حد ضرر یا استاپ لاس (Stop Loss) راهکار جلوگیری از زیان در ترید ارز دیجیتال

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

حد ضرر یا استاپ لاس (Stop Loss) در معاملات رمزارزها بسیار ضروری بوده و جز اصلی معاملات در بازارهای مالی می‌باشد. بطور کلی در تمام استراتژی‌های معاملاتی در بازار‌های مالی شما باید مقدار ریسک و حد ضرر را بتوانید محاسبه کنید. در غیر این صورت یک بخش از ترید شما ناقص خواهد بود. با توجه به این که نوسان بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند بسیار زیاد باشد و محدودیتی ندارد، لازم است که استاپ لاس یا حد ضرر در ترید را قرار دهید تا به خودکار از اعمال ضرر بیش از جلوگیری شود. پیش از هر چیز باید با مفهوم حد ضرر آشنا شوید و بدانید که استاپ لاس چیست. تریدرهای حرفه‌ای همواره ریسک معاملات خود را مشخص می‌کنند و بر اساس مقدار ریسک موجود و به دور از احساسات اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند.

حد ضرر یا استاپ لاس (Stop Loss) چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

حد ضرر یا استاپ لاس ساده‌ترین ابزاری است که می‌توان به وسیله آن مدیریت ریسک را انجام داد تا میزان ضرر کاهش یابد. همچنین یک ابزار خوب برای اینکه از ضرر زیاد جلوگیری کنید و در ترید ارز دیجیتال به شما یادآوری کند که شما در اشتباه هستید. باقی ماندن در ترید ارز دیجیتال بدون هیچ برنامه‌ای تا زمانی که به قیمت موردنظر ما برسد، ریسک زیادی دارد و می‌تواند منجر به از دست رفتن بخش زیادی از سرمایه شود. خروج از ترید بعد از تحمل مقداری کاهش، قطعا منطقی‌تر به نظر می‌رسد هر چند احتمال افزایش سود وجود داشته باشد.

حدضرر قیمتی است که توسط تریدر تعیین می‌شود که به واسطه آن هر زمان بازار به آن قیمت رسید، سفارش به صورت خودکار بسته می‌شود و سفارش معکوس اعمال می‌شود.

اهمیت تعیین حد ضرر یا استاپ لاس

در بازارهای مالی همچون بازار ارزهای دیجیتال و forex هیچگونه الزامی برای تبعیت از تحلیل‌های شما وجود ندارد و همواره احتمال خطا در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال وجود دارد، لذا باید آمادگی انتخاب تصمیم درست را در مواقعی که سیر قیمت‌ها با پیش‌بینی شما منطبق نیست را داشته باشید. به منظور این کار پس از انتخاب موقعیت مناسب ورود به یک موقعیت ترید ارز دیجیتال، قدم بعدی انتخاب حد ضرر یا استاپ لاس (Stop Loss) است. یکی از بزرگترین اشتباهات رایج در میان تریدر‌های آماتور، تعیین نکردن حد ضرر است. اغلب تریدرهای غیر حرفه‌ای بعد از این‌که قیمت ارز دیجیتال مورد نظرشان افت می‌کند و وارد منطقه ضرر می‌شوند، منتظر می‌مانند تا قیمت آن ارز دیجیتال دوباره رشد کند و به نقطه خریدشان بازگردد، در این حالت سرمایه آن‌ها به خواب می‌رود و ممکن است که چندین ماه و یا حتی چندین سال طول بکشد که دوباره به قیمت مورد نظر آن‌ها برسد، در نتیجه از سودهای دیگر بازار عقب می‌مانند. پس می‌توان گفت که سیستم معاملاتی که حد ضرر ندارد ممکن است روزی تمام سرمایه را نابود کند و در اینجاست که اهمیت تعیین حد ضرر مشخص می‌شود. بنابراین تریدرها باید برای خرید و فروش‌های خود برنامه داشته باشند و برای شرایط مختلف بازار اقداماتی را از پیش برنامه‌ریزی کنند.

مزایا و معایب استفاده از استاپ لاس چیست؟

از مزایای حدضرر (Stop Loss) این است که با اعمال حدضرر، لازم نیست که به طور مداوم بازار را رصد کنید. در هنگام مسافرت یا در مواقعی که به بازار دسترسی ندارید، قرار دادن حد ضرر (Stop Loss) دارایی شما را از زیان زیاد و یا نابودی کامل محافظت می‌کند و در مواقعی که قیمت ارز دیجیتال وارد یک روند نزولی می‌شود و یا زمانی که از معاملات مارجین استفاده می‌کنید در صورت عدم استفاده از حد ضرر احتمال از بین رفتن بخش زیادی از سرمایه در چند لحظه وجود دارد. در برابر مزایای استفاده از حد ضرر، تنها مشکل استفاده از این ابزار این است که گاهی در بازار نوسانات شدید مقطعی بوجود می‌آید که این نوسانات باعث فعال شدن حدضرر می‌شود و در آن زمان پوزیشن ترید بسته می‌شود و ممکن است بازار فقط درحد چند معامله یا در حد چند ثانیه به قیمت حدضرر تعیین شده برسد و بلافاصله پس از آن به سمت تارگت‌هایی که در تحلیل به دست آمده حرکت کند، در این حالت سبب می‌شود تا از سود به دست آمده محروم شوید و مقداری ضرر متحمل شوید.

استاپ لاس حد ضرر

چگونه از حد ضرر یا استاپ لاس استفاده کنیم؟

در نظر داشته باشید که قانون ثابت و روش سریعی برای تعیین حدضرر (Stop Loss) وجود ندارد و به طور کلی حدضرر به استراتژی خرید و فروش شخصی هر فرد بستگی دارد. یک تریدر که در ترید روزانه خرید و فروش می‌کند، ممکن است 4 درصد به عنوان حدضرر انتخاب کند و تریدر دیگری که هدف سرمایه‌گذای بلندمدت‌تری دارد، می‌تواند 20 درصد ضرر را به عنوان حدضرر سرمایه گذاری خود انتخاب کند.

تعیین حد ضرر در انواع تحلیل‌ها و موقعیت‌های معاملاتی متفاوت است و در اصل حد ضرر یا استاپلاس نشان دهنده زمانی است که تحلیل‌گر دچار اشتباه شده است و باید تصمیم‌گیری خود را تغییر دهد.

بنابراین با هر سبک تحلیل و در هر پوزیشن معاملاتی که انجام می‌شود، حد ضرر جایی تعیین می‌شود که تحلیل اشتباه باشد. به عنوان مثال: تحلیل‌گر با در نظر گرفتن تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال، پیش‌بینی کرده است که خرید بیت‌کوین در 42000 دلار منطقی است و امید دارد که تا 42500 دلار افزایش یابد. پس در این حالت برای خود یک حد ضرر در 41000 در نظر می‌گیرد و اینگونه استدلال می‌شود که اگر بیت کوین تا 41000 دلار ریزش کرد، پس پیش‌بینی برای صعود و تحلیل انجام شده اشتباه می‌باشد و اگر قیمت بیت کوین به 41000 دلار برسد نشان دهنده قرار گرفتن قیمت در یک روند نزولی است و تریدر سریعا پوزیشن معاملاتی را می‌بندد.

سخن پایانی

مهمترین نکته در مورد حدضرر یا استاپ لاس (Stop Loss) این است که شما را از گرفتن تصمیمات احساسی منع می‌کند. اکثر تریدرها دلبسته به ارز دیجیتالی که خریده‌اند می‌شوند. عبارت معروفی در بازار سرمایه در این زمینه وجود دارد که می‌گوید: با سهام خود ازدواج نکنید! این عبارت در خصوص رمزارزها نیز کاربردی است.

هیچگاه با خودتان نگویید من این ارز دیجیتال را دوست دارم و حتما باید آن را در سبد خود داشته باشم و به آینده آن کاملا اطمینان دارم. در نظر داشته باشید که هر ارز دیجیتالی در بازه‌های مختلف زمانی رفتار متفاوتی از خود نشان می‌دهد و احتمال اینکه تمام پیش‌بینی‌های شما نادرست شود، وجود دارد. بنابر‌این پیش از شروع ترید، حد ضرر یا استاپلاس خود را تعیین کنید و نزدیک‌ترین قیمتی که ثابت کند تحلیل شما اشتباه بوده را به عنوان حد ضرر در نظر بگیرید و هرگز احساسی عمل نکنید و از جابجا کردن حد ضرر بر اساس احساسات اجتناب کنید.

حتما قبل از ورود به هر تریدی اول حد ضرر را برای خودتان مشخص کنید و بعد وارد شوید و با استفاده از حد ضرر یا استاپ لاس (Stop Loss) سرمایه‌گذاری خود را بیمه کنید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments