ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) کیست؟ آشنایی با هویت مرموز بنیانگذار بیت کوین

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

هویت واقعی خالق بیت کوین، یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های دنیای مدرن است. در سال‌های گذشته، نظریه‌های زیادی در مورد اینکه ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) واقعاً چه کسی است مطرح شده است. حدس‌های زیادی وجود دارند که بیان می‌کنند او مسافر زمان، موجود فضایی، هوش مصنوعی جعلی یا از اعضای سازمان‌ها و گروه‌هایی مثل ناسا، سیا، یاکوزاهای ژاپنی و موارد مشابه است. در این مقاله حقایق مشخص درباره وی و مواردی که مردم دربارۀ هویت مرموز وی حدس می‌زنند، ارائه خواهد شد.

بنیانگذار مرموز بیت کوین چه کسی است؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

نام ساتوشی ناکاموتو نام مستعاری است که توسط شخص یا اشخاصی که بیت کوین را ایجاد کرده‌اند، استفاده شده است تا هویت واقعی خود را پنهان نگه دارند. وی ادعا کرده است که ژاپنی است و در 5 آوریل سال 1975 میلادی متولد شده و هم‌اکنون ساکن ژاپن است. اما مردم به این مطالب شک دارند؛ چون نظرات وی به زبان انگلیسی است و همچنین برای ساعات کاری به جای منطقه زمانی آسیایی، سازگاری با منطقه زمانی بریتانیایی را ترجیح داده است.

ساتوشی نام پسرانه ژاپنی و به معنی «فرد با اصل و نسب و خردمند» است و این حدس زده می‌شود که او احتمالاً همان‌طور که گفته، یک مرد است.

ساتوشی ناکوموتو و بنیانگذاری بیت‌کوین

ناکاموتو اولین کسی بود که مشکل دو بار خرج کردن ارزهای دیجیتال اندکِ به جای مانده از شخصیت مرموز او به دقت مطالعه غیرمتمرکز یا Double spending را با ایجاد دارایی جدیدی رفع کرد. بیت کوین چیزی بود که جهان قبلاً مانند آن را ندیده بود. در ماه اکتبر سال 2008، ساتوشی وایت پیپر بیت کوین را منتشر کرد و طرح کلی خود را برای ایجاد «سیستم پول الکترونیکی همتا به همتا» توضیح داد. در ژانویه سال 2009، وی نسخه 1/0 کد منبع را منتشر کرد و رمزارز خود یعنی بیت کوین را با استخراج جنسیس بلاک (Genesis block) یا بلوک پیدایش راه‌اندازی کرد. این بنیانگذار قبل از کنار کشیدن از توسعه فعال بیت کوین، تقریباً یک سال دیگر به کار روی پروژه نرم‌افزاری خود ادامه داد.

هیچ کس نمی‌داند که چرا ساتوشی ناکاموتو واقعاً تصمیم گرفته بدون اینکه خودش را به کسی نشان دهد یا حتی بدون اینکه میلیاردها دلار از طریق کوین‌های نخستین خود درآمدی کسب کند، ناپدید شود؛ کوین‌هایی که امروزه بسیار ارزشمند هستند. این کار زمینه مناسبی را برای گمانه‌زنی، حدسیات علمی و تئوری توطئه فراهم کرده است.

محققان در مورد اطلاعات اندکِ به جای مانده از شخصیت مرموز او به دقت مطالعه کرده‌اند و تلاش کرده‌اند که واژگان به کار رفته توسط او، روش نوشتن و سایر سرنخ‌ها را برای یافتن هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو تحلیل کنند.

دوریان ناکاموتو، یکی از گزینه‌های مرتبط

دوریان ناکاموتو (Dorian Nakamoto) مردی با چهرۀ گرم و صمیمی است که امروزه بیشتر افراد او را با خالق بیت کوین مرتبط می‌دانند. وی در ماه مارس 2014 در مجله نیوزویک به عنوان ساتوشی ناکاموتو معرفی شد و این کار سبب ایجاد یک جنون رسانه‌ای در مورد او شد که زندگی این فرد را نیز به شدت مختل کرد. دوریان هر گونه ارتباط با توسعه رمزارز را انکار کرده است اما نهایتاً نقش یک عامل آرام‌سازیِ کنجکاوی مردم جامعه در مورد ساتوشی ناکاموتو را ‌پذیرفت.

ساتوشی ناکاموتو

شواهد ذکرشده توسط این مجله بیانگر این واقعیت است که دوریان در واقع با نام ساتوشی متولد شده است. وی تحت عنوان فیزیکدان در دانشگاه پلی‌تکنیک ایالتی کالیفرنیا آموزش دیده است و سپس به عنوان مهندس سیستم‌ها در پروژه‌های دفاعی طبقه‌بندی‌شده و مهندسی کامپیوتر در شرکت‌های خدمات فناوری اطلاعات مالی مشغول به کار شد. همچنین ناکاموتو، گرایش‌های آزادیخواهانه دارد و دخترش را به داشتن شغل غیردولتی تشویق می‌کند. هنگامی که برای اولین بار درباره بیت کوین از وی پرسیده شد، ناکاموتو به اشتباه تصور کرد که سؤالی درباره یکی از پروژه‌های طبقه‌بندی شده برای پیمانکاران نیروهای نظامی ایالات متحده است و گفت:

من دیگر در آن کار هیچ نقشی ندارم و نمی‌توانم دربارۀ آن گفت‌وگو کنم. این پروژه به افراد دیگری محول شده است. اکنون مسئولیت این کار بر عهده آنها است و دیگر به من ارتباطی ندارد.

هال فینی، همسایه دوریان ناکاموتو!

هال فینی (Hal finney) یکی از پیشگامان دانش رمزنگاری، یک فعال سایبری و اولین فردی است که یک تراکنش بیت کوین را دریافت کرده است. به طور تصادفی یا غیرتصادفی، وی همسایه دوریان ناکاموتو نیز بود. وی فارغ‌التحصیل مهندسی از مؤسسه فناوری کالیفرنیا و برنامه‌نویس شرکت سهامی PGP بود و مهارت‌های لازم برای ایجاد رمزارز را از همان ابتدا داشت و همچنین اولین فردی بود که کد منبع بیت کوین را بعد از ساتوشی بهبود بخشید.

فینی در آگوست سال 2014 درگذشت و بنیاد تمدید حیات الکور از طریق انجماد و روش سرمازیستی از جسد وی محافظت کرد. امید است روزی فناوری احیای حیات اختراع شود و اگر جسد او تا آن زمان متلاشی نشده باشد، بتواند توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه دهد. امروزه حقایق بسیار زیادی وجود دارند که بیان می‌کنند این احتمال وجود دارد که هال فینی همان ساتوشی بوده باشد.

نیک سزابو؛ آیا ساتوشی ناکاموتو با او ارتباطی دارد؟

نیک سزابو (Nick Szabo) که خود را «پیشگام بلاکچین، رمزارز و قراردادهای هوشمند» معرفی کرده است نیز با هال فینی در تماس بوده است و نام وی به رغم عدم تأیید وی، اغلب به عنوان ساتوشی احتمالی مطرح می‌شود. افرادی که فکر می‌کردند وی ممکن است خالق بیت کوین باشد، به پیشنهاد وی برای ایجاد ارز غیرمتمرکز موسوم به بیت گلد در سال 2005 اشاره می‌کنند:

او از مفاهیمی مشابه مفاهیم نهایتاً تکمیل‌شده توسط بیت کوین استفاده می‌کند.

کریگ رایت

امروزه کریگ رایت (Craig Wright) را بیشتر به عنوان کلاهبردار معرفی می‌کنند. اما زمانی بود که برخی افراد سرشناس در دنیای رمزنگاری فکر می‌کردند وی ساتوشی است. این شخصیت مرموز، فردی تحصیل‌کرده و تاجر استرالیایی است که اولین بار در دسامبر سال 2015 با گزارش‌هایی در مجله وایرد و وب‌سایت گیزمودو ظاهر شد. از آن زمان او سعی داشته است مردم را وادار کند که به روش‌های مختلف غیرقابل باور از جمله اقامه دعوی علیه منتقدانش، او را به عنوان خالق بیت کوین بپذیرند.

پاول لروکس، یک کاندیدای دیگر

پاول لروکس کاندید دیگری برای گرفتن هویت ساتوشی ناکاموتو است که سر و کله‌اش برای اولین بار در پرونده‌های حقوقی مربوط به ادعاهای کریگ رایت ظاهر شد. لروکس برنامه‌نویس سابق نرم‌افزارهای رمزنگاری و رئیس یک کارتل مواد مخدر بوده است که سابق بر این از اداره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده خبرچینی نیز می‌کرد. پس از دستگیری وی در سپتامبر 2012 به جرم واردات مواد مخدر، پاول لروکس به شرکت در هفت فقره قتل اعتراف کرد و هم‌اکنون در زندان به سر می‌برد.

ایلان ماسک؛ آخرین مظنون مهم

ایلان ماسک، شخصیت بانفوذ در عرصه فناوری، یکی دیگر از کاندیداهایی است که گفته می‌شود شاید همان ساتوشی ناکاموتو است. ایلان ماسک عمدتاً به علت توییت‌های جنجالی به عنوان یک شخصیت مؤثر در حوزه رمزارز مطرح بوده است، اما وی نیز مجبور بود انکار کند که خالق بیت کوین است. ماسک به عنوان بنیانگذار شرکت‌های پی‌پل، تسلا، اسپیس‌ایکس و سایر شرکت‌ها در زمینه‌های مختلف فناوری، احتمالاً مهارت‌های لازم را برای ایجاد رمزارز از همان ابتدا داشته است.

در نوامبر 2017، کارآموز سابق شرکت راکت ماسک به نام ساحیل گوپتا پرونده‌ای دال بر اینکه رئیس سابق وی بنیانگذار واقعی بیت کوین است، ارائه کرد. وی که در آن زمان دانشجوی علوم کامپیوتر دانشگاه ییل بود، ادعا کرد که ماسک مانند ساتوشی دانش و تسلط کاملی به زبان برنامه‌نویسی ++C نیز دارد.

همچنین گوپتا خاطر نشان کرد که:

ثبات سیستم مالی در سال 2008 مهم‌ترین دغدغه جهانی بود و ماسک کسی است که ضروری‌ترین مشکلات زمان ما را شناسایی و وقت خود صرف حل آنها می‌کند.

پیشنهادی که وی داشت، «حل مشکل عدم اعتماد به بانک‌ها از طریق ایجاد ارزی بود که نیازی به سیستم بانکی نداشته باشد.» وی همچنین ادعا کرد که ایلان ماسک درک عمیقی از اقتصاد و دانش رمزنگاری مورد نیاز برای نوشتن وایت پیپر بیت کوین داشته است.

برخی می‌گویند از آنجایی که امروزه ماسک به سبب تأسیس شرکت‌هایی مثل پی‌پل و تسلا میلیاردر شده است، بنابراین وسوسه نشده که با عجله کوین‌های قدیمی خود را به پول نقد تبدیل کند. آنها می‌گویند زمانی که وی در سطح سیاره قرمز خودساختۀ خود باشد، می‌تواند از ثروت انبوه خود به صورت بیت کوین برای راه‌اندازی اقتصاد مریخی استفاده کند!

سخن پایانی

از دیگر کاندیدهای احتمالی ساتوشی ناکاموتو که کمتر به بحث پیرامون آنها پرداخته شده است، می‌توان به ایان گریگ و شینیچی موچیزوکی ریاضیدان ژاپنی اشاره کرد. علی‌رغم تمام این گمانه‌زنی‌ها شاید بیت کوین اصلاً ساخته یک فرد نباشد و توسط گروه یا سازمانی ساخته شده باشد که افشای هویت خود را صلاح ندانسته‌اند. این گزینه را نیز نباید از قلم انداخت.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments