ریگ ماینینگ چیست؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مقدمه

آیا با ریگ ماینینگ آشنا هستید؟ بدون شک بعد از دستگاه‌های ماینر، بهترین شیوه استخراج بیت کوین و دیگر رمزارزها، استخراج از طریق ریگ ماینینگ یا ریگ استخراج (Mining Rig) است. در این مقاله با یکی دیگر از روش‌های به دست آوردن بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال آشنا می‌شویم. شاید با این شیوه بتوانید رمزارز موردنیاز خود را به دست آورید.

درباره ریگ ماینینگ

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

اگر بخواهیم ریگ استخراج را در یک جمله تعریف کنیم می‌توانیم چنین بگوییم:

ریگ به مجموعه‌‌ای از سخت‌افزارها گفته می‌‌شود که به منظور استخراج ارز‌‌های دیجیتال از آن استفاده می‌‌شود. البته ریگ مفهوم وسیع‌‌تری دارد، اما در بین کاربران رمزارز‌‌ها با همین مفهوم مصطلح شناخته می‌شود. در نظر داشته باشید که هر کسی ریگ‌‌‌‌های استخراج را با کمی دانش فنی در مورد آن می‌‌تواند بسازد. در ادامه بیشتر با این اختراع جذاب و شگفت‌انگیز آشنا می‌‌شویم.

دلیل محبوبیت ماینینگ با استفاده از کارت‌های گرافیکی چیست؟

سؤالی که در این مورد پیش می‌آید این است که با وجود دستگاه‌‌های ASIC چه نیازی به ریگ ماینینگ وجود دارد؟ در ادامه با بیان برخی از دلایل محبوبیت ریگ، پاسخ این سؤال را خواهید یافت. با هم برخی از این دلایل را مرور می‌‌کنیم.

قدرت استخراج انتخابی

شاید یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت ریگ استخراج، امکان انتخاب قدرت هش آن باشد. اینکه شما از چند کارت گرافیک برای پروسه استخراج استفاده می‌‌کنید، امری کاملاً سلیقه‌‌ای است. هرچه تعداد کارت گرافیک‌‌های شما بیشتر باشد، احتمال استخراج رمزارز مورد نظر شما بیشتر می‌‌شود.

امکان تعمیر و تعویض قطعات

برخی از مراکز و سایت‌‌ها مدعی‌‌اند که می‌توانند دستگاه‌های ASIC را تعمیر کنند، اما در اکثر مواقع با شکست مواجه می‌‌شوند. اما این قضیه در مورد ریگ‌‌ها صدق نمی‌‌کند. به طور مثال اگر یکی از کارت گرافیک‌‌ها دچار مشکل شود، به راحتی می‌‌توان آن را تعویض کرد.

فروش آسان قطعات

اگر هر زمانی، دیگر تمایلی به استفاده از ریگ خود نداشتید، به راحتی می‌‌توانید قطعات آن را به فروش برسانید. به‌ این‌ ترتیب تا حدود خیلی زیادی می‌‌توانید سرمایه اولیه خود را بازیابی کنید.

البته دلایل دیگری نیز در این زمینه می‌‌توانند مؤثر باشند، اما اصلی‌‌ترین دلایل روی آوردن مردم به استفاده از ریگ ماینینگ همین دلایل است.

فاکتورهای مهم برای ماینینگ و استخراج چیست؟

برای اینکه از استخراج بیت کوین یا سایر رمزارز‌‌ها توسط ریگ به سود برسید، باید نکات مهمی را در نظر بگیرید. برخی از مهم‌ترین موارد را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ریگ ماینینگ

قدرت هش

اولین و مهم‌ترین فاکتور در استخراج ارزهای دیجیتال را می‌‌توان قدرت هش ریت آن دانست. قدرت هش در اصل توانایی حل معادلاتی است که منجر به ایجاد بلاک می‌‌شود. مبنای محاسبه هش را در یک تقسیم‌بندی ساده می‌‌توان به این صورت دسته‌بندی کرد:

هش، کیلوهش، مگاهش، گیگاهش و تراهش و پتاهش بر ثانیه. به طور کلی هر چه در این دسته‌بندی به جلو می‌آیید، قدرت هشینگ ریگ یا ماینر شما هزار برابر می‌‌شود. به عنوان مثال یک ماینر ANTMINER S9 قدرتی برابر با 6 هزار گوشی در زمینه هشینگ دارد. نرخ هش هر رمزارز با رمزارز دیگر متفاوت است که باید به این موضوع توجه ویژه‌‌ای داشته باشید.

نرخ هش ارز‌‌های دیجیتال با یکدیگر متفاوت است. بنابراین قبل از شروع به استفاده از ریگ، در این مورد تحقیق کنید.

مصرف برق و انرژی

مصرف برق نیز یکی از عوامل مهمی است که در پروسه استخراج باید به آن توجه کرد. کارت‌‌های گرافیک امروزی نسبت به قدرت پردازشی خود، توان مصرفی متفاوتی دارند. بنابراین حتماً قبل از راه‌‌اندازی ریگ خود توجه ویژه‌‌ای به این مسئله داشته باشید؛ چراکه ممکن است درآمد شما حتی کفاف برق مصرفی شما را نیز ندهد. برای اینکه از سودآوری ریگ خود اطمینان حاصل کنید، کافی است به صفحه ماشین حساب ماینر مراجعه کنید.

مسلماً هر تجهیزاتی نمی‌‌تواند در ساخت ریگ استخراج به شما کمک کند. برخی تجهیزات، مصرف برق بالایی دارند و برخی دیگر تأثیری در افزایش توان پردازشی ریگ شما ندارند. با هم برخی از تجهیزات مورد نیاز در این زمینه را مرور می‌‌کنیم.

تجهیزات مورد نیاز ریگ ماینینگ

ساخت هر ریگ نیاز به تجهیزاتی دارد که بدون وجود آنها، عملیات استخراج به سرانجام نخواهد رسید.

شاسی یا قاب

شاسی یا قاب ریگ به منزله بدنه ریگ شما است. این شاسی می‌‌تواند آلومینیومی یا چوبی باشد. همچنین می‌تواند ساخت دست خود شما باشد. آنچه مهم است، تراز بودن اجزای آن است. نکته مهم بعدی جای‌‌گذاری دقیق قطعات است که یک شاسی مناسب این امکان را برای شما فراهم می‌آورد. تجربه نشان داده که بهتر است جنس شاسی از آلومینیوم باشد.

کابل

کابل‌‌های مورد استفاده در ریگ، اشکال مختلفی دارند. اما کابل‌‌های PCI Express USB از مهم‌ترین کابل‌‌هایی است که بدون آنها کُمیت ریگ شما لنگ خواهد بود.

حافظه یا RAM ریگ ماینینگ

برای را‌‌ه‌‌اندازی ریگ خود حداقل به 4 گیگ رم نیاز دارید. این رم می‌‌تواند از نوع DDR3 باشد که در بازار به راحتی پیدا می‌‌شود. در مورد رم باید گفت که کمیت در زمینه ریگ اهمیت زیادی ندارد و کیفیت آن مهم‌‌تر است.

کارت گرافیک (GPU)

کارت گرافیک، فقط یکی از مهم‌ترین اجزای ریگ شما نیست؛ اهمیت کارت گرافیک فراتر از این است و قلب تپنده ریگ شما است. GPUها در دو نوع Nvidia و AMD در دسترس عموم قرار گرفته‌‌اند. اگر بخواهیم به طور اختصاصی در مورد کارت‌‌های گرافیک صحبت کنیم، بد نیست در مورد کارت گرافیک Nvidia GTX 1080 Ti صحبت کنیم. قدرت هش این GPU که یکی از بهترین کارت گرافیک ها برای استخراج بیت کوین است، چیزی حدود 50 MH/S (مگاهش بر ثانیه) است. هر چه این عدد بالاتر باشد، احتمال موفقیت شما در استخراج افزایش می‌‌یابد.

ریگ ماینینگ

پردازنده

یک پردازنده معمولی که با مادربُرد شما سازگار باشد. این‌ تمام آن چیزی است که باید از پردازنده خود توقع داشته باشید. البته فراموش نکنید که برای استخراج رمزارز‌‌های مختلف، قدرت پردازنده‌‌ها می‌‌تواند تأثیر خود را به خوبی نشان دهد. پردازنده Core 2 Duo E7300 از جمله پردازنده‌‌های مناسب برای استخراج از ریگ استخراج هستند.

مادربرد

برای همه ما واضح است که مادربرد‌‌های GIGA از هم‌‌کیشان خود در خانواده AMD به‌روزتر هستند. اما مادربردی که حداقل 4 پورت PCI-E نداشته باشد، فایده‌‌ای برای شما نخواهد داشت. مادربرد Gigabyte GA-Z270P-D3 از جمله مادربرد‌‌های نسبتاً مناسب است که از 6 پورت پشتیبانی می‌‌کند. ضمناً قیمت نسبتاً مناسبی هم دارد. از آنجا که مادربرد شما در انتخاب رم و پردازنده نقش اساسی دارد، در انتخاب آن دقت زیادی به خرج دهید.

انتخاب مادربرد یکی از مهم‌ترین انتخاب‌‌ها در زمان راه‌اندازی ریگ ماینینگ است.

منبع تغذیه

رده‌بندی منبع تغذیه یا POWER به‌ صورت Plus، Plus Bronze، Plus Silver، Plus Gold و Plus Platinum است. از میان این رده‌‌بندی‌‌ها، ‌‌Plus Bronze و Plus Gold می‌‌توانند بهترین گزینه‌‌های شما برای مجموعه استخراج باشند. البته برای ریگ، گاهی لازم است که از دو یا چند منبع تغذیه استفاده کنید.

هارد

اگر به دنبال استفاده از هارد‌‌های SSD برای ریگ خود هستید، باید بدانید که هارد تأثیری در هشینگ ریگ ندارد. بنابراین یک هارد 50 گیگابایتی ساده نیز کار شما را راه خواهد انداخت.

سیستم عامل مورد نیاز ریگ ماینینگ چیست؟

سیستم عامل‌‌هایی که شما می‌‌توانید برای ریگ خود مورد استفاده قرار دهید، به 2 دسته تقسیم می‌شود:

ویندوز

اگر از پیچیدگی‌‌های لینوکس بیزارید یا حوصله نوشتن فرمان‌‌های متناسب با آن را ندارید، ویندوز تنها گزینه پیش روی شما است. هرچند ویندوز‌‌های 7 و 8 نیز در این پروسه می‌‌توانند به شما کمک کنند، اما ویندوز 10 برگ برنده شما است.

لینوکس

اگر از کاربران پروپاقرص لینوکس هستید، بهتر است از یکی از سیستم عامل‌‌های مبتنی بر لینوکس استفاده کنید.

سیستم عامل مورد استفاده در ماینینگ را از بین 3 سیستم عامل زیر انتخاب کنید.

Simplemining OS، Hashr8 و MMPOS.

اینها از بهترین گزینه‌‌های موجود برای طرفداران لینوکس محسوب می‌‌شوند.

فراموش نکنید که تقریباً 90 درصد کاربران، ویندوز را به لینوکس ترجیح می‌‌دهند.

سخن پایانی

اینکه برای استخراج بیت کوین یا هر رمزارز دیگری از ریگ ماینینگ استفاده می‌‌کنید یا ماینر، اهمیت چندانی ندارد. مهم سودآوری پروسه استخراج است. بر اساس آنچه گفته شد، ریگ‌‌های ماینینگ مزایایی دارند که دستگاه‌‌های ماینر از آنها محروم‌اند. اما اگر به دنبال راه‌‌اندازی ریگ شخصی هستید، مشاوره گرفتن از افراد کاربلد را سرلوحه کار قرار دهید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments