چه روش هایی برای انتقال بیت کوین وجود دارد؟

زمان مطالعه: 9 دقیقه

مقدمه

بیت کوین (Bitcoin) اولین رمزارز جهان است و این اولین بودن باعث شده است که در حال حاضر بیت کوین به عنوان «پادشاه رمزارزها» شناخته شود. بسیاری از افراد، بازار رمزارزها یا کریپتوکارنسی‌ها را معادل بیت کوین می‌دانند و هیچ ایده‌ای نسبت به هزاران رمزارز دیگری که هرروزه روانه بازار می‌شوند ندارند. به دلیل استقبالی که از بیت کوین طی این سال‌ها صورت گرفته است قیمت بیت کوین از چند دلار در روزهای اولیه به شدت افزایش یافته و در حال حاضر به چند هزار دلار رسیده است. این افزایش ارزش به دلیل کارایی و مقبولیت نسبتاً بالایی است که بیت کوین در میان مردم به دست آورده است. آسان و کم‌هزینه بودن انتقال بیت کوین هم یکی از دلایلی است که باعث محبوبیت آن شده است. اگرچه می‌توان انتقال بیت کوین از فردی به فرد دیگر را به راحتی آب خوردن دانست اما نکته‌هایی وجود دارد که فوت کوزه‌گری این موضوع به شمار رفته و باعث کاهش هزینه و افزایش سرعت در انتقال بیت کوین خواهد شد که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم. پس با ما همراه باشید.

مراحل انتقال بیت کوین

Ramzarzخرید ارز دیجیتال با ۱۰ هزار تومان!
تو صرافی ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال رو بخری!

شروع

دو مرحله مهم برای اقدام به انتقال بیت کوین وارد کردن آدرس کیف پول و مقدار مورد نظر برای انتقال است. آدرس بیت کوین، مانند شماره حساب شما در سیستم بانکی سنتی است. بنابراین برای انتقال بیت کوین باید آدرس کیف پول بیت کوین مقصد را داشته باشید. برای این کار، اولین مرحله، ایجاد یک کیف پول بیت‌ کوین است. در حال حاضر انواع مختلفی از کیف پول ها وجود دارد که به راحتی می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید. اغلب کیف پول‌ها به صورت رایگان قابل استفاده می‌باشند.

با استفاده از این مقالات می‌توانید نحوه ایجاد و استفاده از کیف پول‌های ارز دیجیتال را به صورت کامل فرا بگیرید. همچنین جهت یادگیری آسان‌تر، ویدیوی آموزشی ساخت و استفاده از هر کدام از این کیف پول‌ها نیز قرار داده شده است.

آموزش ساخت کیف پول کوینومی (Coinomi)

آموزش ساخت کیف پول اتمیک (Atomic Wallet)

آموزش ساخت کیف پول تراست والت (Trust)

نحوه کار با انواع کیف پول‌ها متفاوت است؛ زیرا رابط کاربری آنها با هم تفاوت‌هایی دارد. اما در هنگام استفاده از کیف پول‌ها چند اصل مشترک وجود دارد. مثلاً اکثر کیف پول‌ها، دو بخش Send و Receive دارند که قسمت اصلی کیف پول‌ها برای انتقال بیت کوین، همین قسمت است. بعد از ایجاد کیف پول، بسته به نوع تراکنشی که قرار است انجام دهید یکی از این دو گزینه را انتخاب می‌کنید.

دریافت بیت کوین

برای دریافت بیت کوین روی بخش Receive کلیک کنید. با این کار، یک آدرس بیت‌ کوین به شما نمایش داده می‌شود که شامل حروف و کاراکتر است.

نمونه یک آدرس بیت‌کوین: bc1qk7akn3ta7y9m0ags37k7htmq22gazld68mysh9

همانطور که گفته شد این آدرس تقریباً مانند شماره حساب بانکی شما است. برای دریافت بیت‌ کوین، باید این آدرس را به سایت صرافی یا شخصی که قصد ارسال بیت‌ کوین به شما دارد، ارائه دهید. اغلب کیف پول‌ها یا صرافی‌ها در کنار آدرس کیف پول گزینه کپی را قرار داده‌اند. با استفاده از این گزینه ریسک اشتباه ارسال کردن آدرس مقصد را تا حدود زیادی کاهش می‌دهید. همچنین در اغلب موارد، آدرس کیف پول با استفاده از QR کد نیز نمایش داده شده است.

ارسال بیت کوین

ارسال بیت کوین (Bitcoin) فرآیند بسیار ساده‌ای دارد. جهت ارسال بیت کوین کافی است در کیف پول خود پس از رفتن به قسمت بیت کوین، گزینه Send را بزنید و سپس آدرس مورد نظر خود را وارد کنید. بعد از آن، مقدار بیت کوین مورد نظر خود را وارد کنید و در نهایت گزینه Send را بزنید. البته در اکثر کیف پول‌ها در این مرحله قادر خواهید بود که میزان کارمزد پرداختی جهت انجام تراکنش را تعیین کنید.

کارمزد تراکنش بیت کوین

پس از وارد کرد آدرس بیت کوین گیرنده، مهم‌ترین موردی که در هنگام انتقال بیت کوین باید دقیق انتخاب شود، میزان کارمزد تراکنش است. زیرا اگر کارمزد تراکنش پایین باشد، زمان زیادی برای تأیید تراکنش نیاز است. حتی اگر میزان این کارمزد بسیار پایین باشد، ممکن است تراکنش شما هیچ وقت تأیید نشود و قطعاً برای بازیابی بیت کوین خود با دردسر مواجه خواهید شد.

باید دقت داشته باشید که میزان کارمزد مورد نیاز برای تأیید تراکنش بیت کوین در زمان مشخص، در هر لحظه متفاوت است. مثلاً ممکن است شما یک بیت کوین را با کارمزد 50 ساتوشی انتقال دهید و در زمان کمتر از یک ساعت تراکنش شما چندین کانفرم یا تأیید دریافت کند. اما روزی دیگر با قرار دادن 50 ساتوشی جهت کارمزد انتقال 1 بیت کوین ممکن است تأیید تراکنش شما تا چند روز طول بکشد.

جهت اطلاع از میزان دقیق کارمزدها و زمان حدودی تأیید هر تراکنش بیت کوین با توجه به کارمزد پرداختی، می‌توانید به سرویس‌ها و سایت‌های محاسبه‌گر و تحلیلگر کارمزد تراکنش بیت کوین مراجعه کنید.

به عنوان مثال در اینجا تصویر سایت bitcoinfees.net را مشاهده می‌کنید.

به عنوان مثال می‌توانید مشاهده کنید که در این روز با پرداخت 20 ساتوشی جهت کارمزد تراکنش، تراکنش بیت کوین شما در مدت زمان حدوداً 20 دقیقه تأیید می‌شود. البته این اعداد به صورت مطلق محاسبه نشده‌اند و زمان و بلاک حدودی را به شما نمایش می‌دهند.

سرعت تراکنش بیت‌کوین

در هنگام انجام تراکنش اگر شما کارمزد تراکنش بیت‌ کوین را پایین انتخاب کنید، ممکن است نیاز باشد چندین ساعت یا حتی چند روز برای انجام تراکنش منتظر بمانید. در چنین شرایطی برای سرعت بخشیدن به تراکنش بیت‌ کوین می‌توانید از سایت‌هایی که به تراکنش‌های بیت‌ کوین سرعت می‌دهند استفاده کنید. چنین سایت‌هایی در بیشتر مواقع هزینه دارند ولی برخی دیگر نیز به طور رایگان، افزایش سرعت تراکنش‌های تایید نشده بیت‌ کوین را انجام می‌دهند و تراکنش شما را در بلاک‌های در حال پردازش قرار می‌دهند.

سایت‌های افزایش‌دهنده سرعت تراکنش بیت‌ کوین (Bitcoin transaction accelerator) یک درخواست را به استخر استخراج ارسال می‌کنند تا تراکنش موردنظر بیت‌ کوین، با وجود کارمزد بسیار کمی که دارد، در بلاک‌ بعدی جای بگیرد و تراکنش تأیید شود.

مشکل مقیاس‌پذیری در بیت کوین

برای حل بحران مقیاس‌پذیری در شبکه بیت کوین ایجاد تعادل در میان سه وجه تمرکززدایی، امنیت و مقیاس‌پذیری ضروری است. یک بلاکچین به صورت هم‌زمان می‌تواند بر بهبود دو وجه از این سه وجه تمرکز نماید. به عبارت دیگر برای بهبود وضعیت مقیاس پذیری باید از بین دو وجه دیگر یگ وجه را انتخاب کرد.

راه حل های رفع مشکل مقیاس پذیری در بیت کوین

در ادامه به چند مورد از راه‌حل‌های بهبود وضعیت مقیاس‌پذیری بیت کوین اشاره شده است:

استفاده از روش‌های اجماع بهبودیافته

در حال حاضر روش اجماعی که در بیت کوین در حال استفاده است روش گواه اثبات کار یا Proof of work(POW) است. علی‌رغم امنیت بسیار بالای این روش اجماع، سرعت تأیید تراکنش‌ها کند است. بنابراین به روز رسانی مکانیسم های اجماع شبکه یکی از راه‌حل‌های بهبود مقیاس‌پذیری در بیت کوین است. به عنوان مثال شبکه اتریوم در سال 2023 از روش اجماع گواه اثبات کار به روش اجماع گواه اثبات سهام منتقل شد. در روش گواه اثبات سهام سرعت تراکنش‌ها بسیار بیشتر است اما بسیاری از افراد روش اجماع اثبات کار را جزئی جدایی ناپذیر از بیت کوین می‌دانند ممکن است احتمال چنین تغییری پایین به نظر بیاید.

شاردینگ (Sharding)

شاردینگ روشی دیگر برای بهبود وضعیت مقیاس‌پذیری بیت کوین است. در این روش تراکنش‌ها به مجموعه داده‌های کوچکتری به نام «شارد» تقسیم می‌شوند. با پردازش هم‌زمان و موازی شاردها سرعت پردازش تا حدود زیادی بیشتر می‌شود.

راه‌حل‌های لایه 2- شبکه لایتنینگ

برای همه موارد فوق نیاز به تغییر در بلاکچین اصلی بیت کوین وجود دارد که اجرای آن سخت است. راه‌حل‌های لایه ۲ آسان‌تر پیاده‌سازی می‌شوند. یکی از راه‌حل‌های لایه 2 که در حال حاضر در شبکه بیت کوین در حال استفاده است راه‌حل لایتنینگ است.

شبکه لایتنینگ یک پروتکل خارج از زنجیره است که با ایجاد کانال‌های پرداخت میان کاربران، انجام تراکنش‌ها به صورت آنی و کم‌هزینه را امکان پذیر می‌کند. تراکنش‌ها می‌توانند از طریق این کانال‌ها بدون نیاز به تأیید در بلاکچین اصلی تأیید و پردازش شوند و در نتیجه زمان پردازش سریع‌تر و هزینه‌ها کمتر خواهد شد.

در حال حاضر برخی از صرافی‌های داخلی از جمله نوبیتکس از شبکه لایتنینگ برای انتقال بیت کوین پشتیبانی می‌کنند. در ادامه به آموزش نحوه انتقال بیت کوین با استفاده از روش لایتنینگ در نوبیتکس خواهیم پرداخت.

آموزش استفاده از شبکه لایتنینگ برای انتقال سریع بیت کوین

برخلاف روش معمول انتقال بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال که از طریق آدرس کیف‌پول انجام می‌شود، در انتقال از طریق لایتنبنگ امکان استفاده از یک آدرس ثابت و برای دفعات بالا وجود ندارد. برای این کار نیاز است که فرد دریافت‌کننده بیت کوین، به میزان مدنظر خود ایجاد فاکتور (Invoice) نماید و سپس فاکتور ایجاد شده را در اختیار فرد مقابل قرار دهد.

ارسال بیت کوین با استفاده از شبکه لایتنینگ در صرافی نوبیتکس

به تازگی در صرافی نوبیتکس، امکان انتقال بیت کوین با استفاده از شبکه لایتنینگ فراهم شده است. برای این کار کافی است با مراجعه به بخش کیف‌های من، کیف پول بیت کوین را انتخاب و سپس در بخش برداشت، شبکه لایتنینگ را انتخاب و فاکتور ایجاد شده را در قسمت مربوطه بارگذاری و درنهایت درخواست برداشت خود را ثبت کنید.

هنگام استفاده از این شبکه حتما به حداقل قابل برداشت و کارمزد انتقال شبکه توجه داشته باشید؛ چراکه در این روش مقدار تعیین شده در فاکتور عینا به مقصد رسیده و کارمزد از موجودی کیف پول شما کسر خواهد شد.

دریافت بیت کوین با استفاده از شبکه لایتنینگ در صرافی نوبیتکس

برای دریافت بیت کوین با استفاده از شبکه لایتنینگ، کافی است با مراجعه به بخش کیف‌های من، کیف پول بیت کوین را انتخاب و در بخش واریز، شبکه لایتنینگ را انتخاب کنید. مبلغ مورد نظر خود برای دریافت را مشخص کنید. در این مرحله فاکتور مورد نیاز شما صادر شده است، آن را در اختیار دیگر افراد قرار دهید تا نسبت به انتقال بیت کوین به شما اقدام نمایند.

سخن پایانی

درک درست مکانیسم تراکنش‌ بیت کوین (Bitcoin) بسیار مهم است؛ زیرا در وهلۀ اول به کاربران نوعی تجسم بصری نسبت به این فرآیند القا می‌کند. زمانی که مقدار مشخصی بیت کوین از یک منبع ذخیره‌سازی به منبع دیگری همچون کیف‌ پول شخصی ارسال می‌شود، این فرآیند جابه‌جایی دارایی باید تأیید شود. این بدان معنا است که اکثریت افراد شرکت‌کننده در شبکه باید اعتبار این تراکنش و دارایی‌ها را تأیید کنند.

عوامل متعددی همچون کارمزد تعیین‌شده برای تراکنش و همچنین استفاده از روش‌هایی مثل لایتنینگ، سرعت انتقال بیت کوین در شبکه را افزایش می‌دهند که در بخش‌های مختلف این مقاله به آنها پرداخته شده است.

برای اطمینان از انتقال صحیح بیت کوین (Bitcoin transfer) لازم است قبل از انجام فرآیند انتقال، آدرس گیرنده، کارمزد تراکنش و دیگر موارد تأثیرگذار را به دقت بررسی کنید تا با تراکنش تأیید نشده بیت کوین مواجه نشوید.

دانلود اپلیکیشن رمزارز نیوز

رمزارز نیوز؛ اپلیکیشن تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات، رمزارزها و بلاکچین است.

با استفاده از اپلیکیشن رمزارزنیوز می‌توانید به ابزارها و امکانات وبسایت دسترسی داشته باشید، قیمت تمامی ارزهای دیجیتال را به صورت لحظه‌ای رصد کنید، اخبار و مقالات تازه منتشرشده را ببینید. و به طور کلی به هر آنچه در وبسایت رمزارزنیوز قابل مشاهده است، دسترسی داشته باشید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه خود را ثبت کنید

1 دیدگاه
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین رأی
Inline Feedbacks
View all comments

ممنون از تیم خوب رمز ارز نیوز