هش ریت و قدرت هش چیست و چه کاربردی دارند؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقدمه

اگر مقالات مرتبط با استخراج را دنبال کرده باشید، حتما با اصطلاح هَش رِیت (Hash Rate) نیز برخورد کرده‌اید. در این مقاله به شیوه محاسبه هش ریت بیت کوین می‌پردازیم و اهمیت آن در بحث استخراج را نیز بررسی می‌کنیم. اما قبل از آن و برای آغاز سخن بهتر است تا در مورد هش ریت اطلاعات بیشتری بدست بیاوریم.

هش ریت و قدرت هش چیست؟

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

مفهوم قدرت هش (Hash Power) و هش ریت (Hash Rate) با هم متفاوت است. به قدرت محاسبه و حل محاسبات ریاضی برای کشف و ایجاد بلاک جدید توسط ماینر‌ها، قدرت هش (Hash Power) گفته می‌شود. هر چه قدرت هش بالاتر باشد، احتمال تکمیل زنجیره بلاک چین و بالطبع آن دریافت پاداش بلاک بیشتر می‌شود. چراکه سرعت پیدا کردن و تکمیل بلاک از اهمیت بالایی برخوردار است. اما هش ریت سرعت عملکرد دستگاه ماینینگ را نشان می‌دهد. در هنگام استخراج، هرچه میزان هش ریت بالاتر باشد بهتر است چراکه این، فرصت یافتن بلاک بعدی و دریافت پاداش را افزایش می‌دهد. از هش ریت (Hash Rate) با عناوینی مانند نرخ هش نیز یاد می‌شود. به یاد داشته باشید که اصطلاح هش ریت تنها برای بیت کوین نیست و در اکثر ارز‌های دیجیتال و رمزارز‌ها به کار گرفته می‌شود.

کاربرد قدرت هش در استخراج چیست؟

در شبکه بیت کوین استخراج و تکمیل هر بلاک حدودا ده دقیقه به طول می‌انجامد. هر چه هش ریت ماینر بیشتر باشد، سرعت استخراج بیشتر خواهد بود. نرخ هش تعیین کننده میزان قدرت مورد نیاز برای استخراج و تکمیل پروسه هشینگ یک بلاک در 10 دقیقه است.هش ریت بالاتر سبب می‌شود تا دستگاه استخراج بتواند راحت‌تر هش الگوریتم SHA256 را که هش اختصاصی بیت کوین است، پیدا کند. در اصل تأیید بلاک را می‌توان تأیید پیدا کردن هش بیت کوین قلمداد کرد. هرچه مجموع قدرت هش شبکه بیشتر باشد، سختی شبکه بیشتر می‌شود، تا جایی که سرعت تایید هر بلاک همان ده دقیقه باقی بماند.

محاسبه هش ریت بیت کوین

تعریف هشینگ، واحد هش و محاسبه هش ریت بیت کوین

به روند تکمیل بلاک‌ها هشینگ گفته می‌شود. اولویت اول بیشتر استخراج‌کنندگان ارز‌‌های دیجیتال از جمله بیت کوین برای خرید ماینر، نرخ هش آن است و موارد دیگر مانند مصرف برق و غیره را در درجه بعدی مورد بررسی قرار می‌دهند. نرخ هش هر پردازنده‌ای را بر اساس میزان هش بر ثانیه محاسبه می‌کنند.

محاسبه هش ریت بیت کوین در گوشی تلفن همراه

اگر در مورد استخراج بیت کوین با گوشی اطلاعاتی داشته باشید، حتما می‌دانید که  هش ریت تلفن‌های همراه جهت استخراج بیت کوین مقدار بسیار کمی است. به عنوان مثال قدرت هش گوشی‌های Samsung Galaxy Note 8 تنها 50H/s است که مقدار بسیار اندکی است. هش بر ثانیه کوچکترین واحد اندازه‌گیری هش ریت است. حال با این نگاه بیایید تا با واحد‌های دیگر قدرت هش ریت آشنا شویم.

درجه بندی و تبدیل های رایج هش ریت چگونه است؟

کیلوهش بر ثانیه یا KH/S همانطور که از نام آن پیداست، واحدی از اندازه گیری است که هزار هش بر ثانیه را در بر می‌گیرد. اگر معیار ما همان گوشی مذکور در بالا باشد، قدرت 20 گوشی Samsung Galaxy Note 8 به 1KH/S خواهد رسید.

مگاهش بر ثانیه یا MH/S که معادل 1 میلیون هش بر ثانیه است.

گیگاهش که با نماد GH/S نشان داده می‌شود، توانایی پردازش 1 میلیارد هش بر ثانیه را داراست. یعنی چیزی در حدود 2000 گوشی سامسونگ نوت 8.

محاسبه هش ریت بیت کوین

تراهش بر ثانیه (TH/S) واحد اندازه‌گیری بعدی در این فهرست است که از اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه واحد سنجش قدرت محاسبه هش ریت بیت کوین در اکثر دستگاه‌های ماینر، تراهش بر ثانیه است و عدد جلوی آن استانداردی برای خرید ماینر محسوب می‌شود. تراهش بر ثانیه معادل یک تریلیون هش بر ثانیه می‌باشد. به عنوان مثال ماینر AntminerS9 قدرت هشی معادل 13.5TH/s دارد و البته هنوز هم بسیاری از افراد آن را رقیب مدل‌‌های بالاتری مانند Antminer S17 می‌دانند.

با این حساب یک ماینر S9 در زمینه استخراج کار 6 هزار گوشی تلفن همراه معمولی را می‌تواند به راحتی انجام دهد.

پتاهش بر ثانیه (PH/S) معادل یک کوادریلیون‌ هش بر ثانیه است که قدرتی هزار برابر 1 تراهش بر ثانیه دارد.

سخن پایانی

آنچه از این مقاله آموختیم را می‌توان در چند جمله نتیجه‌گیری کرد.

اول اینکه هش بر ثانیه کوچک‌ترین واحد اندازه‌گیری قدرت هش است.

دوم اینکه هر چه نرخ هش یک ماینر بیشتر باشد، احتمال دستیابی شما به کوین جدید و دریافت پاداش استخراج بیشتر است. البته که قدرت هش یک ماینر به تنهایی دلیل برتری آن نسبت به دیگر دستگاه‌ها نیست، چراکه ممکن است میزان برق مصرفی آن بیش از سود آن هزینه در بر داشته باشد.

و سوم اینکه در حال حاضر محاسبه هش ریت بیت کوین در دستگاه‌های ماینر در حدود چند تراهش بر ثانیه است که با نماد TH/s نمایش داده می‌شود. بنابراین استخراج بیت کوین با هر وسیله دیگری در حال حاضر مقرون به صرفه نیست.

برای محاسبه درآمد ماینینگ یا استخراج ارز مورد نظر کافی است وارد قسمت ماشین حساب ماینینگ شوید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments