه مک گیل (McGill) که یکی از قدیمی‌ترین مراکز دانشگاهی کانادا است در رشته علوم کامپیوتر مشغول به تحصیل شد. تحصیل در رشته کامپیوتر کمک بسیار زیادی به فعالیت‌های CZ در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال کرد. او به دو زبان چینی و انگلیسی کاملاً مسلط بود و علاوه بر آن به مرور با زبان فرانسه و ژاپنی هم آشنایی نسبی پیدا کرد.

آغاز فعالیت‌های حرفه‌ای

چانگ ‌پنگ ژائو پس از اتمام دوران دانشگاه، فعالیت کاری حرفه‌ای خود را در زمینه انجام معاملات در بازار سهام، نرم‌افزارهای انجام معاملات و ترید در بازار سهام، آغاز کرد. ابتدا به ژاپن رفت و سیستمی را برای تطبیق معاملات انجام‌شده در بازار سهام توکیو طراحی کرد. سپس به آمریکا سفر کرد و برای برنامه‌نویسی نرم‌افزاری جهت انجام معاملات آتی در نیویورک قرارداد نوشت. او در زمینه تخصصی خود عملکرد بسیاری خوبی داشت.

پیشرفت‌های شغلی پیاپی در زمینۀ مدیریت تیم‌های طراحی در نیوجرسی، لندن و توکیو، در دل چانگ ۲۷ ساله اشتیاقی را به وجود آورد که منجر به راه‌اندازی کسب‌و‌کار شخصی در سال ۲۰۰۵ شد.

در آن سال، او شرکت Fusion System را در شهر شانگهای چین تأسیس کرد. این شرکت در زمینه ایجاد زیرساخت سیستم معاملاتی سریع برای بروکرها فعالیت می‌کرد. بدین ترتیب زمینه فعالیت چانگ ‌پنگ ژائو به صورت خاص روی انجام معاملات و ارائه سیستم‌های معاملاتی در بازارهای مالی متمرکز شد.

آشنایی با بیت کوین و ورود به عرصه ارزهای دیجیتال

چانگ پنگ ژائو

چانگ ‌پنگ ژائو، بنیانگذار صرافی بایننس، در سال ۲۰۱۳ از طریق یکی از دوستان خود با بیت کوین، پادشاه رمزارزها، آشنا شد. این آشنایی، زمینه علاقه‌مندی و تحقیق بیشتر را درباره ارزهای دیجیتال در او ایجاد کرد. در اولین تجربۀ کاری در زمینه ارزهای دیجیتال، CZ به تیم Blockchain.info پیوست و به مدت ۸ ماه به عنوان سرپرست تیم توسعه فعالیت کرد. این همکاری، زمینه‌ساز آشنایی او با بزرگان بازار ارزهای دیجیتال شد؛ کسانی مثل راجر ور (Roger Ver) توسعه‌دهنده شبکه بیت کوین و بیت کوین کش، و بن ریورز (Ben Rivers) مؤسس سایت Blockchain.com. پس از آن، یک سال هم در شرکت OKcoin که بستری برای معاملات ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات بود، با عنوان مدیر ارشد فناوری فعالیت داشت.

ژائو همیشه به دنبال ایده‌های نو می‌گشت. او به فکر ایجاد بستری برای انجام معاملات میان ارزهای دیجیتال بود؛ چون تا آن زمان اکثر پلتفرم‌های معاملاتی، برای تبدیل ارزهای دیجیتال به دلار، یورو و… بودند و نمی‌شد در آنها ارزهای دیجیتال را به یکدیگر تبدیل کرد.

ژائو می‌خواست پلتفرمی را ایجاد کند که امکان انجام ترید و معاملات روی جفت‌ارزها را داشته باشد.

یعنی بتوان در آن پلتفرم، مثلاً بیت کوین را به اتریوم یا تتر، تتر یا اتریوم را به بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال تبدیل کرد. او افکار بزرگی را در سر می‌پروراند. آرمان بزرگ مدیر صرافی بایننس، استقلال رمزارزها از ارزهای فیات و رها شدن از سیستم اقتصادی و پیچ‌و‌خم‌های قانونی کشورها و بانک‌ها بود. کم‌کم داشت زمینه‌ها برای پدید آمدن بزرگ‌ترین صرافی آنلاین جهان آماده می‌شد.

تأسیس صرافی بایننس

یکی از دغدغه‌های مهم برای ایجاد و شروع یک کسب‌وکار جدید، تأمین سرمایه اولیه آن است. در سال ۲۰۱۷، رشد تصاعدی پروژه‌هایی که به روش ICO (عرضه اولیه) سرمایه اولیه خود را تأمین می‌کردند، فرصت بسیار خوبی برای عرضه و ورود ایده‌های نو به بازار بود. چانگ ‌پنگ ژائو از این فرصت نهایت استفاده را کرد و صرافی بایننس در سال ۲۰۱۷ و با سرمایه اولیه ۱۵ میلیون دلار وارد بازار ارزهای دیجیتال شد. در مرحله نخست، تعداد ۲۰۰ میلیون توکن این صرافی عرضه گردید.

صرافی بایننس با ارائه محصولات جذاب معاملاتی، سهم عمده‌ای از معاملات بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

CZ پس از هشت ماه صرافی بایننس را به بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان از نظر حجم معاملات روزانه تبدیل کرد. چانگ ‌پنگ ژائو به پیشرفتی کم‌نظیر دست یافته بود. به سرعت نام او از بازار ارزهای دیجیتال فراتر رفت و حتی مجله فوربس که به شرح‌حال و زندگی‌نامه ثروتمندان جهان می‌پردازد، مقاله‌ای را درباره پیشرفت سریع شغلی و ثروت CZ با عنوان «از برگر پیچیدن تا رهبری یک شرکت چند صد میلیونی» منتشر کرد.

عبور از بحران‌ها

تبدیل شدن به بزرگترین صرافی ارز دیجیتال در جهان، بالا رفتن قیمت توکن بایننس (BNB) و افزایش تعداد کاربران، همه اتفاقات مثبتی بود که در کمتر از یک سال رخ داد. اما ناگهان خبری به چانگ ‌پنگ ژائو رسید که می‌توان گفت اولین بحران زندگی حرفه‌ای او در بازار ارزهای دیجیتال بود.

رفتن از چین

قوانین جدیدی در چین تصویب شد و معاملات ارزهای دیجیتال در این کشور، غیرقانونی اعلام گردید. اعلام این خبر تکان شدیدی به صرافی بایننس داد. چانگ ‌پنگ ژائو در واکنش به این اتفاق، مجبور شد دفتر مرکزی صرافی بایننس را از شهر شانگهای به کشور دیگری منتقل کند. در حال حاضر این صرافی در کشورهای مختلفی حضور دارد و حوزه فعالیت خود را از کشور چین و قاره آسیا به کل جهان گسترش داده است. دفتر مرکزی این صرافی در کشور مالت (جنوب کشور ایتالیا) قرار دارد.

ریزش بازار در سال ۲۰۱۹

سال ۲۰۱۹ سالی بود که قیمت‌ها در بازار ریزش کرد. چانگ پنگ ژائو و همکارانش در صرافی بایننس با ایده‌های خلاقانه و ارائه محصولات جدید به بازار، سعی می‌کردند دوران رکود را به سلامت بگذراند. ارائه یک شبکه بلاکچین، پلتفرم قرارداد هوشمند، ارائه کیف پول تراست والت، ارائه معاملات در بازار آتی، قراردادهای آتی (future)، معاملات مارجین، سیستم وام‌دهی، استیکینگ، پلتفرم فارمینگ و… از جمله این محصولات متنوع بوده که توانسته این صرافی را به یکی از متنوع‌ترین پلتفرم‌ها در حوزه رمزارزها تبدیل کند.

سخت‌کوشی

با وجود آنکه CZ بیشتر سال‌های عمر خود را در کانادا گذرانده است، اما فضای فکری خود را بسیار به فرهنگ چین نزدیک می‌بیند. او در مصاحبه‌ای با کوین‌تلگراف به این نکته اشاره می‌کند:

سخت کوشی و کار مداوم، جزو فرهنگ چینی‌ها است. مردم چین به راستی مردمان سخت‌کوشی هستند. آنها به شدت تلاش‌گرند و بی‌وقفه کار می‌کنند. این فرهنگ، فرهنگ سازمانی صرافی بایننس هم بوده است. من به همراه تیم بایننس، بسیار زیاد کار می‌کنیم. در بایننس شما می‌توانید در هر روز هفته ساعت ۱۱ شب با هر مدیر بایننس تماس بگیرید و خواهید دید که او در محل کار و مشغول فعالیت است. این بخشی از فرهنگ سازمانی ما است.

ثروت چانگ پنگ ژائو

بر اساس آخرین گزارش مجله اقتصادی یاهوو، ثروت چانگ پنگ ژائو در سال ۲۰۲۰ در حدود ۲.۶ میلیارد دلار است. همچنین بر اساس گزارش مجله فوربس، ثروت CZ در سال ۲۰۱۹ معادل ۱.۳ میلیارد دلار بوده است.

ژائو از نحوه اولین سرمایه‌گذاری خود روی بیت کوین در مصاحبه‌ای با مجله ForkLog سخن گفته است. در سال ۲۰۱۴ قیمت هر واحد بیت کوین کمتر از ۱۰۰۰ دلار معامله می‌شد. او در آن سال، منزل مسکونی خود را در شانگهای چین فروخت و تمام آن را به بیت کوین تبدیل کرد. CZ تا به امروز این بیت کوین‌ها را ذخیره دارد.

به گفتۀ خود ژائو، تقریباً ۹۹ درصد از کل دارایی او در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری شده است.

همچنین او تعداد بسیار زیادی بایننس کوین (BNB) دارد.

صرافی بایننس

در حال حاضر صرافی بایینس بیش از ۱,۵۰۰ کارمند دارد که از ۴۰ کشور مختلف دنیا هستند. صرافی بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال در جهان از نظر حجم معاملات است و در بسیاری از کشورها توسط علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

یکی از خصوصیات بارز این صرافی، ارائه محصولات متنوع و خلاقانه است. یکی از محصولات جدید این صرافی، ارائه صرافی غیرمتمرکز (DEX) است.

هکرها همیشه به زیرساخت‌های این صرافی حمله می‌کنند. به گفته چانگ ‌پنگ ژائو، روزانه تقریباً بین 5 تا 10 بار به زیرساخت‌های صرافی بایننس حمله می‌شود. برای در امان ماندن از این حملات هکری، چانگ ‌پنگ ژائو و تیم صرافی بایننس مدام در حال تقویت امنیت سرورهای خود هستند. به همین دلیل، صرافی بایننس یکی از امن‌ترین صرافی‌ها در جهان است.

سخن پایانی

چانگ ‌پنگ ژائو (changpeng zhao) یکی از افراد تأثیرگذار در بازار ارزهای دیجیتال است. او در سال ۲۰۱۳ با بیت کوین آشنا شد و تا سال ۲۰۱۵ در بخش‌های مختلف این حوزه فعالیت داشت. از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ تقریباً خبری از او نبود تا اینکه در سال ۲۰۱۷ با راه‌اندازی صرافی بایننس (Binance) مجدداً به بازار ارزهای دیجیتال بازگشت. این صرافی در حال حاضر بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در جهان است. صرافی بایننس با سرمایه اولیه ۱۵ میلیون دلار کار خود را آغاز کرد و در کمتر از ۸ ماه توانست به صرافی اول در جهان تبدیل شود.

ژائو معروف به CZ، اکنون ۴۳ سال دارد و همچنان به دنبال پیشرفت بیشتر خود و صرافی بایننس است. او یکسره محصولات جدیدی را به کاربران و به بازار ارزهای دیجیتال معرفی می‌کند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments