فومو و فاد (FOMO and FUD) چیست؟ چه تأثیری بر بازار ارز دیجیتال دارد؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

فاد (FUD) مخفف سه کلمه ترس (Fear)، عدم اطمینان (Uncertainty) و ابهام (Doubt) است. منظور از فومو (FOMO) نیز  ترس از دست دادن (Fear of Missing Out) است.

این واژه‌ها در هر جایی که صحبتی از ترس است، می‌توانند استفاده شوند اما معمولاً فاکتور‌هایی هستند که در حوزه معامله، در بازار‌های مالی استفاده می‌شوند.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

فومو و فاد در هیچ زمینه‌ای در زندگی دوست‌داشتنی نیستند. اما به طور خاص در معاملات ارزهای دیجیتال باید مراقب فومو و فاد باشیم. در ادامه مطلب این دو واژه را بیشتر توضیح می‌دهیم و تأثیر آنها بر قیمت ارزهای دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

فاد (FUD) چیست؟

همان‌طور که قبلا گفتیم، سه پایه اصلی فاد، ترس، عدم قطعیت و ابهام است که اغلب در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی گسترده می‌شود. فاد می‌تواند بدون توجه به چارت تکنیکال یا اصول بنیادی فقط بر اساس اخبار ناگواری که در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود، باعث ریزش قیمت ارزها شود.

بیشتر اوقات اخبار بد مسئله واقعی نیست و ممکن است فقط یک حرف بی پایه و اساس باشد.

مثلاً یک فرد مشهور یا محبوب در این زمینه که بیت کوین یک حباب است صحبتی می‌کند و در اثر پخش این صحبت در رسانه‌ها، بازار دچار فاد می‌شود و قیمت بیت کوین کاهش می‌یابد. مثال دیگری از فاد می‌تواند کاهش قیمت شدید بیت کوین بعد از انتشار خبر همه‌گیری ویروس کرونا باشد. هر گونه ترس، عدم اطمینان یا ابهامی که توسط رسانه‌ها منتشر می‌‌شود، به عنوان فاد شناخته می‌شود.

فومو (FOMO) چیست؟

فومو

فومو نسبت به فاد موضوع شخصی‌تری است. فومو یعنی ترس از دست دادن سود در حالی که دیگران در حال سود کردن هستند. برای مثال وقتی که دیگران در حال سود کردن از رشد قیمت بیت کوین هستند، فردی که خارج از بازار است می‌ترسد که از دیگرانی که در حال سود کردن هستند، عقب بماند.

فومو ممکن است سبب شود فرد ارزی را بخرد که رشد خود را کرده است یا از ارزی که در حال حاضر مستعد رشد است، جا بماند.

همین ترس است که سبب می‌شود افراد در قله‌های قیمتی خرید کنند یا پس از کسب سود، هنوز دارایی را نگه دارند تا جایی که دوباره قیمت ریزش کند و بخشی یا همه سود خود را از دست بدهند. به عبارت دیگر وقتی فردی انگیزه و دلیلش برای انجام یک معامله، ترس از دست دادن سود بیشتر باشد، دچار فومو شده است.

هم فومو و هم فاد هر دو عامل‌های احساسی بر پایه ترس هستند که بر معامله‌گران بازار ارز دیجیتال و بازار‌های دیگر تأثیر می‌گذارد.

چگونه با فومو و فاد مقابله کنیم؟

دو راه برای جلوگیری از این اشتباهات در بازار‌های مالی وجود دارد:

پایبند بودن به تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال

اگر نمودار یک ارز روند خوبی را نشان می‌دهد و از نظر بنیادی هم مستعد رشد است، به تحلیل خود پایبند باشید و احساسات را از خود دور کنید. تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال به شما کمک می‌کنند.

 سریعً فاد را شناسایی کنید و به آن واکنش نشان دهید.

اگر فکر می‌کنید که قیمت یک ارز به صورت غیرمنطقی کاهش می‌یابد، معامله خود را متوقف کنید و آماده خرید ارز در کف قیمت باشید.

در حال حاضر (بهمن ماه سال 99) نیز بعد از افزایش قیمت بیت کوین، بازار ارزهای دیجیتال دچار فومو شده است.

آیا فومو در بازار ارزهای دیجیتال از بین خواهد رفت؟

فاد

با توجه به رشد چشمگیر ارزهای دیجیتال در چند سال اخیر و رشد چند برابری این ارزها در سال گذشته، به نظر می‌رسد که فومو موجود در بازار ارزهای دیجیتال به این زودی از بین نمی‌رود. البته بازار ارزهای دیجیتال همیشه نوسانات شدیدی داشته و شاهد افزایش و کاهش شدید قیمت در این بازار بوده‌ایم، اما روند کلی این بازار از ابتدا تا‌کنون صعودی بوده است و همین امر سبب شده که هولدکنندگان در این بازار سود‌های چشمگیری کسب کنند.

هر چند تهدیدات مختلفی مقابل این فومو وجود دارد. مهم‌ترین تهدید این است که دولت‌ها و نهاد‌های قانون‌گذاری، ارزهای دیجیتال را غیر‌قانونی کنند.

اگر دولت‌ها ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کنند یا قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای آنها بگذارند، اشتیاق سرمایه‌گذاران برای ورود به این بازار از بین می‌رود و فومو کاهش می‌یابد.

تهدید دیگر برای فومو ارزهای دیجیتال این است که بعضی از بانک‌ها، خرید ارزهای دیجیتال را با استفاده از حساب بانکیشان، برای مشتریان ممنوع کرده‌اند. اگر بانک‌های بیشتری به این گروه از بانک‌ها بپیوندند، تهدید بزرگی برای بازار ارزهای دیجیتال است. اما از آنجا که ارزهای دیجیتال پشتوانه علمی دارند و اقبال عمومی را نیز به دست آورده‌اند، کم‌کم بانک‌ها و دولت‌ها مجبور می‌شوند این ارزها را بپذیرند.

سخن پایانی

فومو (FOMO) یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در یک بازار است. ایجاد فومو در یک بازار باعث افزایش رشد قیمت‌ها در آن بازار می‌شود. بازار ارزهای دیجیتال در ابتدای سال 2021 دارای فومو است و به نظر می‌رسد که فوموی پیرامون این بازار هنوز ادامه داشته باشد.

اما فاد یک احساس ترس و ابهامی است که از طریق رسانه در مورد یک بازار گسترش می‌یابد و باعث کاهش قیمت در آن بازار می‌شود. قبل از انجام هر معامله باید این دو احساس را بشناسیم و آن را مدیریت کنیم.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments