نهنگ بیت کوین چیست و چطور روی قیمت آن اثر می‌گذارد؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

نهنگ ­ها بزرگترین حیوانات زنده در جهان به شمار می­‌روند. با این پیش زمینه کوتاه احتمالا تعریف نهنگ بیت کوین کار چندان سختی نباشد. نهنگ یا whale یک جانور آبزی آرام بسیار بزرگ است. اما برای اینکه با نهنگ­ های بیت کوین بیشتر آشنا شویم بهتر است تا اصلا ببینیم به چه کسانی نهنگ اطلاق می‌شود.

چه کسانی نهنگ بیت کوین هستند؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

نهنگ بودن یا نبودن؟ مساله اینست. آیا از خود پرسیده‌­اید که نهنگ­ های بیت کوین برای رسیدن به این جایگاه به چه مقدار کوین نیاز دارند؟

کاربران رمزارز­ها فردی که میزان دارایی بیت کوینی او بیش از 1000 واحد باشد را نهنگ بیت کوین خطاب می­‌کنند. معیار اطلاق نهنگ بیت کوین می‌­تواند به مرور زمان تغییر کند، اگر ترازوی سنجش آن متغیر شود. به عنوان مثال شاید زمانی فرا برسد که یک نهنگ بیت کوین فقط 100 بیت کوین و یا حتی کمتر از آن را در اختیار داشته باشد و شاید حداقل دارایی رمزارزی برای تبدیل به نهنگ شدن بیش از 5 هزار بیت کوین شود.

نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد اینست که به اعتقاد برخی افراد نهنگ بودن یا نبودن در این زمینه اصلا اهمیت ندارد. برخی از افراد نیز معتقدند که شما با داشتن تنها 0.28 بیت کوین در طول سال­‌های آینده تبدیل به یک نهنگ بیت کوین می‌­شوید. این افراد معتقدند که ارزش بیت کوین وابسته به ویژگی­‌های ذاتی خود است و تنها عامل اثر گذار بر آن واکنش بازار است. حال ببینیم که اصلا نهنگ بیت کوین چیست؟

نهنگ بیت کوین چیست؟

نهنگ بیت کوین به کسی گفته می­‌شود که با هر خرید و یا فروشی که انجام می‌­دهد، بازار دچار نوسان شده و قیمت بیت کوین افزایش و یا کاهش پیدا می‌­کند. نهنگ­ های بیت کوین نیز مانند نهنگ‌های آبی زمانی که تصمیم به شکار بگیرند اقدام به خرید حجم بالایی از بیت کوین­ های موجود در بازار می­‌کنند و زمانی که این اتفاق به صورت گروهی از آنها انجام شود قیمت بیت کوین بسته به تصمیم آنها کاهش و یا افزایش شدیدی را تجربه خواهد کرد.

نهنگ­ ها از جمله افرادی هستند که اطلاعات بسیار خوبی نسبت به بازار و تسلط کاملی بر تحلیل فاندامنتال بیت کوین و همچنین تحلیل تکنیکال بیت کوین دارند. این افراد با استفاده از این اطلاعات و همچنین ابزار­هایی مانند پامپ و دامپ این سیگنال را منتشر می­‌کنند که قرار است قیمت بیت کوین افزایش یا کاهش پیدا خواهد کرد. افرادی هم که خریداران خرده­ پا هستند، با دریافت این سیگنال به‌صورت احساسی اقدام به خرید بیت کوین می­‌کنند و از این طریق نهنگ­ ها به هدف خود که افزایش یا کاهش قیمت است می‌­رسند.

نهنگ بیت کوین

با کاهش قیمت، نهنگ‌ها اقدام به خرید بیت کوین بیشتری می­‌کنند و همین امر سبب می­‌شود تا آن‌ها سهم بیشتری از بازار را تصاحب کنند. در حال حاضر بیش از 40 درصد بیت کوین­ های موجود در اختیار تنها 1000 نفر است. یعنی از قریب 18 میلیون و چهارصد هزار بیت کوین استخراج شده بیش از 7 میلیون و 300 هزار بیت کوین تنها در اختیار 1000 نفر است. یعنی بصورت میانگین هر نهنگ 7360 بیت کوین دارد. حتما قبلا نام میلیونرهای بیت کوین را شنیده‌­اید، اما حال می­‌دانید که تعداد نهنگ ­های بیت کوین بسیار کمتر از میلیونرهای بیت کوین است.

معروف‌ترین نهنگ‌های بازار چه کسانی هستند؟

فرقی نمی­کند ساتوشی ناکاموتو یک شخص حقیقی است یا یک شخصیت حقوقی، مهم اینست که وی 1 میلیون بیت کوین از مجموع 21 میلیون بیت کوین را در اختیار دارد و این یعنی ساتوشی خالق بیت کوین بیش از 4.75 درصد از کل بیت کوین جهان را در اختیار دارد.

دوقلو­های وینکلواس نیز از بزرگترین سرمایه­‌داران رمزارزی محسوب می­شوند. آنها پس از طرح شکایت علیه مدیر فیسبوک ادعا کردند که ایده فیس بوک برای آن‌ها بوده و مارک زاکربرگ این ایده را از آن‌ها دزدیده است. بالاخره زاکربرگ مجبور شد تا درخواست غرامت سنگین به اندازه 100 هزار بیت کوینی این برادران را پرداخت و خود را از مهلکه برهاند. این 2 برادر اکنون یکی از نهنگ­ های بیت کوین در سرتاسر دنیا محسوب می­شوند.

بری سیلبرت نیز یکی دیگر از این افراد است. دارایی رمزارزی او در سال 2014 بیش از 48 هزار بیت کوین بوده است. بعید نیست این عدد در طول این سال­‌ها افزایش پیدا کرده باشد. به هر حال حتی اگر این اتفاق هم نیفتاده باشد، این مرد هنوز هم یک نهنگ بیت کوین محسوب می­شود.

راجر ور و تیم درپر نیز در رتبه‌­های بعدی قرار دارند. راجر ور در سال 2014 صاحب حدود 400 هزار بیت کوین بوده است. هرچند که وی بخش عمده­‌ای از این دارایی را به فروش رسانده است اما هنوز هم می‌­توان او را در زمره نهنگ‌های بیت کوین قرار داد. تیم درپر با سرمایه­ حدودا 30 هزار بیت کوین نیز در این جدول حضور دارد.

نهنگ بیت کوین

البته که در این لیست باید صرافی­‌های آنلاین را نیز قرار داد. قسمت قابل توجهی از بیت کوین های استخراج­ شده هم اکنون در اختیار این صرافی­هاست و کمتر کسی از موجودی حقیقی آنها آگاهی دارد.

این آمار و آمار مشابه بر اساس اظهار نظر خود افراد است و بعید نیست که فردی بیت کوین ­های خود را در والت­ های متفاوتی ذخیره کرده باشد تا کسی از میزان دارایی وی مطلع نشود.

نهنگ های بیت کوین چه تاثیر مثبتی بر بازار دارند؟

همانطور که گفته شد نهنگ­ های بیت کوین با خرید و یا فروش تعداد زیادی از این رمزارز می­توانند اثرات متفاوتی بر این بازار بگذارند. هر چند که این افراد تاثیر مستقیمی در کاهش یا افزایش قیمت بیت کوین دارند اما وجودشان برای این بازار می­تواند مثمر ثمر باشد. حمایت این نهنگ­ ها از سطوح حمایتی و مقاومتی یکی از نقش­های مهم آنهاست.

انواع نهنگ های بیت کوین

نهنگ­ های بیت کوین را می­‌توان بر اساس حجم دارایی‌­های تحت اختیارشان به چند دسته تقسیم­ بندی کرد. درست مانند تقسیم بندی نهنگ­‌های واقعی که بر اساس اندازه به انواع مختلفی مانند نهنگ قاتل و نهنگ گوژ­پشت تقسیم‌­بندی می­‌شوند.

نهنگ گمشده

این عنوان برای افرادی به کار برده می­‌شود که در اوایل آغاز به کار بیت کوین میزان بسیار زیادی بیت کوین را خریداری کرده‌­اند، اما بنا به دلایل گوناگون مانند فراموشی کلید خصوصی و یا گم شدن آن هرگز نتوانسته­‌اند به موجودی بیت کوین خود دسترسی پیدا کنند.

نهنگ بیت کوین

نهنگ تریدر

همانطور که از نام این گروه از نهنگ­‌ها پیداست، افرادی شامل این نامگذاری می­‌شوند که اقدام به ترید بیت کوین می­‌کنند. اکثر این افراد که از 2017 وارد بازار شده­‌اند، بیشتر در زمان کاهش قیمت بیت کوین اقدام به خرید می­‌کنند و بر دارایی­‌های خود اضافه می­‌کنند اما تا زمانی که به مبلغ آن نیاز نداشته باشند، آن را به فروش نمی­‌رسانند. به تعبیر دیگر این افراد را می­توان تریدر با نگاه بلند مدت تلقی کرد.

نهنگ­ های ماینر

این نهنگ‌­ها همان افرادی هستند که از همان ابتدای ورود بیت کوین به بازار رمزارز­ها، اقدام به استخراج بیت کوین کرده­‌اند و مانند دسته قبل تمایل زیادی به فروش بیت کوین خود ندارند.

سخن پایانی

آنچه در این مطلب به آن پرداخته شد اطلاعاتی هر چند کوتاه در مورد اصطلاح نهنگ بیت کوین بود. به عقیده برخی کارشناسان تمام خرید و فروش­های نهنگ­ های بیت کوین به ایجاد نوسان در این بازار منجر نمی­شود. همچنین اصطلاح نهنگ تنها برای پادشاه رمزارز­ها استفاده نمی­‌شود و برای آلت‌کوین­­ ها نیز قابل استفاده است. تاثیر حضور نهنگ­ ها در بازار آلت‌کوین­ ها در برخی مواقع نمود بسیار بیشتری نسبت به بیت کوین خواهد داشت. بنابراین اگر در زمینه آلت کوین­ ها سرمایه­‌گذاری کرده‌­اید بیشتر باید حواستان را جمع کنید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments