قرارداد آتی بیت کوین چيست؟

دو موقعيت در قراردادهای آتی وجود دارد كه مي‌توانيد در آن شركت كنيد: طولانی يا كوتاه

زمان مطالعه: 7 دقیقه

قراردادهای آتی چیست؟

قرارداد آتی یا معامله بیت کوین در آینده، توافق نامه‌ای برای خرید یا فروش دارایی در آینده‌ای معین با قیمت از پیش تعیین شده است.

بعد از بستن قرارداد معامله‌های پیش رو، هر دو طرف در تاریخ اجرای قرارداد بدون احتساب قیمت واقعی بازار در تاریخ بایستی با قیمت توافق شده خرید و فروش کنند. هدف الزاما حداکثر سود نیست. این یک ابزار مدیریت ریسک است که بیشتر وقت‌ها در بازارهای مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا از ریسک تغییر قیمت دارایی‌هایی که مرتب خریداری و فروش می‌شوند، جلوگیری کند. معاملات آتی در اوراق بهادر نیز به کار می‌رود تا نوسانات قیمت در سرمایه گذاری‌ها را به اعتدال بکشد مخصوصا جایی که دارایی اصلی بی‌ثبات است. این قراردادها در بورس معاملات آتی که به عنوان واسطه عمل می‌کنند پیش‌تنظیم می‌شوند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

قراردادهای آتی چگونه کار می‌کنند؟

دو موقعیت در قراردادهای آتی وجود دارد که می‌توانید در آن شرکت کنید: طولانی یا کوتاه

اگر موقعیت طولانی را انتخاب کنید، می‌پذیرید که درآینده یک دارایی با قیمتی خاص خریداری کرده تا قرارداد باطل شود. وقتی موضع کوتاه را برمی‌دارید، شما موافقت می‌کنید هنگامی قرارداد منقضی شود که یک دارایی را با قیمت تعیین شده بفروشید. یک روش خوب برای توضیح این موضوع استفاده از مثال شرکت هواپیمایی است که می‌خواهند با ورود به قرارداد آتی، از افزایش قیمت سوخت جلوگیری ‌کنند. فرض کنید سوخت جت با 2 دلار در هر پیمانه معامله می‌شود. یک شرکت هواپیمایی که انتظار دارد قیمت نفت افزایش پیدا کند، یک قرارداد آتی سه ماهه برای 1000 پیمانه با قیمت‌های حال حاضر خریداری می‌کند، پس این قرارداد 2000 دلار ارزش دارد. اگر درمدت زمان سه ماهه با انقضای قرارداد، قیمت هر پیمانه سوخت جت 3 دلار باشد، این شرکت 1000 دلار ذخیره کرده است. کارپرداز با خوشحالی وارد قرارداد آتی می‌شود حتی زمانی که قیمت‌ها بالا باشد، همچنین همین قرارداد در صورت پایین آمدن قیمت سوخت از آنها محافظت می‌کند. در این صورت، هردو طرف از خود در مقابل نوسانات قیمت سوخت محافظت می‌کنند. همچنین سرمایه‌گذاران دیگری وجود دارند که از قراردادهای آتی به جای استفاده به عنوان مکانیسم محافظت، آنها را انتخاب می‌کنند، حدس می‌زنند وقتی قیمت یک کالا کم باشد، معمولا طولانی‌تر به فروش می‌رسند و با افزایش قیمت‌ها، قرارداد با ارزش‌تر می‌شود و سرمایه‌گذار نیز می‌تواند قبل از انقضا، با قیمت بیشتر تصمیم به بستن قرارداد با سرمایه‌گذار دیگری بگیرد.

قرارداد آتی بیت کوین

قراردادهای آتی بیت کوین چیست؟

آینده فقط برای دارایی‌های فیزیکی نیست، آنها را می‌توان به خوبی در دارایی‌های مالی معامله کرد.

با معامله بیت کوین ، قرارداد بر پایه‌ی قیمت بیت کوین انجام می‌شود و سودجویان می‌توانند روی قیمتی که باور دارند قیمت بیت کوین در آینده خواهد بود، شرط بندی کنند، علاوه براین، سرمایه‌گذاران را قادر می‌سازد که به پیش‌بینی قیمت بیت کوین بدون نیاز به داشتن بیت کوین بپردازند. این روش دو خصوصیت عمده دارد:

یک، درحالی که بیت کوین خودشان تنظیم نشده است، معامله بیت کوین را می‌‌توان در صرافی‌های تنظیم شده معامله کرد، این خبر خوب برای کسانی است که نگران ریسک ناشی از عدم پایداری صنعت هستند.

دوم، معامله بیت کوین در مناطقی که تجارت بیت کوین ممنوع است، به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که قیمت بیت کوین را حدس بزنند.

قراردادهای آتی بیت کوین چگونه کار می‌کنند ؟

قرارداد آتی بیت کوین دقیقا با همان اصول قرارداد آتی دارایی‌های مالی سنتی کارخواهد کرد.

همچنین با پیش‌بینی اینکه قیمت بیت کوین بالا و پایین می‌شود، سودجویان برای قرارداد آتی بیت کوین آن‌را طولانی و کوتاه می‌کنند. برای مثال، اگر شخصی صاحب یک بیت کوین به قیمت 18000 دلار(فرضی) باشد و پیش‌بینی کند که در آینده قیمت آن کاهش می‌یابد، برای جلوگیری از ضرر می‌تواند آن‌را به قیمت فعلی بفروشد یعنی 18000 دلار. نزدیک به تاریخ تسویه حساب، قیمت بیت کوین به همراه قیمت قرارداد آتی کاهش یافته است، اکنون سرمایه‌گذار تصمیم می‌گیرد معامله بیت کوین را پس انداز کند. اگر قرارداد نزدیک به تاریخ تسویه حساب و در آینده 16000 دلار معامله کند، سرمایه‌گذار 2000 دلار سود کرده پس با فروش زیاد و خرید کم از سرمایه خود محافظت می‌کند. این مثال اصلی از چگونگی عملکرد معاملات آتی بیت کوین و شرایط دقیق هر قرارداد آتی می‌باشد که با توجه به مبادله ممکن است پیچیده‌تر گردد که شامل حداقل و حداکثر قیمت خواهد بود.

معاملات آتی برای قیمت بیت کوین به چه معناست؟

در کوتاه مدت، قیمت را به سمت بالا سوق می‌دهد چون علاقه کلی سمبل ارز رمزنگاری است.

روز بعد معاملات آتی بیت کوین در بورس گزینه‌های هیئت مدیره شیکاگو (CBOE) راه‌اندازی شد، برای اولین بار در یک ارز تنظیم شده، قیمت تقریبا افزایش یافته و به 16.936 دلار رسیده است.

معاملات آتی برای قیمت بیت کوین

به همین نحو، در آغاز معاملات آتی بیت کوین در یکی از بزرگترین صرافی‌های دنیا یعنی CME قیمت بیت کوین سد 20000 دلاری را شکست.

پیش‌بینی تاثیر طولانی مدت قیمت سخت است، اما از هر لحاظ به ترقی قیمت بیت کوین ادامه خواهد داد.

معاملات آتی قیمت بیت کوین

آیا به این معنی است که به احتمال زیاد قیمت بالا می‌رود؟

دلایل مختلفی برای این مورد وجود دارد:

معامله‌های آتی بیت کوین را می‌توان در داد و ستدهای عمومی تنظیم نمود، این موضوع که به اشخاصی که پیش از این به دلیل عدم تنظیم مقررات شک داشتند، اعتماد به نفس برای سرمایه‌گذاری می‌دهد. سرمایه‌گذاران سازمانی به احتمال فراوان آینده بیت کوین را به عنوان گزینه سرمایه‌گذاری مناسب برای مشتریان خود ارائه می‌دهند. این موضوع که نقدینگی بیشتری را به بازار می‌دهد و خرید، فروش و تجارت رمزارز پایه را آسان‌تر می‌کند پس بسیار پرسود است. این موضوع بازار بیت کوین را به یک سرمایه‌گذاری گسترده‌تر تبدیل می‌کند، از جمله کشورهایی که در آنها تجارت بیت کوین ممنوع شده است. از آنجا که معاملات آتی برای تعادل نوسانات قیمت دارایی‌های زیرین طراحی و ساخته شده است، می‌تواند قیمت بیت کوین را بی ثبات کند.

منظور آنها در مورد صنعت بلاک چین چیست؟

نتایج احتمالی متعددی وجود دارد:

اول، بیت کوین به عنوان نوعی رمزارز پرچم دار برای رمزارزهای دیگر در نظر گرفته می‌شود بنابراین، اگر قیمت بیت کوین در یک دوره زمانی کوتاه شاهد افزایش چشمگیر باشد، صرف نظر از این که این امر به دلیل بیت کوین آتی باشد یا خیر، افراد زیادتری تمایل به توجه دارند هر چه مردم بیشتر در مورد صنعت رمزنگاری بدانند جذب کلیدها و افزایش قیمت‌ها را به سمت بالا سوق می‌دهد. هر چیزی ممکن است، شاید سرمایه‌گذاران بخواهند برای روند صعودی خود، آلکوین‌ها یا کلیدهای خود را برای بیت کوین بفروشند، خروج در مقیاس بزرگ می‌تواند باعث افت شدید قیمت ارزهای رمزنگاری جایگزین شوند.

سناریوی محتمل‌تر این است که پس از این که علاقه سرمایه گذاران به اندازه کافی قوی شود، برخی جفت ارزهای قوی مانند Ethereum و Ripple و Litecoin و غیره جا پای بیت کوین قدم بردارند و به عنوان معاملات آتی نیز مورد استفاده قرار بگیرند

قراردادهای آتی بیت کوین را کجا می‌توانید انجام دهید؟

دو بازار مجزا برای تجارت معاملات بیت کوین وجود دارد.

گزینه اول در معاملات ارزی منتخب از جمله Bitmex و Okcoin است. صرافی‌های رمزنگاری مدتی است که این گزینه را ارائه می‌دهند، تجارت معاملات آتی بیت کوین در آن تا حد زیادی کنترل نشده باقی می‌ماند. دومین گزینه در بورس‌های تنظیم شده عمومی می‌باشد. این یک پدیده تازه و بخشی از دلایل افزایش قیمت بیت کوین در ماه دسامبر است. این کار با معاملات آتی بیت کوین CBOE در تاریخ 10 دسامبر آغاز شد. معاملات بورس شیکاگو CME با راه اندازی آن در ماه دسامبر دنبال می‌شود. 17 پروژه در 18 دسامبر شروع به تجارت کردند، شرکت‌های کارگزاری مثل TD Ameritrade و JP Morgan نیز علاقه خود را برای اجازه دسترسی به این بازارها نشان دادند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments