تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال (تحلیل بنیادین)

بحث‌‌‌های زیادی در مورد چگونگی انجام تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال برای سرمایه‌‌‌گذاری در جوامع مربوط به رمزارز شکل گرفته است و در سراسر اینترنت و در سایت‌‌‌هایی مانند Facebook و Reddit و توئیتر این بحث‌‌‌ها را می‌بینیم. کریس بورنیسک کتابی عالی را با عنوان «دارایی رمزارز: راهنمای نوآورانه سرمایه‌‌‌گذاری برای بیت کوین و فراتر از آن» منتشر کرد و این اولین بار بود که به جای رمزارز (Cryptocurrency)، از عبارت دارایی رمزارزی (Cryptoasset) برای توصیف دارایی‌‌‌های مبتنی بر فناوری بلاکچین و لجرهای توزیع شده استفاده می‌‌‌شد. او در این کتاب، روش‌‌‌های مناسبی برای تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال ارائه می‌‌‌دهد.

بسیاری از دارایی‌‌‌های دیجیتال، از نظر منطقی یا فیزیکی، نوعی شبکه هستند. برخی از بلاکچین‌ها نیز یک نود یا گره غیرمتمرکز هستند و دارای همان کد منبع باز هستند. این گره‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا تمام اطلاعات یکسان در امنیت نگه داشته شوند و‌‌‌ همه گره‌ها داده‌های یکسان را ذخیره کنند. این بلاکچین‌‌‌ها شبکه‌های فیزیکی هستند. دارایی‌‌‌های رمرزارز، توکن‌‌‌های دارای پروتکل هستند. کاربران آنها با هم چند پروتکل یا خدمات را ارائه می‌دهند و روی یک پلتفرم بلاکچین مانند اتریوم یا EOS اجرا می‌‌‌شوند اما این توکن‌‌‌ها ذاتاً بلاکچین نیستند. این دارایی‌‌‌های رمزارزی هنوز نوعی شبکه محسوب می‌‌‌شوند.

صرف نظر از اینکه آیا یک رمزارز یک شبکه منطقی یا فیزیکی است، ارزش اصلی یک رمزارز از ماهیت شبکه آن نشأت می‌گیرد. بیشتر افراد جامعه رمزارزها به این واقعیت واقف هستند که دارایی رمزارز به خاطر اثرات شبکه آن ارزش دارد. اثر شبکه، تأثیر مثبتی است که در اقتصاد و تجارت نقش آن به خوبی شرح داده شده است که در آن یک کاربر اضافی کالا یا خدمات، ارزش آن محصول را برای دیگران به وجود می‌‌‌آورد. اگر تأثیرات شبکه بر قیمت رمزارزهای موجود را باور کنیم، قانون متکالف (Metcalfe) نیز نقشی مهم در ارزش‌‌‌گذاری و تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال خواهد داشت.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

قانون متکالف (Metcalfe)

اگر بخواهیم از این واقعیت استفاده کنیم که فعالیت شبکه کلید فهمیدن ارزش به دست آمده دارایی رمزارز است، بنابراین باید قانون متکالف را درک کنیم. این قانون می‌‌‌گوید که ارزش شبکه متناسب با تعداد کاربران به توان 2 است. به عبارت ساده‌تر، هرچه تعداد بیشتری از افراد از یک رمزارز استفاده ‌کنند، به دلیل تأثیر شبکه، ارزش آن رمزارز بیشتر می‌شود. با افزایش تعداد کاربران به صورت خطی، ارزش شبکه هندسی (توان 2) رشد می‌کند. به عنوان مثال، اگر تعداد کاربران متصل یک شبکه دو برابر شود، ارزش شبکه 4 برابر افزایش می‌یابد. به همین دلیل درک فعالیت این شبکه مهم است، بنابراین می‌توانیم این قانون را یک قانون کلیدی برای تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال بدانیم. توانایی رشد غیرخطی برای درک ارزش دارایی‌‌‌های رمزارز نیز مهم است.

قانون متکالف (Metcalfe)

7 شاخص و نرخ مورد استفاده برای تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

در بسیاری از شرکت‌‌‌ها از تحلیل فاندامنتال به عنوان یکی از سه جنبه مهم در رویکرد سرمایه‌‌‌گذاری استفاده می‌‌‌شود. این شرکت‌‌‌ها از 3 شاخص و 4 نرخ در این نوع تحلیل استفاده می‌‌‌کنند:

سه شاخص:

  • آدرس منحصر به فرد (روزانه)
  • ارزش معاملات (روزانه)
  • هزینه استخراج یا ماین (روزانه)

هر شاخص یک روند را نشان می‌دهد: افزایش، کاهش یا روند افقی. اگر روند افزایشی باشد، بازار گاوی است. اگر کاهشی باشد، بازار خرسی است. اگر روند افقی یا هموار باشد، بازار خنثی است.

4 نرخ:

  • نرخ NVT – که اگر کمتر از 15 باشد، بازار گاوی است و اگر بیشتر از 25 باشد، بازار خرسی است.
  • نرخ MVRV – که اگر کمتر از 1.5 باشد، پس ارزش کالا در بازار کمتر از حد معمول است و اگر بیشتر از 3.5 باشد، ارزش کالا بیشتر از حد معمول است.
  • Mayer Multiple – اگر کمتر از 1.2 باشد، بازار گاوی است و اگر بیشتر از 2.4 باشد، بازار خرسی است.
  • نرخ استخراج P/BE – اگر کمتر از 1.2 باشد، بازار گاوی است و اگر بیشتر از 3.2 باشد، بازار خرسی است.

هر یک از این نرخ‌ها، دو آستانه، یعنی آستانه بالا و آستانه پایین دارند. دیگران ممکن است از آستانه‌های مختلف استفاده کنند، اما این‌ دو، عواملی هستند که به نظر برای تصمیم‌گیری بهتر هستند. بیایید کمی بیشتر در این مورد بحث کنیم.

نرخ ارزش شبکه به معاملات (NVT) – نرخP / E بازار کریپتو

یکی از اساسی‌ترین نرخ‌های قابل درک برای تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال نرخ ارزش شبکه به معاملات است. این نرخ، ارزش شبکه، یعنی آنچه را که در بازار اصلی در فضای سهم‌‌‌ها به حساب می‌‌‌آید، توسط تراکنش‌‌‌های شبکه تقسیم می‌کند. ما می‌خواهیم رابطه بین ارزش شبکه کلی و چگونگی ارتباط آن با فعالیت شبکه را ببینیم. این نرخ معمولاً «نرخ P / E برای ارز دیجیتال» نامیده می‌شود؛ زیرا یکی از اساسی‌ترین معیارها برای تعیین ارزش فاندامنتال است. اگر یک دارایی دیجیتال از ارزش شبکه بسیار بالا (به عنوان مثال ارزش بازار) و فعالیت شبکه پایین برخوردار باشد، پس نرخ NVT بالایی خواهد داشت. اگر یک دارایی دیجیتال ارزش شبکه متوسط و فعالیت شبکه‌ای بالایی داشته باشد، آنگاه نرخ NVT کمتری خواهد داشت.

شاخص منحصر به فرد شبکه (روزانه)

یکی دیگر از شاخص‌‌‌های مهم در تحلیل فاندامنتال رمزارزها شاخص منحصر به فرد شبکه است. آدرس ‌های منحصر به فرد یک شاخص اساسی مهم است؛ زیرا نشان می‌دهد که در هر روز مشخص چه تعداد افراد از شبکه استفاده می‌کنند. ما می‌خواهیم برای دیدن ترند، این شاخص را رعایت کنیم. اگر ترند بالا باشد و استفاده از شبکه نیز بالا باشد، می‌توان انتظار داشت که ارزش شبکه بالا رود.

برعکس، اگر ببینیم آدرس ‌های منحصر به فرد در حال کم شدن است، پس از آن کم استفاده می‌شود و می‌توان انتظار داشت که ارزش شبکه کم شود. اگر به تعریف قانون متکالف نگاهی بیندازیم، می‌بینیم که تعداد کاربران نقش مهمی در تعیین ارزش یک شبکه ایفا می‌کند. ما به جای اینکه سعی کنیم مقدار دقیق شبکه را برای هر تعداد کاربر اختصاص دهیم، از روندها استفاده می‌کنیم. مثلاً آیا آن روز افراد بیشتری از شبکه استفاده می‌کنند یا کمتر؟

شاخص ارزش معاملات شبکه (روزانه)

تحلیل آدرس‌های منحصربه‌فرد مورد استفاده روزانه فقط نیمی از تصویر جامع را در رابطه با فعالیت شبکه به شما می‌دهد. اگر می‌خواهید ارزش را ارزیابی کنید، پس باید بررسی کنید که چه مقدار ارزش در طی یک بازه زمانی مشخص منتقل می‌شود. شاخص ارزش معامله شبکه نشان می‌دهد که ارزش منتقل‌شده از طریق شبکه رو به افزایش است، در حال سقوط است یا پایدار است. اگر ارزش روزانه در حال افزایش است، باید ارزش کلی شبکه نیز در حال افزایش باشد. در مقابل، اگر ارزش سقوط کند، ارزش شبکه نیز در حال سقوط است. این شاخص برای نشان دادن یک روند استفاده می‌شود. هر چه مقدار رمزارز بیشتری از طریق شبکه منتقل شود، شبکه باارزش‌تر می‌شود.

نرخ MVRV

نرخ MVRV نسخه تخصصی‌تر NVT Ratio است و رابطه‌ای بین ارزش بازار شبکه (ارزش بازار) نسبت به ارزش واقعی آن است و نقش بسیار مهمی در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال ایفا می‌‌‌کند. این معیار نوعی محاسبه ارزش بازار است که در آن ارزش و قیمت کوین بر اساس قیمت بازار بیت کوین (که آخرین کوین معامله‌شده محسوب می‌‌‌شود) تعیین می‌‌‌شود. این محاسبات، کوین‌‌‌های از دست رفته را حذف و قیمتی را برای مبنای هزینه تجمعی ایجاد می‌کند که به یک سرمایه‌‌‌گذار کمک می‌کند سطح حمایت واقعی قیمت را بر اساس معاملات گذشته ببیند.

کوین‌های از دست رفته باعث انحراف در میانگین و نرخ MVRV می‌شوند و این نرخ سعی می‌‌‌کند این انحراف را حذف کند. این نرخ به دست نیک کارتر از شرکت سرمایه‌‌‌گذاری Castle Island Ventures ایجاد شده و در مقاله‌‌‌ای به نام «نرخ بازار به ارزش بیت کوین (MVRV)» بیان شده است. این نرخ به این دلیل به خوبی کار می‌کند چون به استثناء برخی موارد حاشیه‌ای، نمایش بهتری از ارزش شبکه را ارائه می‌‌‌دهد.

نرخ چندگانه مایر

نرخ Mayer Multiple یکی از نرخ‌های ثابت بعد از NVT Ratio است. کلمه مایر به خاطر نام Trace Mayer، یکی از اولین سرمایه‌‌‌گذاران و تحلیل‌‌‌گران بیت کوین روی این نرخ گذاشته شد. این معیار یک برآوردکننده آماری است که نشان می‌دهد سطح قیمت در رابطه با الگوهای معاملاتی گذشته آن با استفاده از میانگین حرکت 200 روزه مشترک چقدر است. به عبارت ساده، نرخ چندگانه مایر یا به اختصار MM از طریق زیر محاسبه می‌‌‌شود:

Mayer Multiple = Price / 200DMA

نرخ چندگانه مایر برابر است با قیمت تقسیم بر میانگین متحرک 200 روزه

به عنوان مثال، امروز نرخ چندگانه مایر 0.89 است ($6,373.85 / $7,142.22). اگر MM<1.0 ، بازار گاوی است و اگر MM>2.4 باشد، بازار خرسی است. این محاسبات همچنین هر روز داده‌ها را با مقادیر جدید پیوند می‌دهد تا نشان دهد که چه درصدی از شاخص امروز برای یک سرمایه‌‌‌گذاری 1 ساله مناسب است. امروز نرخ MM  مقدار 0.89 است که بیشتر از 77 درصد زمان یک سال اخیر است. این نرخ بسیار ارزشمند است.

نرخ قیمت بر هزینه سر به سر استخراج

یکی دیگر از شاخص‌‌‌های کلیدی در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال نرخ قیمت بر هزینه سر به سر استخراج است. این نرخ قیمت دارایی رمزارز را با هزینه استخراج مقایسه می‌‌‌کند. این نرخ فقط برای کوین‌های استخراج‌شده کار می‌کند نه توکن‌ها یا کوین‌هایی که از قبل استخراج شده‌اند. بیشتر اوقات، این نرخ با یکی از رمزارزها، مانند بیت کوین یا اتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال، اگر بیت کوین با 6400 دلار معامله می‌شود و قیمت سر به سر استخراج 7000 دلار است، این نرخ معادل 0.91 می‌‌‌شود که از تقسیم دو عدد بر هم به دست می‌‌‌آید. اگر این عدد کمتر از 1.2 باشد، بازار گاوی است و اگر بیشتر از 3.2 باشد، بازار خرسی است.

این نرخ به دو دلیل محبوب است. دلیل اول این است که سیستم استخراج یک سیستم بسته و پویا است که همواره به دنبال دستیابی به تعادل است. اگر هزینه استخراج از قیمت بالاتر باشد، برخی از ماینرها استخراج را کنار می‌‌‌گذارند؛ زیرا سودآور نیست. آنها منتظر خواهند ماند تا اعداد برای استخراج به سمت سوددهی بروند.

اگر قیمت به مراتب بالاتر از هزینه استخراج باشد، آنگاه استخراج‌‌‌گران جدیدی کار خود را شروع می‌کنند؛ چراکه پتانسیل سودآوری بالایی را می‌بینند. این استخراج‌‌‌کنندگان جدید الگوریتم را مجبور به افزایش پیچیدگی می‌کنند و این مسئله، کار را برای استخراج سخت‌‌‌تر و گران‌تر می‌کند.

دلیل دوم محبوبیت این نرخ آن است که به خوبی روی زمان گذشته کار می‌‌‌کند. تحقیقات انجام‌شده توسط شرکت Fundstrat نشان می‌دهد که اگر یک سال بعد به قیمت بیت کوین نگاهی بیندازید، شانس صحیح بودن محاسبات به دست آمده در این نرخ بسیار بالا است. روی صحت این نرخ و رابطه آن با قیمت و استخراج در تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال بحث‌‌‌های زیادی شده است. بسیاری معتقد نیستند که بین این دو رابطه‌ای وجود داشته باشد.

شاخص هزینه استخراج

قبلاً برخی از کاربران برای هر تراکنش در شبکه بیت کوین بیش از 50 دلار پرداخت می‌‌‌کردند. در اواسط ژانویه سال 2018 این نرخ دچار سقوط شد. علت این مسئله، کاهش معاملات بود و علت آن نیز خرابی در داخل شبکه بود. با کاهش فعالیت انتظار می‌‌‌رود که ارزش شبکه نیز کاهش پیدا کند. این مسئله یک شاخص خرسی برای شبکه بیت کوین بود.

در نمودار زیر مشاهده می‌‌‌کنید که در آگوست 2018 روند شروع به صعود کرده است و افزایش تقاضا، افزایش فعالیت شبکه و روند رو به رشد کاملاً مشهود است. این نمایانگر یک شاخص صعودی برای بیت کوین است.

همان‌طور که مشاهده می‌‌‌کنید، هزینه استخراج یک شاخص مهم است و یک بُعد از بازار را نشان می‌‌‌دهد و یک تصویر کلی از بازار را معرفی می‌‌‌کند.

سخن پایانی

ما در این مطلب نگاهی به تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال و شاخص‌‌‌های مهم در آن انداختیم. از این 3 شاخص و 4 نرخ در چهارچوب اصلی تحلیل فاندامنتال استفاده می‌‌‌شود. در حال حاضر، رمزارزها به قدری با یکدیگر ارتباط دارند که از شبکه بیت‌کوین برای تعیین نمای کلی بازارهای رمزارزی استفاده می‌گردد. این معیارها در حال حاضر برای ارزیابی هر رمزارز استفاده نمی‌شود و ممکن است در آینده تغییر کنند، اما در حال حاضر برای یک ایجاد یک تصویر جامع و نمای کلی به خوبی کار می‌‌‌کنند و شما می‌‌‌توانید از آنها برای تحلیل فاندامنتال خود استفاده کنید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

12 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام از کجا می توانیم نرخ روزانه mm هر ارز دیجیتال رو ببینیم چون من تازه کار هستم و اینکه در آوردن میانگین ۲۰۰روزه او رمز ارز هم کار راحتی نیست

شما باید از نمودار خطی تحلیل انجام ندی از کندل ها استفاده کن،که هر کندل از همون نگاه اول ۵تا دیتا به‌ما میده،نقطه شروع،پایان،بدنه کندل،بالاترین و پایین ترین،سایه ها هم‌مهم هستن که بهش میگن shadow

یه باکس سرچ برای تحلیل ارز دلخواه لازمه

تحلیل در مورد از وینک

آخرین ویرایش 1 سال پیش توسط کاربر

سلام ممنون از شما .در مورد ارز محبوب بیبی دوج مطالب بزارین در مورد تعداد توکن هاییکه سوخته وچقدر الان توکن داره .چرا با اینکه شرایطش رو داره تو صرافی بایننس لیست نمیشه

در مورد ارز محبوب بیبی دوج بیشتر بنویسید ممنون میشم

سلام ممنون از سایت خوبتون
من تازه وارد این بازار شدم یه سوال دارم ممنون میشم منو راهنمایی کنید. من شنیدم برای تحلیل فاندا ارزهای دیجیتال باید زبان انگلیسی بلد باشیم تا بتونیم اخبارهای که توی سایت های خارجی مثل tradingwiev یا zcoino رو دنبال کنیم. ایا واقعا نیاز هست ما زبان بدونیم و بتونیم تحلیل فاندا داشته باشیم. ممنون میشم راهنمایی کنید.

سلام.بله برای بررسی تحلیل های فاندامنتال در سایت های مذکور بهتر است که به زبان انگلیسی مسلط باشید.

میتونی متن اخبارهای ک تو ای سایتا میزارین ازطریق ترنسلیت ترجمه کنی ب راحتی

https: / / tradecraftjake . medium . com / cryptoasset -fundamental – analysis -7 -indicators -ratios-to-watch -470c56076c2e

لینک مطلب اصلی
اگر ندارید می تونید ترجمه خوبتون رو به این لینک بزنید که حق نویسنده هم ضایع نشه

درود بر شما
من یک تازه کار در بازار رمز ارزها هستم. از نوشتته های شما در این مورد استفاده خواهم نمود.
با سپاس از شما

سلام ممنون از شما