نمودار شمعی بیت کوین و ۵ الگو برای پیش بینی قیمت

زمان مطالعه: 8 دقیقه

مقدمه

اگر قبلاً صاحب مقداری بیت کوین بوده‌­اید یا الان تصمیم دارید بیت‌کوین بخرید، زود یا دیر باید بفهمید که رمزارزها پس از تبدیل به ارز مورد نظر شما چقدر ارزش دارند. حتی ممکن است در مورد خرید یا نگهداری بیت کوین اطلاعاتی نیاز داشته باشید. اما تحلیل نمودارهای قیمت و درک اصطلاحات تجاری دنیای مالی می­‌تواند دلهره‌­آور باشد. این راهنما همانند یک کتابچه مفید عمل می­‌کند و حاوی مبانی مورد نیازی است که به وسیله آن فهم نمودار شمعی بیت کوین آسان می‌شود.

قیمت فعلی بیت‌کوین چقدر است؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

اکنون قیمت لحظه ای بیت کوین $ 64,967.41 است.

قیمت بیت کوین در واقع برابر با میانگین قیمت‌های بازارهای اصلی و مرجع رمزارز‌ها است. همچنین بسیاری از بازاهای معتبر از قیمت صرافی باینانس به عنوان قیمت مرجع استفاده می‌کنند. ولی نگران نباشید! این قیمت در بازارهای اصلی، تقاوت چندانی با هم ندارند. زیرا در نهایت قیمت‌ها با عرضه و تقاضا تنظیم و تعدیل می‌شوند.

پیش بینی روند قیمت‌ها از طریق نمودار بیت کوین

پیش‌بینی جابجایی قیمت‌های هر چیزی که در یک صرافی خرید و فروش می‌­شود یک بازی احتمالاتی پرخطر است چون هیچ کس همیشه درست نمی‌گوید. بسیاری از تاجران اگر پس‌­اندازهای زندگی خود را در این زمینه از دست نداده باشند، ولی حتما پول‌های زیادی را از دست داده­‌اند.

دو مورد از شیوه‌­های اصلی پیش‌بینی پیشرفت قیمت، تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال نام دارند. در حالی که تحلیل بنیادی به بررسی نیروهای اساسی یک اقتصاد، یک شرکت یا اوراق بهادار می‌پردازد، تحلیل تکنیکال سعی دارد جهت‌گیری قیمت‌ها را بر اساس داده‌­های بازار گذشته و در وهلۀ اول بر اساس قیمت‌ها و حجم­‌های تاریخی که در نمودارهای قیمت دیده می‌شوند، پیش‌بینی کند.

نمودارهای بیت کوین را کجا می­‌توان پیدا کرد؟

برای انجام تحلیل فنی بر اساس تاریخچۀ قیمت و حجم بیت‌کوین به نمودارهای قیمت بیت‎کوینی نیاز دارید که داده‎­‌ها را با یک سبک خواناتری از جداول تختی که فقط شامل اعداد و ارقام هستند، نمایش دهد. نمودار شمعی بیت کوین را می‌توانید در بخش قیمت بیت کوین مشاهده کنید.

برای فهم نمودارهای بیت کوین از نمونه‌های ساده شروع کند.

اصلی­‌ترین نوع نمودار قیمت، قیمت‌ها را به صورت خط نشان می‌­دهد:

فهم نمودارهای بیت کوین

قیمت‌های پایانی هر دورۀ زمانی مفروض (یک ماه، یک هفته، یک روز، یک ساعت و غیره) در رسم خط قیمت به کار می­‌روند. با استفاده از این نوع نمودار می­‌توان مروری سریع بر این موضوع داشت که روند تغییر قیمت‌ها اخیراً چگونه بوده است، البته تاجران برای ترسیم نتایج خود به داده‌­های بیشتری نیاز دارند.

بررسی نمودار قیمت بیت کوین از طریق نمودار شمعی

پرکاربردترین نوع نمودار نزد تاجران نمودار شمعی قیمت است که در زیر نیز نشان داده شده است:

نمودارهای شمعی داده­‌هایی بیشتر از قیمت‌های پایانی را نمایش می­‌دهند: هر شمع اولین قیمت، پایین‌­ترین و بالاترین قیمت در دورۀ زمانی مفروض و همچنین قیمت پایانی را نشان می‌دهد.

فهم نمودارهای بیت کوین

همچنین رنگ بدنۀ شمع حاکی از این است که قیمت پایانی بیشتر از اولین قیمت است (معمولاً یک میلۀ سبزرنگ که میلۀ بالایی نامیده می­‌شود) یا کمتر از اولین قیمت است (معمولاً با یک میلۀ قرمزرنگ نشان داده می­‌شود که میلۀ پایینی نامیده می‌­شود).

نمودار شمعی به خانوادۀ نمودارهای قیمت OHLC (قیمت باز، بالا، پایین، بسته) تعلق دارد، البته انواع/سبک‌های دیگری از نمودارها نیز وجود دارند که مناسب تمام سلایق تاجران می­‌باشند. نوع دیگری از نمودارها که حائز اهمیت است نمودار محدودۀ غیرزمانی (NTB) نام دارد. شاید به نظر مبتدیان این نمودار شمعی کمتر ملموس باشد و فهم نمودارهای بیت کوین از این طریق دشوار باشد.

نمودار شمعی بیت کوین حاوی اطلاعات مفید زیادی برای تاجران ماهر است، مثلاً آیا پهنای یک شمع عریض است یا باریک (که این در مورد اختلاف بین قیمت‌های بالا و پایین توضیح می­‌دهد) یا کجاها قیمت پایانی نسبتاً بالا یا پایین است و غیره.

فهم نمودارهای بیت کوین

تاجران انحراف‌های روندهای خود را بر اساس این نمودار و الگوهایی که دسته شمع­‌ها با یکدیگر تشکیل داده‌­اند، بنا می‌­نهند: گاوی (افزایش قیمت‌ها)، خرسی (کاهش قیمت‌ها) یا رِنج خنثی.

بیت­‌کوینیتی (Bitcoinity)، بیت‌کوین ویزدام (Bitcoin Wisdom)، زروبلاک (Zeroblock) و تریدبلاک (TradeBlock) برخی از پلتفرم­‌های محبوب با بسیاری از این ویژگی­‌ها هستند.

الگوهای شمعی نزولی بیت کوین

معامله با استفاده از الگوهای شمعی ژاپنی پرطرفدارترین روش تحلیل تحرکات قیمت در بین معامله‌گران ارزهای رمزنگاری‌شده است. الگوهای بسیاری هستند که ارزش یادگیری را دارند. در اینجا 5 الگوی شمعی نزولی بیت کوین را توضیح می‌دهیم. لازم است که به خاطر داشته باشید، شرایط استفاده و محل قرارگیری شمع‌ها، نقش مهمی در شناسایی و استفاده صحیح از الگوها دارد. چرا که یک شمع یکسان ممکن است در جایگاه متفاوتی از نمودار، نشان‌دهنده یک روند صعودی باشد.

الگوی هارامی (باردار) نزولی (Bearish Harami)

الگو هارامی نزولی، یک الگوی دو شمعی است که احتمال معکوس شدن قیمت را نشان می‌دهد. در این الگو، شمع اول بزرگ و سبز است و بعد از آن یک شمع کوچکتر قرمز قرار گرفته است.

این الگو درحالتی معتبر است که شمع قرمز کاملا داخل محدوده شمع اول قرار گرفته باشد. نوع دیگری از این الگو، صلیب هارامی نزولی نام دارد که در آن شمع دوم بسیار کوتاه (دوجی) است.

در زبان ژاپنی، هارامی به معنای باردار بودن است. در این الگو شمع سبز نقش مادر و شمع قرمز نقش فرزند را دارد.

الگوی پوششی ابر سیاه (Dark Cloud Cover)

همانطور که از اسم این الگو یعنی پوشش ابر سیاه پیداست، روند تحرکات قیمت بعد از رخ دادن این الگو بسیار ناخوشایند است. این الگو نیز یک الگوی دو شمعی است که نشان دهنده یک بازگشت نزولی قیمت پس از وقوع یک حرکت صعودی است. شمع اول معمولا بزرگ و همواره سبز است و یک شمع قرمز یکسان پس از آن قرار گرفته است.

شمع دوم بعد از یک فاصله و بالاتر از شمع اول باز شده، سپس در پایینتر از نیمه بدنه شمع اول بسته می‌شود. این یک نشانه از نزولی شدن بازار است و شمع‌های بعدی نیز نشان دهنده کاهش قیمت خواهند بود.

الگوی ستاره عصرگاهی (The Evening Star)

ستاره عصرگاهی هم یک برگشت نزولی را نشان می‌دهد. این الگو در بالای یک روند صعودی اتفاق می‌افتد. در این الگو یک شمع صعودی بزرگ که بعد از آن یک فاصله و یک شمع کوچکتر و سپس یک فاصله و یک شمع قرمز بزرگ که پایینتر از وسط شمع اول بسته می‌شود وجود دارند.

در الگو ستاره عصرگاهی، شمع اول باید سبز باشد و نسبتا بدنه بزرگی داشته باشد. شمع دوم که ستاره این الگو است، یک بدنه‌ای کوتاه دارد که در محدوده شمع اول قرار نمی‌گیرد. فاصله بین این بدنه‌ها، دوکی یا دوجی بودن ستاره عصرگاهی را تعیین می‌کند.

این الگو توسط شمعی که بعد از ستاره قرار دارد تایید می‌شود، که باید یک شمع قرمز باشد و مشابه شمع اول بسته شود.

در بازارهای سنتی، حتما باید بین این سه شمع فاصله وجود داشته باشد. با این وجود، بعضی از تحلیلگران معتقدند درمورد بازار ارزهای رمزنگاری‌شده که به صورت 24 ساعته و در هر هفت روز هفته معامله صورت می‌گیرد، چنین الگویی بدون وجود فاصله‌ها هم معتبر خواهد بود.

الگوی ستاره دنباله دار (Shooting Star)

مشابه الگوهای قبلی که درمورد آن‌ها توضیح دادیم، الگوی ستاره دنباله دار نیز الگوی یک بازگشت نزولی است. این الگوی دو شمعی در حین یک روند صعودی اتفاق می‌افتد و حاکی از بازگشت به جهت‌گیری نزولی می‌باشد.

شمع اول در این الگو سبز است و بعد از آن یک شمع سبز یا قرمز با فیتیله بلند و بدنه کوتاه قرار می‌گیرد. شمع دوم شباهت زیادی به شمع چکشی (هامر) معکوس شده دارد، که هنگامی که در پایین یک روند قرار می‌گیرد صعودی است.

فیتیله بلند این شمع نشان می‌دهد که تحرکات صعودی (خرید) نسبت به نزولی (فروش) کنترل بیشتری بر بازار داشته‌اند، اما سپس روند نزولی شدت گرفته و قیمت را به نزدیکی نقطه اولیه روز برمی‌گرداند. این الگو نشان دهنده احتمال کاهش قیمت است و توسط شمع نزولی بعدی تایید می‌شود.

الگوی مرد دار آویز (Hanging Man)

الگوی مرد دار زده شده، یک الگوی تک شمعی است که بازگشت از تحرکات صعودی قیمت، به سمت تحرکات نزولی قیمت را نشان می‌دهد. این شمع یک سایه (فیتیله پایینی) بلند و بدنه‌ای کوتاه دارد و در بالای یک روند صعودی قرار می‌گیرد.

بار دیگر، هنگامی که این شمع پایین یک روند نزولی قرار می‌گیرد، شمع چکشی نامیده می‌شود و نشان‌دهنده یک بازگشت صعودی است و این موضوعی است که باید به آن توجه داشته باشید. این شمع نشان می‌دهد که موج فروش در بازه‌ای می‌تواند کنترل بازار را به‌دست گیرد. این الگو حاکی از مقابله بازار نزولی با قیمت فعلی است و فروش در شمع‌های بعدی ادامه خواهد داشت.

این الگوهای شمعی را بشناسید و یاد بگیرید؛ چرا که یادگیری آن‌ها برای هر تریدری در بازار ارزهای رمزنگاری‌شده ضروری است.

سخن پایانی

حال که مقدمه‌­ای برای خواندن نمودارهای قیمت (بیت‌کوین) در اختیار دارید، ایدۀ خوب آن است که با دنبال کردن پیشرفت قیمت بیت‌کوین به صورت روزانه، کار خود را شروع کنید. قطعاً متوجۀ وجود نظم­‌های خاصی در این نمودارها و رفتار نمودارهای این قیمت‌ها خواهید شد. سپس، متوجه خواهید شد که برهه­‌ای از زمان وجود داشته که در آنجا جذب هنر تحلیل فنی قیمت شده‌­اید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

ممنون از مطلب مفیدتون