تنوع در سبد دارایی ارز دیجیتال ، خوب یا بد؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

به مجموعه رمزارزهای خریداری‌ شده توسط یک فرد، سبد دارایی ارز دیجیتال می‌گویند. در واقع، تنوع در سبد دارایی ارز دیجیتال یا همان پرتفوی ارز دیجیتال، به این موضوع اشاره می‌کند که باید سرمایه خود را بین چندین رمزارز تقسیم کنید تا از این راه بتوانید ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهید. اصطلاحی در دنیای سرمایه گذاری رایج است که می‌گوید:

هیچگاه همه تخم‌مرغ‌هایت را در یک سبد نگذار

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

این اصلاح را می‌توان در مورد سبد دارایی ارز دیجیتال به کار گرفت. اجازه بدهید با یک مثال ساده، مفهوم سبد دارایی ارز دیجیتال را برایتان روشن‌تر کنیم. تصور کنید که شما ۲۰ میلیون تومان برای سرمایه‌گذاری در رمزارزها اختصاص می‌دهید و با آن بیت کوین، اتریوم و تتر می‌خرید. در این حالت شما یک سبد دارایی ارز دیجیتال تشکیل داده‌اید.

تنوع در سبد دارایی ارز دیجیتال

از آنجایی که در بازار رمزارزها، اطمینان سپرده بانکی وجود ندارد و سود از پیش تعیین شده‌ای وجود ندارد، در نتیجه ممکن است ارزش سرمایه شما به خاطر اشتباه در سرمایه‌گذاری کاهش یابد. در بازار رمزارزها، قیمت هر رمزارز فقط بر اساس عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد. دلیل این عرضه و تقاضا تحلیلی است که در پشت هر رمزارز مختلف انجام می‌پذیرد. بنابراین اگر شما به درستی قوانین سرمایه‌گذاری را رعایت نکنید، آنگاه این موضوع می‌تواند منجر به خرید ارز دیجیتال نامناسب شود. نتیجه چنین ماجرایی کاهش ارزش سرمایه شما و در برخی مواقع از بین رفتن تمام سرمایه شما خواهد بود که در حقیقت، ریسک خرید ارز دیجیتال به همین موضوع اشاره دارد. لذا با توجه به نوسانات زیادی که در بازار ارز دیجیتال وجود دارد تنوع سازی سبد دارایی ارز دیجیتال امری اجتناب ناپذیر است. تمام سرمایه‌گذاران با تجربه، با سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف و با ایجاد تنوع به محافظت از خود در برابر ریسک می‌پردازند. به طور مثال وقتی کوینی بالا می‌رود، بعضی از کوین‌های دیگر هم به دنبال آن بالا می‌روند و بر عکس تعدادی از کوین‌ها به دنبال آن افت می‌کنند. اگر در سبد دارایی ارز دیجیتال شما دو کوین وجود دارد و یکی از آن‌ها با افزایش قیمت و یکی با کاهش قیمت مواجه شده است و شما در خصوص آینده هر دو کوین اطمینان دارید، در چنین شرایطی باید در هر دو سرمایه گذاری کنید و با ایجاد تنوع در سبد دارایی ارز دیجیتال قطعا سبد دارایی شما در این حالت بسیار ایمن‌تر خواهد بود.

در بازار ارز دیجیتال همواره رمزارزهایی را انتخاب کنید که اخبار آن‌ها قابل پیگیری باشد و اطلاعات و روند قیمتی آن‌ها موجود باشد.

چگونه یک ارز دیجیتال خوب را شناسایی کنیم؟

سبد دارایی ارز دیجیتال

پیش از جمع آوری داده‌ها و اطلاعات در بازار ارزهای دیجیتال توجه داشته باشید که داده‌های موجود در این بازار بیشتر جنبه بازاریابی دارند و پر از مبالغه هستند و تجربه نشان داده که وعده‌های داده شده به سختی ممکن است تحقق یابد یا حتی شاید غیر ممکن باشد. پس باید به دنبال بررسی داده‌های واقعی باشید، داده‌های واقعی در دنیای رمزارزها همان کد رمزارزها است و اگر کد منبع رمزارزی بسته باشد یا هنوز نوشته نشده است، کلا باید از خیر آن بگذرید. در واقعیت چنین ارزی غیرقابل اطمینان است هرچند احتمال دارد در دوره‌ای افزایش قیمت خوبی را هم تجربه کرده باشد، از اضافه کردن چنین رمزارزهایی به سبد دارایی ارز دیجیتال خود اجتناب کنید.

اگر نمی‌دانید چگونه باید کد یک رمزارز را بخوانید هیچ اطمینان کافی وجود ندارد که کوین‌ها داستان بازاریابی و واقعیت فنی یکسانی داشته باشند. اعتماد به هر چیز دیگری از جمله نظرات افراد در توییتر و یوتیوب هم احتمالا نمی‌تواند به شما کمک کند زیرا این نظرات معمولا درباره داستان بازاریابی آن رمزارز است نه درباره کد آن، که هیچ تعهدی برای انطباق این نظرات با واقعیت وجود ندارد. در بازار رمزارزها بسیار پیش آمده که افراد سرشناس و اشخاص برجسته در خصوص رمزارز خاصی اظهار نظر می‌کنند یا شایعاتی در مورد این که چه شرکت‌هایی با آن‌ها مشارکت خواهند داشت و یا کوین آن‌ها در چه صرافی‌هایی لیست خواهد شد، مطرح می‌کنند که معمولا این شایعات تبلیغات و بزرگ نمایی زیادی ایجاد می‌کنند. اما پس از مشخص شدن اخبار واقعی در خصوص آن رمزارز قیمت آن به شدت کاهش می‌یابد و افرادی که به شایعات توجه کردند، ضرر زیادی را متحمل می‌شوند. این موارد نشان دهنده این است که جهت سرمایه‌گذاری روی یک رمزارز جدید باید تحقیقات کاملی انجام دهید تا مشخص شود آن ارز دیجیتال ارزش سرمایه‌گذاری را دارد یا نه. جهت شناسایی یک ارز دیجیتال معتبر و تخمین ارزش ذاتی ارزهای دیجیتال باید حداقل این اطلاعات را در مورد آن داشته باشید:

اعضای اصلی تیم را بشناسید و سابقه اجرایی آن‌‌ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که در گذشته تجربه موفقی داشته‌اند. در مرحله بعدی هدف پروژه را بررسی کنید و مطمئن شوید در حد توان تیم اجرایی می‌باشد و سپس اخبار معتبر را در خصوص زمان‌بندی انجام پروژه پیگیری کنید. مکان خوبی برای پیدا کردن این اطلاعات و اخبار وب سایت BitcoinTalk است. همچنین به جستجو در گوشه و کنار بپردازید و ببینید نظراتی در مورد آن کوین هست یا به عنوان کلاهبرداری ذکر شده است. اگر در گوگل و Reddit (وبسایتی جهت جمع آوری اخبار است که توسط اعضا مورد بحث و رای‌گیری گذاشته می‌شود) می‌بینید که بسیاری افراد آن را کلاهبرداری دانسته‌اند، پس باید با بررسی عمیق‌تر وارد قضیه شوید تا واقعیت را متوجه شوید. در مرحله آخر جهت افزودن یک رمزارز به سبد دارایی ارز دیجیتال خود و ایجاد تنوع در سبد دارایی ارز دیجیتال اطلاعات بازاری آن را تحلیل و بررسی کنید. مانند حجم بازار، حجم معاملات، تاریخچه قیمت، موجودی کل در برابر موجودی در حال گردش آن و سهم صرافی‌ها در مبادله آن چگونه است.

نمونه‌هایی برای تنوع سبد دارایی ارز دیجیتال

سبد دارایی ارز دیجیتال

همانطور که داده‌های قیمت بیت کوین نشان می‌دهد، سبد دارایی ارز دیجیتال که بیت کوین در آن قرار دارد، سود و بازده مناسبی داشته‌‌‌‌اند. به عنوان مثال قیمت بیت کوین در سال 2019 افزایش بیش از 300 درصدی را تجربه کرد. در سال 2020 نیز قیمت بیت کوین از حدود 7000 دلار آغاز شد و در ادامه به قیمت حدود 1200 دلار رسید. در کنار دارایی‌هایی همچون بیت کوین، ماهیت محافظتی استیبل کوین‌هایی مانند تتر در سبدهای دارایی ارز دیجیتال بازده مناسب‌تر و ریسک کمتری را نشان می‌دهد. به طور کلی سبد دارایی ارز دیجیتال که حاوی استیبل کوین است، نسبت به سبدی که دارای آلت کوین هایی با ریسک بالا و غیرقابل کنترل است، می‌تواند ریسک را کاهش دهد. علاوه بر این، تریدرهای باتجربه قادر هستند با اضافه کردن مشتقات ارزهای دیجیتال به سبد دارایی ارز دیجیتال خود انعطاف پذیری سبد دارایی خود را افزایش دهند. به عنوان مثال یک تریدر می‌تواند با افزودن قراردادهای آتی بیت کوین و یا انتخاب پوزیشن فروش، ریسک کاهش قیمت رمزارزها را پوشش دهد.

سخن پایانی

سبد دارایی ارز دیجیتال

سبد دارایی ارزهای دیجیتال شما باید تنوع داشته باشد. اگرچه داشتن یک رمزارز با رشد قیمت خوب ممکن است وسوسه برانگیز باشد اما هر سرمایه گذار با تجربه‌ای، با سرمایه گذاری در دارایی‌های مختلف به محافظت از خود در برابر ریسک می‌پردازد. توجه داشته باشید که قبل از اضافه کردن کوین مورد نظر به سبد دارایی ارز دیجیتال خود حتما از طریق منابع معتبر در خصوص آن کوین تحقیق کنید و در دام تبلیغات و تحت تاثیر احساسات اقدام نکنید. توجه داشته باشید که تنوع در سبد دارایی ارز دیجیتال به معنای داشتن تعداد زیادی کوین نیست که این امر نیز اشتباهی بزرگ در زمینه سرمایه گذاری ارز دیجیتال است. به منظور تنوع در سبد دارایی ارز دیجیتال خود کافی است که کوین‌های قابل اعتماد و با ماهیت متفاوت را نگهداری کنید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments