خرید استقراضی (Long) و فروش استقراضی (Short) چیست؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

نزولی بودن بازارها برای افراد بسیاری نگران‌کننده است. اما برای معامله‌گران حرفه‌ای این گونه نیست. برای اینکه سود کنید حتماً نیاز نیست که بازار رمزارزها صعودی باشد. بازارهای دوطرفه این مزیت را دارند که در حتی در حالت نزولی خود امکان سودآوری را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنند. تفاوتی ندارد که خرس فاتح بازار باشد یا گاو. دو اصطلاح خرید استقراضی (Long) و فروش استقراضی (Short) یا پوزیشن لانگ و پوزیشن شورت می‌توانند ما را در این مسیر کمک کنند. در این مقاله می‌کوشیم شما را با این دو اصطلاح آشنا کنیم.

خرید استقراضی (Long) و فروش استقراضی (Short) چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

خرید استقراضی (Long) و فروش استقراضی (Short)، باور معامله‌گر را در مورد افت یا رشد ارزشِ آتی یک رمزارز نشان می‌دهد.

معامله‌گران رمزارزها اغلب از زبان و اصطلاحات مخصوص خود استفاده می‌کنند. این زبان برای افراد تازه‌‌وارد چندان قابل فهم نیست. هر چند که خرید و فروش استقراضی یا قرار گرفتن در پوزیشن لانگ و پوزیشن شورت چندان اصطلاحی فنی محسوب نمی‌شود (این مفاهیم محور مرکزی یک معامله هستند)، با این حال، این دو مفهوم را شرح خواهیم داد، به ویژه برای افراد تازه‌واردی که احتمالاً به خاطر کاهش ارزش ارز فیات به بازار رمزارزها هجوم آورده‌اند.

وقتی که بازار نزولی (بازار خرسی) می‌شود، معمولاً فروش استقراضی بیشتر از خرید استقراضی است. این حالت صرفاً یک مشاهده است و قاعده‌ای برای پیروی نیست. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای معمولاً در کاهش قیمت (Dip) می‌خرند و در افزایش قیمت (Rip) می‌فروشند. به طور مثال، هنگامی که قیمت از قله (Peak) پایین می‌آید، آنها موضع لانگ پوزیشن می‌گیرند (یعنی خرید استقراضی می‌کنند) و هنگامی که قیمت سطوح مقاومت را تجربه کند، رمزارز خود را به فروش می‌رسانند.

خرید استقراضی

چه زمانی خرید استقراضی (Long) انجام دهیم؟

معامله‌گران باید زمانی خرید استقراضی انجام دهند که انتظار داشته باشند قیمت یک رمزارز افزایش ‌یابد.

هنگامی که انتظار دارید قیمت یک رمزارز برای مدتی -بسته به تایم‌فریمی که در آن تصمیم می‌گیرید- افزایش ‌یابد، ممکن است بخواهید خرید استقراضی انجام دهید یا به اصطلاح در پوزیشن لانگ قرار بگیرید. برای مثال، اگر به صورت روزانه معامله می‌کنید و فکر می‌کنید که قیمت طی روزها یا هفته‌های پیش رو بالا می‌رود، می‌توانید خرید استقراضی کنید.

هم می‌توانید یک دارایی را به صورت نقدی خریداری کنید و هم از طریق قرارداد آتی، آپشن و سایر ابزارهای مشتقه خرید استقراضی انجام دهید.

بدیهی است که تصمیم‌تان باید بر اساس تحلیل فاندامنتال یا تحلیل تکنیکال اتخاذ شود. به طور مثال اگر متوجه شوید که یک پروژۀ بلاکچین، مشارکتی خبرساز را تأمین کرده یا در حال انجام ارتقایی مهم است، ممکن است به خرید استقراضی توکن‌های بومی آن فکر کنید. برای آنکه درک مناسبی از احساسات بازار داشته باشید، توصیه می‌شود که در رسانه‌های اجتماعی فعال باشید و به صورت منظم اخبار را دنبال کنید. در غیر این صورت، به جای آن می‌توانید در نمودار به دنبال الگوهای مشخص بگردید. به طور مثال، اگر قیمت خط مقاومت مهمی را به سمت بالا بشکند، می‌تواند نشانگر امتداد خط روند به سمت بالا باشد.

اهمیتی ندارد که از چه نوع تحلیلی بهره می‌برید، اگر قصد خرید استقراضی دارید باید اطمینان داشته باشید که قیمت افزایش خواهد یافت؛ وگرنه بر خلاف جهت بازار حرکت خواهید کرد.

بر خلاف جفت‌ارزهای خارجی که هدف بلندمدت خاصی ندارند، ارزهای دیجیتال شبیه سهام شرکتی عمل می‌کنند. به این معنا که آنها درست برخلاف ارزهای فیات (پول بی‌پشتوانه)، خصوصاً دلار آمریکا هستند و می‌کوشند تا بالاتر بروند. به همین دلیل تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند استراتژی خرید و حفظ (buy and hold) را به ویژه در مورد بیت کوین انجام دهند.

خرید استقراضی

چه زمانی فروش استقراضی(Short) انجام دهیم؟

معامله‌گران باید زمانی از فروش استقراضی استفاد کنند که انتظار داشته باشند قیمت یک رمزارز کاهش ‌یابد.

هنگامی که انتظار دارید قیمت یک رمزارز خاص کاهش یابد، ممکن است بخواهید فروش استقراضی انجام دهید یا به اصطلاح در پوزیشن شورت قرار بگیرید.

همان‌طور که گفته شد، بهتر است تصمیم‌گیری بر اساس یک تحلیل قابل اطمینان انجام گیرد. بر اساس یک قاعده، سرمایه‌گذار زمانی در پوزیشن شورت قرار می‌گیرد که بازار به سطح اشباع خرید برسد؛ یعنی برای مدت طولانی افزایش یابد و خط روند صعودی به مرحله اشباع برسد. علاوه بر این، قرار گرفتن در پوزیشن شورت در زمانی که قیمت نمی‌تواند سطح مقاومت را بشکند و در نتیجه از آن سطح برمی‌گردد نیز مصداق دارد.

از آنجا که بازار ارزهای دیجیتال هنوز در مرحله شکل‌گیری به سر می‌برد، بیت ‌کوین و آلت ‌کوین‌ها می‌توانند نوسانات شدیدی داشته باشند؛ به گونه‌ای که نمی‌توان این حرکات را بر اساس اصول تبیین کرد. این مسأله فرآیند تحلیل را تا حدی دشوار می‌کند. به هر حال باید همیشه پیش از تصمیم‌گیری در مورد خرید و فروش استقراضی، متوجه تمام عوامل تأثیرگذار بر بازار باشید.

خرید و فروش استقراضی کجا انجام می‌شود؟

شما می‌توانید در پلتفرم معاملاتی یا صرافی‌های ارز دیجیتال، خرید و فروش استقراضی انجام دهید.

شما می‌توانید در هر صرافی رمزارز که خدمات معاملات نقدی یا ابزار مشتقه را ارائه می‌دهد، به خرید و فروش استقراضی بپردازید.

معامله‌گران معمولاً پلتفرم‌های معتبری مانند کوین بیس (Coinbase) یا بایننس (Binance) را به سایر پلتفرم‌ها ترجیح می‌دهند. Coinbase.com بزرگترین صرافی ارز دیجیتال در آمریکا است و Binance نیز یکی از پلتفرم‌های معاملات رمزارز است که رشد بسیار بالایی داشته است. این پلتفرم طیف وسیعی از خدمات را، شامل: قرارداد‌های آتی، آپشن (اختیار معامله) و معاملات فرابورس، ارائه می‌دهد.

باید تذکر دهیم که Coinbase و Binance همانند سایر صرافی‌های رایج ممکن است برای افراد تازه‌وارد پیچیده باشند. اگر به تازگی وارد معاملات رمزارز شده‌اید و می‌خواهید از یک پلتفرم ساده‌تر استفاده کنید، می‌توانید نگاهی به Changelly PRO بیندازید. این پلتفرم با اینکه ویژگی‌های فراوانی دارد اما معامله با آن به دلیل داشبورد ساده و ترمینال، آسان است.

این پلتفرم صرفاً برای افراد مبتدی طراحی نشده است. معامله‌گران فصلی هم می‌توانند با استفاده از آن خرید و فروش استقراضی انجام دهند؛ زیرا ترمینال آن ابزار و مزایای متفاوتی مانند کیف پول چند ارزی، لایه‌های امنیتی، انواع سفارشات چندگانه و خدمات دیگر را ارائه می‌دهد.

چگونه اهداف خرید و فروش استقراضی با معاملات مارجین تقویت می‌شود؟

معاملات مارجین (Margin Trading) می‌تواند نتایج بالقوۀ قرار گرفتن در پوزیشن لانگ و شورت را با استفاده از اهرم افزایش دهد؛ مانند وجوه استقراضی.

خرید و فروش استقراضی می‌تواند سودمند باشد، خصوصاً اگر رمزارز مورد نظر، پرنوسان و بی‌ثبات باشد. معامله‌گران حرفه‌ای، معاملات مارجین را ترجیح می‌دهند؛ زیرا به وسیله آن سود بالقوه خود را چند برابر می‌کنند. اما ریسک نیز به اندازۀ سود افزایش می‌یابد. به همین دلیل در استفاده از این معاملات باید جوانب احتیاط را رعایت کنید.

معاملات مارجین با استفاد از اهرم انجام می‌شود و این مسأله می‌تواند برای خرید و فروش استقراضی مفید باشد. در حساب‌های مارجین از وجوهی استفاده می‌شود که توسط شخص ثالث تأمین شده است؛ مانند پلتفرم صرافی یا سایر معامله‌گرانی که جهت عرضۀ وجوه خود انگیزه دارند. پس شما می‌توانید با استفاده از اهرم در خرید و فروش استقراضی و چندین برابر کردن سود بالقوۀ خود ، سرمایه‌گذاری کلان‌تری انجام دهید.

مارجین مبلغی است که باید به عنوان درصدی از مقدار کل سفارش تعهد کنید. اهرم، نسبت وجوه استقراضی را نسبت به مارجین نشان می‌دهد. برای مثال اگر بخواهید به ارزش 10 هزار دلار با اهرم 10 به 1 در پوزیشن لانگ قرار بگیرید یا خرید استقراضی کنید، باید 1000 دلار از پول خود را سرمایه‌گذاری کنید.

معاملات مارجین روشی است برای تقویت سود بالقوه در خرید و فروش استقراضی.

سخن پایانی

خرید و فروش استقراضی یا پوزیشن لانگ و شورت دو اصطلاح است که در تمامی بازارها از جمله بازار ارزهای دیجیتال کاربرد دارد. منطق حکم می‌کند که در کاهش قیمت، یک دارایی را بخرید و در افزایش قیمت، آن را بفروشید. به عبارت دیگر در انجام این استراتژی معاملاتی باید بتوانید کاهش و افزایش قیمت‌ها را با استفاده از شمّ مالی خود احساس کنید.

از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال و پلتفرم‌هایی که در مقاله معرفی شد می‌توانید این امکان را عملی سازید. البته باید توجه کنید که استفاده از این استراتژی به مهارت شما بستگی دارد؛ چه بسا اگر نتوانید روند قیمت را درست پیش‌بینی کنید، متحمل ضرر فراوان شوید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments