آشنایی با اصطلاحات مهم در حوزه کریپتو کارنسی و دیگر بازارهای مالی

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

هنگامی که افراد برای اولین بار به یک بازار مالی شبیه بازار سهام، بورس، ارزهای دیجیتال یا دیگر زمینه‌های مالی وارد می‌شوند، زمان زیادی را برای جست‌وجوی برخی عبارات، اصطلاحات و کلمات صرف می‌کنند. آنها سعی دارند که با معانی هر یک از آن عبارات و اصطلاحات آشنا شوند و علاوه بر آن، محل استفاده از آنها را بیاموزند. در ابتدا ممکن است این کار وقت و انرژی زیادی را از شما به عنوان یک فرد تازه‌وارد بگیرد، به همین دلیل نیاز به یک منبع خوب که اصطلاحات مهم در حوزه کریپتو و دیگر بازارهای مالی را به صورت یک جا در اختیار کاربران قرار دهد، به شدت حس می‌شود.

از این رو، بر آن شدیم که در این مقاله به جمع‌آوری مجموعه‌ای از اصطلاحات مهم در بازارهای مالی  و حوزه کریپتوکارنسی بپردازیم.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

بازار سهام و بازار مالی چیست؟

بازار سهام مکانی است که به کاربران اجازه خرید و فروش سهام و دارایی‌ها را می‌دهد و کاربران می‌توانند از طریق این بازارها به خرید و فروش سهام شرکت‌های مختلف بپردازند.

اصطلاحات مهم در حوزه کریپتو

بازارهای سهام معمولاً با دو هدف ایجاد می‌شوند. هدف اول جذب سرمایه شرکت‌ها از طریق فروش جمعی به افرادی است که به خرید سهام آنها می‌پردازند و هدف دوم این است که افراد با خرید سهام این شرکت‌ها به نحوی در سود آنها شریک شوند و از آن سود بهره‌ ببرند.

بازار کریپتو کارنسی یا ارز دیجیتال چیست؟

با توجه به تمامی نکات منفی و محدودیت‌هایی که سیستم‌های مالی سنتی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، ایده ایجاد ارزهای دیجیتال با هدف از بین بردن تمرکز در سیستم‌های مالی و ایجاد فضایی کاملاً غیر متمرکز برای انجام تراکنش‌های مالی افراد با نهایت امنیت، سرعت و دقت و بر بستر تکنولوژی بلاکچین روی کار آمدند. از جمله محدودیت‌های سیستم‌های مالی سنتی می‌توان به این موارد اشاره کرد: چاپ بی‌رویه، تورم، نظارت و تصمیم‌گیری نهاد، مؤسسه یا کشوری به عنوان شخص واسط، تحریم‌های مالی مختلف و دیگر امکاناتی که سیستم‌های مالی سنتی از هیچ یک از آنها برخوردار نبودند.

در ابتدا ارزهای دیجیتال با هدف انجام تراکنش‌های بدون حد و مرز و بدون تمرکز روی کار آمدند، اما اکنون از این حوزه برای کسب درآمد از طریق خرید و فروش و ترید این ارزها نیز استفاده می‌شود.

برای خرید و فروش و ترید ارزهای دیجیتال می‌توانید از صرافی‌های ارز دیجیتالی همچون بایننس استفاده کنید و به خرید و فروش و ترید رمزارزها بپردازید.

همانند دیگر بازارهای مالی، اصطلاحات مهم در حوزه کریپتو کارنسی‌ها نیز وجود دارد و شما باید با این اصطلاحات نیز آشنا شوید. در ادامه به معرفی و توضیح این اصطلاحات خواهیم پرداخت.

اصطلاحات مهم در حوزه کریپتو به چه معنا است؟

اصطلاحات مهم در بازارهای مالی یا حوزه کریپتو یا دیگر حوزه‌های مشابه، به عبارات و اصطلاحاتی گفته می‌شود که اصطلاحات فنی و تخصصصی این حوزه هستند و هنگامی که در حال فعالیت یا مطالعه در زمینه حوزه‌های مالی هستید، می‌بایست با این اصطلاحات و عبارات آشنایی نسبی داشته باشید.

اصطلاحات مهم در حوزه کریپتو

بسیاری از افراد خبره و باتجربه در بازارهای مالی هنگام صحبت کردن در مورد استراتژی‌های معاملاتی، نمودارهای قیمتی، شاخص‌ها، اندیکاتورها و دیگر موارد موجود در بازارهای مالی از این اصطلاحات استفاده می‌کنند. در صورتی که با این اصطلاحات آشنایی کافی نداشته باشید، با مشکل مواجه می‌شوید و دچار سردرگمی خواهید شد.

اصطلاحات مهم در حوزه کریپتو

خرید (BUY)

به معنی خرید سهام، رمزارز یا دارایی است.

فروش (SELL)

به معنی فروش سهام، رمزارز یا دارایی است. این کار ممکن است به دلیل رسیدن به سود مدنظر کاربر یا فعال شدن حد ضرر باشد.

قیمت خرید (Ask Price)

در برخی بازارهای مالی همچون بازار فارکس برای معامله هر نماد، دو قیمت Ask و Bid وجود دارد. به قیمتی که افراد برای خرید یک سهم، دارایی یا رمزارز ثبت می‌کنند ASK یا قیمت خرید گفته می‌شود.

قیمت فروش (Bid Price)

به قیمت فروش در بازارهایی همچون فارکس، Bid گفته می‌شود. اگر بخواهیم ب فروش یک دارایی بپردازیم باید از قیمت Bid استفاده کنیم.

اسپرد (Ask-Bid Spread)

به اختلاف قیمت بین قیمت خرید (Ask) و قیمت فروش (Bid)، اسپرد گفته می‌شود.

بازار گاوی (Bull market)

به بازاری که در آن شرایط به گونه‌ای است که افراد انتظار رشد یا صعود قیمت را دارند، بازار گاوی گفته می‌شود.

بازار خرسی (Bear Market)

به بازاری که در آن شرایط به گونه‌ای است که افراد انتظار ریزش یا نزول قیمت را دارند بازار خرسی گفته می‌شود.

سفارش لیمیت (Limit Order)

در این نوع سفارش امکان ثبت سفارش خرید یا فروش با قیمتی مشخص، برای کاربران وجود دارد.

سفارش مارکت (Market Order)

در این نوع سفارش، سفارشات در سریع‌ترین حالت ممکن و با قیمت لحظه‌ای بازار ثبت می‌شود.

نوسان (volatility)

نوسان در بازار ارز دیجیتال برای کسب سود اهمیت دارد. به حرکات صعودی و نزولی مداومی که در یک رمزارز اتفاق می‌افتد، نوسان می‌گویند.

خرید استقراضی (Long)

در روش خرید استقراضی افراد با پیش‌بینی رشد قیمتی یک ارز یا دارایی در آینده، آن را خریداری می‌کنند.

فروش استقراضی (Short)

در روش فروش استقراضی افراد با پیش‌بینی ریزش قیمتی یک ارز یا دارایی در آینده، آن را خریداری می‌کنند.

کم کردن میانگین یا خرید پله‌ای

در این روش افراد هنگام ریزش قیمت به صورت پله‌ای و در قیمت‌های متفاوت به خرید یک سهم اقدام می‌کنند و با استفاده از این روش میانگین قیمت خرید خود را کم می‌کنند.

عرضه در گردش (Circulating Supply)

مقدار توکن، رمزارز یا سهامی از یک شرکت را که در بازار قابلیت خرید و فروش را دارد، عرضه در گردش می‌گویند.

عرضه کل (Total Supply)

مقدار کل تعیین‌ شده برای هر رمزارز یا دارایی که قرار است به بازار عرضه شود.

عرضه اولیه (ICO)

روشی برای جذب سرمایه که شرکت‌های تازه‌تأسیس از آن استفاده می‌کنند. در این شیوه ارز دیجیتال ابزار جذب سرمایه است و از طریق فروش رمزارزها صورت می‌گیرد. این روش عرضه اولیه یا ICO نام دارد.

صرافی (Exchange)

کار صرافی‌ها، خرید و فروش ارز‌ است که به مشتاقان اجازه می‌دهد که با استفاده از ارزهای دیجیتال و همچنین ارز‌های فیات، معاملات خود را انجام دهند.

پورتفولیو یا سبد سرمایه ‌گذاری (Portfolio)

به مجموعه دارایی‌های اشخاص، شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه ‌گذاری، سبد می‌گویند.

معاملات مارجین (Margin)

در این نوع معاملات افراد می‌توانند با قرض گرفتن رمزارز یا دارایی، با موجودی‌ای بیش از موجودی واقعی خود به معامله می‌پردازند.

نماد (Symbol)

هریک از رمزارزها یا دارایی‌ها نمادی دارند که برای لیست شدن آنها در صرافی یا موارد دیگر از آن استفاده می‌شود. به عنوان مثال نماد ارز دیجیتال بیت کوین «BTC» است.

نهنگ (Wale)

سرمایه‌گذارانی که مقدار زیادی رمزارز و ارز دیجیتال در اختیار دارند. این مقدار به گونه‌ای است که صاحبان آن با خرید و فروش‌های خود می‌توانند بر روند بازار تأثیرگذار باشند.

کارمزد تراکنش (Transaction Fee)

در هر سفارش خرید یا فروش، طرفین معامله باید هزینه‌ای را به عنوان کارمزد تراکنش پرداخت کنند.

جفت ارز معاملاتی (Pair)

خرید یا فروش در حوزه رمزارزها به صورت جفت ارزی صورت می‌گیرد و بدین صورت است که در قبال پرداخت یک رمزارز، رمزارز مقابل آن را دریافت می‌نمایید. به عنوان مثال ETH/BTC یک جفت ارز معاملاتی هستند.

فومو (FOMO)

مخفف عبارت fear of missing out و به معنی «ترس از دست دادن فرصت» است. در حوزه سرمایه‌گذاری، فومو به احساس از دست دادن فرصت سرمایه‌گذاری سودآور گفته می‌شود.

واچ لیست (Watch List)

فهرستی از ارزهای دیجیتال با قابلیت اضافه و کم کردن رمزارز که کاربران برای نظارت بر تغییرات ارزهای دیجیتال و رمزارز‌های محبوب خود از آن استفاده می‌کنند.

کیف پول (Wallet)

محلی امن برای ذخیره‌سازی و ارسال و دریافت انواع ارز ‌دیجیتال است و به صورت سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارد.

سخن پایانی

با توجه به رشد روزافزون ورود کاربران تازه‌وارد به بازار ارزهای دیجیتال و دیگر بازارهای مالی به منظور کسب سود، نیاز به آگاهی و آشنایی با برخی اصطلاحات مهم در بازارهای مالی بیش از پیش احساس می‌شود. به همین دلیل در این مقاله به جمع‌آوری برخی از اصطلاحات مهم در حوزه کریپتو پرداختیم تا کاربران با استفاده از این مقاله به عنوان منبع، مسیر راحت‌تری را برای آشنایی با این مفاهیم طی کنند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments