تشریح فرآیند تراکنش بیت کوین

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

بیت‌ کوین نامی است که دنیای اقتصاد را متحول کرده است. افراد بسیار زیادی در سراسر دنیا آن را به عنوان یک روش سرمایه‌گذاری می‌بینند و برخی نیز برای پرداخت از آن استفاده می‌کنند. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به فرآیند انجام یک تراکنش بیت کوین بیاندازیم تا ببینیم که طی پرداخت یک بیت‌کوین، به طور دقیق چه اتفاقاتی می‌افتد.

فرآیند تراکنش بیت کوین به زبان ساده

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

اگر کسی بخواهد تعدادی بیت‌کوین به دوستش پرداخت کند، ابتدا باید قصد دکمه پرداخت را فشار بدهم. گره‌­ها کل شبکه بیت‌کوین را اسکن می­‌کنند تا ثابت کنند که موارد زیر در مورد این شخص انجام شده است:

 1) بیت‌کوینی را که می‌خواهد به شما ارسال کنم در اختیار دارم.

 2) این بیت‌کوین را قبلاً به شخص دیگری ارسال نکرده‌­ام.

پس از اینکه اطلاعات تایید شدند، تراکنش در بلوکی لحاظ می­‌شود که به بلوک قبلی وصل شده است و اینجاست که اصطلاح بلاک­چین به میان می‌­آید. تراکنش‌­ها یا تراکنش نمی­‌توانند نصفه باقی بمانند یا نمی‌­توان آنها را تحریف کرد زیرا این مسئله به معنای ایجاد مجدد تمام بلوک­‌هایی است که پس از بلوک مربوطه ظاهر شده‌­اند.

مرحله اول فرآیند تراکنش بیت کوین

کیف پول بیت‌کوین در واقع بیت‌کوین را نگهداری نمی‌­کند. کاری که این کیف پول انجام می­‌دهد نگهداری از آدرس بیت‌کوین است. این آدرس، آدرسی است که سند تمام تراکنش‌­ها و در نتیجه ترازنامه من را حفظ می­‌کند. این آدرس که متشکل از رشتۀ طولانی از 34 حرف و عدد است، به کلید عمومی نیز معروف می‌­باشد.

مهم نیست که کل دنیا می­‌توانند این رشته را ببینند. هر آدرس/کلید عمومی یک کلید خصوصی مربوط به خود دارد که متشکل از 64 حرف و عدد است. این کلید، خصوصی است و باید سرّی بودن و امنیت آن را حفظ کرد. این دو کلید با یکدیگر در ارتباط هستند، ولی هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید کلید خصوصی از کلید عمومی را تشخیص دهید.

هر تراکنشی که از طریق آدرس بیت‌کوین صادر می‌­شود باید با کلید خصوصی امضا شود. برای این منظور، باید کلید خصوصی خود و جزئیات تراکنش خود را داخل نرم افزار بیت‌کوین موجود بر کامپیوتر یا تلفن هوشمند خود قرار داد.

این برنامه به کمک این اطلاعات یک امضای دیجیتالی می­‌سازد که به شبکه جهت تایید ارسال می­‌شود. اعتبار این تراکنش با مطابقت دادن امضا و کلید عمومی من (کلیدی که همۀ افراد آن را می­‌دانند) داخل برنامۀ بیت‌کوین تایید خواهد شد. این یکی از ویژگی­‌های اصلی بیت‌کوین است. اگر امضا با کلید خصوصی ساخته شده باشد که متناظر با کلید عمومی است، آنگاه برنامه اعتبار تراکنش را بدون دانستن کلید خصوصی اعلام خواهد کرد.

سپس شبکه با بررسی دقیق تاریخچۀ آدرس من تایید می­‌کند که قبلاً بیت‌کوین مربوطه را خرج نکرده­‌ام، شبکه می‌­تواند این کار را انجام دهد زیرا آدرس من را دارد و از طرفی تمام تراکنش‌­ها در لجر یا دفتر توزیع کل بیت‌کوین قرار می­‌گیرند.

مرحله دوم فرآیند تراکنش بیت کوین

پس از اینکه اعتبار تراکنش تایید شد، در یک بلوک همراه با دست‌ه­ای از سایر تراکنش‌­ها قرار می­‌گیرد. یک نکتۀ کوتاه که باید در مورد آن بحث کنیم این است که هش چیست، زیرا در پاراگراف بعدی حائز اهمیت است که بدانیم هش چیست.

هش چیست؟

هش از طریق تابع هش تولید می­‌شود، تابعی که یک معادلۀ ریاضی پیچیده است که هر متن یا داده­ای با هر حجمی که داشته باشید را به یک رشتۀ 64 کاراکتری کاهش می­‌دهد. این تابع، تصادفی نیست. هر بار که مجموعه دادۀ خاصی را در تابع هش قرار دهید، همین رشتۀ 64 کارکتری را به دست خواهید آورد. اما اگر تغییری حتی به اندازۀ یک ویرگول انجام دهید، یک رشتۀ 64 کارکتری کاملاً متفاوت به دست خواهید آورد.

کل این مقاله را می‌­توان به یک هش کاهش داد، و تا زمانی که تغییری در این متن داده نشود، همین هش را می­‌توان بارها و بارها به دست آورد. این روش یک روش خیلی نتیجه‌­بخش است که به کمک آن می‌­توان گفت آیا چیزی تغییر کرده است یا خیر و روشی است که به کمک آن می‌­توان نشان داد که بلاک­چین چگونه می­‌تواند تایید کند تحریفی در یک تراکنش رخ نداده است.

اتمام فرآیند تراکنش بیت کوین

هر بلوک شامل هشی از بلوک قبلی به عنوان بخشی از داده­‌های خود است. به همین دلیل است که هر بلوک بخشی از یک زنجیره می­‌باشد و لذا از اصطلاح بلاک‌­چین برای آن استفاده می­‌شود. اگر در بخش کوچکی از بلوک قبلی انحرافی وجود داشته باشد، باید هش بلوک فعلی را تغییر داد (به خاطر داشته باشید که یک تغییر خیلی کوچک در ورودی تابع هش کل خروجی را تغییر خواهد داد).

اگر بخواهید چیزی را در بلوک قبلی تغییر دهید باید هش را در بلوک فعلی نیز تغییر دهید/ انجام این کار خیلی سخت است، به خصوص زمانی که به نیمۀ راه رسیده‌­اید و ممکن است بلوک دیگری در بالای بلوک فعلی داشته باشید. سپس، باید این بلوک و بلوک‌های دیگر را تغییر بدهید. این همان چیزی است که بیت‌کوین را تقریباً ضدتحریف می­‌سازد. تقریباً زیرا غیرممکن نیست، فقط خیلی سخت و در نتیجه غیرمحتمل است.

سخن آخر

در این مرحله نگاهی به فرآیند تراکنش بیت کوین انداختیم و دیدیم که چه فعل و انفعالاتی باید انجام شود تا یک پرداخت بیت‌کوین انجام شود. فهم فرآیند انجام یک تراکنش به شما کمک می‌کند که درک درستی از این رمزارز داشته باشید و این درک به کاهش زمان هدرشده حین پرداخت و جلوگیری از سواستفاده کمک می‌کند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments