مقایسه بیت کوین و بازار فارکس

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

بازار‌های بیت کوین و فارکس از جمله بازار‌هایی هستند که در نگاه اول هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند؛ چرا که اولی بازاری است برای خرید و فروش بیت کوین، ارزی که دیده نمی‌شود و دومی بازارای برای خرید و فروش ارزهای فیات مانند دلار و یورو و ارز‌هایی از این قبیل است. اما از آنجا که هر دو بازار طرفداران زیادی را به خود جذب کرده‌اند و از طرفی شباهت‌هایی نیز با یکدیگر دارند، تصمیم گرفتیم با تهیه این مطلب به عنوان یک مشاور در کنار شما باشیم تا بهتر بتوانید در مورد سرمایه خود تصمیم‌گیری کنید.

شباهت‌های بازار بیت کوین و فارکس

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

اگر‌چه بین ارز‌های فیات و بیت کوین و سایر رمزارز‌ها تفاوت از زمین تا آسمان است، اما این دو بازار چندان هم بی شباهت با یکدیگر نیستند. در ادامه به بیان این شباهت‌ها می‌پردازیم.

غیرمتمرکز بودن

یکی از شباهت‌های این دو بازار، غیر متمرکز بودن آنها است. کاربران بازار فار‌کس در سراسر دنیا می‌توانند در هر لحظه از شبانه‌روز اقدام به خرید یا فروش ارز‌های مورد نظر خود کنند؛ درست شبیه کاربران بیت کوین که محدودیتی در این زمینه ندارند و می‌توانند در هر زمان و از هر نقطه این کره خاکی اقدام به خرید و فروش این رمزارز کنند.

به عبارت ساده‌تر معاملات فار‌کس و بیت کوین به صورت آنلاین صورت می‌گیرد و از این جهت با هم شباهت دارند.

پر ریسک بودن

یکی دیگر از شباهت‌های این دو بازار، پر ریسک بودن آنها است. ریسک‌پذیری در هر دو بازار غیر قابل چشم‌پوشی است. این ریسک بالا هم در سود‌دهی مؤثر است و هم در زیان خود را نمایان می‌کند. بنابراین حتماً باید با مطالعه و مقایسه وارد هر یک از این بازار‌ها شوید.

تفاوت‌های بازار بیت کوین و فارکس

قوانین حقوقی

اولین تفاوت این 2 بازار، قوانین موجود در مورد آنها است. فارکس در ایران به دلایل متعددی غیرقانونی تلقی می‌شود و در مقابل برای خرید و فروش بیت کوین و همینطور نگهداری آن هنوز جرم‌انگاری نشده است. هرچند در مورد استخراج بیت کوین در کشور قوانین متفاوتی وجود دارد اما وزارت صمت اقدام به صدور مجوز برای راه‌اندازی فارم بیت کوین در ایران کرده است. این بدان معناست که تا حدود خیلی زیادی بیت کوین در ایران قانونی است.

اما در بسیاری از کشور‌ها تجارت در بازار فارکس آزاد است و در مقابل، تجارت بیت کوین ممنوع است.

حمایت دولتی

ارز‌های فیات که در بازار فارکس معامله می‌شوند از حمایت دولتی برخوردار هستند اما بیت کوین این پشتوانه را ندارد. برخی از دولت‌ها سرمایه شما در فارکس را بیمه می‌کنند ولی چنین امکانی در بازار بیت کوین وجود ندارد.

با واسطه یا بی واسطه

در بازار فارکس شما نیاز به واسطه‌ای به نام کارگزاری دارید. شما باید در کارگزاری فارکس ثبت‌نام کنید تا از خدمات آن بهره‌مند شوید. در بازار بیت کوین اگرچه صرافی‌ها وجود دارند اما شما می‌توانید به طور مستقیم با خریدار یا فروشنده ارتباط برقرار کرده و معاملات خود را انجام دهید.

میزان نوسانات

فارکس را می‌توان یک بازار با ثبات دانست. دامنه نوسان در این بازار بین 0.5 تا 1% متغیر است و این در حالی است که در بازار بیت کوین و رمزارز‌ها این دامنه بین 5 تا 15 درصد است. این دامنه نوسان، سرمایه‌‌گذاری در بیت کوین را اندکی ترسناک جلوه می‌دهد.

حجم معاملات

از آنجا که تنوع ارز‌های فیات نامحدود است، حجم معاملات فار‌کس بسیار بیشتر از بیت کوین است. از دلایل دیگری که برای این موضوع می‌توان برشمرد، امکان پیش‌بینی قیمت‌ها و همچنین عدم تأثیرپذیری از خرید و فروش افراد خاص در این بازار است.

سرعت تعاملات و افزایش قیمت

تفاوت دیگری که در بازار فارکس و بیت کوین وجود دارد سرعت انجام تراکنش‌ها است. شما در کمترین زمان ممکن می‌توانید میلیون‌ها دلار بیت کوین را در بین کیف‌ پول‌های رمزارزی جابه‌جا کنید. همین سرعت جابه‌جایی سبب افزایش حجم معاملات و افزایش قیمت آن می‌شود. البته هر روزه با افزایش آگاهی مردم نسبت به مزایای استفاده از بیت کوین روز به روز بر طرفداران آن افزوده می‌شود و همین نکته در افزایش قیمت بیت کوین مؤثر است. تصور کنید اگر فردی در سال 2013 که قیمت بیت کوین تنها 97 دلار بود به میزان 2 هزار دلار بیت کوین خریداری می‌کرد، ارزش بیت کوین او در سال 2020 نزدیک به 100 برابر می‌شد.

هزینه‌های تجارت

به طور کلی فارکس یک تجارت پر هزینه تلقی می‌شود. کارگزاری، واسطه‌ها و کارمزد‌ها به شدت سرسام‌آور است. در سوی دیگر میدان، شما می‌توانید با هر توان مالی بیت کوین بخرید و از مزایای آن استفاده کنید.

امنیت

امنیت در فضای بیت کوین بسیار بالاتر از فارکس است، چرا که هک کردن شبکه بلاکچین تقریباً غیرممکن است. با این وجود فراموشی کلید اختصاصی در بیت کوین نتیجه‌ای جز از دست رفتن سرمایه شما نخواهد داشت.

سخن پایانی

آنچه در این مطلب در مورد آن صحبت کردیم شباهت‌ها و تفاوت‌های بازار بیت کوین و فارکس بود. شواهد نشان می‌دهد با وجود همه مزیت‌هایی که بازار فارکس نسبت به بیت کوین دارد، این بیت کوین است که در سال‌های آینده امپراطوری خود را گسترش می‌دهد و اقبال عمومی نسبت به آن بیشتر خواهد بود. مانند همیشه تأکید می‌کنیم که قبل از ورود به هر کدام از این بازار‌ها حتماً در مورد ریسک و نحوه سرمایه‌گذاری در آنها اطلاعات کافی را به دست آورید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments