استراتژی Cash Out در ارزهای دیجیتال

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

از آنجایی که در بازار رمزارزها، سودِ از پیش تعیین شده‌ای وجود ندارد، در نتیجه ممکن است ارزش سرمایه شما به خاطر اشتباه در نگهداری رمزارزها کاهش یابد. در بازار رمزارزها، قیمت هر رمزارز فقط بر اساس عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد. دلیل این عرضه و تقاضا تحلیلی است که در پشت هر رمزارز مختلف انجام می‌پذیرد. بنابراین اگر شما به درستی قوانین سرمایه گذاری را رعایت نکنید، آنگاه این موضوع می‌تواند منجر به نگهداری نامناسب ارز دیجیتال شود. با استفاده از استراتژی cash out (بیرون کشیدن سرمایه) می‌توان میزان نقدینگی در سبد دارایی را کنترل کرد.

چه زمانی ارز دیجیتال را تبدیل به ارز فیات کنیم؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

با توجه به نوسانات زیادی که در بازار ارز دیجیتال وجود دارد تنوع در سبد دارایی ارز دیجیتال امری اجتناب‌ناپذیر است. تمام سرمایه‌گذاران باتجربه، با سرمایه گذاری در دارایی‌های مختلف و با ایجاد تنوع، به محافظت از خود در برابر ریسک می‌پردازند. بنابراین همواره باید درصدی از دارایی‌های خود را به صورت نقدی نگهداری کنید. البته درصد این دارایی نقد، با توجه به شرایط مختلف، متغیّر است. قرار دادن درصد مشخصی برای دارایی نقدی تا حد زیادی از اتخاذ تصمیمات احساسی جلوگیری می‌کند. به طور مثال هنگامی که شما خبر خوبی درباره یک ICO می‌شنوید یا افراد باتجربه سرمایه‌گذاری در آن را توصیه می‌کنند، در صورتی که تمام دارایی خود را صرف خرید آن کنید، قطعاً با ریسک زیادی مواجه خواهید شد. سرمایه‌گذاران بزرگ و موفق نیز هیچ‌گاه تمام سرمایه خود را در یک زمان وارد یک سرمایه گذاری نمی‌کنند و همواره درصدی از دارایی خود را به صورت نقدی نگهداری می‌کنند یا در بازارهای دیگر همچون فارکس، طلا، مسکن، بورس و اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند. همین‌طور تریدر‌های حرفه‌ای در زمانی که از طریق تحلیل تکنیکال یک سیگنال قوی دریافت می‌کنند، هیچ‌گاه همۀ سرمایه خود را یکجا وارد ترید نمی‌کنند و همواره درصدی از سرمایه را برای کاهش ریسک و همچنین جهت ورود به پوزیشن‌های بعدی، نگهداری می‌کنند. همچنین پس از ورود به پوزیشن در طول روند صعودی، از طریق استراتژی cash out مقداری از سرمایه گذاری‌های خود را نقد می‌کنند. فرض کنید شما روی یک رمزارز سرمایه گذاری کرده‌اید و قیمت آن در حال افزایش است.

طبق استراتژی cash out باید پس از رشد قیمت‌ها مقداری از دارایی‌های خود را نقد کنید؛ حتی در زمانی که همه به دنبال خرید هستند. در این صورت شما مقداری سود به دست آورده‌اید و درصدی از سرمایه خود را به صورت امن خارج کرده‌اید. این کار باعث حفظ سرمایۀ شما در صورت نزولی شدن روند قیمت‌ها می‌شود. پس از آن می‌توانید در صورت اصلاح قیمت‌ها، مجدداً وارد پوزیشن خرید شوید.

نقد کردن ارز دیجیتال

با توجه به حجم معاملات بازار رمزارزها، این بازار جزو نقد‌ترین بازارهای دنیا محسوب می‌شود که امکان تأثیرگذاری در آن از طرف شخصی واحد غیرممکن است. دارایی‌های نقد، از نظر ماهیتی، معادل پول نقد لحاظ شده‌اند؛ چراکه در هنگام فروش، قیمت آنها دست‌خوش تغییر نمی‌شود. اکثر مبادلات رمزارزها، اقدامات امنیتی و هزینه‌های معقولی دارند تا به شما کمک کنند بدون اینکه دارایی‌های خود را در معرض خطر قرار دهید، در مواقع لازم با استفاده از استراتژی cash out رمزارز خود را به پول نقد تبدیل کنید.

در این بخش روش‌های تبدیل ارزهای دیجیتال (به خصوص بیت کوین) را به پول نقد -مانند انتقال بانکی، پی پال و حتی دریافت وجه نقدی- معرفی می‌کنیم. هنگام نقد کردن ارز دیجیتال، موارد مهم زیادی وجود دارد. قبل از هر اقدام باید پاسخ این سؤالات را بدانید:

  • آیا ساده‌ترین روش یا ارزان‌ترین روش را می‌خواهید؟
  • آیا می‌خواهید پول به حساب بانکی یا حساب ارزی واریز شود؟
  • چه مدت می‌خواهید منتظر دریافت وجه خود باشید؟
  • آیا می‌خواهید ارز دیجیتال خود را با یک رمزارز دیگر مبادله کنید؟

بنابراین، روش‌های زیر را در مورد چگونگی واریز کردن بیت کوین بخوانید و سپس تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما مناسب است.

دستگاه خودپرداز بیت کوین (BTM)

اگر به پول نقد احتیاج داشته باشید، کجا می‌روید؟ به احتمال زیاد، شما به نزدیک‌ترین دستگاه خودپرداز رفته و مقداری پول فیات را از حساب بانکی خود خارج می‌کنید. دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین (BTM) به دارندگان رمزارزها اجازه می‌دهند که بیت کوین را به ارزهای نقدی تبدیل کنند. در دستگاه خودپرداز بیت کوین، چیزی شبیه به این فرآیند پیش می‌رود: BTM از شما می‌خواهد در یک بازه زمانی مشخص، رمزارز خود را به یک آدرس کیف پول خاص منتقل کنید. پس از تأیید این عملیات، BTM پول شما را آزاد می‌کند و می‌توانید پول نقد دریافت کنید.

اما در واقع این روش، یک روند ساده و سریع نیست. اول از همه شما باید یک دستگاه خودپرداز بیت کوین را در نزدیکی خود پیدا کنید. اگر شما در یک شهر بزرگ اروپایی زندگی می‌کنید، ممکن است مسئله‌ای نباشد اما در مورد کسانی که در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند چه؟

علاوه بر این، روند ارسال رمزارزها به یک کیف پول خاص زمان می‌برد. بنابراین شما باید منتظر بمانید تا معامله شما در بلاکچین تأیید شود تا در نهایت وجه نقد را برداشت کنید. بسته به خدمات کیف پول، وضعیت شبکه بلاکچین و …، تراکنش بیت کوین می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت یا حتی در بدترین حالت چند هفته طول بکشد. جدا از آن، BTM‌ ها تمایل دارند فقط از رایج‌ترین ارزهای رمزپایه مانند Bitcoin، Ethereum و Bitcoin Cash پشتیبانی کنند. کسانی که دارای Ripple، USDT و سایر دارایی‌های دیجیتال هستند، ممکن است برای پیدا کردن BTM ای که از این ارزها پشتیبانی ‌کند، با مشکل روبه‌رو شوند.

ناامید کننده‌ترین ایراد در مورد دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین، مطمئناً هزینه و نرخ کارمزد آنها است.

معمولاً هزینه و نرخ کارمزد در BTM ها، بالاتر از میزان کارمزد در ارائه خدمات آنلاین است. دلیل این امر بسیار ساده است؛ اگر در حال حاضر در پشت BTM ایستاده‌اید، نمی‌توانید پیشنهادهای بهتر و متنوع‌تری را برای کارمزد در آنجا مشاهده کنید. اما با استفاده از خدمات آنلاین، شما فقط یک برگه جدید را در مرورگر خود باز کرده و یک راه حل دیگر برای کارمزد کمتر پیدا می‌کنید.

خدمات آنلاین ارز دیجیتال

با توجه به اینکه BTM گزینۀ به‌صرفه‌ای نیست، بدیهی است که آسان‌ترین روش این است که به صورت آنلاین جست‌وجو کنید. فقط چند لحظه طول می‌کشد تا با یک جست‌وجوی گوگل برخی از گزینه‌های موجود را پیدا کنید. از اولین سرویس‌هایی که ظاهر می‌شود، احتمالاً با Coinbase و Binance روبرو می‌شوید.

در حالی که ممکن است استفاده از این سرویس‌ها راحت به نظر برسد، اما خدمات آنها برای برخی کشور‌ها به خصوص ایران محدود است. به عنوان مثال، Coinbase فقط به شما امکان واریز وجوه را به حساب‌های بانکی در ایالات متحده و برخی از کشورهای اروپایی می‌دهد. بقیه جهان نمی‌توانند به این راه حل جهت استراتژی cash out دسترسی پیدا کنند.

در بازار ایران صرافی‌های متعددی هستند که می‌توانید از آنها برای نقد کردن دارایی خود استفاده کنید. می‌توانید با مطالعه مقاله بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال ایران و جهان، گزینه مناسب خود را پیدا کنید.

کیف پول‌های ارز دیجیتال

اگر فکر می‌کنید کیف پول‌ها فقط برای ذخیرۀ رمزارزها هستند، در اشتباهید. امروزه، کیف پول‌ها خدمات گسترده‌ای ارائه می‌دهند که شامل خدماتی جهت پرداخت با بیت کوین و سایر رمزارزها هم می‌شود.

به عنوان مثال، کیف پول cryptocurrency Luno به مشتریان اجازه می‌دهد که رمزارز را به حساب‌های بانکی واریز کنند. کیف پول لونو برداشت خود را به طور خودکار پردازش می‌کند و سپس بانک شما، هر زمانی که لازم باشد، برای آزاد کردن وجوه اقدام می‌کند. شرکت‌هایی مانند Crypterium توانسته‌اند جایگزین‌ها و روشی بوروکراتیک‌تر جهت دسترسی به رمزارزها ارائه کنند. با استفاده از این سرویس‌ها به جای ارسال وجه به حساب‌های بانکی صرافی‌ها، می‌توانید مستقیماً به کارت بانکی شخص مورد نظر این کار را انجام دهید. تنها با چند ضربه، معادل یک بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگر می‌توانید پول نقد بگیرید و در مدت چند دقیقه ماندۀ حساب کارت را دریافت کنید.

کارت‌های ارز دیجیتال (Cryptocurrency cards)

استراتژی cash out

بدون شک کارت‌های ارز دیجیتال یکی از بهترین راه‌ها برای نقد کردن و پرداخت با بیت کوین و سایر رمزارزها است. دلیل آن کاملاً واضح است؛ این کارت‌ها ارزهای دیجیتال را به درگاه‌های پرداخت و برداشت بسیار مشهور و قابل‌قبول متصل می‌کنند.

یک کارت ارز دیجیتال به کیف پولی وصل می‌شود که برای شارژ کردن آن استفاده می‌شود. هنگامی که کاربر، کارت Crypto را شارژ می‌کند، رمزارزها به پول فیات تبدیل می‌شوند. با وجود این موجودی فیات، کاربر می‌تواند از هر فروشگاه یا درگاهی که کارت‌های پرداخت را بپذیرد، اقدام به خرید نماید. اما این روش هم محدودیت‌هایی دارد. مثلاً کارت Coinbase، Wirex Card و MCO Card فقط در انگلستان و تعداد انگشت‌شماری از کشورهای اروپایی قابل استفاده است . البته Crypterium Card ارز موجود در بیش از 150 کشور را پشتیبانی می‌کند. به هر حال، قطعاً استفاده از کارت ارز دیجیتال در آینده بسیار فراگیرتر خواهد شد. شرکت‌های زیادی در حال توسعه این فن‌آوری هستند و زمان زیادی نخواهد گذشت که مانند کارت‌های اعتباری رایج، یک کارت ارز دیجیتال در کیف پول هر کسی قرار بگیرد.

سخن پایانی

به خاطر داشته باشید که در سرمایه گذاری و ترید، همواره باید درصدی از دارایی‌های خود را به صورت نقدی نگهداری کنید. البته درصد این دارایی نقد، با توجه به شرایط مختلف متغیر است. استفاده از استراتژی cash out صرفاً یک عامل محدودکنندۀ سود نخواهد بود و به‌کارگیری استراتژی cash out باعث مدیریت ریسک در ارز دیجیتال خواهد شد.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments