استخراج بیت کوین با انرژی خورشیدی یا سولار ماینینگ چیست؟

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مقدمه

بدون شک یکی از در دسترس‌‌ترین انرژی‌‌ها، انرژی بی‌پایان خورشید است. گرمای بی‌پایان و تجدیدپذیر خورشید، کاربران دنیای رمزارز‌‌ها را بر آن داشت که به فکر استفاده از آن برای استخراج بیت کوین بیفتند. استخراج بیت کوین با انرژی خورشیدی مزیت‌‌هایی دارد که با هم به مرور آنها می‌‌پردازیم. اما قبل از آن بهتر است به صورت مختصر در مورد لزوم تأمین برق ماینر از این طریق صحبت کنیم.

اهمیت تأمین برق در پروسه استخراج

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

در اوایل ظهور بیت کوین به عنوان پادشاه رمزارز‌‌ها، استخراج آن کار چندان سخت و مشکلی نبود. هر کسی با اندکی اطلاعات می‌‌توانست دست به استخراج بیت کوین با کامپیوتر خانگی بزند. با گذشت زمان و افزایش آگاهی مردم نسبت به مزایای بیت کوین، استقبال مردم از این ارز بیشتر شد. همین افزایش استقبال سبب شد که دیگر پردازنده‌‌های معمولی یا CPU‌‌ها از مدار استخراج خارج شوند. سیر تکاملی استخراج به مرور به دستگاه‌‌های ASIC و ریگ‌های استخراج رسید. اما این همه ماجرا نیست و امروزه چندین هزار دستگاه ماینر یا ریگ در فارم‌های بیت کوین در حال استخراج این ارز محبوب هستند. این تعدد رقبا منجر به افزایش سختی شبکه شده است. افزایش سختی شبکه میزان مصرف برق را تا چندین برابر افزایش می‌‌دهد. اهیمت برق و نرخ آن را می‌‌توانید با تغییر این آیتم در ماشین حساب ماینر به آسانی متوجه شوید. بنابراین استفاده از انرژی‌‌های تجدید‌‌پذیر برای انجام ماینینگ یکی از بهترین گزینه‌‌ها برای فرار از قبض‌‌های سنگین خواهد بود. ضمن اینکه از این طریق از تحمیل فشار اضافه بر شبکه توزیع برق جلوگیری می‌‌شود. استخراج بیت کوین در ایران با اخذ مجوز از وزارت صمت و البته احراز شرایط لازم، قانونی است. بنابراین چاره کار انتقال فشار برق مصرفی ماینر‌‌ها از شبکه برق دولتی به شبکه برق خصوصی مانند برق خورشیدی است.

با کم شدن فشار ماینر‌‌ها بر شبکه برق دولتی، بسیاری از دلایل برای جلوگیری از استخراج بیت کوین رفع خواهد شد.

پس از این اتفاق، بعید نیست استخراج بیت کوین در هر سطحی کاملاً آزاد و قانونی شود. البته همان‌طور که گفته شد، تأمین برق ماینر‌‌ها از هر طریقی به جز برق دولتی می‌‌تواند شما را به هدفتان نزدیک‌‌تر کند. اما بدون شک استفاده از استخراج بیت کوین با انرژی خورشیدی یا سولار ماینینگ مزایایی دارد که در حین خواندن مطلب با آنها آشنا می‌‌شوید.

استخراج بیت کوین با انرژی خورشیدی

ایجاد ریگ‌های استخراج خورشیدی

پیش از آنکه با ریگ‌‌های استخراج خورشیدی آشنا شوید، بهتر است کمی در مورد ریگ ماینینگ اطلاعات داشته باشید. ریگ‌‌های ماینینگ مجموعه‌‌ای از قطعات هستند که در کنار هم می‌‌توانند بیت کوین یا سایر رمزارز‌‌های مدنظر شما را استخراج کنند. اصلی ‌‌ترین قطعات به کار گرفته شده در ریگ‌‌های ماینینگ، کارت گرافیک‌‌هایی است که وظیفه استخراج را به عهده دارند. پنل‌‌های خورشیدی با تبدیل انرژی خورشید به برق، نیروی مورد نیاز ریگ‌‌های استخراج خورشیدی بیت کوین را فراهم می‌‌کنند.

امکانات لازم برای تبدیل انرژی خورشید به برق

برای تبدیل این انرژی بی‌نهایت به برق، امکاناتی لازم است که به صورت مختصر آنها را شرح می‌‌دهیم.

  • پانل‌‌های خورشیدی یا همان سلول‌‌های خورشیدی
  • اینورتر یا تبدیل‌کننده
  • منبع ذخیره‌‌سازی (باطری)
  • کنترلر

فردی که قصد دارد از طریق سولار ماینینگ به کسب درآمد بپردازد، باید تمامی این امکانات را فراهم آورد. بدیهی است که راه‌‌اندازی چنین سیستمی، فرآیندی هزینه‌‌بر است. اما باید بدانید که با کمی ذکاوت می‌‌توانید به راحتی این هزینه‌‌ها را بازگردانید. علاوه بر این به محض بازگشت هزینه‌‌ها، شما به درآمدی باور نکردنی دست پیدا خواهید کرد. در مورد میزان سودآوری ماینینگ خورشیدی در ادامه مطلب صحبت خواهیم کرد.

طرح‌‌های موفق اجرا شده در زمینه سولار ماینینگ

فارم 20 مگاواتی استرالیا

شرکت هادوکن (Hadouken) که مجری این طرح است مدعی است که این نیروگاه علاوه بر تأمین برق مورد نیاز ماینینگ، برق یکی از دیتاسنتر‌‌های غرب استرالیا را نیز تأمین خواهد کرد.

البته طرح‌‌های دیگری نیز در این زمینه در دست اقدام است که برخی از آنها را مرور می‌‌کنیم.

شرکت استخراج ارز دیجیتال پلوتون (Plouton) بنا دارد برای استخراج بیت کوین با انرژی خورشیدی، بزرگ‌ترین فارم شمال قاره امریکا را راه‌‌اندازی کند.

همچنین، تم هانت بنیان‌گذار پروژه خورشیدی Community Renewable Solutions طرح جالبی را برای این منظور ارائه کرده است.

در این طرح که به نوعی می‌‌توان آن را یک استخر استخراج نامید، همه ماینر‌‌ها از طریق ماهواره به اینترنت متصل می‌‌شوند. این اتصال ماینر‌‌ها سبب افزایش احتمال استخراج و در نتیجه افزایش درآمد خواهد شد. از سوی دیگر با استفاده از باطری‌‌ها، ذخیره‌‌سازی انرژی‌‌های مازاد برای ماینینگ در شب نیز صورت می‌‌گیرد.

میزان سودآوری سولارماینینگ در ایران

حال زمان آن است که ببینیم این روش استخراج برای کاربران ایرانی چقدر سود خواهد داشت؟

محاسبه میزان درآمد و سود‌‌دهی در هر پروژه‌‌ای یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که مورد بررسی قرار می‌‌گیرد. برای محاسبه این شاخص نیز هزینه‌‌های اصلی و جاری آن باید محاسبه شود. با هم هزینه راه‌‌اندازی یک سولار ماینینگ را مورد بررسی قرار می‌‌دهیم. بدیهی است این قیمت‌‌ها متغیر بوده و بر اساس شواهد موجود در بازار نگارش شده است.

استخراج بیت کوین با انرژی خورشیدی

کلیه قیمت‌‌های این بخش ممکن است کمتر یا بیشتر از قیمت اصلی محاسبه شده و مربوط به زمان نگارش مقاله است.

همان‌طور که توضیح دادیم به منظور استخراج بیت کوین با انرژی خورشیدی، به یک سری امکانات نیاز است.

بر اساس تحقیقات میدانی، هزینه راه‌‌اندازی یک نیروگاه خورشیدی با توان 5 کیلووات در ساعت و به‌صورت 24 ساعته معادل 70 تا 90 میلیون تومان خواهد بود. علاوه بر آن هزینه دستگاه‌‌های ماینر نیز حداقل 50 میلیون تومان باید در نظر گرفته شود. برق حاصل شده از این استراتژی به راحتی می‌‌تواند برق 3 دستگاه ماینر با برند Antminer S9j 14.5Th/s را تأمین کند. در صورتی که تمامی قیمت‌‌های تأثیرگذار از جمله قیمت بیت کوین ثابت بماند، شما در بدترین حالت می‌‌توانید طی 2.5 تا 3 سال کلیه هزینه‌‌های خود را به دست بیاورید.

البته این برآورد‌‌ها مسلماً برای یک فارم استخراج بزرگ نیست و فقط برای یک فارم خانگی در نظر گرفته شده است. قطعاً کسب درآمد از سولار ماینینگ در فارم‌‌های بزرگ‌تر نیازمند هزینه‌‌های چندان اضافه‌‌تری نیست، اما سود‌‌دهی آن به آسانی افزایش می‌‌یابد.

آنچه می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، خرید تضمینی برق مازاد شما توسط دولت است. بر اساس قراردادی که بین شما و ساتبا منعقد می‌‌شود، دولت به مدت 20 سال برق مصرفی شما را خریداری می‌کند. بر اساس محاسبات، کلیه هزینه‌‌های راه‌‌اندازی چنین نیروگاهی به شرط فروش به دولت، در بدترین حالت 10 سال طول خواهد کشید. پس از پایان این مدت، تمام پروسه تولید برق برای شما سودآوری خواهد داشت.

حتما قبل از شروع به استخراج با انرژی خورشیدی، از قوانین جدید استخراج مطلع شوید. سایت رمزارز نیوز فقط وظیفه اطلاع رسانی در مورد این روش استخراج را دارد.

سخن پایانی

آنچه مسلم است با حمایتی که دولت از راه‌‌اندازی نیروگاه‌‌های خورشیدی در کشور می‌‌کند، راه‌‌اندازی فارم‌‌های استخراج بیت کوین با انرژی خورشیدی کاری کاملاً مقرون به‌صرفه است. بنابراین در صورتی که به دنبال کسب درآمد از طریق سولار ماینینگ هستید، دست بجنبانید و استارت کار را بزنید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

جالب اینجاست که تو دستورالعمل صدور مجوز اصلا تامین نیرو بوسیله انرژی خورشیدی رو مد نظر قرار ندادن و برای کمتر از مصرف ۲۵۰ کیلوولت هم مجوز نمیدن!!!!!!!!