زمان مطالعه: 24 دقیقه

عرضه اولیه چیست ؟ چگونه یک ICO راه اندازی کنیم؟

زمان مطالعه: 24 دقیقه

مقدمه

این‌طور به نظر می‌رسد که سال گذشته همه افراد یا برگزار کننده عرضه اولیه کوین (ICO) بودند یا شرکت کننده در آن بودند که در مجموع چیزی حدود 5 میلیارد دلار در طول سال جمع شد. حال بیایید ببینیم عرضه اولیه چیست ؟

شاید با خواندن این مقاله بخواهید شروع به کار کنید. در حالی که پروژه‌هایی همچون یوسلس اتریوم کوین که به احتمال زیاد توسط یک نفر ایجاد شده است و تاکنون هم تقریبا 200 هزار دلار جمع کرده است، پروژه آینده شما به زمان زیاد و یک تیم اختصاصی جهت جذب سرمایه‌های کلان نیاز داشته باشد. برگزاری عرضه اولیه کوین موفق نسبتا گران تمام می‌شود. تقریبا 60000 دلار نیاز است تا یک چنین کمپینی برگزار شود ولی این عدد تا حد زیادی بستگی به پروژه و اهداف آن دارد. همچنین، برگزاری کمپین عرضه اولیه کوین، کاملا زمان‌بر است.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

در موارد زیادی، مرحله پیش‌عرضه، که شامل همه مراحل قبل از نخستین معرفی اولیه است، تقریبا بین شش ماه تا یک سال طول می‌کشد. مرحله بعد از کمپین که شامل همه اتفاقات بین اولین معرفی تا فروش حقیقی توکن‌ها است، معمولا چیزی حدود سه ماه طول می‌کشد. این چارچوب زمانی به شکلی است که توجه عموم را به خود جلب کند و انقدر کوتاه است که پروژه را فراموش نکنند. در خصوص تیم درگیر پروژه، هیچ تخمینی راجع به تعداد اعضا وجود ندارد. نکته اصلی این است که نمی‌توانید تعداد افرادی که نیاز دارید را جذب کنید ولی پوشش دادن تمام حوزه‌های تخصصی مورد نیاز برای پروژه، مفید است.

عرضه اولیه چیست

این بخش‌ها شامل، متخصصین توسعه دهنده بلاکچین و رمزارز، روابط عمومی، بازریابی به همراه مشاورین، شرکا و سرمایه‌گذاران اولیه است. برای این که به شما کمک کنیم تا در این اقیانوس راه خود را پیدا کنید، فهرست جامعی از موارد ضروری برای موفقیت در عرضه اولیه کوین را جمع آوری کرده‌ایم. این راهکارها پاسخ به این سوال است که عرضه اولیه چیست و چگونه باید یک عرضه اولیه موفق را راه اندازی کرد.

1- ایده داشته باشید

همه جوانب آن را بسنجید و مطمئن شوید که پروژه شما در واقع به عرضه اولیه کوین نیاز دارد. اگر موفقیت پروژه خود را می‌خواهید، باید راه حلی داشته باشید که در حال حاضر بازار تشنه آن باشد و به طور ملموس، بهتر از رقبای خود باشد. برای این منظور، باید یک درک جامعی از بازار داشته باشید، مخاطبین خود را بشناسید، و از همه مهم تر بدانید که برای چه مواردی می‌خواهند هزینه کنند. واضح است که اگر منبع تامین مالی پروژه شما یک کمپین عرضه اولیه کوین است، باید توکن خاص خود را داشته باشد. بر اساس اطلاعات کوین‌مارکت‌کپ، هم اکنون بالغ بر 1500 رمزارز وجود دارد.

بنابرین اگر بخواهید توکن شما از این رقابت سربلند خارج شود، باید تقاضای بالا داشته باشد. برای این منظور باید به صورت معنادار و مفیدی دنبال راهی برای ادغام یک رمزارز به پروژه باشید تا این که جز جدایی ناپذیر پروژه شود. آیا واقعا برای فروش خمیردندان نیاز به ایجاد توکن دارید؟ اگر پروژه شما ضرورتا نباید از توکن استفاده کند، به احتمال بالا سرمایه‌گذاران حتی فکر سرمایه‌گذاری در پروژه شما را هم نخواهند کرد. راه مناسب برای آزمودن ایده خود و گرفتن چند فیدبک، ایجاد ایده در انجمن “بیت کوین تاک” و تگ زدن آن برای پیش اعلان است.

عرضه اولیه چیست

2- رقبای خودت را بشناس

با چه کسانی رقابت می­‌کنید؟ افراد ممکن است فکر کنند که پروژه شما هم مثل پروژه­‌های دیگری با خدمات مشابه پروژه شماست. شما در واقع بر سر پول سرمایه‌گذاران رقابت می­‌کنید پس پاسخ خیلی واضح است. شما در برابر سایر افراد هستید. بله دقیقا هر کمپین عرضه اولیه کوینی که تقریبا با کمپین شما همزمان شده است.

3- جوانب حقوقی امر را بسنجید

بررسی کنید که در کشور شما قوانین عرضه اولیه چیست. عرضه اولیه کوین در حال حاضر، قانون‌مندترین جنبه رمزارز است. این مسئله به خاطر حجم بالای شکست عرضه اولیه کوین یا گریختن با مبالغ بالای جمع شده و کلاهبرداری‌هاست. در بیشتر کشورها، عرضه اولیه کوین یا قانونی و نظام مند است یا منوط به مقررات آتی می‌باشد. تاکنون، تنها چین و کره جنوبی به طور رسمی عرضه اولیه کوین را در قوانین خود ممنوع کردند. در آمریکا، شهروندان باید هر درآمد و ثروتی که خارج از خدمات درآمد داخلی (IRS) کسب می‌کنند را فاش کنند. افزون بر آن، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در حال تعقیب کمپین‌های عرضه اولیه کوینی است که سیاست‌های سختگیرانه “مشتری‌ات را بشناس” یا KYC را نقض کرده‌اند. به همین خاطر، پروژه‌های زیادی همچون گولدمینت، داتوم، موناکو ویزا و بسیاری دیگر، صریحا شهروندان آمریکا را از خرید توکن‌های آنها مستثنی کرده است.

مهم‌ترین مطلب این که باید یاد بگیرید چطور طبق مقررات حال حاضر رمزارز عمل کنید و به هر تغییری در آینده توجه داشته باشید. نباید قوانین را نقض کنید. جا دارد یک وکیل با تجربه در رمزارز استخدام کنید که بداند قوانین عرضه اولیه چیست . به خاطر داشته باشید که حتی اگر هیچ قانونی را نقض نکرده باشید، هر کار مشکوکی از جانب شما خصوصا در ارتباط با سرمایه‌گذاری می‌تواند از سوی جامعه رمزارز به پروژه شما برچسب کلاه‌برداری زده شود. در این صورت، عرضه اولیه کوین شما محکوم به شکست است. نه تنها باید از همه قوانین و مقررات مرتبط تبعیت کنید، بلکه باید نسبت به مدیریت پول افراد شفاف عمل کنید. بنابرین مخارج، مالیات‌ها، برداشت پول و تمامی ابعاد مالی پروژه واقعا باید تا آخرین جزئیات مشخص باشند.

عرضه اولیه چیست

4- یک توکن عرضه اولیه کوین ایجاد کنید

پروژه خود را همچون انسان در نظر بگیرید. معماری فنی آن اسکلتی است که کل بدن روی آن سوار است. تکنولوژی بلاکچین و توکن به عنوان رگ‌های خونی عمل می‌کنند و بدن را به عملکرد نهایی خود می‌رسانند. در وهله اول باید یک برنامه توزیع متقن داشته باشید. تا حد زیادی به الزامات و برنامه‌های یک عرضه اولیه کوین خاص بستگی دارد. برای مثال، فروش توکن مراحل مختلفی از جمله پیش فروش، عرضه اولیه کوین و فروش عمومی را شامل می‌شود و محدود به فروش خصوصی نیست. ساختارهای متفاوتی برای عرضه‌های اولیه کوین وجود دارد.

NXT در سال 2013، 16800دلار صرفا با جمع کردن مساعده‌هایی به یک والت ناشناس از طریق انجمن بیت‌کوین‌تاک جمع کرد. جالب توجه است که بعد از گذشت این همه سال، عرضه اولیه کوین NXT هنوز در خصوص بازگشت سرمایه رتبه نخست را دارد. از سوی دیگر، تلگرام 850 میلیون دلار در ضمن یک پیش فروش نسبتا محرمانه جمع کرده است و ظاهرا در حال آماده سازی پیش فروش دوم است تا سرمایه خود را حتی قبل از عرضه اولیه کوین دو برابر کند.

عرضه اولیه چیست

قدم بعد این است که باید دقیقا مشخص کنید که چگونه قصد توزیع توکن را دارید. از قبل تصمیم بگیرید در مجموع چند توکن صادر خواهد شد، چه مقدار میان اعضای تیم توزیع می‌شود و چه مقدار در مدت هر مرحله از فروش توکن فروخته خواهد شد. در نهایت تصمیم بگیرید که آیا قصد توزیع توکن اضافه را دارید یا خیر. وقتی مسئله به بسترهای بلاکچینی که برای صدور توکن برای عرضه اولیه کوین مربوط می‌‌شود، بازار واقعا آن مقدار هم رقابتی نیست. طبق اطلاعات لیست عرضه اولیه کوین، 81.7 درصد پروژه‌ها از بستر اتریوم استفاده می‌کنند در حالی که 9 درصد دیگر برای توسعه بسترهای بلاکچین اصلی خود از آن استفاده می‌کنند.

البته خدمات دیگر مثل ویوز، استراتیس یا هایپرلجر وجود دارند ولی سهم مشترک بازار آن‌ها تنها 3.7 درصد است. ایجاد یک توکن، خصوصا توکن‌های ERC20 اتریوم کار نسبتا ساده‌ای است. وبسایت اتریوم کدهایی که لازم دارید را در دسترس عموم قرار داده است. اما شخصی‌سازی برخی ویژگی‌های منطق فروش جمعی توکن‌های شما مقداری دشوارتر می‌باشد. پس اگر کاملا مسلط نیستید، یک فرد حرفه‌ای استخدام کنید تا این کار را برای شما انجام دهد.

5- یک گزارش رسمی و جامع بنویسید

یک گزارش جامع و دقیق، بیشتر یک سند فنی است که کل پروژه را با جزئیات کامل توضیح می‌دهد. ایده‌آل‌ترین حالت این است که همه چیز مورد بررسی قرار گیرد. از جمله تحلیل بازار، نگاه شما به پروژه، استراتژی توسعه، ساختار و اهداف، اطلاعات توکن و توزیع آن، مسائل حقوقی، منابع در دسترس، شرحی از تیم، سرمایه‌گذاران اولیه و مشاوران و سایر امور. همه چیز

عرضه اولیه چیست

البته، این طور نیست که هر سرمایه‌گذار با دقت توضیح فنی پر از جزئیات پروژه شما را بخواند. شاید ده نفر همه این گزارش را بخوانند. اما همین ده نفر را باید قانع کنید چرا که این افراد می‌توانند مشکلات جدی برای عرضه اولیه کوین شما ایجاد کنند. علاقه‌مندان بلاکچین دانش خوبی از ابعاد فنی و تخصص زیادی دارند. به شدت افراد برجسته و باارزشی در جامعه رمزارز هستند. آن‌ها افکار ده‌ها هزار نفر را رهبری می‌کنند. اگر قصد برگزاری کمپین روابط عمومی را دارید ولی پروژه شما اشکالات فاحش دارد، قطعا این افراد، سایرین را از وجود این اشکالات با خبر می‌کنند.

6- یک سایت داشته باشید

محتوا: افراد واقعا فقط به سه چیز علاقه دارند. تیم پروژه، اهداف پروژه و اقدامات صورت گرفته تا مطمئن شوند منافع سرمایه‌گذاران تامین می‌شود.

یکی از اولین مواردی که در سایت Nuvus مشاهده می‌کنید، تفکیک تفصیلی ساختار فروش توکن است. این بلاک نه تنها خیلی واضح اطلاعات را عرضه می‌کند بلکه کمک شایانی به ایجاد فومو یا “ترس از دست دادن” می‌کند. بخش گروه وبسایت باید دربردارنده اسامی، تصاویر با کیفیت، زندگی‌نامه کوتاه که به طور خاص به مهارت‌های اعضای تیم مرتبط با پروژه می‌پردازد و لینک به شبکه‌های اجتماعی باشد. به پروژه شخصیت دهید. حال با 3 نمونه این مساله رو توضیح می‌دهیم.

بخش تیم عرضه اولیه کوین باید حاوی اطلاعات بیشتری باشد. ما حتی نقش‌های این افراد در پروژه را نمی‌دانیم.

shping این کار را کمی بهتر انجام می‌دهد.

کلیرکوین در واقع دربردارنده زندگی‌نامه‌های خیلی مفیدی است، هر چند می‌توانست کوتاه‌تر هم باشد. بخش بسیار مهم دیگر وبسایت شما، نقشه راه است. باید حاوی اهداف دست‌یافتنی و واقع‌بینانه باشد و دارای چارچوب زمانی باشد. نقشه راه با چند روزشمار مهم که محقق شده باشند، بدون شک اعتماد سرمایه‌گذاران به پروژه شما را بیشتر جلب می‌کند.

حال بررسی کنیم که زمان بندی عرضه اولیه چیست ؟ بهتر است زمان‌بندی شما شامل تاریخ‌های عرضه اولیه، بتا، عمومی و همه روزشمارهای آینده‌ای که اشاره به آن‌ها ضرورت دارد، باشد. تاریخ‌ها نباید مبهم باشند. باید تا جایی که امکان دارد، مشخص باشد. تفکیک مخارج هر کار که در نقشه راه تعیین شده باشد هم ایده نسبتا خوبی است.

نقشه راه را به چند صورت می‌توان نشان داد. نمونه‌های بالا از Nuvus، Sapien و PikcioChain که هم تاریخچه و هم برنامه‌های آتی را دربر دارند، نسبتا آگاهی‌بخش هستند و تاریخ مشخص بر حسب فصول مختلف مشخص شده‌اند.
در نهایت اطمینان حاصل کنید که اطلاعات مربوط به توزیع توکن به راحتی برای سرمایه‌گذاران آینده شما قابل دسترس هستند. به سرمایه‌گذاران اجازه دهید که بدانند چه مقدار از ارز پروژه شما در میان گروه توسعه دهنده توزیع می‌شود و چه مقدار در واقع قابل خرید است.
به طور سنتی، لینک‌های پروژه به شبکه‌های اجتماعی در قسمت فوتر سایت مثل سایت Shpring، قرار داده می‌شود.

البته، همیشه گزینه‌های دیگری برای جایگذاری هوشمند این بخش در بالای صفحه اول سایت کلیرکوین وجود دارد.

طرح: هرگاه تمام مطالب آماده انتشار بود، به طرح سایت فکر کنید. امروزه اکثریت مطلق پروژه‌ها ساختار یک صفحه ­ای دارند. بدون شک ارائه همه اطلاعات ضروری در یک ترتیب دقیق خیلی راحت ­تر است و دسترسی را آسان­تر می‌­کند. فقط خود شما هستید که بهترین ساختار برای سایت پروژه را می‌­دانید.

امنیت: اکنون مشکلی که مسلما نمی­‌خواهید سایت شما با آن مواجه شود، خرابی آن در هر زمانی است. اگر عرضه اولیه کوین شما آغاز شود، چنانچه با استقبال مناسب جامعه رمزارز مواجه شود، هزاران نفر در آن واحد به وبسایت شما هجوم می‌آورند. در این موقعیت، سایت شما دچار نقص می­‌شود. پس مطمئن باشید که سرویس هاست شما قابل اعتماد و مناسب است.

حال ببینیم تهدیدات عرضه اولیه چیست ؟ علاوه بر انتخاب هاست مناسب، هک شدن و حملات DDoS هم تهدیدات شایعی برای هر پروژه‌­ای است که عرضه اولیه کوین دارد. نمونه­‌های زیادی از سایت‌های رسمی وجود دارند که هک شده­‌اند و آدرس‌­های والت­‌ها عوض شده‌­اند. در نتیجه، سرمایه­‌گذاران بدون این که خودشان متوجه شوند، برای کلاهبرداران پول ارسال کردند.

همچنین، اگر یک کمپین روابط عمومی بزرگ برگزار می­‌کنید، مطمئن شوید که همه اقدامات احتیاطی ضروری برای حفاظت از پروژه شما در برابر حملات فیشینگ را انجام داده‌اید. کاملا شایع است که کلاهبرداران با یک حمله اسپم تمام عیار در سرتاسر کانال­‌های اجتماعی به سرور شما حمله DDoS کنند و مثلا این پیام را به نمایش بگذارند که سایت ما موقتا دچار نقص فنی است. در عوض از این لینک استفاده کنید.

طراحی: به طور آرمانی طراحی سایت باید طبیعت پروژه شما را منعکس کند. باید قابل اطمینان، خوشایند و حرفه‌­ای اما صمیمانه باشد. حتی کوچک­ترین اشکال، برای مثال انتخاب نوع فونت، سرمایه­‌گذاران زیادی را منصرف می­‌کند. حتما حرفه‌ای­‌ها را برای ساخت و طراحی سایت پروژه خود استخدام کنید.

تقریباً هر آنچه که یک سایت حرفهای باید داشته باشد

  • فرم عضویت
  • ویدئوی معرفی
  • نقشه راه: چه کاری، چه وقت و چگونه می‌خواهید کاری را انجام دهید.
  • توضیح عرضه اولیه کوین خود
  • تیم: تصاویر با کیفیت بالا، بیوهای کوتاه، لینک‌های شبکه‌های اجتماعی
  • پوشش خبری: تصاویری با ویتالیک بوترین و سایر اعضای برجسته جامعه رمزارز، لینک به مقالات و انتشارات، ویدئوهای معرفی و سخنرانی
  • توضیح محصول خود
  • موارد زندگی واقعی
  • مستندات: شرایط و مقررات، قوانین، گزارشات دقیق و جامع و غیره
  • شرکا، مشاورین و سرمایه‌گذاران اولیه
  • اطلاعات تماس و لینک به حساب‌های شبکه‌های اجتماعی پروژه

ترجمه: حال ببینیم زبان‌های مناسب برای عرضه اولیه چیست ؟ اگر در حال توسعه یک پروژه واقعا جهانی هستید، باید سایت خود را به زبان مادری مخاطبین هدف خود ترجمه کنید. در خصوص عرضه اولیه کوین، مفیدترین زبان‌­ها برای همه اطلاعات مرتبط، چینی، ژاپنی، کره­‌ای، روسی، آلمانی، فرانسوی و اسپانیایی است.

با در نظر گرفتن این که ایجاد یک عرضه اولیه کوین از ابتدا حدودا 60000 دلار هزینه دارد، تنها باید میزان کمی پول برای ترجمه‌ها اختصاص دهید.

اگر تصمیم به ساخت یک سایت چند زبانه گرفتید، از استخدام مترجمین حرفه‌­ای که قطعا در کار خود خوب هستند، اطمینان حاصل کنید. حتی کوچک­ترین اشتباه به غیرحرفه‌­ای شدن سایت شما و از دست دادن سرمایه­‌گذاران بالقوه منجر می­‌شود.

7- روابط عمومی و بازاریابی

تاثیر روابط عمومی و تبلیغات در عرضه اولیه چیست ؟ شما یک ایده را پروش دادید، یک تیم متعهد جمع کردید، گزارش جامع و دقیق نوشتید، توکن خود را ساختید و اطمینان حاصل کردید که کمپین عرضه اولیه کوین شما مطابق همه قوانین و مقرارت اجرایی است. اکنون زمان پیشروی است. در غیر این صورت هیچ شانسی برای پول در آوردن وجود ندارد.

بنابراین حتما میزان کافی پول برای بازاریابی اختصاص دهید. قیمت‌های لیست اطلاعات پرداخت­ شده ممکن است به میزان زیادی از حدودا 400 دلار تا 15000 دلار و تا یک عدد تقریبا نامحدود متغیر باشد. یک مدیر انجمن خوب که مسئول فیدهای شبکه‌های اجتماعی پروژه شماست، حداقل 2000 دلار در ماه هزینه دارد.

همچنین برای تبلیغات هزینه کنید. تبلیغات شامل تبلیغات گوگل، تبلیغات انجمن و غیره می­‌شود. حدودا 5000 دلار باید پایگاه کاربر مناسب از سرمایه­‌گذاران به طرف شما بکشاند. در نهایت این را در نظر داشته باشید که چقدر پول (یا توکن) را می­‌خواهید برای جایزه اختصاص دهید. این موارد، قسمتی از کمپین روابط عمومی شما است.

شبیه به طراحی سایت، طرح­ ریزی یک کمپین روابط عمومی، جایی است که باید از دیدگاه سرمایه‌گذار بالقوه به پروژه خود نگاه بیندازید. در نظر داشته باشید که مخاطبین شما چگونه و کجا در مورد پروژه و از همه مهم‌­تر این­‌که چگونه به آن­‌ها عرضه می‌­شود، اطلاعات کسب می‌­کنند.

باید بتوانید به طور واضح مشخص کنید که جایگاه پروژه شما در بازار و روی هم رفته اولین خط ارتباطی، سوالات پرتکرار و شرایط و مقررات آن کجا و چگونه است.

کل بازار رمزارز با یک نیروی قدرت­مند ویژه به جلو می‌­رود: فومو یا ترس از دست دادن.

اگر انگیزه در خصوص فعالیت اقتصادی شما آن قدر قوی باشد که افراد را متقاعد کند که اگر از آن بهره نبرند، یک فرصت محشر را از دست می‌­دهند، در آن سرمایه­‌گذاری می­‌کنند.

ارتباط سریع، کلیدیست

مطمئن شوید که تیم شما پیوسته در حال برقراری ارتباط با سرمایه­‌گذاران، قبل و در طول کمپین عرضه اولیه کوین هستند. هر چه از کانال­‌های ارتباطی بیشتری استفاده کنید، احتمال موفقیت پروژه شما افزایش می‌یابد. به شبکه‌های اجتماعی مثل توئیتر و فیسبوک و انجمن­‌هایی مثل بیت­کوین ­تاک و ردیت فکر کنید.

بخشی از جامعه رمزارز باشید

در این بخش راه‌های ارتباط با جامعه رمزارز بیان می‌شود:

  • انجمن‌ها: بخش ضروری کمپین روابط عمومی است. قبلا بیشتر عرضه‌های اولیه کوین در انجمن‌های مرتبط با بیت کوین برگزار می‌شدند. بیت کوین تاک انجمنی است که واقعا باید روی آن تمرکز کنید، چرا که در حال حاضر و خصوصا هنگام اعلام رمزارزهای جدید، بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین فضا در چنین بسترهایی است. البته نباید انجمن‌های مثل forum.bitcoin.com ،AltcoinTalk ،BitcoinGarden و بسیاری دیگر را فراموش کنید.
  • تقویم‌های عرضه اولیه کوین: افراد باید به شکل تصادفی با کمپین شما برخورد داشته باشند. تقویم‌های عرضه اولیه کوین زیادی وجود دارد که امکان پیگیری عرضه‌های اولیه کوین آتی را به سرمایه‌گذاران بالقوه می‌دهد و باید نهایت استفاده را از چنین سرویس‌هایی ببرید. مثال‌های برجسته شامل تقویم‌هایی از سوی کوین تلگراف، توکن مارکت، ICOAlert و غیره می‌باشد.
  • ردیت: روی این مورد خیلی توجه کنید. ردیت 40 ساب ردیت دارد که صرفا مرتبط با بیت کوین است و شاید فعال‌ترین شبکه اجتماعی رمزارز است. همچنین ساب ردیت‌های فراوانی به آلت کوین و رمزازهایی که به طور کامل بر عرضه اولیه کوین متمرکز هستند مثل r/icocrypto (عرضه‌های اولیه کوین فعال و آتی)، r/ico و r/ICOanalysis اختصاص دارد. افزون بر آن، حتما به صورت پیوسته بستر را کنترل کنید و از نوار جستجو برای یافتن و رهگیری پروژه خود و عرضه اولیه کوین آن استفاده کنید. در واقع یافتن سوالات افراد و پاسخ دادن به آن باید بخش عمده‌ای از کمپین بازاریابی شما باشد.
  • بحث‌های Quora: کورا (Quora) انجمنی کاربر محور است که سوالاتی را می‌پرسند و جواب‌های جامعی دریافت می‌کنند. هنگام جستجوی این مقاله به طور خاص و مقالات زیاد دیگر که به رمزارز مرتبط هستند، باید لااقل چند صد بار به کورا سر بزنیم. بهترین استراتژی شما این است که به دیگران نه تنها اجازه گفتگو راجع به پروژه خود را بدهید، بلکه مستقیما جواب سوالات را بدهید. همچون انجمن‌ها و ردیت، ارتباط کنش‌گر بسیار موثر است.
  • اسلک و تلگرام: اسلک و تلگرام دو پیام‌رسانی هستند که به طور گسترده‌ از سوی جامعه رمزارز مورد استفاده قرار گرفته‌اند. از آن مهم‌تر، هر دو سرویس امکان تاسیس کانال‌هایی را می‌دهند که یک راه به شدت مفید برای به‌روز نگه‌داشتن مخاطبین در خصوص کمپین خود است. علاوه بر اینکه امکان فعال کردن چت برای سرمایه‌گذاران بالقوه برای برقراری ارتباط و بحث در مورد پروژه وجود دارد. هر چه در این خصوص بازتر باشید، احتمال جذب سرمایه بیشتری وجود دارد. ضمنا می‌‌توانید از کانال‌ها و چت‌های موجود برای بهبود عرضه اولیه کوین خود استفاده کنید.
  • گروه‌های کاری لینکدین: با توجه به این که سایت پروژه شما لینک‌هایی به حساب‌های لینکدین اعضای تیم شما فراهم می‌کند، این سرویس یکی دیگر از ابزارهای بسیار مفید برای ارتقا و تزریق اطمینان به سرمایه‌گذاران بالقوه شماست. این، جایی است که آن‌ها می‌توانند ریشه‌دار بودن پروژه شما در جامعه رمزارز را مشاهده کنند. افزون بر آن، گروه‌های حرفه‌ای همچون گروه راه‌اندازی عرضه اولیه کوین، گروه عرضه اولیه کوین و گروه‌های دیگری وجود دارند که می‌توانید در آن‌جا به تبادل نظر بپردازید و کمپین خود را پیشرفت دهید.
  • گروه‌های فیس‌بوک: حتما یک صفحه فیس‌بوک برای عرضه اولیه کوین خود تاسیس کنید چرا که برای بسیاری از افراد ساده‌ترین راه برای دسترسی به یک استارتاپ است. به خاطر بسپارید که دیگر نمی‌توان از این بستر به عنوان ابزاری برای ارتقا به ازای پرداخت هزینه استفاده کنید، زیرا فیس‌بوک همه رمزارزها و تبلیغات مرتبط با عرضه اولیه کوین را ممنوع کرده است. اما هنوز گروه‌های مرتبط زیادی وجود دارند که می‌توانید کمپین خود را در آن‌ها ارتقا دهید. علاوه بر این که فیس‌بوک بسیار بین المللی است و باید بتوانید گروه‌هایی با زبان‌های خاص را پیدا کنید که مناسب بهبود عرضه اولیه کوین شما باشند.

بازاریابی ایمیلی

تاثیر بازاریابی ایمیلی بر عرضه اولیه چیست ؟ شما باید افراد را با ایمیل هفتگی به‌روز نگه‌دارید. همچنین باید در خصوص تاریخ شروع عرضه اولیه کوین خود، ماه، هفته، روز و یا حتی پنج دقیقه قبل از شروع آن یادآوری کنید. با این وجود، افراد را مجبور نکنید و ایمیل‌های زیادی ارسال نکنید. هیچ کس دوست ندارد هرزنامه‌های زیادی در صندوق ورودی خود داشته باشد.

برنامههای جایزه محور

تاثیر جایزه در عرضه اولیه چیست ؟ آیا اصلا مهم است.
امروزه، بسیاری از عرضه‌های اولیه کوین برنامه‌هایی به همراه جایزه عرضه می‌کنند. چنین برنامه‌هایی پاداش‌های مالی برای فعالیت روابط عمومی کاربران به دنبال دارد. ضرورتا این کار به معنای پرداخت پول به افراد برای ارتقای عرضه اولیه کوین شما در انجمن‌ها، نگه‌داری ارتباطات با زبانی خاص در سرویس‌ها و پیام‌رسان‌های مختلف، ترجمه و بومی‌سازی اسناد، پست در شبکه اجتماعی، بلاگ‌ها و غیره است. هر چند فواید زیادی برای این رویکرد وجود دارد ولی واقعا نباید در آن زیاده‌روی کنید. کاربران باتجربه به سادگی پست‌های پولی را تشخیص می‌دهند و اگر این طور جا بیفتد که پروژه شما از برنامه‌های جایزه محور سوء‌استفاده می‌کند، قطعا کل جامعه مشکوک می‌شود. در پایان، هیچ کسی تبلیغات با فشار و تحمیل را دوست ندارد و محصول شما باید بتواند خودش را بدون متوسل شدن به هزینه کردن برای ارتقا در جامعه، بفروشد.

هشدار مهم

اگر می‌خواهید کمپین‌تان موفق شود، باید تبلیغات آن را با هر روش ممکنی انجام دهید و مطمئن شوید که تبلیغات شما به بیشترین افراد ممکن رسیده باشد. ولی این مهم‌تر است که شما و تیم بازاریابی‌تان نسبت به هر نشر، پست یا ریپلایی مراقب باشید. حتی اگر چند کاربر در هر انجمن، ساب‌ردیت یا شبکه اجتماعی دلیلی برای شک نسبت به کلاهبرداری بودن عرضه اولیه کوین شما داشته باشند، به میزان زیادی روی نتیجه کمپین شما موثر خواهد بود. سرمایه‌گذاران بالقوه شما بررسی‌هایی روی پروژه شما انجام می‌دهند و متوجه نظرات منفی در خصوص پروژه می‌شوند. هیچ عرضه اولیه کوینی قادر به مدیریت این مقدار از ریسک نیست. پس همواره مراقب انتخاب کلمات خود باشید. به یاد داشته باشید که هیچ چیز به اندازه برچسب کلاهبرداری از سوی جامعه رمزارز برای یک کمپین عرضه اولیه کوین آسیب‌زا نیست.

8- عرضه اولیه کوین را آغاز کنید

حال که تقریبا مشخص شد که عرضه اولیه چیست و برای راه اندازی آن باید چه کارهایی انجام دهیم، پس مبارک باشه! عرضه اولیه کوین شما در جریان است. ولی چقدر باید طول بکشد؟ اجازه دهید نگاهی به چند عرضه اولیه کوین موفق در گذشته بیندازیم:

  • مسترکوین (الان به نام اومنی‌ کوین): عرضه اولیه کوین یک ماه طول کشید و حدودا 750000 دلار بیت کوین جمع شد.
  • استراتیس: عرضه اولیه کوین 36 روز طول کشید و حدودا 600 هزار دلار جمع شد.
  • اتریوم: فروش توکن 42 روز طول کشید و 18 میلیون دلار جمع شد.
  • NXT: عرضه اولیه کوین 51 روز طول کشید و 14000 دلار جمع شد.
  • ویوز: فروش توکن 49 روز طول کشید و بالغ بر 16 میلیون دلار جمع شد.

با ملاحظه آمار فوق و یک تحلیل ریاضی ساده، مدت ایده‌آل یک عرضه اولیه کوین موفق 41 روز می‌باشد. البته این صرفا مقدار متوسط براساس پنج کمپین است و به هیچ وجه مدت طلایی برای برخی دیگر محسوب نمی‌شود. اما این آمار به هیچ وجه وضعیت بازار کنونی را منعکس نمی‌کند. چارچوب زمانی به اندازه کافی طولانی است که فومو و انگیزه در خصوص پروژه ایجاد شود تا افراد و سرمایه‌گذاری بیشتری را جلب کند. اما این مدت برای سرمایه‌گذاران انقدر طولانی نیست تا نتایج واقعی و حرکت رو به جلوی پروژه را مشاهده کنند.

ارتباط: خصوصا در طول عرضه اولیه کوین حقیقی، مهم‌ترین ابزار عرضه هر پروژه مرتبط با رمزارز است. به طور آرمانی باید متخصصینی در هر زمینه‌ای از پروژه خود که وظیفه شبانه‌روزی دارد، داشته باشید. به خاطر داشته باشید که این لحظه تعیین کننده در تاریخ پروژه شماست. افرادی هستند که به دنبال جواب برای پرسش‌های خود قبل از سرمایه‌گذاری هستند و یا این‌ که صرفا برای انجام کار خود درخواست راهنمایی دارند. از همه مهم‌تر، باید متخصصین امنیتی آماده در هر لحظه داشته باشید. در هر لحظه، سایت شما می‌تواند در معرض حمله قرار گیرد، همان طور که برای عرضه اولیه کوین کوین‌دش در 17 ژولای سال 2017 اتفاق افتاد. سایت آن‌ها در همان روز اول کمپین عرضه اولیه کوین، هک شد که منجر به خسارت هفت میلیون دلاری شد.

بعد از عرضه اولیه کوین چه اتفاقی میافتد؟

اگر عرضه اولیه کوین شما موفق بود، یعنی این که جامعه رمزارز به عهد خود پایبند بوده است. اکنون بعد از پایان کمپین، نوبت شماست که به قول خود عمل کنید. الان وقت آن است که توکن‌ها را توزیع کنید، نقشه راه خود را دنبال کنید و تا جایی که می‌توانید تلاش کنید تا بیشترین ارزش ممکن را برای مشتریان و دارندگان توکن عائد کنید. اساسا، این تنها شروع کار است. عرضه اولیه کوین شما اولین قسمت بود. اکنون که پروژه شما سرمایه لازم را جذب کرده، باید توسعه محصول نهایی آغاز شود یا ترجیحا به میزان بیشتری ادامه یابد. در این نقطه، پروژه شما نه تنها سرمایه انجام کاری که باید انجام دهد را داراست، بلکه ضرورت اخلاقی و مالی ایجاب می‌کند که سرمایه‌گذاران ناامید نشوند.

توکن خود را در معاملات به کار ببرید

البته تنظیم دقیق محصول، محقق کردن رویای کارآفرین موفق و تبدیل جامعه رمزارز به یک مکان بهتر با توسعه و تکمیل پروژه شما عالی است. ولی در این اثنا، تیم و سرمایه‌گذاران شما از پروژه توقع دیگری دارند و آن این که هر کسی ثروتمند شود. به این منظور، توکن شما باید تقاضا داشته باشد، باید ارزشمند باشد و از همه مهم‌تر باید در حداقل یک صرافی رمزارز لیست شود. معاملات مختلف، الزامات متفاوت برای توکن دارد ولی اگر پروژه شما امر منحصر به فردی ارائه می‌کند و واقعا برای جامعه رمزارز ارزشمند باشد، نباید مشکلی در دسترسی به آن داشته باشید.

پولونیکس یکی از بزرگ‌ترین و بهترین صرافی‌های موجود است و این عبارت از سایت آن اقتباس شده است.

ما هیچ مجموعه‌ معیار خاصی نداریم زیرا هر پروژه‌ای منحصر به فرد است. ما به جامعه گوش می‌دهیم و پروژه‌هایی را انتخاب می‌کنیم که معتقدیم منحصر به فرد و پیشرو هستند و اینکه کاربران به معامله با آن راغب هستند. ما همچنین به دنبال محصولاتی هستیم که تقاضای بازار بالایی دارند.

دیگر صرافی بزرگ رمزارز، بایننس، تیمی دارد که صرفا برای بررسی برنامه‌ها برای توکن‌های جدید در انتظار لیست شدن اختصاص دارد. بیشتر صرافی‌‌های دیگر به توکن شما نیاز دارند تا ارزش آن به روشی مشابه ثابت شود.

ویژگی‌های اساسی کوین‌ها

ویژگی‌های اساسی که هر کوینی برای لیست شدن در یک صرافی باید داشته باشد عبارت است از:

  • نام کوین: نام کوین باید خودش را توضیح دهد. نام توکن یا همان نام پروژه شماست یا نامی شبیه به آن دارد.
  • نماد مبادله کوین: معمولا یک نماد سه حرفی که توکن شما را برای همیشه نشان می‌دهد. گاهی تعداد حروف می‌تواند تا پنج حرف بالا بروند و هیچ شماره‌ای مجاز نیست.
  • توضیح پروژه شما و توکن آن: باید یک شرح وظیفه و نقش شفافی به هر صرافی که مایلید توکن شما در آن لیست شود، ارائه دهید. چرا این صرافی‌ها باید آن را لیست کنند؟ چه چیزی باعث تمایز توکن شما از صدها کوین موجود دیگر است؟
  • لوگوی کوین: باید یک لوگوی جذاب و به یاد ماندنی برای توکن خود طراحی کنید. به لوگوی نارنجی بیت کوین که فورا قابل تشخیص است توجه کنید. بیشتر صرافی‌ها، لوگو با فرمت PNG و پس زمینه شفاف را می‌پذیرند.
  • تاریخ عرضه: تاریخ باید اولین روز کمپین عرضه اولیه کوین باشد.
  • لینک گیت‌هاب: بیشتر صرافی‌ها قبل از این که حتی لیست کردن کوینی را در نظر بگیرند، به سورس کد نیاز دارند.
  • سورس کد: سورس کدی که توسط یک شخص ثالث مطمئن بررسی می‌شود. مجددا باید بدون نیاز به توضیح باشد.
  • هزینه پذیرش (در برخی موارد): برخی صرافی‌ها، در صورت لزوم احتیاط، ممکن است از شما یک هزینه پذیرش قبل از لیست شدن کوین دریافت کنند. بیت‌ترکس، برای مثال، به کاربران خود هشدار می‌داد که ممکن است لازم باشد یک کارمزد 5000 دلاری هزینه کنند اما به نظر می‌رسد مدتی است این قانون را کنار گذاشته باشند.

بزرگ‌ترین صرافی‌های رمزارز

  • بیت‌فاینکس
  • بیت‌هامب
  • بیت‌ترکس
  • HitBTC
  • بیت‌فلایر
  • پولونیکس
  • GDAX
  • کراکن
  • بیت‌استمپ
  • بایننس

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا پاسخ سوال عرضه اولیه چیست را پاسخ دهیم و تمام جوانب یک عرضه اولیه کوین را از ابتدا تا انتها با هم مرور کردیم. همانطور که می‌دانید در ایران در زمان انتشار این مقاله هنوز عرضه اولیه کوینی صورت نگرفته است ولی در آینده و با فراگیر شدن رمزارزها در کشور، به زودی بلاکچین‌ها و توکن‌ها طراحی خواهند شد. در نظر داشته باشید برخی تریدرها بدون محدودیت کشوری که حضور دارند، می‌توانند در عرضه اولیه کوین‌ها در کشورهای دیگر نیز شرکت کنند و در آینده از آن سود ببرند. انتخاب یک ICO مناسب برای سرمایه‌گذاری خود بحث دیگری است که نیاز به مطالعه و دقت بسیار دارد. پس با دقت وارد انتخاب ICO مناسب خود شوید تا ضرر نکنید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments