ایسیک (ASIC) چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مقدمه

بدون شک یکی از به‌صرفه‌ترین شیوه‌های استخراج بیت کوین و سایر رمزارزها، استفاده از ایسیک (ASIC) است. اغلب ما ایسیک‌ها را با نام ماینر می‌شناسیم. ایسیک‌ها در رقابت با ریگ ماینینگ، در برخی ویژگی‌ها جلوتر هستند و در برخی دیگر از آن عقب می‌مانند. در این مطلب به زوایایی می‌پردازیم که کمتر از آنها اطلاع دارید.

درباره دستگاه ایسیک

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

در تعریف اولیه، ایسیک‌ها مجموعه‌ای از مدارها هستند که به‌ منظور خاصی طراحی شده‌اند. اما در دنیای رمزارزها و ارزهای دیجیتال، ایسیک (یا ایزیک) معنای متفاوتی دارد. همان‌طور که گفتیم ذهنیت کاربران رمزارزها در مورد ایسیک‌، با دستگاه‌‌های ماینر عجین شده است. اما باید دید که چرا چنین اتفاقی افتاده است؟ با ما همراه باشید تا به این سؤال پاسخ دهیم.

دلیل نام‌گذاری ماینرها به ASIC

شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که چرا نام ایسیک و ماینر با یکدیگر عجین شده است؟ پاسخ این سؤال چندان مشکل نیست.

کلمه ایزیک به معنی مدارات مجتمع با کاربرد خاص است و از آنجا که ماینرهای ایزیک بصورت مجتمع و فشرده (همراه با تمام بردها و منبع تغذیه) طراحی شده‌اند، به ماینرهای ایزیک معروف شده‌اند.

حال که با علت این موضوع آشنا شدیم، توضیح برخی مسائل در این زمینه آسان‌تر به نظر می‌رسد. ایزیک‌ها چیپ‌هایی هستند که سرعت عمل و کارآیی بسیار بهتری نسبت به چیپ‌های عادی دارند. از سوی دیگر توسعه‌پذیری آنها نسبت به چیپ‌های دیگر غیرقابل‌ انکار است. البته ذکر این نکته ضروری است که تولید این تراشه‌ها، پروسه‌ای هزینه‌بر و زمان‌بر است. حتی ایجاد کوچکترین تغییرات در آن مستلزم صرف زمان و هزینه اضافی است.

ایسیک‌ ها چگونه کار می‌کنند؟

قبل از پاسخ به این سؤال باید گفت ماینرها چه کاری انجام می‌دهند و وظیفه اصلی آنها چیست؟

باید بدانید که کار اصلی ماینرها، پیدا کردن و شناسایی حروف و ارقامی به نام تابع هش است. با این مقدمه، چگونگی کار کردن این دستگاه‌‌ها واضح خواهد بود. هر ماینر یا ریگ سعی می‌‌کند با استفاده از قدرت پردازشی خود، هرچه سریع‌‌تر مسائل ریاضی را حل و به پاداش خود برسد.

اولین ماینری که بتواند اقدام به حل معادلات ریاضی کند، به عنوان پاداش بیت کوین دریافت می‌‌کند. در این میان افرادی نیز هستند که به پاداشی کمتر از بیت کوین راضی می‌‌شوند و اقدام به استخراج بیت کوین کش می‌‌کنند. البته افراد دیگری نیز وجود دارند که حاضرند بیت کوین به دست آمده را با دیگران تقسیم کنند. این افراد با اتصال دستگاه خود به استخر استخراج، از قدرت ماینینگ دیگران استفاده می‌‌کنند و به همان اندازه در پاداش شریک می‌‌شوند.

ایسیک

دلیل محبوبیت دستگاه ایسیک

شاید برخی از کاربران رمزارزها، ریگ‌های استخراج را به ایسیک ترجیح بدهند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، باید بدانید که ماینرهای ایسیک محبوبیت بسیار بیشتری نسبت به ریگ دارند. با هم برخی از این دلایل را مرور می‌کنیم.

به‌صرفه در مصرف انرژی

اکثر ما انسان‌ها زمانی که بخواهیم هم‌زمان چند کار را انجام دهیم، با مشکل مواجه می‌شویم. یا زمانی که چندین برنامه را روی گوشی باز کنیم، احتمالاً با کندی سرعت گوشی روبه‌رو می‌شویم. در مورد ماینرها باید بدانید که زمانی که آن را روی بیت کوین تنظیم می‌کنید، فقط روی استخراج آن متمرکز می‌شود. بنابراین تمام توان مصرفی آن صرف استخراج بیت کوین خواهد شد. از این رو این دستگاه‌ها کارایی بهتری نسبت به سایر رقبای خود دارند.

مقرون‌ به‌ صرفه نسبت به قیمت

بدون شک یکی از مهم‌ترین ملاک‌ها برای خرید هر وسیله‌ای، قیمت آن است. اما از آن مهم‌تر، میزان کارایی آن نسبت به قیمت پرداخت‌شده است. این امر در زمینه رمزارزها و ارزهای دیجیتال و مشخصاً دستگاه‌های ایسیک نیز صادق است. برآوردها نشان می‌دهند که ماینرها در این زمینه گوی سبقت را از رقبای دیگر خود ربوده‌اند.

این بدان معنا است که بهره‌برداران از این دستگاه‌ها، در شرایط مشابه، درآمد بیشتری می‌توانند کسب کنند. برای اطمینان از این مطلب می‌توانید از ماشین حساب ماینر استفاده کنید. در این ماشین حساب می‌توانید با تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، از میزان سود یا زیان ریگ یا ماینر استخراج خود مطلع شوید.

نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که بیان این ویژگی‌ها به منزله بی‌نقص بودن این دستگاه‌ها نیست.

دستگاه‌های ایسیک (ASIC)، در کنار نقاط مثبت، نقاط ضعفی نیز دارند.

سخن پایانی

آنچه خواندید تنها گوشه‌هایی از دنیای شگفت‌انگیز دستگاه‌های ایسیک یا ایزیک بود. تفاوتی نمی‌کند که شما از کدام مدل این دستگاه‌ها استفاده می‌کنید، مهم این است که اطلاعات فنی لازم را در مورد آن به دست آورید. ضمن اینکه استفاده از نظرات افراد باتجربه در این زمینه نیز می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

سلام تشکر فراوان