آموزش به دست آوردن خطوط حمایت و مقاومت بیت کوین

زمان مطالعه: 9 دقیقه

مقدمه

امروزه اکثر سرمایه‌گذاران بازارهای مالی برای رسیدن به اهداف و کسب درآمد از طریق خرید و فروش دارایی‌های خود، به دانش فنی نیازمندند. تحلیل تکنیکال به عنوان رایج‌ترین نوع تحلیل در تمامی بازارها کاربرد دارد. این تحلیل ابزارهایی اختصاصی دارد که برای پیش‌بینی روند بازار و اعلام بهترین موقعیت خرید و فروش، افق زمانی مناسب را برای سرمایه‌گذار ترسیم می‌کند. خطوط (سطوح) و مناطق حمایت و مقاومت، کلیدواژه‌ای اساسی در تحلیل تکنیکال است که درک مفاهیم و استفاده عملی از آن برای تمامی عاملین بازار ضروری به نظر می‌رسد. در این مقاله می‌کوشیم که این مفاهیم را معرفی کنیم و نحوه به دست آوردن خطوط مقاومت و خطوط حمایت را توضیح دهیم.

از آنجا که مقاومت و حمایت با مفاهیم ابتدایی‌تری در ارتباط است، در نتیجه برای درک آنها لازم است در ابتدا مفاهیم مربوطه را به زبانی ساده توضیح دهیم تا به اصل مطلب برسیم.

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال به زبان ساده یعنی مطالعه و بررسی رفتار قیمت یک دارایی مالی مانند اوراق بهادار یا یک رمزارز مانند بیت کوین در طول یک بازه زمانی و همچنین پیش‌بینی آن در آینده. در تحلیل تکنیکال، فاکتورهایی وجود دارند که باید روی آنها متمرکز شد: زمان، قیمت و عوامل روانشناختی بازار. هنگامی که الگوی حرکت قیمت در یک بازار به طور معناداری تکرار می‌شود، سرمایه‌گذارانی که زودتر از بقیه متوجه این نکته می‌شوند، می‌توانند با استراتژی‌های خود بیشتر از میانگین بازار سود بگیرند.

تحلیل تکنیکال به ما کمک می‌کند که با شانس بیشتری نسبت به دیگران خود را در معرض سود قرار دهیم و با استفاده از ابزارهایی مانند نمودار‌ها (خطی، میله‌ای، شمعی)، اندیکاتورها، شاخص‌ها و… به ابزارهای مناسبی در این زمینه مجهز شویم.

نمودار شمعی ژاپنی (Candlestick chart)

این نمودار برای تکنیکالیست‌ها بسیار جذاب است! نمودار شمعی یا کندل شبیه نمودار میله‌ای است با این تفاوت که نواحی بین قیمت گشایش (Open) و قیمت بسته شدن (Close) رنگی شده تا حرکت کلی بازار را در بازه زمانی نشان دهد. در واقع نمودار شمعی نمایانگر حرکت قیمت در دوره‌های زمانی مشخص است. هر کندل بر اساس چهار قیمت ترسیم می‌شود: قیمت باز شدن (Open)، قیمت آخر یا قیمت بسته شدن (Close)، بالاترین قیمت (High)، پایین‌ترین قیمت (Low).

اگر بازار در بازه زمانی به سمت بالا حرکت کند و به اصطلاح بازار گاوی (bullish) باشد، فاصله بین دو قیمت مذکور به رنگ سبز دیده می‌شود و اگر به سمت پایین حرکت کند و به اصطلاح خرسی (bearish) باشد، ناحیه بین دو قیمت در نمودار شمعی به رنگ قرمز ترسیم می‌شود. البته به جای دو رنگ سبز و قرمز از دو رنگ سفید و سیاه نیز به ترتیب برای نمایش صعودی و نزولی بودن بازار استفاده می‌شود.

بازه زمانی (Time frame)

بسته به اینکه چه نوع سرمایه‌گذاری هستید، می‌توانید از بازه‌های زمانی مختلفی برای تحلیل تکنیکال استفاده کنید. برای مثال اگر ترید روزانه انجام می‌دهید و می‌خواهید که از نوسانات بازارهای رمزارز سود ببرید، می‌توانید قیمت بازار را در بازه‌های زمانی 30 دقیقه، یک ساعت یا 4 ساعت بررسی کنید.

از سوی دیگر اگر معامله‌گر بلندمدت هستید و منتظرید که بازار به سمت محدوده سفارش خرید و فروش مدنظرتان حرکت کند، در این صورت می‌توانید رفتار قیمت را به منظور پیدا کردن الگویی تکرارشونده در بازه زمانی روز یا ماه تحلیل کنید.

روند (Trend)

هنگامی که حرکت بازار را رصد می‌کنید، ممکن است است الگوها و قیمت‌هایی را بیابید که در نمودار خود را نشان می‌دهند. یکی از قابل‌توجه‌ترین صورت‌بندی‌های یک نمودار، خط روند (Trend) است. روند به روانشناسی بازار مربوط است؛ یعنی احساس کلی بازار را اعم از ترس، طمع، انتظارات و… نشان می‌دهد.

هنگامی که قیمت یک رمزارز در نمودار در حال بالا رفتن است، به این معنی است که عوامل و کارگزاران بازار احساس خوبی نسبت به آن رمزارز دارند و به خریدن آن اقدام می‌کنند. این عمل باعث می‌شود که حرکت افزایشی قیمت تشدید شود.

اهمیت روند در این نکته نهفته که اگر بتوانید آن را تشخیص دهید، در واقع خود را به سود رسانده‌اید یا از ضرر جلوگیری کرده‌اید.

تشخیص برخی از روندها آسان است. به طور مثال در دوره زمانی بین جولای و دسامبر 2017 یک روند صعودی بسیار بزرگ در بازار بیت کوین و برخی از رمزارزهای دیگر ایجاد شد، به صورتی که یک حرکت صعودی ممتد و واضح قابل مشاهده بود. اما تشخیص روند همیشه آسان نیست و می‌توان گفت ترسیم خط روند یک هنر است.

یک روش اصلی برای ترسیم خط روند اعم از صعودی و نزولی پیشنهاد می‌شود:

برای ترسیم روند صعودی، هنگامی که یک مومنتوم یا شتاب قیمت را در حالت صعودی نمودار تشخیص دادید، دره‌ها یا نقاط مینیموم قیمت را به هم متصل کنید. برای ترسیم روند نزولی نیز، قله‌ها یا نقاط حداکثر را به هم متصل نمایید.

خطوط مقاومت

تشخیص خطوط اصلی

مهم‌ترین نکته تحلیل تکنیکال، تشخیص بهترین قیمت ممکن برای خرید و فروش است. بهترین حالت این است که رمزارز مشخصی را که زیر نظر دارید در پایین‌ترین قیمت ممکن خریداری کنید، نگه دارید و در بالاترین قیمت در بازه زمانی مدنظرتان بفروشید. در بازارهای معتبر که در آنها داده‌های زمانی فروانی موجود است، می‌توانید قیمت مناسب را به وسیله سطوح یا خطوط اصلی شناسایی کنید. این سطوح یا خطوط، برای حرکت بازار محدودیت ایجاد می‌کنند.

تمامی بازارها از منطق عرضه و تقاضا پیروی می‌کنند. در هنگام تعادل بازار، عرضه و تقاضا (Supply and demand) با هم برابر هستند و فشاری جهت تغییر قیمت وجود ندارد. تعادل همیشگی نیست؛ زیرا عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان به خاطر وجود برخی عوامل و فاکتورها، مقدار عرضه و تقاضای خود را تغییر می‌دهند.

وقتی مقدار عرضه بیشتر از تقاضا باشد، قیمت کاهش پیدا می‌کند و متقابلاً هرگاه تقاضا از عرضه بیشتر شود، قیمت تمایل دارد که افزایش یابد. درک و فهمیدن نکته اصلی خطوط اصلی مقاومت و حمایت به این قانون مربوط می‌شود.

خطوط حمایت

خط حمایت، مانعی بر سر راه قیمت است که اجازه نمی‌دهد از سطحی پایین‌تر برود. این سطح همیشه در قسمت پایین قیمت جاری بازار در نمودار قرار دارد. افرادی که سطح یا خط حمایت را تشخیص می‌دهند، منتظرند که رمزارز را در این سطح قیمت خریداری کنند. یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای تشخیص خط مقاومت، بررسی عملکرد گذشته رمزارز روی نمودار است. توجه به این نکته اهمیت دارد که در هر زمانی یک سطح قیمت می‌تواند سطح یا خط مقاومت باشد که در آن از کاهش قیمت جلوگیری شود.

در خط حمایت، از کاهش قیمت به وسیله افزایش تقاضا جلوگیری می‌شود.

خریداران احساس می‌کنند که قیمت زیادی کاهش یافته و بهتر است که در این قیمت خرید کنند. از این رو افزایش تقاضا مانع از کاهش قیمت می‌شود.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، یکی از مهم‌ترین خطوط مقاومت بیت کوین در قیمت حدودی 6000 دلار ایجاد شد. طی سال‌های 2017 و 2018 چندین بار روند قیمت بیت کوین به سمت پایین بود اما هر بار خط مقاومت از نزول به قیمت پایین‌تر جلوگیری کرد.

توجه داشته باشید که در این مبحث، اشاره به سطح قیمت مقاومتی، حدودی و تقریبی است. در مقاومت‌های اصلی به جای آنکه ما سطح قیمت داشته باشیم، مقاومت به صورت محدوده رخ می‌دهد و نه دقیقاً یک سطح قیمت خاص.

هر باری که سطح یا خط مقاومت در معرض حمله قیمت برای شکستن قرار می‌گیرد، قوی‌تر می‌شود. اما بعد از اینکه یک حمایت قوی شکسته می‌شود، احساس بازار به سمتی هدایت می‌شود که به حرکت نزولی خود ادامه داده و به سمت خط حمایت بعدی حرکت کند.

خطوط مقاومت

خط مقاومتی مانعی بر سر راه قیمت است که اجازه نمی‌دهد از سطحی بالاتر برود. این سطح همیشه در قسمت بالای قیمت جاری بازار در نمودار قرار دارد. شما می‌توانید در این نقطه رمزارز خود را بفروشید. می‌توانید با نگاه کردن به نمودار قیمت، سطح یا خط مقاومت را در نقاط اوج قیمت یا قله (Peak) پیدا کنید. در صورتی می‌توان یک قله قیمت را خط مقاومت در نظر گرفت که بالای ارزش فعلی بازار باشد.

در خط مقاومت، از افزایش قیمت به وسیله افزایش عرضه جلوگیری می‌شود.

فروشندگان احساس می‌کنند که قیمت بسیار افزایش یافته و بهتر است که در این قیمت دارایی خود را عرضه کنند؛ لذا افزایش عرضه مانع از افزایش قیمت می‌شود.

نمودار زیر، خط مقاومت را برای بیت‌کوین در قیمت حدودی 6620 دلار برای سپتامبر 2018 نشان می‌دهد.

خطوط حمایت

تشخیص و ترسیم خطوط حمایت و خطوط مقاومت

چند راه برای تشخیص و ترسیم خطوط حمایت و خطوط مقاومت وجود دارد:

اعداد رند (Round Numbers)

روشی ساده برای تشخیص خطوط مقاومت و حمایت، توجه به اعداد رند (Round Number) است. یافته‌های اقتصاد رفتاری به صورت تجربی نشان می‌دهد که اعداد رند می‌توانند موانعی برای حرکت قیمت حساب شوند. البته تعریف عدد رند در بازارهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال می‌توان به مقاومت قیمت دلار روی 20 هزار و اخیراً 30 هزار تومان در بازار ارز داخلی اشاره کرد.

قانون 20-80

این قانون رسمی نیست اما بررسی آن روی نمودارهای قیمت می‌تواند درستی نسبی آن را نشان دهد. این قانون به این نکته اشاره دارد اگر فرضاً 500 خط مقاومت باشد، قیمت عملاً روی 480 یا 520 خواهد بود.

توجه به گذشته یک نمودار

توجه به گذشته یک نمودار می‌تواند به ما برای تشخیص سطوح کمک کند؛ به خصوص وقتی در گذشته توالی تقریبی قله‌ها یا دره‌ها حول‌وحوش یک سطح قیمت باشد. هر چه تعداد قله‌ها و دره‌ها در یک سطح قیمت بیشتر باشد اعتبار اینکه سطوح اصلی باشند بیشتر می‌شود.

ابزار فیبوناچی (Fibonacci retracement)

پیشنهاد می‌شود که برای تشخیص خطوط مقاوت و خطوط حمایت ، از ابزار فیبوناچی (Fibonacci retracement) استفاده کنید. با افزودن ابزار فیبوناچی به یک خط روند در پلتفرم‌ها می‌توانید بلافاصله تعدادی سطوح حمایت و مقاومت را مشاهده کنید؛ بدون اینکه نیاز باشد خودتان یک به یک آن را استخراج نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله کوشیدیم با ذکر مفاهیم مقدماتی همچون تحلیل‌ تکنیکال، بازه زمانی و خط روند، اهمیت این تحلیل را با به‌کارگیری ابزار اختصاصی آن توضیح دهیم. سطوح یا خطوط مقاومت و حمایت، یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که برای تحلیل تمامی بازارها استفاده می‌شود. دانستن این مفاهیم برای ترید و سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال لازم و ضروری است.

به طور خلاصه، حمایت، سطحی است که فروشندگان با تعداد بیشتری خریدار مواجه می‌شوند. مقاومت نیز سطحی است که خریداران با تعداد افزون‌تری از فروشندگان روبه‌رو هستند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

2 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام متشکرم از زحمات شما

سلام خواهش می کنم. موفق باشید